2020-08-06, 17:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har arbetat inom ledningsposition i vården, så jo. Hyfsat koll.

Då går mina tankar till dom som jobbade under dig.
Citera
2020-08-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Beror väl på vilket sammanhang du pratar om. Gäller det i din bekantskapskrets som just vårdpersonal står ut som de största gnällspikarna eller syftar du på bilden i media? När det gäller bilden i media så intervjuas vårdpersonal sällan i andra sammanhang än i samband med katastroflägen eller liknande och då vet jag inte om det vore mer lämpligt om den intervjuade personalen verkade ta det hela mañana och tyckte att allt väl flöt på rätt bra samtidigt som patienterna satt på varandra i väntrummen.

Jo, klart att om reportaget handlar om problem så hittar ju journalisten någon som vill tala om problemet. Men det är nog en del av problemet. Att problem i vården har fått så stort utrymme i media att alla inom vården tror att alla tjänar dåligt och har det så stressigt så att man börjar känna att man själv också har det skitdåligt och så blir det en spiral och så börjar man klaga. Fan du hör aldrig it-supporten klaga, eller lokalvårdare, eller vaktmästare, eller ens poliser och brandmän.
Citera
2020-08-06, 17:31
Medlem
Citat:
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

Lönen, framför allt OB och jour, som brukar vara förhållandevis usel relaterat till ett yrke där det i princip krävs tre år på högskola/universitet.

Heller har man inte samma strejkmöjligheter t.ex. som dom flesta andra branscher har; dock så blundar man helt för det snudd på orealistiska, främlingsfientliga samt protektionistiska svenskkravet som ställs inom stora delar av vården, i Sverige då långt ifrån alla inom vården ens har nämnvärd patientkontakt samt att alla vuxna människor bör kunna engelska tillräcklig engelska och dom som inte kan engelska är väl rätt så överrepresenterade genom att inte kunna svenska heller?.

Dock tycker jag att man har sig själva att skylla till viss del när man i årtionden, gång efter annan, åter röstar fram representanter som mer eller mindre, gång efter annan, hugger vårdpersonalen i ryggen. Detta genom att acceptera usla kollektivavtal som är långt ifrån det vårdpersonalen eftersträvar (snudd på att man borde skicka representanter på strejkträningsläger hos hamnfyran).

Sen att yrkesgruppen skulle gå på knäna är troligtvis bara en överrepresentation i media, i en så stor yrkesgrupp blir det inte svårt att på daglig basis hitta några som säger att man går på knäna.
Är väl inte helt otänkbart att det är bra många inom vården det här året som går på knäna då vissa enheter infinner sig i större behov av vårdpersonal vilket suger upp arbetskraft på andra vårdinrättningar och efterlämnar sig något av ett vakuum.

Att vårdköerna ökar är inte särskilt konstigt då befolkningen ökar i större takt än vad väsentlig vårdpersonal gör.
Citera
2020-08-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då går mina tankar till dom som jobbade under dig.

Jag förstår vad du menar och det gjorde väl jag också varför jag sa upp mig.

Edit: stavning
Senast redigerad av SmygLasse 2020-08-06 kl. 17:34.
Citera
2020-08-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
mer pengar än någonsin ?

vad tror du krävs när du tar in 1 miljon extra människor ?

Antalet sjukhus sängar per 100k invånare sjunker för varje år.

Det spenderas mindre pengar varje år, förr i tiden så var det alltid ett överflöde av personal, om något stort skulle hända så skulle dom hinna med det, nu är det för lite personal, så ett par skjutningar överbelastar vården ganska snabbt

TS FÖR FAN.

eller så trollar du.

Resursproblemet är framför allt att vi blir äldre och äldre och kräver då mer vård. Alltså som befolkning. Men faktum är att vi aldrig har lagt så mycket pengar på vården som vi gör idag. Och ändå blir det sämre. Invandring kan inte beskyllas för allt.
Citera
2020-08-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SM-57
Trend kan det vara.

Kan också vara bristen på personal, materiel samt låga löner sett till arbetsbördan.

Vilket som...

Brist på personal och låga löner stämmer inte. Du kan vara sjuksköterska och tjäna över 50 000. Det är rätt hyfsat. Sen kan du vara sjuksköterska och tjäna 35 000. Beror på utbildning, prestation och hur du löneförhandlar (och vilken specialitet du har). Läkare tjänar mer vilket är rimligt för det är de som tar de medicinska beslutet. Undersköterskor har sämre lön men de har å andra sidan mycket kortare utbildning och gör ett mindre kvalificerat jobb.

Jag har sett många listor på personal på olika kliniker och lönerna är inte så jävla dåliga. Det är offentliga handlingar så bara att begära ut om du är intresserad.
Citera
2020-08-06, 17:40
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att det är i princip bara kvinnor som jobbar där. Kvinnor gnäller alltid om precis allting, så fort de inte är 110% nöjda (vilket de heller aldrig blir).

Precis! Dessutom kan kvinnor inte organisera arbetet så det blir effektivt. De arbetsplatser jag jobbat på kunde kvinnor (generellt) inte organisera något vilket gör att de får jobba mer och få mindre gjort. Det blir bara en jävla hönsgård.
Citera
2020-08-06, 17:54
Medlem
För att det är kommunala yrken.
Sjuksköterskor, polis, lärare.
De får inte betalt för det deras arbete är värt.
Kollar du på ett lagerjobb till exempel så kan du casha in 30k utan utbildning.
Polis har 23k. Sjuksköterska 27k. Lärare 35k.
Sen lägger du till arbetsförhållandena. Då ser du att lönen är skev.

Dessa yrken har all rätt att klaga.
Citera
2020-08-06, 18:05
Medlem
Citat:
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

Okej... Vi som vet tror ingenting.

Då gör vi så här: I morgon börjar Smyglasse på en vårdavdelning där han skall vårda 13 patienter varje halvtimme. De skall duschas, lagas mat, klä på/Av, medicineras, städa rummet, föra journal och pratas med anhöriga. Du skall vara klar med samtliga patienter inom 30 minuter och du får inte missa någonting. Så , sätt fart! Kom inte och gnäll efter två patienter.
Citera
2020-08-06, 18:05
Medlem
Lite tröttsamt att höra deras gnäll tycker jag.
De är ju bara de själva som de tycker synd om.
Inte vårdnadstagarna som är de som verkligen blir lidandes när vi har en sjukvård som är helt kass.
Finns ju oändligt många fall av svårt sjuka som inte får hjälp.
Citera
2020-08-06, 18:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SM-57
Trend kan det vara.

Kan också vara bristen på personal, materiel samt låga löner sett till arbetsbördan.

Vilket som...

Fast allt det vet varenda människa i Sverige redan om.
Folk pluggar vård trots att dom vet att det är uselt att jobba inom vården. Och sedan gnälls det.

Dom har rätt att gnälla, jag tycker dom ska ha mer lön för sitt slit osv osv.
Men ändock, allt ligger med öppna kort innan de ens börjar plugget för det. Ändå så är det bara gnäll....
Citera
2020-08-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare mfl klagar alltid på lönen. Min dotter är sjuksköterska och har en årslön på ca 450 000, inte så pjåkigt kan man tycka

En lön i förhållande till ansvar och arbetsbelastning. Som lärare har du personligt sk. garantansvar för 20-30 småungar, där du ansvarar för precis allting som rör dessa ungar. Du får ungefär 30 000 för jobbet. Minsta misstag riskerar du att skaka galler. Samma gäller sjuksköterskor, som också har ett stort ansvar; en distriktsköterska har det personliga vårdansvaret om alla patienter som ingår i hennes vårdområde. Minsta felbehandling är hennes fel.

Brandmän och poliser ser till att du går säker i hemmet. De sätter sina egna liv på spel för dig och ditt barn som du har tvingat ned på djupt vatten. Brandmän nu i Coronatider hamnar mellan stolarna då många av dem mister sina heltidsjobb pga permittering och nedskärningar. När en deltidsbrandman mister sitt heltidsjobb mister han även sin deltidstjänst på brandstationen. Det för att han inte kan ta ett arbete som är längre bort än 5 minuter från stationen.

En sketen kontorist lyfter 50 000kr i månaden och riskerar enbart en musarm och några brutna lösnaglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in