Citat:
Ursprungligen postat av
Arkiater
Landstingspolitikerna kan sparkas direkt. Säkert 90% av administratörerna också. På vilket sätt menar du att landstingspolitiker och administratörer tillför patientnytta? Kan de sy ihop ett sår, gipsa ett ben eller behandla en hjärtinfarkt?
Vad jag menar är att sjukvårdsinstanser inte är isolerade öar. Allt hänger liksom ihop. Tänk att du har en sjukvårdsregion med låt säga fem olika sjukhus utspridda geografiskt. Du kan inte ha experter inom samtliga medicinska områden på samtliga sjukhus till exempel. Det går inte därför att expertisen saknas helt enkelt. Du måste då skapa ett system där exempelvis en svårt brännskadad patient förflyttas till det sjukhuset där expertisen finns. Det kräver förvaltning. Eller ett systemet. Det systemet måste upprätthållas av administratörer.
Gemensamma it-system måste upprätthållas, utvecklad och hållas ajour med en föränderlig lagstiftning samt forskningsläge.
Det kan hända att vården är för administrativt tung. Och tro mig, jag har inte bara gott att säga om administrativ personal inom vården. Det finns många som man undrar vad de håller på med. Och vi kan starta en tråd enbart för det. Den här tråden handlar om varför klinisk personal gnäller så mycket på sitt arbete.
Att inte se att det krävs administrativ personal för att hålla ihop vårdsystemet både regionalt och nationellt och kasta ur sig siffran 90 procent tyder på kunskapsbrist hos dig.