2020-08-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
"Gnäll" bland vårdpersonal är ett symptom på dåligt ledarskap, främst inom landstingsdrivna sjukvårdsinrättningar. Tror i och för sig att det gnälls lite varstans på arbetsmarknaden i övrigt också.

Nej jag tror du har fel. Eller inte till 100 procent. Visst kan dåligt ledarskap påverka gnället och ibland kanske det är hela anledningen, men nej inte alltid. Inte ens för det mesta. Det låter osannolikt att varenda ssk, läkare och usk i Sverige har dåligt ledarskap - men inga eller få andra yrkesgrupper har det.
Citera
2020-08-07, 09:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

No shit Sherlock. Och det är ingen nyhet heller. Agneta Franséns högst obekväma studie från mitten av nittiotalet beskriver elefanten i rummet ganska bra. I intervjuer sa vårdpersonalen att de inte hinner på grund av resursbrist. Vid observation hade de gott om tid, men undvek de jobbigaste uppgifterna in i det längsta.

https://www.vardfokus.se/tidningen/1997/Nr-7-1997-8/Vardpersonal-valjer-kafferast-fore-patienterna-150-Stort-avstand-mellan-teori-och-praktik-visar-fors kningsrapport/?showAllComments=true

Samtidigt får man nog inse att den svenska modellen funkar lite så, att ingen grupp någonsin tillstår att man har det ok. Därför är överdrifterna legio vad gäller arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö.
Jag jobbar inom offentlig verksamhet, och vi är så högt bemannade att vi näst intill rullar tummarna. Ändå är både medarbetare och chefer på olika nivåer beredda att när som helst tillstå att vi är underbemannade och går på knäna, trots att det är en förbannad lögn. Det är liksom ett spel, att varje yrkesgrupp håvar in så mycket resurser man kan, och fortsätter gråta krokodiltårar även om man har det riktigt jävla bra.
Citera
2020-08-07, 10:05
Medlem
Citat:
Landstingspolitikerna kan sparkas direkt. Säkert 90% av administratörerna också. På vilket sätt menar du att landstingspolitiker och administratörer tillför patientnytta? Kan de sy ihop ett sår, gipsa ett ben eller behandla en hjärtinfarkt?

Vad jag menar är att sjukvårdsinstanser inte är isolerade öar. Allt hänger liksom ihop. Tänk att du har en sjukvårdsregion med låt säga fem olika sjukhus utspridda geografiskt. Du kan inte ha experter inom samtliga medicinska områden på samtliga sjukhus till exempel. Det går inte därför att expertisen saknas helt enkelt. Du måste då skapa ett system där exempelvis en svårt brännskadad patient förflyttas till det sjukhuset där expertisen finns. Det kräver förvaltning. Eller ett systemet. Det systemet måste upprätthållas av administratörer.
Gemensamma it-system måste upprätthållas, utvecklad och hållas ajour med en föränderlig lagstiftning samt forskningsläge.

Det kan hända att vården är för administrativt tung. Och tro mig, jag har inte bara gott att säga om administrativ personal inom vården. Det finns många som man undrar vad de håller på med. Och vi kan starta en tråd enbart för det. Den här tråden handlar om varför klinisk personal gnäller så mycket på sitt arbete.

Att inte se att det krävs administrativ personal för att hålla ihop vårdsystemet både regionalt och nationellt och kasta ur sig siffran 90 procent tyder på kunskapsbrist hos dig.
Citera
2020-08-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Då skulle jag tro att du har dålig koll som många chefer har. Du är kanske utbildad socionom eller liknande. Iaf har du inte tillbringat längre än ett praoskift vid sidan av för att göra ett gått intryck. I själva verket vet ofta de i chefsposition inte alls vad vården innebär.

Liksom de på golvet inte vet vad ledningsarbete syftar till vilket innebär att ledningen som i regler arbetar mycket längre dagar med skit från all vårdpersonal upp till öronen för att det har blivit helt legit för vårdpersonal att gnälla - trots att man inte alltid har något reellt att gnälla på.
Citera
2020-08-07, 10:09
Medlem
Citat:
Fan inte många Ssk som tjänar 50000 om du inte jobbar övertid eller åt bemanningsföretag

Det finns en hel del. Jag blev också förvånad när jag satt och gick igenom lönelistor. Det var då jag började funderar på varför den ”dåliga lönen” blev en gnällpunkt när det faktiskt inte betalas så jävla uselt.
Citera
2020-08-07, 10:11
Medlem
Citat:
Inte så bra heller och hon har antagligen ett fett studielån på det som de flesta som läst på Universitetet.

Finns väldigt många som har pluggat på universitet och har studielån och som tjänar 450 000 om året utan att klaga. Säkert önskar de mer i lön - vem gör inte det. Men du hör ingen annan grupp (möjligtvis undantag lärare) som gnäller så mycket på sitt jobb.
Citera
2020-08-07, 10:11
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
No shit Sherlock. Och det är ingen nyhet heller. Agneta Franséns högst obekväma studie från mitten av nittiotalet beskriver elefanten i rummet ganska bra. I intervjuer sa vårdpersonalen att de inte hinner på grund av resursbrist. Vid observation hade de gott om tid, men undvek de jobbigaste uppgifterna in i det längsta.

https://www.vardfokus.se/tidningen/1997/Nr-7-1997-8/Vardpersonal-valjer-kafferast-fore-patienterna-150-Stort-avstand-mellan-teori-och-praktik-visar-fors kningsrapport/?showAllComments=true

Samtidigt får man nog inse att den svenska modellen funkar lite så, att ingen grupp någonsin tillstår att man har det ok. Därför är överdrifterna legio vad gäller arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö.
Jag jobbar inom offentlig verksamhet, och vi är så högt bemannade att vi näst intill rullar tummarna. Ändå är både medarbetare och chefer på olika nivåer beredda att när som helst tillstå att vi är underbemannade och går på knäna, trots att det är en förbannad lögn. Det är liksom ett spel, att varje yrkesgrupp håvar in så mycket resurser man kan, och fortsätter gråta krokodiltårar även om man har det riktigt jävla bra.
En fråga, arbetar du själv kliniskt inom vården av idag.
Citera
2020-08-07, 10:12
Medlem
Citat:
Du är inte kvalificerad att ha en ledarroll i vården då du inte innehar de egenskaper som krävs för det.

Du har ingen aning om vilka egenskaper jag har så det kan du inte uttala dig om. Däremot är vi överens om att jag inte passar som ledare inom vården. Jag leder hellre grupper av medarbetar som faktiskt vill jobba med det de jobbar med.
Citera
2020-08-07, 10:14
Medlem
Citat:
Helt sant! Det säger sig självt att det är helt omöjligt att chefa över en verksamhet som man inte har djupare insikt i och förståelse för. Detta skulle aldrig komma på frågan inom det privata näringslivet. Ingen skulle där komma på den galna tanken att t ex tillsätta en socionom eller likande för att chefa på exemplelvis Volvo eller SKF.

Därför jag sa upp mig.
Citera
2020-08-07, 10:14
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Det finns en hel del. Jag blev också förvånad när jag satt och gick igenom lönelistor. Det var då jag började funderar på varför den ”dåliga lönen” blev en gnällpunkt när det faktiskt inte betalas så jävla uselt.
Allt kan inte kompenseras med pengar, såsom: dålig arbetsmiljö och lönehöjningar som äts upp av den progressiva skatt vi har i Sverige.
Citera
2020-08-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Tror det ligger en del sanning i det. Har aldrig jobbat inom vården så kan inte säga med säkerhet men har sett det genom hela livet.
Hela grundskolan, vilka gnällde och bråkade? Jo tjejerna i klassen. Jobbat på arbetsplatser som haft 50/50 policy, vilka var de som bråkade, grupperade sig mot varandra, jo kvinnorna.
Misstänker att det kan appliceras på vården med. Har några kompisar inom vården, varav en är man, han gnäller aldrig, medan alla andra gnäller ut i sociala medier och ska alltid prata om hur jobbigt det är osv.

Vet inte om det är könsgrundat men du bekräftar det som tråden handlar. Så ser det ut i min flöden i sociala medier också. Bara en grupp som gnäller offentligt på sina jobb.
Citera
2020-08-07, 10:23
Medlem
Citat:
Nej alla vårdyrken är inte enormt komplexa och alla har inte dålig lön. Arbetsmiljön vill jag inte uttala mig om för jag har inte arbetat kliniskt.

Hade lika gärna kunnat diskutera med en badboll som med dig eftersom du är en sådan där som tror dig sitta inne med den rätta sanningen men i själva verket inte vet vad det handlar om. Detta skulle du då aldrig erkänna då du anser dig vara lite bättre än andra. Jag ger dig dock en sista lärdom även om det är en självklarhet kan tyckas
Människan är komplex därav det kompexa i att vårda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in