Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Om vi ser till allsvenskan så har vid veckans utgång spelat 14omgångar, det är en halv serie så gott som. Det är inte rimligt att tro att vi även med ett snabbt beslut kan få publik före den omgång du nämner och då snackar vi om ungefär 5 matcher var, då tror jag faktiskt det arbetet som krävs från klubbarna för att få in folk är mer tidsödande och kostsamt än vad det ger i den lilla publikpeng vi kan få in.
Vi hade väl dock spelat på Ullevi i ett "begränsat publik"-scenario. Då hade man lätt fått in oss c.a. 4000årskortare plus ungefär lika många till.
Jag är inte säker men det känns inte orimligt i att det landar i att klubbarna får mer ekonomiskt stöd istället.
Jag hade ju hoppats framförallt SvFF hade tagit tag i frågan långt tidigare och att egentligen all fotboll från Div 2 och nedåt kunde kört som Dalsland, dvs max 50 pers och upp till klubbarna att sköta det.
För Div 1 är det svårare men hoppas på en snabb lösning att tillåta social distansering som regel och säg max 200 pers tot. Skulle hjälpa många klubbar där enormt om det var på plats i alla fall mot slutet av månaden.
Sedan är det ju svårt med Superettan och Allsvenskan. Tiden går och ja, låter tyvärr rimligt att det landar i ekonomiskt stöd istället för publik. Att Tegnell pratar om att "folk som sjunger" är största risken för storspridare talar väl för att det är ganska kört för åtminstone klackpublik.
Men förstår fortfarande inte varför man skall dra in Div 2 och nedåt i samma paket. Det är ju bara för SvFF att säga "ok - vi kör på FHM:s riktlinjer" och det borde de gjort redan förra veckan.
Det är augusti nu och fortfarande har ingen förstått vikten av att definiera begrepp.
Vad menas med "fotboll" när man pratar om "fotboll"? Tegnell tror "Allsvenskan", någon annan tror "Elitfotboll Allsvenskan, Superettan och Damallsvenskan", och någon annan tror "all fotboll". Och så pratar alla runt varandra.
Vad menas med "sommaren" när man pratar om "sommaren"? Vissa tror "semesterperioden", andra tror "sommarlovet" och andra tror "juni-augusti". Och så pratar man om olika saker.
Osv. Lösa begrepp och tolkningar istället för tydlighet är sällan bra.