2020-08-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Snart står (S)verige ensamt utan krav på munskydd. Tegnell säger att det kanske kan bli en åtgärd om smittspridningen ökar men att införa en restriktion när siffrorna är på nedgång är inte lämpligt enligt honom.

Märkligt resonemang:

- Tidigare har han hävdat att de snarare kan öka smittspridningen.
- Varför inte införa sådana rekommendationer nu för att ytterligare pressa ned smittspridningen inför hösten?
Här kan du få en påminnelse om hur det blir med masker vilket FHM förmodligen är mycket medvetna om vilket kan förklara deras motstånd: https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/flera-bar-maskerna-runt-armen-sa-ar-verkligheten/
Citera
2020-08-07, 09:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, då jag är än mer säker på att det inte blir någon utbetalning då vi inte kommer att ha något fullt fungerande vaccin före årsskiftet. Det p.g.a.
  1. det jag tagit del av bl.a. om T-cellsproblematik.
  2. det jag tagit del av när det gäller mutationer och rekombinationer.
  3. framförallt det jag har tagit del av när det gäller antikroppars livslängd.
Haha, så nu skall du dra ihop en egen variant av definition på "vaccin" för att du är så förbenat rädd att ha fel Igen.

För upplysning:
1. Det finns idag INGET vaccin som garanterar 100% immunitet. Kommer aldrig finnas
2. Det finns idag INGET vaccin som inte ger biverkningar. Kommer aldrig finnas
3. Det finns idag INGET vaccin som klarar av att hantera ett virus som muterar. Kommer aldrig finnas

Men nu är du så rädd att ha fel att du i princip menar att ett vaccin inte är "fullt fungerande" om det inte får dig att skita guldägg ur arslet...

Put your money where your big mouth is, charlatan.
Citera
2020-08-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt resonemang ja. Han har haft fel och målat in sig i ett hörn. Munskydd är en utmärkt förebyggande åtgärd. Något man gör för att förhindra spridning.

Om munskydd ökar risken för att sprida smitta enligt Tegnell kan man ju fråga sig varför han vill sätta in dessa åtgärder i ett läge med stor spridning...

Han vill troligtvis öka dödstalen så att han når målet. Är du sjuk och andas in i en mask så att viruset stannar i masken och du andas in denna koncentration av virus hela dagen då finns det ju en god chans (inte risk i detta fall) att du blir svårt sjuk och dör. Så troligtvis är han ute efter detta. Så många döda som möjligt så att ingen hotar Sveriges position.
Citera
2020-08-07, 09:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det vore väldigt intressant att se sådana lösningar presenterade.

På en skola jag har väldigt god insyn i hinner inte ens lärarna gå på toaletten under stora delar av dagen och tvingas äta lunch på 15 minuter. Lägg därtill att ventilationen är under all kritik. Föga förvånande var det fem bekräftat coronasjuka lärare där under våren, vilket övrig personal och elever inte informerades om utan det framkom tack vare djungeltelegrafen.
Det måste till nytänkande när det gäller schemaläggning om det överhuvudtaget ska vara möjligt att öppna gymnasieskolor etc på ett rimligt sätt till hösten. Kollektivtrafiken får ju heller inte överbelastas.
Tänker att här har Centrum för Trafikforskning på KTH en ny utmaning.

Om jag förstått det rätt blev det inget större utbrott av covid-19 på skolan. Det är ju alltid något.
Citera
2020-08-07, 09:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Här kan du få en påminnelse om hur det blir med masker vilket FHM förmodligen är mycket medvetna om vilket kan förklara deras motstånd: https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/flera-bar-maskerna-runt-armen-sa-ar-verkligheten/
Väldigt mycket tyckande och anekdoter, väldigt lite evidens. Men även om en del använder munskydden som hon beskriver det så skulle långt ifrån alla göra det, vilket i sin tur minskar smittspridningen.
Citera
2020-08-07, 09:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det måste till nytänkande när det gäller schemaläggning om det överhuvudtaget ska vara möjligt att öppna gymnasieskolor etc på ett rimligt sätt till hösten. Kollektivtrafiken får ju heller inte överbelastas.
Tänker att här har Centrum för Trafikforskning på KTH en ny utmaning.

Om jag förstått det rätt blev det inget större utbrott av covid-19 på skolan. Det är ju alltid något.
Måste? Ja, men det är rent önsketänkande att så kommer ske.

Inga större utbrott? Hur vet vi det? Hur många lärare och övrig personal har testats? Hur många elever har testats?
Citera
2020-08-07, 09:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, han är en ständig källa till motsägelser och villfarelser. I en pandemi krävs det tydlighet, vilket Tegnell och FHM inte uppvisar.

Kan bara hålla med. Sverige står alltmer ensamma i sin hållning i munskyddsfrågan. Vet inte om någon sitter på uppdaterade siffror, men bland i-länderna skulle jag tippa att minst 95% av länderna har regler kring munskydd nu. Dessutom rekommenderas de av WHO och det borde ju väga rätt tungt kan man tycka, men icke då. Det handlar om prestige och ovilja att ändra sig när man haft fel. Sverige har inte råd med sånt. Ytterst står det människoliv på spel. Obegripligt att regeringen köper det här. I början var det säkert bekvämt för dem att lämpa över ansvaret på FHM men nu känns det mer och mer som en belastning. Eller riskerar att bli i vart fall. Får vi en stor spridning i höst vilket jag tror kommer frågan att återkomma gång på gång. Det kommer utkrävas såväl svar som ansvar.
Citera
2020-08-07, 09:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kalkylen finns ju där, men du är uppenbart inte läskunnig. Förstår att du finner detta meningslöst eftersom du blivit överbevisad och dessutom har helt fel.
Nej, den finns ingenstans. Och när jag påpekat detta har du sagt att det finns "i tråden" vilket är en riktigt usel källhänvisning, särskilt eftersom det inte finns där. Ditt beteende är högst bedrägligt. Du ljuger helt enkelt. Du har fortfarande inte presenterat något som får godkänt som beräkning, eller källhänvisning. Varför envisas du så din galenpanna? Har du nån slags diagnos?
Citera
2020-08-07, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, den finns ingenstans. Och när jag påpekat detta har du sagt att det finns "i tråden" vilket är en riktigt usel källhänvisning, särskilt eftersom det inte finns där. Ditt beteende är högst bedrägligt. Du ljuger helt enkelt. Du har fortfarande inte presenterat något som får godkänt som beräkning, eller källhänvisning. Varför envisas du så din galenpanna? Har du nån slags diagnos?

Om du inte ens är läskunnig är det svårt att nå fram till dig. Men jag vet ju att du läst inläggen. Jag förstår att alla beräkningar som plockar ned dig och din agenda inte får godkänt av dig. Att kalla personer som överbevisat dig för "galenpannor" är ju bara patetiskt. Om du inte klarar av att debattera sakligt föreslår jag att du kryper ut härifrån. Du klarar uppenbarligen inte av en saklig debatt.
Citera
2020-08-07, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Går säkert dela in lockdown förespråkarna i ett par grupper :

Yngling som aldrig haft ett riktigt jobb och lever på pengar från föräldrar/staten

Person anställd i kommunal verksamhet som tror deras jobb aldrig blir hotat

Kontorsnisse som jobbar hemifrån och tycker de är finemang och gärna hade jobbat så resten av livet

Bidragstagare

Osv

Själv har jag arbetat under hela denna pandemi på min arbetsplats.

Tycker dock människoliv och speciellt de äldre som byggt upp detta samhälle förtjänar så mycket mer än en bortförklaring som ''ekonomi''.
Kommer finnas hundra år till att komma ikapp, tänk också på alla i som tillhör en riskgrupp också.

Vad ska dom stackarna hitta på? ut och trängas kollektivtrafiken fram och tillbaka till jobbet, matbutiker och leva på som vanligt i höst? munskydd i all ära men vi behöver kraftigare åtgärder.

En ny lockdown för att pusha tillbaka C19 i höst är att vänta, bättre i tid denna gång istället för 2 månader försening,det är framförallt människoliv vi pratar om.
Senast redigerad av -v1 2020-08-07 kl. 09:57.
Citera
2020-08-07, 09:55
Medlem
Citat:
Väldigt mycket tyckande och anekdoter, väldigt lite evidens. Men även om en del använder munskydden som hon beskriver det så skulle långt ifrån alla göra det, vilket i sin tur minskar smittspridningen.
Eller en rättvisande bild från den sk verkligheten. Har läst om liknande observationer på annat håll. Men det går ju bra att sitta på sin kammare, eller i pojkrummet, omgiven av ”evidens” och babbla om hur bra det är i teorin.
Citera
2020-08-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det heter ”statsvetare”.

Han kan titta på hur vi agerar ur ett annat perspektiv. Han konstaterar - vilket du omedvetet pekar på i ditt sista stycke - att vår blinda fanatism och Heja-Sverige-mentalitet fått oss på väg att tippa över stupet.

Har inte ni FHM-kramare pekat på att det inte enbart handlar om den ”medicinska” delen av pandemin, att man måste beakta andra faktorer? Då är det väl bra med en statsvetare som kan peka på konsekvenserna av en undermålig kommunikativ strategi.
Poängen är att han, oavsett stavning, inte har kompetensen att avgöra när eller om Sverige har fallit över stupet. Världens ledande epidemiologer är överens om att vi bara står i startgropen än så länge. Ska en politisk expert kliva in och utropa att ”pandemin är över, vi är torskarna” i ett sånt läge?

Det är tvärtom ni som snöar in er bara på den mest ofullständiga medicinska informationen, de tidiga dödstalen. Den enda egentliga skillnaden är att länderna befinner sig i olika stadier av pandemin, där vissa länder uppehåller sig i ett tidigt stadium med konstgjord andning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in