2020-08-07, 09:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Men hur får man ihop det givet att en lärare undervisar flera olika klasser under en dag? Låter komplicerat och lite av ett signum för de lösningar som presenteras av Folkhälsomyndigheten, det är alltid någon annan som får försöka lappa ihop verksamheten när det blir motsägelsefulla direktiv.
Det ska nog gå att få till fungerande scheman men lite god vilja, med tanke på att det går att få trafiken i komplexa kollektivtrafiksystem att flyta. Det borde gå att optimera flödet av elever och lärare genom att tillämpa modeller för trafikplanering. Tänker jag.
Jag tycker nog att FHM är i gott sällskap av snart sagt hela världen när det gäller inte helt genomtänkta åtgärder. På många håll verkar åtgärder förändras nästan vecka för vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du är statsvetare, så ber jag om ursäkt ifall jag förolämpade ditt skrå.

Jag tycker oavsett inte att en professor i statsvetenskap har någon auktoritet i en fråga som rör epidemiologi. När en statsvetare förfasas över de höga dödssiffrorna i just Sverige, jämfört med ett urval mindre svårt drabbade länder (och dessutom hävdar att de svenska dödsfallen hände helt i onödan, utan att ha nåt att backa upp det med) då rör man sig väldigt långt utanför sitt ämnesområde.
Det är ju inte direkt första gången den här statsvetarprofessorn utttycker starka åsikter om sådant som ligger utanför hans expertis.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-07 kl. 09:24.
Citera
2020-08-07, 09:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har aldrig hänt nåt liknande tidigare i världshistorien. Det enda man kan jämföra mot är varandra. Resten är spekulation.

Bo Rothstein är stadsvetare, och det framgår ganska tydligt att han inte förstår de underliggande mekanismerna i en pandemi.

Dessutom är det hyckleri att Bo Rothstein gnäller på att andra gör det till en klasskamp, när han i nästa andetag gör precis samma sak själv. När han berättar hur han förfasades över att Sveriges siffror inte sjönk lika snabbt som i Italien, Spanien, Frankrike, Holland och Belgien.
Det heter ”statsvetare”.

Han kan titta på hur vi agerar ur ett annat perspektiv. Han konstaterar - vilket du omedvetet pekar på i ditt sista stycke - att vår blinda fanatism och Heja-Sverige-mentalitet fått oss på väg att tippa över stupet.

Har inte ni FHM-kramare pekat på att det inte enbart handlar om den ”medicinska” delen av pandemin, att man måste beakta andra faktorer? Då är det väl bra med en statsvetare som kan peka på konsekvenserna av en undermålig kommunikativ strategi.
Citera
2020-08-07, 09:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det ska nog gå att få till fungerande scheman men lite god vilja, med tanke på att det går att få trafiken i komplexa kollektivtrafiksystem att flyta. Det borde gå att optimera flödet av elever och lärare genom att tillämpa modeller för trafikplanering. Tänker jag.
Jag tycker nog att FHM är i gott sällskap av snart sagt hela världen när det gäller inte helt genomtänkta åtgärder. På många håll verkar åtgärder förändras nästan vecka för vecka.
Det vore väldigt intressant att se sådana lösningar presenterade.

På en skola jag har väldigt god insyn i hinner inte ens lärarna gå på toaletten under stora delar av dagen och tvingas äta lunch på 15 minuter. Lägg därtill att ventilationen är under all kritik. Föga förvånande var det fem bekräftat coronasjuka lärare där under våren, vilket övrig personal och elever inte informerades om utan det framkom tack vare djungeltelegrafen.
Citera
2020-08-07, 09:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Kan bara bekräfta. Jag arbetar som lärare i en stor högstadieskola. Kring påsk blev det paniskt och frånvaron var skyhög. Däremot från slutet av maj fram till skolavslutningen var närvaron högre än vad vi har haft på flera år.

Troligtvis gav det effekt att de elever som hade olika sjukdomssymptom hölls hemma av föräldrar, alternativt skickades hem av skolan så att vanliga förkylningar osv inte heller spreds som de brukar.

Det ska dock bli intressant att se vad som händer nu när skolan startar igen. Skolan jag arbetar på har elever som reser mycket och lärare som kommer från hela världen som har rest hem/i Sverige.

Så ser det nog dessvärre ut lite överallt. Känns inte som att det bådar gott. Krävs inte mycket för att smittspridningen ska sätta fart igen. Är rädd för att det kan bli minst lika illa som i våras. Lugnet före stormen. Det här med förebyggande åtgärder tycks inte vara intressant för regeringen. Kan ju tycka att enkla åtgärder som har betydelse för smittspridningen såsom munskydd och utökad distansundervisning (grundskolan) hade kunnat sättas in. Det senare hade kunnat göras frivilligt för de elever och föräldrar som vill. Man hade kunnat uppmuntra till det. Det hade blivit glesare i klassrummen och hade skingrat en del av oron i alla fall.
Citera
2020-08-07, 09:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart det är en tävling vilket du själv faktiskt verkar anse när du skriver stt Tskland spöar oss. Vilket de gör mest för att de är betydligt fler än oss!
Hmmm ...
Det var som svar på ett försök att blåsa upp vår ekonomiska situation och förmåga som bättre än vad den är.
Ibland behöver tävlingsinriktade och förblindade stollar plockas ner med deras eget språk.
Citera
2020-08-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Detta kommer inte hända. Jag är rädd för en utbredd psykisk ohälsa hos Flashbacks empati-elit i denna tråd när de ser hur land efter land "värderar ekonomi över människoliv".

Att ekonomi är människoliv är en klen tröst för dessa då de inte fattar det.
Går säkert dela in lockdown förespråkarna i ett par grupper :

Yngling som aldrig haft ett riktigt jobb och lever på pengar från föräldrar/staten

Person anställd i kommunal verksamhet som tror deras jobb aldrig blir hotat

Kontorsnisse som jobbar hemifrån och tycker de är finemang och gärna hade jobbat så resten av livet

Bidragstagare

Osv
Citera
2020-08-07, 09:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Går säkert dela in lockdown förespråkarna i ett par grupper :

Yngling som aldrig haft ett riktigt jobb och lever på pengar från föräldrar/staten

Person anställd i kommunal verksamhet som tror deras jobb aldrig blir hotat

Kontorsnisse som jobbar hemifrån och tycker de är finemang och gärna hade jobbat så resten av livet

Bidragstagare

Osv
I vilken kategori skulle du placera de som anser att:

Testa - Smittspåra - Isolera är vägen att gå tillsammans med ytterligare åtgärder som läroplikt snarare än skolplikt samt betona vikten av munskydd?
Citera
2020-08-07, 09:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Snart står (S)verige ensamt utan krav på munskydd. Tegnell säger att det kanske kan bli en åtgärd om smittspridningen ökar men att införa en restriktion när siffrorna är på nedgång är inte lämpligt enligt honom.

Märkligt resonemang:

- Tidigare har han hävdat att de snarare kan öka smittspridningen.
- Varför inte införa sådana rekommendationer nu för att ytterligare pressa ned smittspridningen inför hösten?

Märkligt resonemang ja. Han har haft fel och målat in sig i ett hörn. Munskydd är en utmärkt förebyggande åtgärd. Något man gör för att förhindra spridning.

Om munskydd ökar risken för att sprida smitta enligt Tegnell kan man ju fråga sig varför han vill sätta in dessa åtgärder i ett läge med stor spridning...
Citera
2020-08-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Indien, men även Brasilien, är fruktansvärt segregerade. Jag såg ett reportage från någon kåkstad i Rio de Janeiro där de hade fått sätta upp en egen ambulansservice och "akutmottagning" för stadens sjukvård sket fullständigt i att svara på hjälp från kåkstäderna då de har fullt upp med de andra samhällsklasserna.

Jag kan bara försöka att föreställa mig hur det ser ut i slumområdena i Indiens stora städer. Såg nåt annat inslag från Indien om att bara den som kunde betala fick ens komma in på sjukhuset.

Vi må ha strukturella problem i Sverige. Men det är inte i närheten av utmaningarna i dessa megaländer. Deras officiella tal är nog bara en bråkdel av sanningen.

Intressant att se vilka grupper som drabbas hårdast när vi nu vet att fetma och diabetes är riskfaktorer för Corona. Samtidigt lär inte de fattigaste ha den bästa hälsan oavsett hur magra de sen än är pga svält. Och vi lär aldrig få veta de riktiga dödssiffrorna, eftersom Indien inte har något rapporteringssystem att tala om.

Det är ändå intressant ur "rättvisesynpunkt" att välfärdssjukdomar utgör en hög risk att drabbas hårt.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt resonemang ja. Han har haft fel och målat in sig i ett hörn. Munskydd är en utmärkt förebyggande åtgärd. Något man gör för att förhindra spridning.

Om munskydd ökar risken för att sprida smitta enligt Tegnell kan man ju fråga sig varför han vill sätta in dessa åtgärder i ett läge med stor spridning...
Ja, han är en ständig källa till motsägelser och villfarelser. I en pandemi krävs det tydlighet, vilket Tegnell och FHM inte uppvisar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är ingen logik i något han säger. Byt ut honom, nu!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej det har du inte alls gjort. Bara sagt typ att "naturligtvis" är det försvinnande lite, typ. Det ger noll poäng, sorry. Det duger inte för godkänt. Meningslöst fortsätta detta käbbel vidare. Det går inte föra en diskussion med någon så tjockskallig som du, vilket får mig att misstänka att du bara trollar. För du kan väl inte på allvar vara så korkad?

Kalkylen finns ju där, men du är uppenbart inte läskunnig. Förstår att du finner detta meningslöst eftersom du blivit överbevisad och dessutom har helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in