2020-08-07, 08:38
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Lärarna kan väl också ha olika scheman med olika rasttider?
Men hur får man ihop det givet att en lärare undervisar flera olika klasser under en dag? Låter komplicerat och lite av ett signum för de lösningar som presenteras av Folkhälsomyndigheten, det är alltid någon annan som får försöka lappa ihop verksamheten när det blir motsägelsefulla direktiv.
Citera
2020-08-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, kurvan i UK vände tvärt fyra-fem dagar efter att de öppnade pubarna. Om jag skall vara helt ärlig hade de nog räknat med att det skulle påverka nedgången en del, men jag tror inte att de förvantade sig den grad av ringaktning som en hög andel visar upp. Ge det en månad till så är jag övertygad om att UK är uppe i över två tusen nya fall per dag. Och det lagom till att skolorna skall öppna igen.

Ibland undrar jag faktiskt om folk är kompletta idioter då till och med en hallmöbel kan räkna ut vad som kommer ske i höst under rådande förhållanden.
Vi lever i Internets dagar. Att minst en femtedel kommer göra precis tvärtom vad man säger, det måste man alltid räkna med. Normalt flockbeteende.

Att inte ha höjd för det i sin strategi måste faktiskt anses vara en strategisk miss. En polett som bara fallit ner hos FHM. Jag uppriktigt förvånas, av övriga fria länders övertro på sin förmåga att styra sin befolkning. Man tror att man plötsligt är Kina, bara för att man forcerat fram ett tandlöst utegångsförbud.

Om UK hade fortsatt på den bana de började på, så hade de sannolikt haft de högsta dödstalen i världen just nu. Men de hade varit mycket bättre positionerade för framtiden. Att avbryta en planerad samhällsspridning, lagom tills det bara har nått äldreboendena, är fel på så många sätt.
Citera
2020-08-07, 08:40
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är en central del i Sveriges strategi att vi accepterar en samhällsspridning, så länge den inte går för snabbt, eller når känsliga grupper. Anders Tegnell har sagt det gång på gång på PK.

Det är en central del i Sveriges strategi att vi accepterar Tegnells desinformation och lögner.
Citera
2020-08-07, 08:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
ÄR INDIEN PÅ VÄG MOT EN KATASTROF?

Oroväckande utveckling i Indien. Med tanke på landets stora befolkning och geografiska position är utvecklingen i Indien något som angår alla.

Indien, men även Brasilien, är fruktansvärt segregerade. Jag såg ett reportage från någon kåkstad i Rio de Janeiro där de hade fått sätta upp en egen ambulansservice och "akutmottagning" för stadens sjukvård sket fullständigt i att svara på hjälp från kåkstäderna då de har fullt upp med de andra samhällsklasserna.

Jag kan bara försöka att föreställa mig hur det ser ut i slumområdena i Indiens stora städer. Såg nåt annat inslag från Indien om att bara den som kunde betala fick ens komma in på sjukhuset.

Vi må ha strukturella problem i Sverige. Men det är inte i närheten av utmaningarna i dessa megaländer. Deras officiella tal är nog bara en bråkdel av sanningen.
Citera
2020-08-07, 08:45
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Gymnasieskolorna i Finland öppnar väl också för höstterminen så det är ju inte annorlunda där.
Det är väldigt annorlunda i Finland eftersom samhällsspridningen är så mycket mindre där. Då kan man kosta på sig att låta folk gå på evenemang, i skolan, resa mm.
Men visst, ökar det där så får man väl justera sina åtgärder, t ex genom att stänga lokala skolor där det blivit utbrott.

Folkkynnet i Finland skiljer sig dessutom dramatiskt från det svenska, där tar man rekommendationer och påbud på högsta allvar och någon utmattningseffekt i form av folk som tröttnar och struntar i att skydda sig och andra är högst marginell.

Edit: Det är restriktioner kvar för skolverksamheten, gymnasier får köra på distans efter eget val och rekommenderas att göra det för större grupper.
I lägre stadier så gäller åtskilda grupper, avstånd inom klassrummet och distansundervisning vid behov, till exempel varannan vecka.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/04/uppdaterade-rekommendationer-for-skolor-och-dagis-de-lagre-klasserna-ska-hallas
Senast redigerad av Siegfrid 2020-08-07 kl. 08:56.
Citera
2020-08-07, 08:49
Medlem
Norska experter kräver munskyddstvång – kan förhindra ny nedstängning
https://omni.se/
Citera
2020-08-07, 08:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Sitter fortfarande och funderar på hur du skall betala de tio ovikta tusenlapparna om det kommer ett vaccin...
Har du något förslag?
Nej, då jag är än mer säker på att det inte blir någon utbetalning då vi inte kommer att ha något fullt fungerande vaccin före årsskiftet. Det p.g.a.
  1. det jag tagit del av bl.a. om T-cellsproblematik.
  2. det jag tagit del av när det gäller mutationer och rekombinationer.
  3. framförallt det jag har tagit del av när det gäller antikroppars livslängd.

Man talar om 160+ vaccinprojekt som är igång och det låter ju mycket men det handlar snarare om kvantitet före kvalitet. Vi har runt fyra fem olika koncept bara och väldigt snarlika kandidater med många gånger helt oprövad teknik.

Vi kommer säkert att få fram ett vaccin men det kommer troligtvis att handla om partiell immunitet där vi förhoppningsvis kan vaccinera och skydda riskgrupper. Detta kommer dock inte att finnas tillgängligt i morgon direkt utan det kommer att ta sin tid. Frågan är då om det kommer att vara lönt att vaccinera när det väl är framme. Det beror helt på hur viruset utvecklar sig och det kan ingen svara på idag efter 6-8-månaders erfarenhet av det. Den större frågan är om folk vill vaccinera sig.
Citera
2020-08-07, 08:56
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Norska experter kräver munskyddstvång – kan förhindra ny nedstängning
https://omni.se/
Snart står (S)verige ensamt utan krav på munskydd. Tegnell säger att det kanske kan bli en åtgärd om smittspridningen ökar men att införa en restriktion när siffrorna är på nedgång är inte lämpligt enligt honom.

Märkligt resonemang:

- Tidigare har han hävdat att de snarare kan öka smittspridningen.
- Varför inte införa sådana rekommendationer nu för att ytterligare pressa ned smittspridningen inför hösten?
Citera
2020-08-07, 08:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Indien, men även Brasilien, är fruktansvärt segregerade. Jag såg ett reportage från någon kåkstad i Rio de Janeiro där de hade fått sätta upp en egen ambulansservice och "akutmottagning" för stadens sjukvård sket fullständigt i att svara på hjälp från kåkstäderna då de har fullt upp med de andra samhällsklasserna.

Jag kan bara försöka att föreställa mig hur det ser ut i slumområdena i Indiens stora städer. Såg nåt annat inslag från Indien om att bara den som kunde betala fick ens komma in på sjukhuset.

Vi må ha strukturella problem i Sverige. Men det är inte i närheten av utmaningarna i dessa megaländer. Deras officiella tal är nog bara en bråkdel av sanningen.
Å andra sidan så är demografin annorlunda med en mycket yngre population speciellt i slumområdena. Man blir helt enkelt inte lika gammal där. Hade man haft lika stor andel åldrande befolkning som oss skulle vi se ett blodbad i princip i dessa länder.
Citera
2020-08-07, 09:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Ja du har rätt, de har så överbefolkade samhällen att det blir svårt att greppa omfattningen för någon utifrån. Vi får hoppas att indierna får det under kontroll. På något sätt känns läget mer hoppfullt i Inden pga Indiens ledare, i Brasilien under Bolsonaros ledning är situationen utom kontroll. Tragiskt för Brasiliens grannländer.
Citera
2020-08-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tidigare i tråden igår så var det någon som hade sett att även klamydiafallen ökar. Kan ju ha ett samband med att just gruppen övre tonåringar smittas mest just nu.
Folkhälsomyndigheten avråder unga vuxna att göka i dessa tider.
Citera
2020-08-07, 09:12
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer med de rapporter jag fått från lärare.

Kan bara bekräfta. Jag arbetar som lärare i en stor högstadieskola. Kring påsk blev det paniskt och frånvaron var skyhög. Däremot från slutet av maj fram till skolavslutningen var närvaron högre än vad vi har haft på flera år.

Troligtvis gav det effekt att de elever som hade olika sjukdomssymptom hölls hemma av föräldrar, alternativt skickades hem av skolan så att vanliga förkylningar osv inte heller spreds som de brukar.

Det ska dock bli intressant att se vad som händer nu när skolan startar igen. Skolan jag arbetar på har elever som reser mycket och lärare som kommer från hela världen som har rest hem/i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in