[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Har du lust att redogöra för hur du beräknar en överdödlighet på 2 000? Tittar vi på olika data eller?
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
SCBs data visar ju att det i perioden 1 jan 2020 - 14 juli 2020 (tom v28) har dött 53 000 personer + ytterliggare 1 400 med okänd dödsdag.
Under samma period 2015-2019 så dog det i genomsnitt 49 000 + 1 100 med okänd dödsdag (pro rata för 28 / 52 veckor).
Hur kan du få det till en överdödlighet på "drygt 2 000"? Väldigt drygt i så fall, du får dryga till det med flera tusen till för att komma upp i de siffror som datan visar.
Först måste jag pudla. Jag hade inte siffrorna framför mig utan jag mindes fel.
Det ska vara en överdödlighet på drygt 3000 personer under året fram tills 29 juni.
Vi använder samma källa från SCB. Tabell 1 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2015-2020 (Hela riket)
Som jag påpekat tidigare statistiken
preliminär. Framför allt de senaste två veckorna kommer att justeras.
Jag har ändå valt att ta med dem för enkelhetens skull då det är omöjligt att säga hur många dödsfall som tillkommer.
Jag har valt att bortse från döda med okänd dödsdag av lätt insedda skäl.
Under året har det hittills dött 55 765 personer (tom 29 juli).
Under motsvarande period har det under åren 2015 - 2019 i genomsnitt dött 52 394 personer.
Överdödligheten för perioden blir då 3371 personer.
Som jämförelse ger din beräkning en överdödlighet på 4300 personer under året tom 14 juli.
Ingen vet ännu hur den här pandemin och hur alla åtgärder som vidtagits kommer att påverka det slutgiltiga dödstalet för år 2020 och om det blir en överdödlighet och hur stor den i så fall blir. Det kan bara tiden utvisa.
Citat:
Dessutom så är det tveksamt att det ens är relevant att titta på perioden innan mitten av mars. Om du tittar på tabell 9b så har ju till och med SCB presenterat data från och med vecka 12, vilket verkar betydligt mer rimligt. Gör man det så ser man en överdödlighet på drygt 5 000 personer, vilket stämmer hyfsat bra överens med vad FHM har rapporterat som dödstal.
De tabeller som ingår i SCB:s preliminära statistik över dödsfall innehåller uppgifter från årsskiftet
förutom just tabell 9b. Tabell 9b innehåller dessutom bara statistik om utrikesfödda efter födelseland, vilket gör ditt argument om att "
till och med SCB presenterat data från och med vecka 12" till genomskinlig cherrypicking i syfte att maximera överdödligheten så att den blir lika stor som antalet döda i covid-19.
Citat:
Tabell 1 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2015-2020 (Hela riket)
Tabell 2 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag efter åldersgrupp och kön åren 2019 och 2020 (Hela riket)
Tabell 3 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2018-2020 (Länsvis)
Tabell 4 Antal rapporterade dödsfall till SCB per tiodagarsperiod åren 2018-2020 (Kommun)
Tabell 5 Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020, Genomsnittligt antal döda per dag
Tabell 6 Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020 (Länsvis)
Tabell 7 Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka efter åldersgrupp och kön åren 2015-2019 (medelvärde) och 2020 (Hela riket)
Tabell 8 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag under 2020 vid olika publiceringstidpunkter
Tabell 9a Antal rapporterade dödsfall till SCB för inrikes och utrikes födda per vecka åren 2015-2020
Tabell 9b Antal rapporterade dödsfall under veckorna 12 - 28 för utrikes födda efter födelseland åren 2015-2020