2020-08-07, 00:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Trots allt smittas fortfarande hundratals per dag i Sverige. Det du nämner som drivande är relativt enkelt att fixa till förutom i kollektivtrafiken osv. VAR anser FHM att smittan överförs från en till annan? För de förnekar ju att smittan överförs i tex kollektivtrafiken och i skolan. Så vad driver pandemin just nu?
Tidigare i tråden igår så var det någon som hade sett att även klamydiafallen ökar. Kan ju ha ett samband med att just gruppen övre tonåringar smittas mest just nu.
Citera
2020-08-07, 00:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror inte att du riktigt förstår hur det här funkar med immunsystemet, vaccintillverkning och de problem man möter och vad man vill uppnå Ej heller de speciella problem man har med SARS_CoV-2.

Som tur är finns det de som är mer balanserade som Anders Tegnell, Björn Olsen m.fl. som håller med mig i detta. Att sedan forskarna inblandade och de olika företagens marknadsavdelningar ger en annan bild betyder inte att det är lappat och klart.

Med det höjer jag min insats till tio ovikta tusenlappar att det inte kommer något vaccin före årsskiftet.

Och till Astra Zeneca säger jag lycka till. Det vore en gåva till mänskligheten med ett fungerande vaccin.
Sitter fortfarande och funderar på hur du skall betala de tio ovikta tusenlapparna om det kommer ett vaccin...
Har du något förslag?
Citera
2020-08-07, 00:51
Avslutad
Man säger att många 20-29-åringar smittas nu. Jag vet inte varför, men jag kopplar ändå lite ihop det med vilka jag sett mest på krogarna i Sthlm senaste månaden. I alla fall runt medborgarplatsen/folkkungagatan.

Jag har uppfattat det som att nästan alla på krogarna har varit runt 18-25 år. Inte alla, men många. Väldigt stor skillnad mot en vanlig sommar tycker jag åldersmässigt, givetvis är det fler yngre ute annars med men brukar ändå vara fler 30+ där.

Och jag tycker folk på krogarna har ökat sedan juni. Bara min uppfattning men jag vet inte vad det annars ska bero på, det måste ju nästan bero på att de umgås på ett annat sätt.

En läkare i England jag såg var även mest oroad över hur det kommer spridas på just pubarna där i höst ;-) Hon var inte särskilt oroad över att folk samlas i parker och dylikt, däremot folk som samlas mer tätt inomhus som i pubmiljöer.
Citera
2020-08-07, 00:55
Medlem
Västerbotten har varit "förskonade", men verkar börja hända saker även där nu
https://www.vk.se/2020-08-06/covidsmitta-pa-flera-aldreboenden
Säkert dålig koll och hög personalomsättning pga sommaren, men onekligen verkar inte äldreomsorgen ha styrts upp än trots månader av problem i landet där smittan kommit in och smittat och till och med dräpt folk på boenden.
Citera
2020-08-07, 01:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Dina larviga halmgubbar kan du behålla för dig själv, ditt fula, fula troll. Varför kan du inte acceptera en rimlig, försiktig, uppskattning av hur stor andel som dör med, inte av, covid? Vad vinner du ens med att bagatellisera och förminska på det sätt du gör? Du drar bara skam över alarmistlägret.

Oj. Vad är det man brukar säga? Där argumenten tar slut tar okvädningsorden vid. Det är uppenbart att du inte har något mer att komma med. Jag har redan givit dig en rimlig uppskattning beträffande hur försvinnande liten andel det är som dör med covid19 och inte samtidigt av covid19. Varför har du så svårt att ta in det? Passar det inte din agenda? Jag tror att det är precis så enkelt. Det smärtar helt enkelt för dig att höra sanningen och bli överbevisad gång efter gång.
Citera
2020-08-07, 01:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Trots allt smittas fortfarande hundratals per dag i Sverige. Det du nämner som drivande är relativt enkelt att fixa till förutom i kollektivtrafiken osv. VAR anser FHM att smittan överförs från en till annan? För de förnekar ju att smittan överförs i tex kollektivtrafiken och i skolan. Så vad driver pandemin just nu?

Det enkla, kanske lite elaka, men ändå rätt uppenbara svaret är att FHM anser att smittan drivs på alla platser som inte är samhällsviktiga. Uteserveringar, krogar, badstränder (sitta för tätt). Festivaler är inställda och nöjesfält får hålla stängt. Däremot är det så enligt FHM att smittan absolut inte drivs på i samhällsnyttiga funktioner såsom förskola, skola eller kollektivtrafik. Märkligt - inte sant?

Det är nästan humor att höra deras argumentation. Det är SÅ uppenbart att det bara är pengar det handlar om. Det går bra att stänga ned Berg-och-dalbanan på Gröna Lund med 30 pers som sitter 20 meter upp i luften och färdas utomhus. Däremot går det inte bra att stänga av T-banan mellan Gullmarsplan och T-centralen där det färdas hundratals passagerare i fullsatta tågset inomhus. Då heter det att nästan ingen smittspridning sker i kollektivtrafiken....Finns det i överhuvudtaget NÅGON som tror på det här?
Citera
2020-08-07, 01:18
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Har du lust att redogöra för hur du beräknar en överdödlighet på 2 000? Tittar vi på olika data eller?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

SCBs data visar ju att det i perioden 1 jan 2020 - 14 juli 2020 (tom v28) har dött 53 000 personer + ytterliggare 1 400 med okänd dödsdag.

Under samma period 2015-2019 så dog det i genomsnitt 49 000 + 1 100 med okänd dödsdag (pro rata för 28 / 52 veckor).

Hur kan du få det till en överdödlighet på "drygt 2 000"? Väldigt drygt i så fall, du får dryga till det med flera tusen till för att komma upp i de siffror som datan visar.
Först måste jag pudla. Jag hade inte siffrorna framför mig utan jag mindes fel.
Det ska vara en överdödlighet på drygt 3000 personer under året fram tills 29 juni.

Vi använder samma källa från SCB. Tabell 1 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2015-2020 (Hela riket)
Som jag påpekat tidigare statistiken preliminär. Framför allt de senaste två veckorna kommer att justeras.
Jag har ändå valt att ta med dem för enkelhetens skull då det är omöjligt att säga hur många dödsfall som tillkommer.
Jag har valt att bortse från döda med okänd dödsdag av lätt insedda skäl.

Under året har det hittills dött 55 765 personer (tom 29 juli).
Under motsvarande period har det under åren 2015 - 2019 i genomsnitt dött 52 394 personer.
Överdödligheten för perioden blir då 3371 personer.

Som jämförelse ger din beräkning en överdödlighet på 4300 personer under året tom 14 juli.

Ingen vet ännu hur den här pandemin och hur alla åtgärder som vidtagits kommer att påverka det slutgiltiga dödstalet för år 2020 och om det blir en överdödlighet och hur stor den i så fall blir. Det kan bara tiden utvisa.

Citat:
Dessutom så är det tveksamt att det ens är relevant att titta på perioden innan mitten av mars. Om du tittar på tabell 9b så har ju till och med SCB presenterat data från och med vecka 12, vilket verkar betydligt mer rimligt. Gör man det så ser man en överdödlighet på drygt 5 000 personer, vilket stämmer hyfsat bra överens med vad FHM har rapporterat som dödstal.

De tabeller som ingår i SCB:s preliminära statistik över dödsfall innehåller uppgifter från årsskiftet förutom just tabell 9b. Tabell 9b innehåller dessutom bara statistik om utrikesfödda efter födelseland, vilket gör ditt argument om att "till och med SCB presenterat data från och med vecka 12" till genomskinlig cherrypicking i syfte att maximera överdödligheten så att den blir lika stor som antalet döda i covid-19.

Citat:
Tabell 1 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2015-2020 (Hela riket)
Tabell 2 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag efter åldersgrupp och kön åren 2019 och 2020 (Hela riket)
Tabell 3 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2018-2020 (Länsvis)
Tabell 4 Antal rapporterade dödsfall till SCB per tiodagarsperiod åren 2018-2020 (Kommun)
Tabell 5 Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020, Genomsnittligt antal döda per dag
Tabell 6 Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020 (Länsvis)
Tabell 7 Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka efter åldersgrupp och kön åren 2015-2019 (medelvärde) och 2020 (Hela riket)
Tabell 8 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag under 2020 vid olika publiceringstidpunkter
Tabell 9a Antal rapporterade dödsfall till SCB för inrikes och utrikes födda per vecka åren 2015-2020
Tabell 9b Antal rapporterade dödsfall under veckorna 12 - 28 för utrikes födda efter födelseland åren 2015-2020
Citera
2020-08-07, 01:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
En läkare i England jag såg var även mest oroad över hur det kommer spridas på just pubarna där i höst ;-) Hon var inte särskilt oroad över att folk samlas i parker och dylikt, däremot folk som samlas mer tätt inomhus som i pubmiljöer.
Ja, kurvan i UK vände tvärt fyra-fem dagar efter att de öppnade pubarna. Om jag skall vara helt ärlig hade de nog räknat med att det skulle påverka nedgången en del, men jag tror inte att de förvantade sig den grad av ringaktning som en hög andel visar upp. Ge det en månad till så är jag övertygad om att UK är uppe i över två tusen nya fall per dag. Och det lagom till att skolorna skall öppna igen.

Ibland undrar jag faktiskt om folk är kompletta idioter då till och med en hallmöbel kan räkna ut vad som kommer ske i höst under rådande förhållanden.
Citera
2020-08-07, 01:21
Avslutad
Då kör vi på dubbla/förvirrande budskap igen då... Eller för att citera en vanlig fras när det gäller andra länder: ”Men vad händer när de öppnar upp igen då..?”

Tillägg: Ja just ja, gymnasielever är ju strax under 20 år som är åldern man varnar för, då går det ju utmärkt ihop 😏

Citat:
”Coronasmittan bland unga ökar och höstens högskoleprov ställs in. Men gymnasieskolorna kan öppna som vanligt de kommande veckorna.

– Det är ett stort steg och uppenbart också en stor risk man tar, säger gymnasieläraren Jörgen Olsson, 61. – Sverige är ett av de första länderna som öppnar upp skolorna igen. Här kör vi bara på, säger Jörgen Olsson, som är lärare på en gymnasieskola i Stockholms län.

Mitt i allt varnar Folkhälsomyndigheten för ökad smitta bland unga, främst i åldersgruppen 20–29 år.

– Man måste tänka efter och inte ha nära kontakter. De känner väl sig allmänt odödliga, men även de kan bli svårt sjuka
, sa statsepidemiolog Anders Tegnell på torsdagens pressträff om coronautbrottet.

Universitets- och högskolerådet (UHR) har beslutat att ställa in höstens högskoleprov. ”Möjligheterna att skydda provdeltagare och provpersonal är små”, skriver UHR i ett pressmeddelande.

Jörgen Olsson beskriver gymnasiet som ”ett högskoleprov varje dag”, och att det är en tung börda som nu läggs på kommunerna och huvudmännen.

– Man är kanske 32 elever plus en lärare i samma klassrum. Det här är inte bara en oro för lärarna, det är också en oro för föräldrar och elever , även om de äldre lärarna riskerat att råka mest illa ut, säger han och fortsätter:

– Lektionerna kan vara en till två timmar långa. Sedan ska eleverna ut i korridorer och liknande och där blir det fullt vid skåpen. Därefter går de vidare och kanske ses i en ny konstellation på nästa lektion. Det är mycket människor som blandas på en gymnasieskola.”

https://www.expressen.se/nyheter/lararens-varning-efter-trenden-alarmerande/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-07 kl. 01:27.
Citera
2020-08-07, 01:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Då kör vi på dubbla/förvirrande budskap igen då... Eller för att citera en vanlig fras när det gäller andra länder: ”Men vad händer när de öppnar upp igen då..?”

Tillägg: Ja just ja, gymnasielever är ju strax under 20 år som är åldern man varnar för, då går det ju utmärkt ihop 😏

https://www.expressen.se/nyheter/lararens-varning-efter-trenden-alarmerande/

Gymnasieskolorna i Finland öppnar väl också för höstterminen så det är ju inte annorlunda där.
Citera
2020-08-07, 01:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Västerbotten har varit "förskonade", men verkar börja hända saker även där nu
https://www.vk.se/2020-08-06/covidsmitta-pa-flera-aldreboenden
Säkert dålig koll och hög personalomsättning pga sommaren, men onekligen verkar inte äldreomsorgen ha styrts upp än trots månader av problem i landet där smittan kommit in och smittat och till och med dräpt folk på boenden.
Verkar inte sprida sig som en löpeld på de där boenden.

Citat:
De båda brukarna som har bekräftad covid-19 behöver inte sjukhusvård vilket, enligt den medicinskt ansvarige sjuksköterskan Ann-Gerd Töyrä, är ett tecken på att de trots sjukdomen mår förhållandevis bra.
Citera
2020-08-07, 01:36
Avslutad
Påminner om Folkhälsomyndighetens egna rekommendationer i Sveriges så kallade beredskapsplan. Dessa delar handlar dock egentligen redan om i början i ett tidigt skede, när det var en liten spridning och inte en global pandemi ännu. Men jag förutsätter (eller inte) att man övervakar ev. sjukfrånvaro i skolan när det öppnar:

”Aktivera övervakningssystem inför en pandemi, via exempelvis journalsystem, regionalt vaccinationstregister, samt för utbrott och sjukfrånvaro på exempelvis förskolor, skolor och särskilda boenden.

Överväg icke-medicinska åtgärder t.ex. skolstängningar, begränsning av evenemang m.m.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0e4e7ca3c9841bd96e6b3a/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-19074-1.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in