2020-08-07, 00:04
Medlem
Hej alla glada.

Jag skulle göra jordgubbssylt för några veckor sedan, för första gången, och skulle ha till pannkakor. Gick väl rätt bra att göra sylten, men gjorde så enormt mycket sylt, så ni anar inte. Skulle jag bara ha den till pannkakor, så skulle jag få äta jordgubbssylt flera år framåt. Kommer inte funka.

Så ge mig tips på vad man kan göra med jordgubbssylt. Jamshake är något jag hittat själv, verkar vara milkshake fast med sylt. Rätt så okej, men andra saker, gärna efterrätter, gillar efterrätter. Om det finns någon huvudrätt, som innehåller jordgubbssylt, så shoot med det med, för jag kan då inte.
Citera
2020-08-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hej alla glada.

Jag skulle göra jordgubbssylt för några veckor sedan, för första gången, och skulle ha till pannkakor. Gick väl rätt bra att göra sylten, men gjorde så enormt mycket sylt, så ni anar inte. Skulle jag bara ha den till pannkakor, så skulle jag få äta jordgubbssylt flera år framåt. Kommer inte funka.

Så ge mig tips på vad man kan göra med jordgubbssylt. Jamshake är något jag hittat själv, verkar vara milkshake fast med sylt. Rätt så okej, men andra saker, gärna efterrätter, gillar efterrätter. Om det finns någon huvudrätt, som innehåller jordgubbssylt, så shoot med det med, för jag kan då inte.

Går den inte frysa in ? Tjäna en slant sälj på reko eller dylikt ? Ge bort till släkten ?

Jordgubbssylt är ju mer till efterrätt, kanske baka sådana kakor med sylt i mitten?

Mvh
Citera
2020-08-07, 00:13
Medlem
Rubusbronss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Går den inte frysa in ? Tjäna en slant sälj på reko eller dylikt ? Ge bort till släkten ?

Jordgubbssylt är ju mer till efterrätt, kanske baka sådana kakor med sylt i mitten?

Mvh

Frysa in är det bästa, håller sig länge!
Citera
2020-08-07, 00:13
Medlem
Våfflor, rulltårta, kanske går att göra hallongrottor fast med jordgubbssylt?
Citera
2020-08-07, 00:14
Medlem
megacoolmans avatar
Gör en tårta. Frys in resten
Citera
2020-08-07, 00:24
Medlem
Den ligger redan i frysen, så det är ingen panik så, men det är enorma mängder sylt i frysen, två hyllor, med endast sylt. ICA hade extrapris på jordgubbar, men det tog de fan igen på sockret.

Men tårta med sylt, med sylt mellan lagren. alltså gräddtårta??

Efterrätter med jordgubbssylt är precis vad jag är ute efter, jag själv kommer bara på vaniljglass med sylt, och den kommer inte heller vara så super efter så där gång 99.

Rulltårta har jag sett, kommer det nog bli. Första jag gör, blir en sockerkaka med sylt och havregryn. Med lite grädde blir det en riktigt bra efterrätt tänker jag. Eller kanske vaniljkräm till??
Citera
2020-08-07, 00:29
Moderator
Ancistruss avatar
Förutom ovanstående förslag tänkte jag på glass. Vaniljglass med jordgubbssylt tycker åtminstone jag är väldigt gott. Annars går jordgubbssylt även bra att ha i t.ex. tårtor.
Citera
2020-08-07, 00:33
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Men tårta med sylt, med sylt mellan lagren. alltså gräddtårta??

Japp sylt och grädde. Nackdelen är att du behöver köpa mer färska jordgubbar att ha på toppen
Citera
2020-08-07, 00:40
Medlem
Yahnoovass avatar
Bästa på smörgåsen. Med ett glas mjölk. Vilken frulle.
Citera
2020-08-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Bästa på smörgåsen. Med ett glas mjölk. Vilken frulle.

Aldrig provat, ärligt talat. Vad kör du med för bröd, och har du något mer än sylt??
Citera
2020-08-07, 00:47
Medlem
tastass avatar
Funkar bra på frukostgröten, eller till fil & flingor.
Citera
2020-08-07, 01:49
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Aldrig provat, ärligt talat. Vad kör du med för bröd, och har du något mer än sylt??

De rundvita från polarbröd. Funkar nog med flesta vitt. Inte mörkt.. kanske smaksak. Rosta i någon minut. Smör med sylt räcker. Också gott med en ostskiva emellan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in