2020-08-06, 14:23
Medlem
PedoFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, inte helt oväntat blir inte alltid utgången 100% vinst i 100% fallen.

Inga köplägen sedan i maj? Då har du missat en del.

Ja, alltså inga nya. har inte köpt något mer sen maj (utom New Wave B). utan har bara hållit på det jag köpte i maj. Väntar på brytning uppåt så att jag kan sälja. Vilket verkar mer och mer osannolikt enligt mig.
Citera
2020-08-06, 14:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoFilip
Ja, alltså inga nya. har inte köpt något mer sen maj (utom New Wave B). utan har bara hållit på det jag köpte i maj. Väntar på brytning uppåt så att jag kan sälja. Vilket verkar mer och mer osannolikt enligt mig.

Ja, det ser minst sagt något knepigt ut nu om man ser till S&P500. Det fanns tidigare ett tydligt kluster och rentav en uppåtgående kanal (som sedan bröts varpå allt istället kunde tolkas som sidledes).

Nu har istället allt det också brutits. Det som talar mest för uppsida just nu är att indexterminerna (spot) ofta söker sig till +/-0 framåt öppning av de 'riktiga' indexen.

Man kan använda det som utgång, men nu när det gått ned får man då också acceptera ett par minus här och där. Kan man dock inte acceptera ett par minus här och där så ... då kan det bli svårt.

Väntar annars också på brytning uppåt. Efter 2 misslyckade trendvändningar är det dags att mer börja titta på 15m och 30m för egen del. Där har medelvärdena börjat peka uppåt.

Ser ut som en stängning över tidigare lägstanivåer håller på att ske för SPX500USD @ 15 min för tillfället. 15 min stänger om ca 30 sekunder.
Citera
2020-08-06, 15:21
Medlem
Amazons grundare säljer lite aktier för att satsa på rymden.

Rymdindustrin är det nya svarta i USA tydligen.

Hybris och en manisk ekonomi eller rimligt ut ett vinstgivande syfte?

Det finns otroligt mycket riskkapital idag när så stora strömmar av finansiella medel strömmar till den branschen.

Fascinerande.
Citera
2020-08-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Amazons grundare säljer lite aktier för att satsa på rymden.

Rymdindustrin är det nya svarta i USA tydligen.

Hybris och en manisk ekonomi eller rimligt ut ett vinstgivande syfte?

Det finns otroligt mycket riskkapital idag när så stora strömmar av finansiella medel strömmar till den branschen.

Fascinerande.

Jeff Bezos har vunnit livet på jorden, allt han vill ha kan han få. Nya utmaningar finnes på nya planeter.
Så tolkar jag det!
Citera
2020-08-06, 16:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoFilip
Text

Djävligt spännande nu:
https://i.imgur.com/CbkK3GN.png
SPX500USD (S&P500) @ 4h, priset har precis brutit igenom den stora 'Corona'-gap som skapades februari 2020 i det stora fallet
Senast redigerad av sinewave 2020-08-06 kl. 16:31.
Citera
2020-08-06, 20:20
Medlem
sinewaves avatar
Behåller den tredje position tagen idag över natten från tidigare idag (S&P500). Den slutade dagen på +4.91% innan stängning (då AZ stänger 20:00 ... ).

Enkel orsak: Stängning över en av de svårare motstånden; 1 veckas-'gap:en' på SPY på 30 minuter och möjligtvis snart också 1h. Även en ny högsta, positiva trender som håller i sig mm.

Något marknaden också fort reagerade positivt på.

Tror dock på viss konsolidering senare ikväll eller imorgon. RSI och MFI för t ex 1h står redan något högt och det finns därav lite att 'ta av' uppåt (nivån är runt 71 just nu för SPY).

Någon typ av 'flash crasch' är också ett potentiellt scenario (särskilt när både RSI och MFI på 1h börjar stå högt). Det förringar dock inte det faktum att det finns en ny högre högsta en bit över 1w-gap:en och det ska nu till något rejält för att trenderna på dagliga ska vika ner sig eller liknande. Sånt får man ta när/om något sådant utspelar sig.

SPY (S&P500) @ 4h med en massa kladd:
https://i.imgur.com/BreqwlK.png
Senast redigerad av sinewave 2020-08-06 kl. 20:57.
Citera
2020-08-06, 21:42
Medlem
Citat:
Nej, de amerikanska börserna som S&P500 står ca -2% från ATH (oavsett Corona). Att det bara skjuter över något sådant efter en sådan kraftig nedgång som i mars ... är kanske inget man bör förvänta sig.

Just nu slåss index (de amerikanska som i sin tur påverkar de europeiska osv...) mot det mest uppenbara motståndet uppåt sedan Corona-dippen.
Känns lite väl psykologiskt i mitt tycke, men så är de säkert, men i realiteten är det väl diverse tech aktier som ökat brutalt som gör att den är nära tidigare nivåer..

Tex omx är ju nära tidigare nivåer men bolag som Telia är ju fortfarande slaktade kursmässigt. Är det förövrigt du har någon insikt i, varför är telekom så hatat nu? Telia borde ligga närmare 40 än 30 kr, speciellt när två rapporter visat på goda resultat samt utdelningar som ligger kvar. Istället ligger ett Volvo som är allt annat från opåverkat av corona på nivåer likt de innan corona (om man bortser från sprinten månaderna innan), får inte ihop logiken...
Citera
2020-08-06, 21:57
Medlem
Luftgevars avatar
Verkar som att OMX30 är svagt negativt korrelerat med SP500 i dagsläget... Varför står OMX stilla medans SP500 rusar? Skiljer 5 procentenheter mellan dom två nu..
Citera
2020-08-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Verkar som att OMX30 är svagt negativt korrelerat med SP500 i dagsläget... Varför står OMX stilla medans SP500 rusar? Skiljer 5 procentenheter mellan dom två nu..

För att S&P500s största innehav är mega techbolagen. De drar upp hela indexet.
Citera
2020-08-06, 22:01
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
För att S&P500s största innehav är mega techbolagen. De drar upp hela indexet.
Spelar ingen roll, det finns en naturlag som säger att går SP500 upp +1% så ska OMX30 också gå upp ungefär likadant. Så har det varit ända sen tidernas begynnelse.
Citera
2020-08-06, 22:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Känns lite väl psykologiskt i mitt tycke, men så är de säkert, men i realiteten är det väl diverse tech aktier som ökat brutalt som gör att den är nära tidigare nivåer..

Tex omx är ju nära tidigare nivåer men bolag som Telia är ju fortfarande slaktade kursmässigt. Är det förövrigt du har någon insikt i, varför är telekom så hatat nu? Telia borde ligga närmare 40 än 30 kr, speciellt när två rapporter visat på goda resultat samt utdelningar som ligger kvar. Istället ligger ett Volvo som är allt annat från opåverkat av corona på nivåer likt de innan corona (om man bortser från sprinten månaderna innan), får inte ihop logiken...

Jag vet inte varför folk ogillar telekomsektorn, vet bara att sektorn var 'översåld' förr några månader sedan så därför har jag innehav i både Telia och Millicom. Min position i Telia, som du säger är slaktat kursmässigt, står på +44% (hävstång). Millicom står på ca +29% (också hävstång).

Bryr mig annars inte särskilt mycket om olika bolag förutom i fall där jag ser att det finns något där det ser ut att gå att göra en vinst vill säga. :)
Citera
2020-08-06, 23:18
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför folk ogillar telekomsektorn, vet bara att sektorn var 'översåld' förr några månader sedan så därför har jag innehav i både Telia och Millicom. Min position i Telia, som du säger är slaktat kursmässigt, står på +44% (hävstång). Millicom står på ca +29% (också hävstång).

Bryr mig annars inte särskilt mycket om olika bolag förutom i fall där jag ser att det finns något där det ser ut att gå att göra en vinst vill säga.
Fint! Vad använder du för instrument på Telia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in