2020-08-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det här är helt fel. Som jag tidigare påpekat är det INTE PHE eller NHS som är ansvariga för statistiken över avlidna. På samma sätt är det inte landstingen i Sverige som ansvarar för statistiken över döda.

Det är INTE så det går till när vi samlar data eller sammanställer statistik över personer som avlidit i sviterna av COVID-19, skall det verkligen vara så svårt att förstå?
Hur går det till då? Kan du själv garantera till 100% att alla som sägs ha dött AV Covid19 i UK och hamnar i statistiken verkligen har dött AV C19? Nej det kan du givetvis inte.
Citera
2020-08-06, 22:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Äldre, särskilt multisjuka, har rätt hög statistisk sannolikhet att dö inom det närmsta året. Du tycks räkna med hela medellivslängden på över åttio, jag uppskattar utifrån risken att dö inom det närmsta året.

Har du en religiös tro på ditt sätt att räkna lär inte jag kunna rubba denna, för tro sägs kunna förflytta berg, och det är något precis lika omöjligt du försöker göra med din fanatiska tro på ditt sätt att räkna. Men, var och en blir salig på sin tro, och om det är salighet du är ute efter hellre än vetenskapligt tänkande, då kan intet jag säger ändra ditt sätt att se på saken i en mer vetenskaplig riktning.

Lyckligtvis behöver jag inte din bekräftelse, det är bara så himla irriterande att se dig sprida ovetenskap på det sätt du gör.

Men tänk så här: Antag att en 80+ dör med covid. Du tycks anse att sannolikheten att få covid19 under dessa 80+ år är pytteliten, typ 2v delat med antal veckor under de 80+ åren. Men, uppenbarligen kunde personen inte få covid19 innan det ens fanns en sådan sjukdom. Därför blir det fel av dig att räkna med hela personens livslängd, eller med medellivslängden i Sverige. Så kan du bara tänka om en sjukdom som funnits under hela personens 80+ är långa liv, och dit hör definitivt inte covid19.

Nu är det ju för all del inte enbart multisjuka 80+:are som dör i denna sjukdom. Men vi kan låtsas att det ändå är det . Vi kan också låtsas att de allihopa skulle dött i snitt efter 1 år av sina sjukdomar, men lika fullt skulle sannolikheten bara vara 1/26 att de dör med Covid19 och inte av Covid19 och att infektionen då inte på något sätt skulle påverka utgången av deras redan nedsatta immunförsvar. Men det är ju inte särskilt troligt. Dessutom lever även de flesta multisjuka långt över 1 år efter diagnos, men vi kan ju låtsas att de dött om ett år ändå.

Då dör 1/26x6000= 230 av dessa med Covid 19 och inte av Covid19, men i verkligheten är förstås denna siffra betydligt lägre. Det kanske kan handla om ett tiotal av de 6 tusen som dött. Mer är det knappast inte.

Blir därför lite löjligt när du och dina gelikar kommer med påstående som att de flesta dör med och inte av Covid 19. I verkligheten är det ju precis tvärtom. Minst 99% av de som dött med Covid19 i kroppen har detta som en helt korrekt dödsorsak. Felet är garanterat minst 20 gånger större åt andra hållet. Dvs, personer som dött av Covid19, men aldrig testats innan de avlidit och därmed inte fått det inskrivet som dödsorsak.
Senast redigerad av IMBILDEN 2020-08-06 kl. 22:32.
Citera
2020-08-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad som driver smittan är svårt att veta eftersom vi inte har testat. Att barn smittar vuxna som sedan tar med sig smittan på äldreboende exempelvis är tämligen säkert.
Barn har ett immunsystem som snabbt attackerar ett virus, vilket är orsaken till att de inte blir så sjuka. Men smittar det gör de, men de är kortare och med mindre lungvolym så de är inte lika effektiva smitthärdar som vuxna.
Den stora skillnaden är väl att det är väldigt ovanligt att barn får symptom överhuvudtaget av c19. Då återstår asymptomatisk smitta, som inte är lika effektiv. Min killgissning, utan referens, är att även småbarnsföräldrar lärare etc även dem har ett "uppdaterat immunförsvar" som skyddar mot covid (partiellt) . Troligen pga att de ständigt blir attackerade av förkylningar (corona-förkylningar) av barn från skola/förskola. Jag bor i en Stockholmsområdet, har tre ungar på tre olika skolor/förskola har inte hört ett enda barn eller förälder som haft corona. Frugan jobbar som högstadielärare, ingen av hennes kollegor har bekräftats med corona. Min omgivning är ett väldigt lite urval/stickprov 🙂, men styrker ändå min killgissning tycker jag 😎.
Senast redigerad av jerka11 2020-08-06 kl. 22:22.
Citera
2020-08-06, 22:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det ju för all del inte enbart multisjuka 80+:are som dör i denna sjukdom. Men vi kan låtsas att det ändå är det . Vi kan också låtsas att de allihopa skulle dött i snitt efter 1 år av sina sjukdomar, men lika fullt skulle sannolikheten bara vara 1/26 att de dör med Covid19 och inte av Covid19 och att infektionen då inte på något sätt skulle påverka utgången av deras redan nedsatta immunförsvar. Men det är ju inte särskilt troligt. Dessutom lever även de flesta multisjuka långt över 1 år efter diagnos, men vi kan ju låtsas att de dött om ett år ändå.

Då dör 1/26x6000= 230 av dessa med Covid 19 och inte av Covid19, men i verkligheten är förstås denna siffra betydligt lägre. Det kanske kan handla om ett tiotal av de 6 tusen som dött. Mer är det knappast.

Blir därför lite löjligt när du och dina gelikar kommer med påstående som att de flesta dör med och inte av Covid 19. I verkligheten är det ju precis tvärtom. Minst 99% av de som dött med Covid19 i kroppen har detta som en helt korrekt dödsorsak. Felet är garanterat minst 20 gånger större åt andra hållet. Dvs, personer som dött av Covid19, men aldrig testats innan de avlidit och därmed inte fått det inskrivet som dödsorsak.
Fanns det inte en uppgift om att 4-5 % dör med covid19 utan att dö av covid19? En klar minoritet, men varför envisas du med att hävda att det skulle vara mycket mindre än så? Du beter dig som ett tvättäkta troll! Gå och ställ dig i skamvrån.
Citera
2020-08-06, 22:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur går det till då? Kan du själv garantera till 100% att alla som sägs ha dött AV Covid19 i UK och hamnar i statistiken verkligen har dött AV C19? Nej det kan du givetvis inte.
1. Läkaren utfärdar ett death certificate
2. Läkaren mailar en kopia till ONS (Registrar of Death) och skickar orginalet med post
3. ONS registrerar dödsfallet preliminärt när mailet kommer in men avslutar inte registreringen förrän det skriftliga kommer in per post
4. ONS analyserar data
5. ONS Publicerar statistik

Som du ser är inte PHE eller NHS med och genererar någon statistik överhuvudtaget. Alla dör inte ens på NHS-sjukhus utan på andra vårdinrättningar som inte NHS eller PHE har någon insyn i.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag har vid flera tillfällen redogjort för anledningen till problem med dödstal i inledningen av epidemin. Det arbetar vi med att korrigera och det kommer innebära att dödstalen kommer skrivas upp.

Ingen som inte avlider med antingen COVID-19 som DIREKT dödsorsak eller där COVID-19 är vad som LEDER till den direkta dödsorsaken eller där COVID-19 BIDRAR till den direkta dödsorsaken kommer med i den statistiken. Det Swampdog påstår nedan är HELT fel. Det finns inte ett uns sanning i det påståendet.
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Så kan det vara, men om man blir överkörd av bussen tre månader senare efter tillfrisknat från påvisad COVID-19 infektion är det rätt då att kalla det COVID-19 dödsfall som i England.
Citera
2020-08-06, 22:25
Medlem
Edit: svar ovan.
Senast redigerad av Baradino 2020-08-06 kl. 22:28.
Citera
2020-08-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En sak som jag inte fattar. Är varför man tillåter fotbollsmatcher som innebär återkommande situationer med kraftig närkontakt. När man så ihärdigt framhäver vikten av distans.
Vad jag heller inte fattar är varför ingen protesterar mot det.
Annars är det ett evigt tjatande om distans.

Därför att spelarna lever i karantän och testas regelbundet. Det stora mysteriet är varför ligorna plötsligt slutade spela i mars med tanke på att vältränade killar i 20-30-årsåldern har närmast noll risk att bli svårt sjuka. Okej med publikfria matcher, men speluppehåll, come on. Börjar nästan luta åt att det här var planerat. Åsså bläcklajvs-nävar i luften direkt när serierna startar. Helt sjukt.
Citera
2020-08-06, 22:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fanns det inte en uppgift om att 4-5 % dör med covid19 utan att dö av covid19? En klar minoritet, men varför envisas du med att hävda att det skulle vara mycket mindre än så? Du beter dig som ett tvättäkta troll! Gå och ställ dig i skamvrån.

Därför att du och dina gelikar hävdar att "de flesta dör med Covid19 och inte av Covid19". Det tycker jag är sjukt irriterande eftersom det är precis tvärtom. Är det någon som borde ställa sig i skamvrån så är det du och dina gelikar som ägnar sig åt desinformation i syfte att förringa sjukdomen och ställa Sveriges vedervärdiga strategi i bättre dager än vad den gör sig förtjänt av. De allra flesta med en IQ-nivå över 80 fattar ju att Sverige gjort bort sig big time i hur man hanterat denna pandemi.
Citera
2020-08-06, 22:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Edit: svar ovan.
Om metoden är bättre än den svenska vet jag inte, jag är själv smått hysteriskt kritisk över att dödsattesterna skickas per post (och de kommer ofta in två veckor efter inträffat dödsfall), men vi har total koll på om folk dog av COVID-19 eller inte sedan mitten på April. Vi går ändå igenom ALLA attester igen med medicinsk expertis inblandad för att dubbel-och trippelkolla alla.

Vi har således ingen schablonmässig bedömning som i Sverige där man nöjer sig med att om en person diagnostiserades med COVID-19 inom ett visst antal dagar innan dödsfallet så dog han av COVID-19.

Det lustiga är således att det Swampdog felaktigt anklagar OSS för att göra - det är EXAKT vad man gör i Sverige.
Citera
2020-08-06, 22:39
Medlem
Citat:
Om metoden är bättre än den svenska vet jag inte, jag är själv smått hysteriskt kritisk över att dödsattesterna skickas per post (och de kommer ofta in två veckor efter inträffat dödsfall), men vi har total koll på om folk dog av COVID-19 eller inte sedan mitten på April. Vi går ändå igenom ALLA attester igen med medicinsk expertis inblandad för att dubbel-och trippelkolla alla.

Vi har således ingen schablonmässig bedömning som i Sverige där man nöjer sig med att om en person diagnostiserades med COVID-19 inom ett visst antal dagar innan dödsfallet så dog han av COVID-19.

Det lustiga är således att det Swampdog felaktigt anklagar OSS för att göra - det är EXAKT vad man gör i Sverige.

Nu får jag ändå slå ett slag för Sveriges insamling för jag (tror) att vi kör båda två. FHM rapporterar med deras metod och Socialstyrelsen granskar dödsorsak enligt läkare.

Socialstyrelsen har legat något högre i dödstal, inaktuell siffra är 10%.

Edit: (tror) för att så länge din beskrivning av yrke är korrekt kan du bedöma detaljer klart bättre än mig.
Senast redigerad av Baradino 2020-08-06 kl. 22:41.
Citera
2020-08-06, 22:40
Medlem
Citat:

Vi tar inte prover på folk som har dött utan konstaterad covid 19. Dödssiffran i covid-19 är antagligen mycket högre än den officiella .
Citera
2020-08-06, 22:41
Medlem
Citat:
1. Läkaren utfärdar ett death certificate
2. Läkaren mailar en kopia till ONS (Registrar of Death) och skickar orginalet med post
3. ONS registrerar dödsfallet preliminärt när mailet kommer in men avslutar inte registreringen förrän det skriftliga kommer in per post

Ingen som inte avlider med antingen COVID-19 som DIREKT dödsorsak eller där COVID-19 är vad som LEDER till den direkta dödsorsaken eller där COVID-19 BIDRAR till den direkta dödsorsaken kommer med i den statistiken. Det Swampdog påstår nedan är HELT fel. Det finns inte ett uns sanning i det påståendet.
Eftersom inte alla ”C19” offer har obducerats så är det du skriver ovan ganska värdelös info och du undvek mycket riktigt att svara på om du själv kunde garantera att de som ni påstår ha dött AV C19 verkligen hade dött av just C19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in