Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag har förklarat för dig minst 10 gånger hur jag resonerar, men det sjunker verkligen inte in. Eller så vill du bara inte förstå. Nu är jag visserligen högskoleutbildad i statistik, men det spelar mindre roll i sammanhanget. Det här handlar mer om logik än statistik.
Du tycks blanda ihop det här med underliggande sjukdomar och dödsorsak. Personer med underliggande sjukdomar och hög ålder löper ökad risk att dö om de drabbas av Covid 19. Det betyder inte att de dör med Covid19 och inte av Covid19. Det är snarare så att de dör "ännu mer" av Covid19. Sannolikheten ökar att det är just AV Covid19 de dör av. Enda undantaget är i princip om de råkar ut för en olycka eller liknande under tiden de bär på infektionen. Hur många av de snart 6000 officiella fallen tror du gjort det? Diskussionen kring det här är direkt absurd. Min fråga till dig är hur DU resonerar när du på allvar tycks tro att det dött massor av personer som genom en slump SAMTIDIGT som de bär på viruset. Hur tänker du då? Du måste ju inse att sannolikheten är försvinnande liten att en person avlider av något annat samtidigt som de bär på viruset - en infektion som varar i cirka 2 veckor, där kanske 10-12% har genomgått en infektion.
Du behöver inte komma med en matematisk beräkning, men du får gärna tala om hur du resonerar.
Äldre, särskilt multisjuka, har rätt hög statistisk sannolikhet att dö inom det närmsta året. Du tycks räkna med hela medellivslängden på över åttio, jag uppskattar utifrån risken att dö inom det närmsta året.
Har du en religiös tro på ditt sätt att räkna lär inte jag kunna rubba denna, för tro sägs kunna förflytta berg, och det är något precis lika omöjligt du försöker göra med din fanatiska tro på ditt sätt att räkna. Men, var och en blir salig på sin tro, och om det är salighet du är ute efter hellre än vetenskapligt tänkande, då kan intet jag säger ändra ditt sätt att se på saken i en mer vetenskaplig riktning.
Lyckligtvis behöver jag inte din bekräftelse, det är bara så himla irriterande att se dig sprida ovetenskap på det sätt du gör.
Men tänk så här: Antag att en 80+ dör med covid. Du tycks anse att sannolikheten att få covid19 under dessa 80+ år är pytteliten, typ 2v delat med antal veckor under de 80+ åren. Men,
uppenbarligen kunde personen inte få covid19 innan det ens fanns en sådan sjukdom. Därför blir det fel av dig att räkna med hela personens livslängd, eller med medellivslängden i Sverige. Så kan du bara tänka om en sjukdom som funnits under hela personens 80+ är långa liv, och dit hör definitivt
inte covid19.