2020-08-06, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Visst är det så, men de kan skydda varandra och säga att det är svårt att avgöra hur många fler har dött till följd av fel råd till politiker eller allmänheten. Rimligt tvivel.
Är det straffbart att inte införa obligatoriskt munskydd så är det.
Citera
2020-08-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Bra att du frågar om det blir för svårt. Andra stycket förklarar vad jag vill ha sagt, men jag bjuder även på en kladdkriteversion: oavsett vilka dåliga laster som burit dig mot bårhuset kan corona vara den som skickar dig dit, med hjälp av lasten du redan bär på.
Bata KAN nu nyss var det ju helt osannolikt att det inte var Corona som slog in spiken i kistan!
Citera
2020-08-06, 21:27
Avslutad
Klart att det finns viss osäkerhet när det gäller hur Folkhälsomyndigheten mäter dödsfallen... Men, varför blev detta sätt att mäta ett problem först efter mars 2020? Varför nämner ingen att det är exakt samma osäkerhet vid vanliga influensor?

Varför var det inget problem i förra pandemin och varje år i vanliga influensor? (Och osäkerheten kan gälla åt ”båda håll”, det kanske inte finns något perfekt och felfritt sätt att mäta?)

Så som man mäter Covid-19 är nämligen det ”vedertagna” sättet att mäta sedan många år, så hur märkligt vore det inte då att förändra det mitt i en ny pandemi bara för att folk just då kommer på att siffrorna inte ”passar”..?

Citat:
”(...)Influensarelaterad dödlighet är svår att mäta eftersom många som insjuknar med influensa inte provtas och finns då inte rapporterat som laboratorieverifierade fall. Ännu färre fall noteras med influensa som dödsorsak på dödsattesten eftersom det ofta är en följdsjukdom såsom bakteriell lunginflammation eller förvärrande av en underliggande sjukdom som orsakar dödsfallen. I många fall kanske personen inte blivit provtagen för influensa eller ett taget prov inte påvisat influensa (vilket kan hända om ett prov tas när patienten varit sjuk länge).

Folkhälsomyndigheten använder därför två olika sätt att följa den influensrelaterade dödligheten, dels antalet dödsfall inom 30 dagar av influensadiagnos och dels genom modeller av så kallad överdödlighet.

Avlidna inom 30 dagar

Folkhälsomyndigheten har möjlighet att genom personnumret koppla ihop samtliga influensafall med dödsregistret (Skatteverket) för att få eventuellt dödsdatum. Denna samkörning sker periodvis under influensasäsongen. Antalet influensarelaterade dödsfall uppskattas genom att beräkna tiden mellan influensadiagnos och död.

Om 30 dagar eller mindre har gått så har personen dött i nära anslutning till en influensadiagnos och ingår då i statistiken. Detta mått är vedertaget när det gäller influensa, men måttet är inte perfekt eftersom dödsfallet kan ha orsakats av något annat. Detta mått utelämnar också de som kan ha avlidit av influensa utan att få en laboratorieverifierad influensadiagnos, vilket ger ett mörkertal.

Tabellen nedan sammanfattar dödsfallen inom 30 dagar de fem senaste säsongerna.

(,,,)Som en del av ett europeiskt samarbetsprojekt och den nationella influensaövervakningen analyserar Folkhälsomyndigheten varje vecka det totala antalet dödsfall i Sverige oavsett orsak, på engelska så kallad all-cause mortality, och jämför mot ett förväntat värde från två olika modeller. Den generella modellen, MoMo, mäter överdödligheten oavsett orsak. Dödsfall över det förväntade värdet kallas överdödlighet och kan ha olika förklaringar såsom kallt väder eller hög influensaaktivitet. Analyser sker både nationellt och regionalt samt för specifika åldersgrupper.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-06 kl. 21:37.
Citera
2020-08-06, 21:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Gratulerar då är du en riktig höjdare som vet bättre än The Centre for Evidence-Based Medicine och
university of Oxford.
Ja, jag vet definitivt bättre. Så där räknar vi inte alls. Att någon sitter och spekulerar (antagligen baserat på något rykte) är väl ok, men så där räknar vi INTE. Det är inte PHE som är ansvariga för statistiken så redan där brister det. Det är inte heller NHS som är ansvariga.

Kort sagt: Så där räknar vi inte. Vi har en alldeles ypperlig koll på detta (bortsett från ett gigantiskt klusterfuck under våren pga avsaknad på COVID-19 tester utanför NHS sjukhus). Jag skulle säga att vi har MYCKET bättre statistik än Sverige.

Sverige är inte ens i samma kommun.
Citera
2020-08-06, 21:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har förklarat för dig minst 10 gånger hur jag resonerar, men det sjunker verkligen inte in. Eller så vill du bara inte förstå. Nu är jag visserligen högskoleutbildad i statistik, men det spelar mindre roll i sammanhanget. Det här handlar mer om logik än statistik.

Du tycks blanda ihop det här med underliggande sjukdomar och dödsorsak. Personer med underliggande sjukdomar och hög ålder löper ökad risk att dö om de drabbas av Covid 19. Det betyder inte att de dör med Covid19 och inte av Covid19. Det är snarare så att de dör "ännu mer" av Covid19. Sannolikheten ökar att det är just AV Covid19 de dör av. Enda undantaget är i princip om de råkar ut för en olycka eller liknande under tiden de bär på infektionen. Hur många av de snart 6000 officiella fallen tror du gjort det? Diskussionen kring det här är direkt absurd. Min fråga till dig är hur DU resonerar när du på allvar tycks tro att det dött massor av personer som genom en slump SAMTIDIGT som de bär på viruset. Hur tänker du då? Du måste ju inse att sannolikheten är försvinnande liten att en person avlider av något annat samtidigt som de bär på viruset - en infektion som varar i cirka 2 veckor, där kanske 10-12% har genomgått en infektion.

Du behöver inte komma med en matematisk beräkning, men du får gärna tala om hur du resonerar.
Äldre, särskilt multisjuka, har rätt hög statistisk sannolikhet att dö inom det närmsta året. Du tycks räkna med hela medellivslängden på över åttio, jag uppskattar utifrån risken att dö inom det närmsta året.

Har du en religiös tro på ditt sätt att räkna lär inte jag kunna rubba denna, för tro sägs kunna förflytta berg, och det är något precis lika omöjligt du försöker göra med din fanatiska tro på ditt sätt att räkna. Men, var och en blir salig på sin tro, och om det är salighet du är ute efter hellre än vetenskapligt tänkande, då kan intet jag säger ändra ditt sätt att se på saken i en mer vetenskaplig riktning.

Lyckligtvis behöver jag inte din bekräftelse, det är bara så himla irriterande att se dig sprida ovetenskap på det sätt du gör.

Men tänk så här: Antag att en 80+ dör med covid. Du tycks anse att sannolikheten att få covid19 under dessa 80+ år är pytteliten, typ 2v delat med antal veckor under de 80+ åren. Men, uppenbarligen kunde personen inte få covid19 innan det ens fanns en sådan sjukdom. Därför blir det fel av dig att räkna med hela personens livslängd, eller med medellivslängden i Sverige. Så kan du bara tänka om en sjukdom som funnits under hela personens 80+ är långa liv, och dit hör definitivt inte covid19.
Citera
2020-08-06, 21:30
Medlem
Verkar som kollektivtrafiksbranschens utredning om hur de ska förebygga smitta inte kommer att ge resultat: https://www.dn.se/ekonomi/inget-pabud-om-ansiktsskydd-i-fullsatta-bussar-och-tag-i-host/
Bland dessa är det i princip att ingenting kommer att göras, gg
Citera
2020-08-06, 21:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bata KAN nu nyss var det ju helt osannolikt att det inte var Corona som slog in spiken i kistan!
Åtminstone försök tänka innan du postar svar. Jag är full av tvivel åt alla håll och försöker även kommunicera det men du är så jävla säker på din fullkomlighet att det är som att lyssna på en gläfsande hund. Jag kliver av här, orkar inte vakta varenda kommatecken så att du ska kunna koka mer soppa på spik.
Citera
2020-08-06, 21:31
Medlem
Citat:
Det är ju det jag diskuterar med Nibiru, han menar att corona inte är något att bry sig om eftersom ”en alligatorattack är mycket dödligare”, typ. Jag anser vi måste ta coronaviruset på allvar så länge det är högaktuellt. Det kommer ett liv efter corona, men vi ska nog inte sälja skinnet innan vi skjutit björnen. Att nonchalera corona verkar ha blivit en livsstil för curlade människor.
Varför ljuger du och hittar på? Jag har sagt att Corona för folk i riskgrupperna kan vara lika allvarligt som en svår förkylning eller svår influensa! Något som redan sjuka också kan dö av och med. Men inte stänger vi ned världen för en svår förkylning normalt! Men nu gjorde dårarna det! Att sen folk som du och alltför många till vill överdriva och hypa upp Coronas dödlighet för ALLA åldersgrupper vilket uppenbart inte stämmer är både pinsamt och direkt farligt!
Citera
2020-08-06, 21:39
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte, men neutraliserar dessa felaktigheter coronan som dödslotteri? Nej.

Tyskarna är bra på att systematiskt testa och dokumentera i stor mängd, ser man till en av de mest drabbade regionerna så är dödligheten 0,37 procent, aningen över en vanlig säsongsinfluensa, man bedömer även att viruset har börjat bli mindre farligt, något som är vanligt för virus när det anpassar sig till människan.

https://www.youtube.com/watch?v=rMWdPRhu_p8
Citera
2020-08-06, 21:41
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Så kan det vara, men om man blir överkörd av bussen tre månader senare efter tillfrisknat från påvisad COVID-19 infektion är det rätt då att kalla det COVID-19 dödsfall som i England.
Vadan detta engagemang i hur man bedömer det i England Bor du där?
Citera
2020-08-06, 21:43
Medlem
Jofs avatar
En sak som jag inte fattar. Är varför man tillåter fotbollsmatcher som innebär återkommande situationer med kraftig närkontakt. När man så ihärdigt framhäver vikten av distans.
Vad jag heller inte fattar är varför ingen protesterar mot det.
Annars är det ett evigt tjatande om distans.
Citera
2020-08-06, 21:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Så kan det vara, men om man blir överkörd av bussen tre månader senare efter tillfrisknat från påvisad COVID-19 infektion är det rätt då att kalla det COVID-19 dödsfall som i England.
Det här är helt fel. Som jag tidigare påpekat är det INTE PHE eller NHS som är ansvariga för statistiken över avlidna. På samma sätt är det inte landstingen i Sverige som ansvarar för statistiken över döda.

Det är INTE så det går till när vi samlar data eller sammanställer statistik över personer som avlidit i sviterna av COVID-19, skall det verkligen vara så svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in