2020-08-06, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
En rekommendation är inget tvång, och bakgrunden är delvis juridisk. Om staten inget gör blir de ansvariga för alla döda för att ha låtit bli att vidta åtgärder, och om de tvingar folk att stanna hemma som i UK, USA och andra länder tvingas staten stå för notan. Ett klassiskt damned if u do, damned if u don't dilemma. Era egna lagar dömer er, inte jag. Sen var det nån som berättade för mig i ett inlägg som raderades att rätten till liv handlar om att staten inte ska döda dissidenter eller är i deras vård, typ kriminella, och begå folkmord. Lysande! Kriminella har fler rättigheter än vanliga skattebetalande medborgare. Men jag ska tala om en hemlighet för dig. Mänskliga rättigheter ska garanteras till alla som befinner sig under Sveriges jurisdiktion, dvs alla som vårdas på sjukhus och äldreboenden. Är då inte att tillåta högre dödstal folkmord? Svårt att förklara för hycklare som tolkar lagen till sin egen fördel.

Jag tror det är lönlöst att åtala, för "experter" kommer att ifrågasätta om deras kollegor verkligen kan dömas för nånting de inte visste om , vilken som var den bästa strategin, och hur många liv hade kunnat räddas om de gjort allt obligatoriskt. Men alla är övertygande om att det hade räddat liv. Hur många spelar ingen roll. De borde fatta bättre, dessa så kallade experter.
Vilka ”experter” kommer att ifrågasätta om deras kollegor verkligen kan dömas, om nu underlåtenhet att införa obligatoriskt munskydd är ett brott så är det ju solklart. Och ett brott som många i världen gjort sig skyldiga till.

Och det räcker som sagt att bara en enda har dött till följd av underlåtenheten så är det ett straffbart.
Citera
2020-08-06, 20:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Läs

In summary, PHE’s definition of the daily death figures means that everyone who has ever had COVID at any time must die with COVID too. So, the COVID death toll in Britain up to July 2020 will eventually exceed 290k, if the follow-up of every test-positive patient is of long enough duration.

https://www.cebm.net/covid-19/why-no-one-can-ever-recover-from-covid-19-in-england-a-statistical-anomaly/
Jag behöver inte läsa. Det är nog bättre att du frågar MIG eftersom jag är i allra högsta grad inblandad i processen för att ta fram den statistiken.

Jag kan avslöja direkt att så där går det INTE till när vi räknar personer som dör i COVID-19.
Citera
2020-08-06, 21:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kan bli problem att se hur när och i vilken grad Covid har varit inblandad. Klart är redan nu att Covid har ökat dödstalen.
Agreed!
Citera
2020-08-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har halkat in i en polemik, tycks det som. (Då blir det rätt känslosamt och oklart).

Kan dra mig till minnes att vi tidigare diskuterat det som kanske ligger bakom polemiken. Att själva dödsorsaken blir så småningom nämnd i socialstyrelsens dödsbok (tror jag faktiskt den kallas).
Inte helt enkelt att fastställa dödsorsaken. Ofta fler åkommor som samverkande leder till döden.

Kan bli problem att se hur när och i vilken grad Covid har varit inblandad. Klart är redan nu att Covid har ökat dödstalen.

Så kan det vara, men om man blir överkörd av bussen tre månader senare efter tillfrisknat från påvisad COVID-19 infektion är det rätt då att kalla det COVID-19 dödsfall som i England.
Citera
2020-08-06, 21:04
Medlem
Det kom inte någon mer uppdatering ikväll från Platz.se och det innebär att det kvarstår med +6 och totlat 5782 avlidna.
Man anger att antalet nya fall är 464. Antalet inlagda på IVA har minskat med en person till 32 st. På en vecka har antalet inlagda på IVA minskat med 6 personer.

Gapet är då fortfarande 16 och det täpps inte igen så fort. Min gissning för i morgon blir:

nya avlidna +4
nya fall +390
på IVA + 1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag behöver inte läsa. Det är nog bättre att du frågar MIG eftersom jag är i allra högsta grad inblandad i processen för att ta fram den statistiken.

Jag kan avslöja direkt att så där går det INTE till när vi räknar personer som dör i COVID-19.

Bra där då, vi avviker tydligen från England, fast blir svårt att jämföra länderna när man inte räknar på samma sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänkte mest reta upp skåningarna i tråden.

Jo, det är sant men det visar också att de håller koll och inte bara drar till med något.
Tycker snarare att förvirringen är total. Tycker genuint synd om norrmännen denna sommar. Varför stängs inte exempelvis Själland i Danmark som har ett högre smitttryck än Skåne?
Citera
2020-08-06, 21:05
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Så kan det vara, men om man blir överkörd av bussen tre månader senare efter tillfrisknat från påvisad COVID-19 infektion är det rätt då att kalla det COVID-19 dödsfall som i England.
Naturligtvis inte, men neutraliserar dessa felaktigheter coronan som dödslotteri? Nej.
Citera
2020-08-06, 21:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du är urusel på statistik. Det finns ingen anledning att tro på dig om du inte redovisar dina beräkningar på ett sätt som skulle ge dig full poäng på ett matteprov. Du yrar och vet inte vad du talar om. Jag har bett dig förr, men du har vägrat redovisa hur du räknat ut att det skulle vara så osannolikt som du tycks vilja ge sken av. Dags utnämna dig till årets villolärare. Du bara gissar vilt, det är uppenbart för alla. Sorry, du är inte trovärdig. Få se dina beräkningar nån gång då!

Jag har förklarat för dig minst 10 gånger hur jag resonerar, men det sjunker verkligen inte in. Eller så vill du bara inte förstå. Nu är jag visserligen högskoleutbildad i statistik, men det spelar mindre roll i sammanhanget. Det här handlar mer om logik än statistik.

Du tycks blanda ihop det här med underliggande sjukdomar och dödsorsak. Personer med underliggande sjukdomar och hög ålder löper ökad risk att dö om de drabbas av Covid 19. Det betyder inte att de dör med Covid19 och inte av Covid19. Det är snarare så att de dör "ännu mer" av Covid19. Sannolikheten ökar att det är just AV Covid19 de dör av. Enda undantaget är i princip om de råkar ut för en olycka eller liknande under tiden de bär på infektionen. Hur många av de snart 6000 officiella fallen tror du gjort det? Diskussionen kring det här är direkt absurd. Min fråga till dig är hur DU resonerar när du på allvar tycks tro att det dött massor av personer som genom en slump SAMTIDIGT som de bär på viruset. Hur tänker du då? Du måste ju inse att sannolikheten är försvinnande liten att en person avlider av något annat samtidigt som de bär på viruset - en infektion som varar i cirka 2 veckor, där kanske 10-12% har genomgått en infektion.

Du behöver inte komma med en matematisk beräkning, men du får gärna tala om hur du resonerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vilka ”experter” kommer att ifrågasätta om deras kollegor verkligen kan dömas, om nu underlåtenhet att införa obligatoriskt munskydd är ett brott så är det ju solklart. Och ett brott som många i världen gjort sig skyldiga till.

Och det räcker som sagt att bara en enda har dött till följd av underlåtenheten så är det ett straffbart.
Visst är det så, men de kan skydda varandra och säga att det är svårt att avgöra hur många fler har dött till följd av fel råd till politiker eller allmänheten. Rimligt tvivel.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Bra där då, vi avviker tydligen från England, fast blir svårt att jämföra länderna när man inte räknar på samma sätt.
Du missförstår mig. Jag arbetar i England med statistik och information avseende COVID-19 och SARS-CoV-2.
Citera
2020-08-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du missförstår mig. Jag arbetar i England med statistik och information avseende COVID-19 och SARS-CoV-2.

Gratulerar då är du en riktig höjdare som vet bättre än The Centre for Evidence-Based Medicine och
university of Oxford.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in