2020-08-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Hallååååå finns det någon som skulle vara intresserad av en demonstration som vi kan kalla Childrens lifes matter? Detta håller fan inte, ska vi bara sitta på aschlet och acceptera detta? Finns så mycket sund ilska och frustration här känner jag, vi är ju så många som fullständigt vibrerar av vrede inför detta totala svek mot Esmeralda och mot alla barns liv och lidande.

Walk the walk if you can talk the talk, kära svinförbannade systrar och bröder. Upp till kamp nu för FAN! Hör jag handuppräckningar och idéer kring uppstyrning?

Instämmer! Jag är på!
Citera
2020-08-06, 20:44
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Det som räddar henne (i denna instans) är att pappan dog och att sanningen dör med honom. Det är hennes garantställning som gör att hon döms (och enbart den i rättens resonemang, vilket man definitivt kan ha åsikter om).

PS - pappans död är (enligt mig) inte avgörande.
Han visade i sina uttalanden och förhör att han tänkte ta hela smällen och skydda Rebecka.
Så på ett sätt hjälpte han henne en sista gång.

Den som sitter på sanningen är A. Han vet mycket mer än han säger.
Om inte han vill berätta, så kommer vi aldrig få veta vad som egentligen hände i den där lägenheten de sista månaderna.
Citera
2020-08-06, 20:58
Medlem
Kajsakajakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Hallååååå finns det någon som skulle vara intresserad av en demonstration som vi kan kalla Childrens lifes matter? Detta håller fan inte, ska vi bara sitta på aschlet och acceptera detta? Finns så mycket sund ilska och frustration här känner jag, vi är ju så många som fullständigt vibrerar av vrede inför detta totala svek mot Esmeralda och mot alla barns liv och lidande.

Walk the walk if you can talk the talk, kära svinförbannade systrar och bröder. Upp till kamp nu för FAN! Hör jag handuppräckningar och idéer kring uppstyrning?

Absolut.
Citera
2020-08-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Så uppfattar inte jag det, utan jag läser det som att tack vare att även Patrik hade vårdnaden, så ansågs han ha ansvaret för Esmeralda under ”badet”, medicineringen och övervakningen.

Om det hade varit en ny pojkvän, som inte hade vårdnaden om barnet - och därmed inte heller någon garantställning - så kunde/skulle Rebecka dömas hårdare.

Eller tänker jag helt fel nu igen?

Garantställningen är solidarisk, det går inte att ”komma undan” hårdare straff för att den delas. De anser att pappan är den som troligen utövar våldet och att mamman därav slipper uppsåt men ej garant. Hade annan person utan garant utövat våld så gäller hennes garantansvar lika fullt men hon har ändå inte gjort sig skyldig till något uppsåtligt med det resonemanget. Se fallet Albin där pojken misshandlas till döds av mammans pojkvän/sambo, som den kvällen ser efter pojken själv. Trots att pojken vid flera tillfällen säger att han är rädd för pojkvännen och mamman rimligen inte borde lämnat sin son i pojkvännens omsorg så åtalas hon inte för något medan pojkvännen döms för pojkens död.
Citera
2020-08-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Sitter en del hårdföra kvinnor på hinsan:-)

Där hamnar hon nog inte eftersom hon skall avtjäna ett kortare straff. Fick dom tag i henne på Hinseberg vore hon leverkorv. Nu brukar dom ju iofs inte få tag i någon men det har hänt tex Bobbys mamma som fick ansiktet uppskuret. Det blir en softare anstalt helt enkelt.
Citera
2020-08-06, 21:15
Medlem
Citat:
PS - pappans död är (enligt mig) inte avgörande.
Han visade i sina uttalanden och förhör att han tänkte ta hela smällen och skydda Rebecka.
Så på ett sätt hjälpte han henne en sista gång.

Den som sitter på sanningen är A. Han vet mycket mer än han säger.
Om inte han vill berätta, så kommer vi aldrig få veta vad som egentligen hände i den där lägenheten de sista månaderna.

Hur pappan resonerat i ett skeende längre fram är omöjligt att sia om. Men det är betydligt enklare att få fram ett rimligt scenario när man har två misstänkta att spela ut. I nuläget har R kunnat spela den hunsade och hotade kvinnan utan att konfronteras med den hon skyller allt på, vilket varit synnerligen lägligt för henne. Hennes berättelse, hur osannolik den än är får iaf stå oemotsagd. Har svårt att se P ta på sig att bli utpekad som ett hot eller liknande gentemot R.

Åtalet är begränsat till ett visst tidsintervall så de sista månaderna och vad A vet om dessa är rätt irrelevant för målet. A är trots allt hörd om kvällen i fråga och jag tror inte alls att han nödvändigtvis vet mer än han sagt. Grabbar i den åldern kan lika gärna sitta med lurar framför en skärm utan att höra ett dyft hela nätter.
Citera
2020-08-06, 21:19
Avslutad
Citat:
Så uppfattar inte jag det, utan jag läser det som att tack vare att även Patrik hade vårdnaden, så ansågs han ha ansvaret för Esmeralda under ”badet”, medicineringen och övervakningen.

Om det hade varit en ny pojkvän, som inte hade vårdnaden om barnet - och därmed inte heller någon garantställning - så kunde/skulle Rebecka dömas hårdare.

Eller tänker jag helt fel nu igen?
Var det inte ett krav att Patrik inte skulle bo i lägenheten, för att Rebecka skulle få hem Esmeralda?
Citera
2020-08-06, 21:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Dessutom hade ju mamman ensam vårdnad. Kammarrätten fattade sitt beslut utifrån att mamman och pappan inte var tillsammans.
Då blir det ju ännu värre, att hon som ensam vårdnadshavare påstår sig inte ha sett.

Totalt vidrigt! Har barn någon rätt alls? Någon rätt att leva och överleva? Verkar ju inte så. Lilla hjärtats liv var värt 60.000kr och nåt halvår på kåken.

Någon sa en gång att ett samhälles högstånd mäts i hur det behandlar barn och gamla och sjuka.

I Sverige skiter vi i barn, gamla och sjuka.
Citera
2020-08-06, 21:31
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Var det inte ett krav att Patrik inte skulle bo i lägenheten, för att Rebecka skulle få hem Esmeralda?

Jag uppfattade det så tidigare i våras, men Patrik står väl som vårdnadshavare sedan hans fängelsevistelse?
Men man kanske kan ställa krav ändå?

Fast å andra sidan så sket väl kammarrätten i allt som socialtjänsten yrkade på/bad om, eftersom de inte fick rätt till ens insyn eller drogtester?
Jag försöker hänga med i flera trådar, men min hjärna gillar tydligen inte det. Så ber om ursäkt om jag är virrig.
Citera
2020-08-06, 21:36
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Garantställningen är solidarisk, det går inte att ”komma undan” hårdare straff för att den delas. De anser att pappan är den som troligen utövar våldet och att mamman därav slipper uppsåt men ej garant. Hade annan person utan garant utövat våld så gäller hennes garantansvar lika fullt men hon har ändå inte gjort sig skyldig till något uppsåtligt med det resonemanget. Se fallet Albin där pojken misshandlas till döds av mammans pojkvän/sambo, som den kvällen ser efter pojken själv. Trots att pojken vid flera tillfällen säger att han är rädd för pojkvännen och mamman rimligen inte borde lämnat sin son i pojkvännens omsorg så åtalas hon inte för något medan pojkvännen döms för pojkens död.

Men borde inte Albins mamma dömas då, eftersom hon har garantställning?
Eller måste man ha garantställning och vistas i samma byggnad?

Ber om ursäkt för min förvirring.
Citera
2020-08-06, 21:39
Medlem
Vi har det sämsta rättsystem som finns.. Man får ju inget staff för att han har ihjäl nån i Sverige.. vila i frid lilla hjärtat
Citera
2020-08-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andhogst38
Sätt henne med Johanna Möller, hon pryglade upp kräket som slog ihjäl lilla Yara
Va det JM som gjorde det? Hon kommer ju typ få sitta på "öppen" anstalt dem månaderna hon kommer sitta, knappast Ystad el hinsan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in