2020-08-06, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om något ska vara straffbart så måste det ju - såklart - avgöras av de sammanlagda åtgärderna som (inte) vidtogs för att stoppa smittspridningen, i relation till hur stort problemet i landet var.

Återigen verkar du anstränga dig för att inte förstå.
Känns det som ett bra sätt att diskutera?
Fast är det ett underlåtenhetsbrott så räcker det att en enda dör.
Citera
2020-08-06, 17:02
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mig veterligen finns det inte ett enda dokumenterat fall.

Jo det finns det.

Däremot finns det inget öht som visar på immunitet eller att man är skyddad efter att ha varit sjuk en gång. Visa gärna källor.

"There is currently no evidence that people who have recovered from COVID-19 and have antibodies are protected from a second infection. The development of immunity to a pathogen through natural infection is a multi-step process."

Second infection:

https://www.peakprosperity.com/yes-you-can-get-covid-19-twice/

Finns även fall i Indien och Sydkorea där de blivit sjuka månader efter blivit friska från covid.

Min teori är att det aldrig lämnar kroppen. Det är som herpes och man kan få utbrott av det ibland.

Att det är gjort i ett labb är det ingen tvekan om. Jag tror dock inte de släppte ut det med flit.
Citera
2020-08-06, 17:05
Medlem
Enligt VG kommer Norge stänga mot bla Tjeckien imorgon. www.bbc.com/news/amp/world-europe-53244688 åldrades inte speciellt väl....
Citera
2020-08-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jo det finns det.

Däremot finns det inget öht som visar på immunitet eller att man är skyddad efter att ha varit sjuk en gång. Visa gärna källor.

"There is currently no evidence that people who have recovered from COVID-19 and have antibodies are protected from a second infection. The development of immunity to a pathogen through natural infection is a multi-step process."

Second infection:

Finns även fall i Indien och Sydkorea där de blivit sjuka månader efter blivit friska från covid.

Min teori är att det aldrig lämnar kroppen. Det är som herpes och man kan få utbrott av det ibland.

Att det är gjort i ett labb är det ingen tvekan om. Jag tror dock inte de släppte ut det med flit.
Så då är det omöjligt att få till ett vaccin?
Citera
2020-08-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Har man ett ansvarslöst grannland som satsar på flockimmunitetstrategi så måste man ha järnkoll på vad som händer. Jag tycker uppriktigt synd om norrmännen och finnarna som måste stå ut med att ha landgräns mot en så osolidarisk och egoistisk granne.

ja det är ju en sån jävla stor skillnad på risken om man har 19.1 smittade per 100 000 invånare i snitt de senaste två veckorna kontra 21.1 smittade per 100000 invånare.

Verkar som norska myndigheterna inte har förtroende nog för att norrmännen klarar av att stanna hemma när dom är sjuk.

hej baberiba regler
Senast redigerad av painkiler 2020-08-06 kl. 17:23.
Citera
2020-08-06, 17:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jo det finns det.

Second infection:

Nej, det finns faktiskt inget dokumenterat fall (mig veterligen). Notera att jag redan tidigt i den här tråden flaggade för möjligheten att återinfektioner skulle kunna ske, i synnerhet då det är vanligt (och DOKUMENTERAT) för flera andra coronavirus.

Det finns massor med rykten och artiklar där folk påstås ha blivit infekterade en endra gång, dock inget vetenskapligt bevisat fall.

Relapse, skulle jag säga är en betydligt troligare teori i de fall där man pratar om återinfektion. Dock inte sagt att återinfektion inte är en möjlig fortsättning på pandemin.
Citera
2020-08-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det finns faktiskt inget dokumenterat fall (mig veterligen). Notera att jag redan tidigt i den här tråden flaggade för möjligheten att återinfektioner skulle kunna ske, i synnerhet då det är vanligt (och DOKUMENTERAT) för flera andra coronavirus.

Det finns massor med rykten och artiklar där folk påstås ha blivit infekterade en endra gång, dock inget vetenskapligt bevisat fall.

Relapse, skulle jag säga är en betydligt troligare teori i de fall där man pratar om återinfektion. Dock inte sagt att återinfektion inte är en möjlig fortsättning på pandemin.
Nej. Det är riktigt. Sedan ska man kanske ta sig en funderare på om ett handfull fall av 18.839.688 konstaterade smittade, uppvisar antydningar om en återinfektion, efter sex månader av pandemi, är ett stort problem.

Det verkar ju inte vara något speciellt signifikant förlopp . . . omss . . . .
Citera
2020-08-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Smittan sprider sig långsammare än man först räknade med. Men det innebär ju också att den eventuella flockimmuniteten aldrig uppnås innan de först insjuknade har hunnit förlora sin immunitet och blir ännu svårare sjuka en andra gång.

Citat:
Juni 8000 (här brakar sjukvården samman)
Juli 32000
Augusti 64000
September 128000
Oktober 256000, andra vågen på gång... tidigare "immuna" börjar dö som flugor.

Länk

Vi är nu i Augusti och är inte ens i närheten av dina Juni siffror till dags datum har 5766 avlidit till
följd av covid-19 .

Bara att konstatera att i även detta ämne är du totalt blåst , iofs som det mesta du producerar.
Citera
2020-08-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Länk

Vi är nu i Augusti och är inte ens i närheten av dina Juni siffror till dags datum har 5766 avlidit till
följd av covid-19 .

Bara att konstatera att i även detta ämne är du totalt blåst , iofs som det mesta du producerar.

Som jag skrev tidigare, det sprider sig långsammare än man först trodde.
Citera
2020-08-06, 17:14
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: Rekommendation om munskydd "inom några dagar"

Citat:
Diskussionen om ansiktsskydd är än en gång aktuell. Frågan debatterades flitigt redan i våras.
I Finland har man åtminstone inte ännu gått in för att rekommendera användningen av ansiktsskydd, men Institutet för hälsa och välfärd bereder för tillfället en rekommendation.
Institutet reder ännu ut detaljer kring rekommendationen, sa Kiuru i A-studio.
– Det är viktigt att sådana här saker genomförs ordentligt i Finland, så att man inte svänger ihop dem med vänster hand på ett par dagar.
En fråga som enligt Kiuru ännu måste diskuteras är till exempel vem som ska betala mindre bemedlade personers ansiktsskydd. Att rekommendera ansiktsskydd år hela befolkningen fungerar inte på lång sikt, menar hon.
THL:s generaldirektör Markku Tervahauta lovade en rekommendation redan under den här veckan, men det ser ut att dra ut på tiden. Kiuru tror att finländarna kan vänta sig en rekommendation inom loppet av några dagar.
– Jag antar att de (THL) behöver några dagar extra.
Också Tuominen på HUS är för en rekommendation om användning av ansiktsskydd.
– I första hand måste man fundera på hur man beter sig på allmänna platser. Ifall man måste tillbringa en längre stund i närheten av andra människor, till exempel på konserter, borde man rekommendera ansiktsskydd. En annan situation där det kunde vara bra är i kollektivtrafiken under rusningstid i de landskap där coronaviruset är närvarande.
Institutet för hälsa och välfärd och Social- och hälsovårdsministeriet informerar om rekommendationen gällande ansiktsskydd på torsdag. Enligt Kiuru handlar det främst om att ''göra en situationsanalys''.

källa yle
Citera
2020-08-06, 17:17
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare, det sprider sig långsammare än man först trodde.

Visa länkar där man förväntar sig dödstal i den takt du fört fram .

Du är en mytoman av rang .
Citera
2020-08-06, 17:19
Medlem
Citat:
Smittan sprider sig långsammare än man först räknade med. Men det innebär ju också att den eventuella flockimmuniteten aldrig uppnås innan de först insjuknade har hunnit förlora sin immunitet och blir ännu svårare sjuka en andra gång.
Varför skulle de förlora sin immunitet???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in