2020-08-06, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, det stod fel på SVT.se
I alla fall om man ska tro på det som står hos den riktiga uppgiftslämnare, vilket åtminstone jag gör.
Det står fortfarande fel där. Jag tror på den riktiga uppgiftslämnaren precis som du gör. Jag råkade bara inte kolla där.
Citera
2020-08-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Svenskar är dumma i huvudet. Särskilt den som frågade när kyrkorna får öppna igen. Hur kan en människa få vara så blåst utan att stå under förmyndare?

Det är du som är en fullblodsIDIOT , var är alla dessa som skulle dö i 10000 tals i Juli -agusti
som du tidigare så övertygande skrek om . Kan du tala om det ?
Senast redigerad av Hansol 2020-08-06 kl. 15:15.
Citera
2020-08-06, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur kan du veta det? Hur kan någon veta det? Många som sägs ha dött AV C19 har inte obducerats.

Av samma anledning som de som blev tillplattade av en långtradare inte dog av cancer eller de som miste livet ombord på Estonia knappast dog av hjärtinfarkt. Får du Covid 19 och dör inom 14 dagar är sannolikheten närmast 100% att du dog AV Covid 19 och inte med Covid 19.
Citera
2020-08-06, 15:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mig veterligen finns det inte ett enda dokumenterat fall.

Så här säger man:
Conclusion

In conclusion, reinfection with SARS-CoV-2 seems unlikely taking into consideration our knowledge on viral neutralizing antibody duration from past respiratory illnesses, the type of specimen collection and technical errors associated with each component of swab testing, the methods used before discharging these patients, the presence of fecal viral RNA without evidence of replication-competent virus in fecal swabs, and finally the reassurance from the animal study. But till we have enough data to suggest that these patients are noninfective, we must maintain vigilance during the convalescence period also and must take into consideration the probability of genetic mutations as observed rather than reinfection by the same strain.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7255905/

Troligtvis inte med samma strain skulle jag tro och nu har vi haft SARS-CoV-2 med oss endast drygt ett halvår så vi vet egentligen inget hur det kommer att uppföra sig. Men följer det de övriga HCoV:s så visst finns den möjligheten:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution
Abstract

Coronaviruses (CoVs) continuously threaten human health. However, to date, the evolutionary mechanisms that govern CoV strain persistence in human populations have not been fully understood. In this study, we characterized the evolution of the major antigen-spike (S) gene in the most prevalent human coronavirus (HCoV) OC43 using phylogenetic and phylodynamic analysis. Among the five known HCoV-OC43 genotypes (A to E), higher substitution rates and dN/dS values as well as more positive selection sites were detected in the S gene of genotype D, corresponding to the most dominant HCoV epidemic in recent years. Further analysis showed that the majority of substitutions were located in the S1 subunit. Among them, seven positive selection sites were chronologically traced in the temporal evolution routes of genotype D and six were located around the critical sugar binding region in the N-terminal domain (NTD) of S protein, an important sugar binding domain of CoV. These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.

https://www.nature.com/articles/srep11451
Citera
2020-08-06, 15:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här säger man:
Conclusion

In conclusion, reinfection with SARS-CoV-2 seems unlikely taking into consideration our knowledge on viral neutralizing antibody duration from past respiratory illnesses, the type of specimen collection and technical errors associated with each component of swab testing, the methods used before discharging these patients, the presence of fecal viral RNA without evidence of replication-competent virus in fecal swabs, and finally the reassurance from the animal study. But till we have enough data to suggest that these patients are noninfective, we must maintain vigilance during the convalescence period also and must take into consideration the probability of genetic mutations as observed rather than reinfection by the same strain.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7255905/

Troligtvis inte med samma strain skulle jag tro och nu har vi haft SARS-CoV-2 med oss endast drygt ett halvår så vi vet egentligen inget hur det kommer att uppföra sig. Men följer det de övriga HCoV:s så visst finns den möjligheten:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution
Abstract

Coronaviruses (CoVs) continuously threaten human health. However, to date, the evolutionary mechanisms that govern CoV strain persistence in human populations have not been fully understood. In this study, we characterized the evolution of the major antigen-spike (S) gene in the most prevalent human coronavirus (HCoV) OC43 using phylogenetic and phylodynamic analysis. Among the five known HCoV-OC43 genotypes (A to E), higher substitution rates and dN/dS values as well as more positive selection sites were detected in the S gene of genotype D, corresponding to the most dominant HCoV epidemic in recent years. Further analysis showed that the majority of substitutions were located in the S1 subunit. Among them, seven positive selection sites were chronologically traced in the temporal evolution routes of genotype D and six were located around the critical sugar binding region in the N-terminal domain (NTD) of S protein, an important sugar binding domain of CoV. These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.

https://www.nature.com/articles/srep11451
Fast mig veterligen finns inte ett enda dokumenterat fall.
Citera
2020-08-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tvivlar inte på SR:s opartiskhet i frågan, men jag hinner inte/saknar möjlighet att lyssna på ett radioprogram.
Synd. Det är ju så lätt att lyssna numera. Jag lyssnar ofta på poddar när jag kör bil eller tar långpromenader.

Vetenskapsredaktionen på SR är en bra, populärvetenskaplig källa (liite för populär för mitt tycke, de kunde gärna vara litet mer djupgående). De låter ofta kliniker eller andra som har aktuella insikter, få komma till tals.

Iofs kanske vi som länkar till SR ibland tar med litet för litet av citat från poddarna.
Citera
2020-08-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Det är du som är en fullblodsIDIOT , var är alla dessa som skulle dö i 10000 tals i Juli -agusti
som du tidigare så övertygande skrek om . Kan du tala om det ?

Smittan sprider sig långsammare än man först räknade med. Men det innebär ju också att den eventuella flockimmuniteten aldrig uppnås innan de först insjuknade har hunnit förlora sin immunitet och blir ännu svårare sjuka en andra gång.
Citera
2020-08-06, 15:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast mig veterligen finns inte ett enda dokumenterat fall.
Vi är också bara ett halvår in i pandemin. Det är alldeles för kort tid för att säga något egentligen. Det finns anekdotiska belägg, det är allt.

Vad vi vet är att vi återinfekteras hela tiden av de fyra HCoV:s som brukar besvära oss med mindre förkylningar.

Min förhoppning är att SARS-CoV-2 muterar till en beskedligare variant och inrangerar sig bland de övriga fyra.
Citera
2020-08-06, 15:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi är också bara ett halvår in i pandemin. Det är alldeles för kort tid för att säga något egentligen. Det finns anekdotiska belägg, det är allt.

Vad vi vet är att vi återinfekteras hela tiden av de fyra HCoV:s som brukar besvära oss med mindre förkylningar.

Min förhoppning är att SARS-CoV-2 muterar till en beskedligare variant och inrangerar sig bland de övriga fyra.
Fast mig veterligen finns det inte ett enda dokumenterat fall.
Citera
2020-08-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Smittan sprider sig långsammare än man först räknade med. Men det innebär ju också att den eventuella flockimmuniteten aldrig uppnås innan de först insjuknade har hunnit förlora sin immunitet och blir ännu svårare sjuka en andra gång.

Idiot finns inga bevis övh att man blir sjukare en eventuell andra gång.

Det kan även vara så att muteringen gör så att viruset försvagas och att folk
blir mindre drabbade vid eventuell smitta.

Tycker mest att du egentligen ska hålla dina idiotprofetior för dig själv
eftersom du drar allt ur din egen röv utan någon somhelst kunskap .

Du har gång på gång bevisat att du är en fullblodsidiot ,se nu till att de
medicinerar dig bättre på avdelningen där du är .
Citera
2020-08-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Mette Fredriksen, Erna Solberg, Sanna Marin, Katrin Jakobsdottir? Alla har de underlåtit att införa obligatoriska munskydd vilket kostat över tusen liv.
Ingen jag känner. Hur vet du att det har kostat över tusen liv?
Citera
2020-08-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Idiot finns inga bevis övh att man blir sjukare en eventuell andra gång.

Det kan även vara så att muteringen gör så att viruset försvagas och att folk
blir mindre drabbade vid eventuell smitta.

Tycker mest att du egentligen ska hålla dina idiotprofetior för dig själv
eftersom du drar allt ur din egen röv utan någon somhelst kunskap .

Du har gång på gång bevisat att du är en fullblodsidiot ,se nu till att de
medicinerar dig bättre på avdelningen där du är .
Det finns en hel tråd om det.

https://www.flashback.org/t3136166
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in