2020-08-06, 14:42
Medlem
Finns det något hum om när lärosätena börjar behandla sena anmälningar? I antagningsstatistiken på UHR för det jag sökt till blev alla i urvalsgruppen SA antagna, så jag antar man kan utgå från att det är grönt? Hade fortfarande varit skönt att se det svart på vitt, någon gång snart.
Citera
2020-08-06, 16:26
Medlem
Är det någon här som stod som reserv när 2:a beskedet kom förra veckan och nu blivit erbjuden en plats ?
Jag är reserv 3 dom har inte hört av sig, så det känns kört.....
Citera
2020-08-07, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunDuckRun
Finns det något hum om när lärosätena börjar behandla sena anmälningar? I antagningsstatistiken på UHR för det jag sökt till blev alla i urvalsgruppen SA antagna, så jag antar man kan utgå från att det är grönt? Hade fortfarande varit skönt att se det svart på vitt, någon gång snart.

Det varierar mycket från lärosäte. Processen kan också fördröjas efter urval 2 då man nyss tagit in nya reserver. Det måste ske tillräckligt avhopp för att skolan ens ska fundera på om man bör ta in fler. Antagningsstatistiken du syftar på handlar antagligen om urval 2. Rådet är därför att kontakta om mer statistik kring hur det brukar se ut efter urval 2.
Citera
2020-08-07, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jararaca
Är det någon här som stod som reserv när 2:a beskedet kom förra veckan och nu blivit erbjuden en plats ?
Jag är reserv 3 dom har inte hört av sig, så det känns kört.....

Det tar tid, vissa lärosäten ringer in reserver inpå terminen, ungefär 2-3 veckor in. Så det är inte kört, urval 2 var nyss klart och reservantagningen som sker därefter brukar vara långsam. Ha tålamod, ha koll på skräppost och telefonsamtal, och hör av dig till antagningen för all del om du vill få reda på din nuvarande reservplats (siffran du ser på antagning.se är inte "levande", den aktuella siffran kan endast fås från relevant institution).
Citera
2020-08-12, 20:43
Medlem
Är för närvarande antagen till ett program som jag hade rankat lägre i min anmälan, samtidigt som jag är reserv 3 till ett program som jag hellre vill gå. Om jag dyker upp på upprop och registrerar mig och så på det program jag är antagen till blir jag då struken där jag är reserv ?
Eller har jag chans att bli uppringd inom den närmsta veckan då från det andra programmet ?

Eftersom jag är reserv 3 så hoppas jag så mycket att jag kommer in...

Tror ni folk håller kvar sina platser längre i år och tackar nej sent pga att dom hoppas komma in på högre rankat val i sin anmälan ?
Citera
2020-08-13, 11:43
Medlem
Någon mer ny student på Uppsala Universitet vars mail inte fungerar ?
Jag undrar om jag ska felanmäla eller de kanske vet om det?
Citera
2020-08-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jararaca
Är för närvarande antagen till ett program som jag hade rankat lägre i min anmälan, samtidigt som jag är reserv 3 till ett program som jag hellre vill gå. Om jag dyker upp på upprop och registrerar mig och så på det program jag är antagen till blir jag då struken där jag är reserv ?
Eller har jag chans att bli uppringd inom den närmsta veckan då från det andra programmet ?

Eftersom jag är reserv 3 så hoppas jag så mycket att jag kommer in...

Tror ni folk håller kvar sina platser längre i år och tackar nej sent pga att dom hoppas komma in på högre rankat val i sin anmälan ?

Eftersom det då inte längre är Antagning som har med saken att göra så kan det nog mycket väl vara att du blir uppringd om det skulle dyka upp.
Citera
2020-08-17, 13:40
Medlem
cosmic99s avatar
Vilka konsekvenser tror ni den förlängda giltligheten på höskoleprovet kommer att få? Jag roade mig lite med att tittade på nomineringstabellerna för de prov som skrevs 8 år tillbaka i tiden, och poängen man behövde för ett högt resultat då var ju avsevärt lägre jämfört med vad det varit de senaste åren... Tror ni att det kommer att fucka upp vårens antagning totalt?
Citera
2020-08-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic99
Vilka konsekvenser tror ni den förlängda giltligheten på höskoleprovet kommer att få? Jag roade mig lite med att tittade på nomineringstabellerna för de prov som skrevs 8 år tillbaka i tiden, och poängen man behövde för ett högt resultat då var ju avsevärt lägre jämfört med vad det varit de senaste åren... Tror ni att det kommer att fucka upp vårens antagning totalt?
Eventuellt. Antingen så är de som gjorde provet för 8 år sedan redan utbildade eller pluggar för tillfället. Eller så behöver de kanske sätta sig vid skolbänken igen då de kanske inte har ett jobb längre pga corona, och kan då använda sina resultat för att komma in på bra utbildningar och konkurrera ut de som ligger på gränsen (och som egentligen hade behövt skriva provet igen).
Citera
2020-09-21, 10:42
Medlem
naborus avatar
hej jag har sökt en Yh utbildning som startar inom 1 månad. Jag har hört att de är högt antal sökande, så troligtvis kommer de bli ett urvalsprov/antagningsprov. Hur förbereder man sig inför ett sådant? var ett tag sen man gick i skolan så skulle behöva lite uppvärmning.
Citera
2020-09-22, 15:31
Medlem
Hallå.

Nu har anmälan för VT2021 öppnat, och märker nu att det finns BETYDLIGT färre utbildningar att välja mellan (jämfört med anmälan till HT).

Kanske är en dum fråga, men varför är det så?

Är det så simpelt att vissa utbildningar enbart startar på hösten?
Citera
2020-09-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyIsla
Hallå.

Nu har anmälan för VT2021 öppnat, och märker nu att det finns BETYDLIGT färre utbildningar att välja mellan (jämfört med anmälan till HT).

Kanske är en dum fråga, men varför är det så?

Är det så simpelt att vissa utbildningar enbart startar på hösten?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in