2020-08-05, 11:09
Medlem
De har inte prövat själva umgängesbeslutet utan hur det var fattat. Förvaltningsrätten ansåg att beslutet fattats på fel sätt, varför R fick träffa sonen. Kammarrätten anser dock att beslutet fattats på korrekt sätt och det är den domen som nu kommit.
Umgängesbeslutet i sig kommer tas upp till förhandling i förvaltningsrätten i ett senare skede.

https://nt.se/nyheter/artikel/domstol-mamman-far-inte-traffa-esmeraldas-bror/5rezvq0r
Citat:
Beslut om umgängesrätt tas normalt sett av socialnämnden, men i brådskande ärenden har man i Norrköpings kommun delegerat ned dessa beslut till bland annat ordförande i nämnden. Det var den beslutsordningen som mamman överklagade till förvaltningsrätten.

Norrköpings kommun i sin tur överklagade förvaltningsrättens beslut till kammarrätten och får nu rätt.

– Vi är glada för att vår delegationsordning är korrekt, vi har gjort som vi har bestämt, och att kammarrätten har upphävt den här felaktiga domen från förvaltningrätten, säger Monica Holtstad (L), som är tillförordnad ordförande i socialnämnden.

– Förutom den här formalian är jag också glad för barnets bästa. Jag är övertygad om att vi gjort rätt.

Mammans advokat Per Oehme är kritisk till hur Norrköpings kommun agerar.

– De gör lite som de tycker, de tycker sig stå över barnkonventionen många gånger.

– Nu ska förvaltningsrätten pröva det här i sak och då får vi se vad som händer.
Citera
2020-08-05, 15:20
Medlem
Skulle inte domen komma idag kl 14?
Citera
2020-08-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santalucia84
Skulle inte domen komma idag kl 14?

Nej, imorgon kl 14.
Citera
2020-08-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 813
De har inte prövat själva umgängesbeslutet utan hur det var fattat. Förvaltningsrätten ansåg att beslutet fattats på fel sätt, varför R fick träffa sonen. Kammarrätten anser dock att beslutet fattats på korrekt sätt och det är den domen som nu kommit.
Umgängesbeslutet i sig kommer tas upp till förhandling i förvaltningsrätten i ett senare skede.

https://nt.se/nyheter/artikel/domstol-mamman-far-inte-traffa-esmeraldas-bror/5rezvq0r

Inte en dag för sent som någon av myndigheterna går EMOT den här galna kvinnan.
Jag är riktigt orolig för domen imorgon, det finns starka bevis på att barnet dog pga föräldrarna. Det finns inte ett enda bevis att det inte skulle vara så.
Bara smsen om E, google sökningarna om små doser och tvångströja barn, blåmärken över hela kroppen med mera. ALLTSÅ det räcker nu med att dadda den här sjuka individen!

Varför kan hon inte bara ta tag i sitt liv för en gångs skull och säga sanningen. Inte för sin egna patetiska del utan för E's och de andra barnen.
Citera
2020-08-06, 10:01
Medlem
Kajsakajakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Inte en dag för sent som någon av myndigheterna går EMOT den här galna kvinnan.
Jag är riktigt orolig för domen imorgon, det finns starka bevis på att barnet dog pga föräldrarna. Det finns inte ett enda bevis att det inte skulle vara så.
Bara smsen om E, google sökningarna om små doser och tvångströja barn, blåmärken över hela kroppen med mera. ALLTSÅ det räcker nu med att dadda den här sjuka individen!

Varför kan hon inte bara ta tag i sitt liv för en gångs skull och säga sanningen. Inte för sin egna patetiska del utan för E's och de andra barnen.

Verkligen. Hur hon kunnat hålla på så här länge med sitt egocentriska sätt förstår jag inte, myndigheterna som gav vika för henne och hennes störda sambo. Det visste man redan innan lilla hjärtat fick betala med sitt liv.

När kommer domen?
Är också riktigt nervös nu.
Citera
2020-08-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken
Verkligen. Hur hon kunnat hålla på så här länge med sitt egocentriska sätt förstår jag inte, myndigheterna som gav vika för henne och hennes störda sambo. Det visste man redan innan lilla hjärtat fick betala med sitt liv.

När kommer domen?
Är också riktigt nervös nu.

Klockan 14.00 kommer domen
Citera
2020-08-06, 10:59
Medlem
Kajsakajakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Klockan 14.00 kommer domen
Tack, Några timmar kvar då. Och ursäktar min dumma fråga för jag ser ju här ovan att det står kl 14:00.

Fy vad jag är arg redan, känns som man kommer bli besviken. Detta är en så viktig dom för kommande barnrättfall och kunskap kring detta men inte minst för Esmeraldas upprättelse.
Citera
2020-08-06, 11:06
Medlem
Domen kommer troligen bli en besvikelse så tingsrätten redan sagt att de inte anser de flesta åtalspunkter är styrka. https://www.domstol.se/nyheter/2020/06/rattspsykiatrisk-undersokning-i-fallet-med-esmeralda/

Intressant blir motiveringarna till detta, jag hoppas verkligen någon kunnig jurist får skärskåda domen under dagen och uttala sig och ge hopp om att hovrätten kan göra en annorlunda bedömning.
Citera
2020-08-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken
Tack, Några timmar kvar då. Och ursäktar min dumma fråga för jag ser ju här ovan att det står kl 14:00.

Fy vad jag är arg redan, känns som man kommer bli besviken. Detta är en så viktig dom för kommande barnrättfall och kunskap kring detta men inte minst för Esmeraldas upprättelse.

Jag har också en känsla, av att det kommer att bli en stor besvikelse. Lilla E, kommer nog inte att få den upprättelsen som hon förtjänar.
Citera
2020-08-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh2One
Jag har också en känsla, av att det kommer att bli en stor besvikelse. Lilla E, kommer nog inte att få den upprättelsen som hon förtjänar.
Hon kommer bli frikänd. Jag är tyvärr övertygad om det.
Citera
2020-08-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon kommer bli frikänd. Jag är tyvärr övertygad om det.

I så fall bevisar det ju hur snedvridet detta rättsystem är. Att en människa kan begå så pass grova handlingar, men ändå komma undan. Jag blir spyfärdig!
Citera
2020-08-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh2One
I så fall bevisar det ju hur snedvridet detta rättsystem är. Att en människa kan begå så pass grova handlingar, men ändå komma undan. Jag blir spyfärdig!
Ja, det är ju gärningen som skall synas. Vem som har gjort det. Det kan vara så att de anser att det är pappan som är skyldig och han är ju död. Finns då ingen att lagföra. Jag kan ha fel, men tror hon blir frikänd. De släppte henne innan domen meddelats, så tyvärr är det en stark indikation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in