2020-08-06, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacka163
Kan du förklara varför det e så viktigt med familjen och släktens namn? väldigt nyfiken på det

Baaic att veta här på FB i fallen ju, kan leda till öppningar
Citera
2020-08-06, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
För det första undrar jag vilken 13 åringen som går ut vid tre tiden på natten och rastar en hund? Vilket förälder tillåter ens det?

Sen undrar jag även vad det är för fel på blattar när dom ska ha en demonstration på Sergels torg mot våldet i en pandemi.. Hjärndöda människor.

Ingen förälder var hemma, hunden var nog bara ett svepskäl och skydd för att kunna gå till donken och träffa killarna
Citera
2020-08-06, 06:19
Medlem
Skjutning utomhus i Tensta i natt, ung man skadad i benet, samband?
Citera
2020-08-06, 08:16
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Skjutning utomhus i Tensta i natt, ung man skadad i benet, samband?
knappast....
Citera
2020-08-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Lite om stämningen på Mcdonalds och platsen där skjutningen ägde rum.

Föräldrar med barn i samma skola som flickan gick i var arga, ledsna och rädda och rådfrågade varandra om hur man skulle stötta sitt barn bäst i den här situationen. Några ungdomar berättade att de ibland besöker rastplatsen på nätterna, för att det är öppet då.

Platsen har inte upplevts som otrygg tidigare, säger de.

"Var en vanlig kväll"
– Det var så konstigt. Lördagen var precis som en vanlig kväll för oss. Det fanns ingen dålig magkänsla, och sedan hände det här, berättar Rizwan Qaisar, restaurangchef på McDonalds som ligger intill macken där dådet skedde.

Matsalen hade stängt vid tidpunkten, men restaurangen erbjöd fortfarande mat via drive-through. Så länge matsalen är öppen brukar människor, unga och gamla, samlas på platsen men just den här kvällen ska det ha varit lugnt.

– Det är väldigt tråkigt och hemskt för alla drabbade. Vad jag vet var det inget stök här då, och det har det inte varit de senaste åren, säger Qaisar.

Även nattvandraren Gilberg Hellström vittnar om att platsen i vanliga fall är lugn.
– Det har varit lugnt och fint här, och är det fortfarande. Sådant här händer väldigt sällan. Skjutningar existerar ju, men att ett barn blir skjutet... det är en riktigt trist utveckling. Så oerhört trist, säger han. (slut citat).

Detta Mcdonalds ligger ju lite avsides kan man tycka med stora vägar runt i kring. Man kan ju fråga sig hur en 12 åring hamnat där 03.30 på natten.

Scenario 1. Adriana har gått ut med hunden från Mammans lägenhet och där hon även själv ska bo. Enligt uppgifter i tråden ska inte föräldrarna ha varit hemma. Då får vi denna promenad.

https://forumbilder.com/i/rXsG

Scenario 2. Eftersom föräldrarna enligt uppgift i tråden skulle ha åkt på semester är det troligt att mamman överlåtit själva barnpasset till Adrianas mormor. Då får vi en betydligt kortare promenad.

https://forumbilder.com/i/rXsM

Det skulle ju på något sätt kunna förklara att hon skulle ha kunnat bli hungrig och veta att burgaren låg och väntade 8 minuters promenad bort.

Sedan om det var burgaren eller killar som hägrade mest låter jag vara osagt.

Sedan denna kommentar om att hon skulle ta bussen hem 03.00 gör att det blir rörigt. I så fall måste det ha varit hem till hennes biologiska pappa. Någon buss hoppade hon tydligen inte på så det kanske man får ta med en nypa salt.

Restaurangchefen kanske inte skulle uttala sig offentligt och säga att ”det brukar vara stökigt här – särskilt på nätterna”?

Det är ungefär som en hotellchef skulle säga offentligt att ”vi brukar ha vägglöss lite av och till”..

Inte bra reklam för business.

Sen att nattvandraren säger att ”sådant här händer väldigt sällan” är närmast skrattretande. Det vet vi ju alla. Barn brukar inte skjutas på nattöppna mack i Sverige, men det gör inte det här stället till ett ”lugnt ställe”.

Att Adriana skulle ha blivit så hungrig på småtimmarna att hon kände sig tvungen att åka till donken förstår ju alla inte är sanningen. Lika lite som att hon ville rasta hunden. Och vidare är det inte sant att hon skulle ta bussen – med hunden.

Det är mycket man får ta med en nypa salt.
Citera
2020-08-06, 08:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Alltså vad är din fråga egentligen?

99% bär västarna över en tshirt och sen en tröja över det, luvtröja eller vad fan som helst.

Beroende på västen, det finns tunnare,annat material och flexibla men dessa stoppar endast kniv samt pistolkalibrar(inte alla) Sen finns det varianter ända upp till "militära varianter" som är menade att stoppa splitter och gevärskalibrar, den senare insättningsplattor som kan sättas in fram,bak och sidor.

Skyddsvästar kommer i ett klassindelning som du kan kika på här

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_body_armor_performance_standards#VPAM_armo r_standard_(Europe)

Ju tunnare väst desto färre ser den naturligtvis, jag har träffat folk och gett dom ett handslag och kram en märker när jag klappar dom på ryggen så är det en stenhård keramikplatta under tröjan, utan att jag noterat nått innan, efteråt så såg jag konturer av västen men subtila.

Frågan är mycket enkel men svaret verkar svårt.
Vi tar det igen:
Hur vet man att personerna bar sådana västar?
Citera
2020-08-06, 08:32
Medlem
Enligt Nyheterna TV4 nu på morgonen ska polisen ha fått in många tips.
Citera
2020-08-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Restaurangchefen kanske inte skulle uttala sig offentligt och säga att ”det brukar vara stökigt här – särskilt på nätterna”?

Det är ungefär som en hotellchef skulle säga offentligt att ”vi brukar ha vägglöss lite av och till”..

Inte bra reklam för business.

Sen att nattvandraren säger att ”sådant här händer väldigt sällan” är närmast skrattretande. Det vet vi ju alla. Barn brukar inte skjutas på nattöppna mack i Sverige, men det gör inte det här stället till ett ”lugnt ställe”.

Att Adriana skulle ha blivit så hungrig på småtimmarna att hon kände sig tvungen att åka till donken förstår ju alla inte är sanningen. Lika lite som att hon ville rasta hunden. Och vidare är det inte sant att hon skulle ta bussen – med hunden.

Det är mycket man får ta med en nypa salt.

Adriana tror jag var på god väg bli kvinna med alla problem det innebär
Citera
2020-08-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M88
Idiot läs vad han skrev istället. Och vem ”sprayar all over the place”? Ni tror att grabbarna är totalt värdelösa men grabbarna skjuter för att döda inte för att leka vattenkrig. Inte lätt att hantera en AK47 det är ett kraftigt tryck i dom.

Jag har lätt träffat små mål många hundratals meter bort med AK då jag är en finne, så försök inte få det att låta som att det vore allmänt svårt. Att det sedan är svårt för dessa bögiga babbar med sina slappa handleder och slappa analringar är en annan sak.
Citera
2020-08-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Buss 191. Från Hallunda Centrum till Fittja. Ca. 400 m till hållplatsen från Donken. Bussen går exakt 03.00.

191 går inte på helger. Vid Hallunda centrum har linje 795 mot Tumba avgångstid 03.05. Samma tid gäller linje 795 mot Fittja.

Går att ta sig till hållplatsen Albyvägen också, men det är längre. Plus via bron över motorvägen, gångväg förbi Bauhaus, ICA MAXI och Biltema. Skulle det åkas buss är nog Hallunda C det mest tänkbara.
Citera
2020-08-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Personalen gick ut efter skotten hade avfyras, men fick det sagt till sig utav några på platsen att det bara var raketer som hade smällt. När en utav personalen på mcd sen ska ut och slänga sopor så hittar den personen 12 åringen på marken.

Stämmer detta blir det ännu smutsigare.

Det verkar konstigt att ingen noterade flickan medan hon sköts, föll och avled.

Gissningsvis har en eller flera personer sett förloppet, men utan att ingripa eller berätta.

Om det är så, är också detta logiskt.

Just när det smäller är nog tolvåringen lägst på priolistan.

I en förort där det tidigare skjutits förväxlar man inte heller raketer med skarp eld.

Det är ganska olika ljud överhuvudtaget.

Jag gissar att någon tonade ner händelsen, medan tjejen låg och dog.

Och gissa är allt vi kan göra.

Fallet blir nog liggande.
Citera
2020-08-06, 08:51
Medlem
Jag läste någonstans att flickan måste ha legat skjuten en stund för personal hade gått ut och då hade någon därute sagt att det var bara raketer. Vilka var det som "vetat" det? Det måste ju ha lämnats signalement på dem av personalen om de inte varit kvar där när polis kom? Flickan ser äldre ut än 12 år anser jag. Hon hade kanske en pojkvän med sig där som "ballade" ur?
Senast redigerad av Grammatica 2020-08-06 kl. 09:00. Anledning: Någon annan skriver samma sak precis samtidigt med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in