2020-08-06, 00:48
Medlem
[quote=blobben!!!|72497403]
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Jag har handlat via Amazon sedan flera år tillbaka, inget i Sverige slår deras utbud eller returvillkor, att man sedan också slipper betala diverse skatter så som Copyswede och kemikalieskatten är toppen på isberget.

Svensk handel får det tufft, även om jag tror att Svenska internetbutiker kommer klara sig mycket bättre än fysiska butiker.

I vilket annat land betalar man OB mellan 50-100% för något så simpelt som butiksjobb?[/QUOTE]
Verklighen otroligt sjuk. För visso har matbutiker i många andra länder stängt på söndagar. Med sammadagleverans så kommer der nästan kännas som att "ta på grejorna i butiken" fast du kan sitta kl 23.00 i soffan, slipper åka till andra sidan stan och slipper betala rövarpriser.

Inför en minimilön och skrota facken. Transport och logistikbranschen har i vilket fall urdåligt avtal jämfört med handels.

Det här blir bra.

Då kan ju ni ta och stå hela kvällar i en butik 6 dagar i veckan om det är så jävla fantastiskt. Det kommer inte ta mer än två veckor innan den där OB:n börjar se rimlig ut i era ögon.

Facket är skälet till att de flesta inte blir rövknullade på daglig basis. Men visst, värm upp badtunnan, casha in ännu en ~30-40k månadslön och tro att det är ni är moderaternas målgrupp... Det är er dom kommer efter när dom sparkat in tänderna på klassen under. Är ni inte topp 500 i landet så gör ni självmål med den där arbetarfientliga inställningen. Det är statistiskt sannolikt att DU som läser detta är antingen löntagare eller småföretagare. Inse hur liten du är, och att vi endast är starka tillsammans.
Senast redigerad av boltzmann.hjerna 2020-08-06 kl. 00:54.
Citera
2020-08-06, 00:59
Medlem
Hur kommer sortimentet att se ut? Har sett ett antal saker som jag är intresserad av men vad säger att dessa kommer till Sverige?
Citera
2020-08-06, 01:29
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boltzmann.hjerna

Då kan ju ni ta och stå hela kvällar i en butik 6 dagar i veckan om det är så jävla fantastiskt. Det kommer inte ta mer än två veckor innan den där OB:n börjar se rimlig ut i era ögon.

Facket är skälet till att de flesta inte blir rövknullade på daglig basis. Men visst, värm upp badtunnan, casha in ännu en ~30-40k månadslön och tro att det är ni är moderaternas målgrupp... Det är er dom kommer efter när dom sparkat in tänderna på klassen under. Är ni inte topp 500 i landet så gör ni självmål med den där arbetarfientliga inställningen. Det är statistiskt sannolikt att DU som läser detta är antingen löntagare eller småföretagare. Inse hur liten du är, och att vi
endast är starka tillsammans.

För det första så har jag själv jobbar väldigt många kvällsskift på olika fabriker. Faktum är dom allra flesta faktiskt jobbar på sina kvällsskift utan att få handelns vansinniga On-tillägg. Så ditt argument faller ganska platt.

Jag kommer iaf att njuta när diverse dumma brudar inte länge kan hova in en såpass oförtjänt OB.

För all del om du har ett kvalificerat yrke så förtjänar man definitivt bra OB, men inte om ditt yrke kan utföras av i princip vem som helst.
Senast redigerad av -Mystic 2020-08-06 kl. 01:33.
Citera
2020-08-06, 03:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
En annan grej som jag tänkt på är hur de kommer sätta upp struktur/organisation som kör ut paketen. I t ex England så anlitar de bolag som i sin tur anlitar "egenföretagare" som själva står för kostnaden för bil, soppa, ev böter, avgifter etc. Amazon tar inget ansvar för dessa så att säga, tvärtom betalar de inte ens så folk kommer upp i minilön.

Tror knappast detta kommer att tillåtas i Sverige, Transportförbundet skulle blockera samtliga vägar typ, bli ramaskri. Alltså blir det en ökad kostnad för leveranser, för de kommer inte kunna fula sig på samma sätt.

Artikel om förarna i UK från Mirror:
https://www.mirror.co.uk/news/uk-new...r-200-11668823
Citera
2020-08-06, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Hoppas amazon startar eget logistikföretag efter att PN failat. För det lär de göra.
Har en släkting i US som ger ut böcker. Hon menar att Amazon "är" postverket i Usa
Citera
2020-08-06, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ungefär så. Men många av de stora "kedjorna", tex. Clas Ohlson, upplever jag att de har ganska usel internethandel, krångliga och ganska dyra frakter. Kan man slå dem på fingrarna på dessa punkter och dessutom hålla lägre priser för motsvarande produkter, kan det bli svettigt för vissa.

Det bästa företag inom internethandel i Sverige som jag stött på är Apotea; brett och djupt sortiment snabba leveranser, gratis frakt, många fraktalternativ, till och med leverans samma dag som man beställer. Nu är väl apoteksbranschen inte Amazons grej, men blir de lika bra som Apotea, då blir de giftiga.

De som inte behöver vara särskilt oroliga är de nichade handlare som har unika produkter/varumärken som folk är beredda att betala en extraslant för.
Håller med om Apotea! När tror du de blir uppköpta av Amazon och för hur många miljarder då?
Citera
2020-08-06, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag tror inte att Amazon kommer att lanseras under Black Friday eller någon annan av de stora köp perioderna så som mellandags rean.

Det vore ju kanske en lite väl stor utmaning att lansera när köptrycket är som högst. Det vore väl bättre att lansera under ett lägre köptryck för att kunna få in rutinerna.
Ja och nej. Det vore dumt att använda PN och lansera under Black Friday. Å andra sidan kommer svensken ha överseende med 1-2 dagars extra leveranstid då vi redan är (in)körda med PN
Citera
2020-08-06, 03:30
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ja och nej. Det vore dumt att använda PN och lansera under Black Friday. Å andra sidan kommer svensken ha överseende med 1-2 dagars extra leveranstid då vi redan är (in)körda med PN

Hur vet vi att Amazon kommer använda PN för sina paket? Låter som ett dyrt upplägg, sist jag använde PN fick jag betala 49 spänn som frakt vid prylköp. Skall kunden alltså betala detta då månntro? Då blir det till att pressa priser utav bara helsike på prylarna för att någon skall välja Amazon. Eller skall Amazon ta den kostnaden? Svårt att tjäna pengar då. Många frågor..
Citera
2020-08-06, 03:31
Medlem
donaukinds avatar
Skönt att ha något annat än cdon eftersom det är helt värdelöst nu för tiden. Men kommer fortfarande handla på inet och liknande, Amazon får fylla hålen för lite mer udda produkter. Men det återstår att se hur utbudet ser ut.
Citera
2020-08-06, 03:52
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Har en släkting i US som ger ut böcker. Hon menar att Amazon "är" postverket i Usa

De har FLEX-anställda där folk använder sina egna bilar för att leverera paketen, eller så är chaufförerna anställda av en DSP (Delivery Service Partner). Ingen är fast anställd av Amazon så att säga.

Intressant sida där folk har recenserat jobben samt pros and cons:

https://www.indeed.com/cmp/Amazon.co...elivery+Driver

Edit: Verkar även vara möjligt att köra via third party contractor, herregud vilken soppa, så DSPs anställer i sin tur andra bolag, från en review:

"2.0
Slave Work
Delivery Driver (Former Employee) - Hazelwood, MO - July 12, 2020
Contracted through a 3rd party company. The people were ok. But they basically through me in the water with no vest. 80% of the females at the job have extreme attitudes. Very poor communication. No hands on training. First day of work, they gave me the keys and said go. Had to figure it out on my own. 275 packages For $15... not worth it
Pros
Flexibility
Cons
Salary
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-08-06 kl. 03:59.
Citera
2020-08-06, 04:52
Medlem
Hoppas även på "Amazon Hub Lockers" I Sverige.
Citera
2020-08-06, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kuehne - Nagel i Västerås har hyrt ut 4000m2 golvyta. Med pallställ blir det väl en 20000m2.

Amazon är fula mot tillverkarna, de blockerar de som inte ger Amazon bäst villkor. Dustin lär få enorma problem. Elgiganten med flera kan klara sig bättre. Man vill ju fingra på grejorna innan köp.
I Västerås är det bara ett datacenter, stor jäkla serverhall, hyr ut datakraft, ingen lagerlokal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in