Citat:
Ursprungligen postat av
tradera
Ironisk är jag inte!
Tycker om din nya ton ,mer resonerande, i detta inlägg.
Jag läser den här tråden med nöje och största intresse. Jag är djupt imponerad av vissa inlägg som vänder och vrider på vittnesmål och avslöjar vissa höga kufar i den här soppan.
Jag känner ett missmod att detta mord blir löst och blir det löst, eller att någon kan finna en logisk händelsekedja så är det på det här forumet.
Dessa jurister och poliser som höll i detta från dag ett var tyvärr inte de mest kompetenta.
Där tror jag att vi är överens!
Medborgare som bryr sig känner att rättsstaten Sverige är i gungning och det visade sig innan MOP .Glöm inte Catrine da Costa .Visst var väl A Helin inblandad där med känt resultat.
Men tyvärr så bryr sig inte medel Svensson......och det tror jag inte är en rest från Palmes tid.
Tack alla för att orkar gräva!
Nej, inte började rättsrötan med MOP.
När man läser om tex Gustaf den III och den tiden så upplever jag att det självklart var ett ståndssamhälle och Mutor men ändå att det fanns ett rättspatos.
Polischefen vad han nu hade för titel gjorde allt för att finna alla inom sammansvärjningen mot Gustaf den III.
Tyvärr fick han backa pga att så många högadliga skyddade de i sammansvärjningen. Det var var Anckarström som fick ta stöten nästan helt ensam. Om jag minns rätt skänkte släkten sedan stora egendomar till staten som någon slags frivillig bot.
Kanske MOP påminner om mordet på Gustaf den III?
En grupp som tyckte att OP drev sina röda reformer för långt och att han var för fientlig mot småföretagare.
Ovanpå det uppfattade många OP som för vek mot Sovjetdiktaturen och att han börjat inlemma Sverige i östblocket och klippt banden till NATO och Västeuropa i för stor grad.
OP var en reformistisk marxist i grund och botten.
Jag vet att det finns många såssar i den här tråden och de vägrar att inse hur djupröd OP var.
Beskattningarna på aktievinster, löntagarfonder och omfördelningspolitiken med bostadsbidrag, socialbidrag mm låste in en stor del av befolkningen att rösta rött för att utan bidrag hade de inte klarat sig.
Sverige blev mer av ett bidragssamhällen och incitamenten för att bli sin egen lyckas smed reformerades bort.
OP spådde också strax innan mordet att svensken skulle få vänja sig med en lägre levnadsstandard och att de goda åren led mot sitt slut.
Även i en (hyllnings-) biografi över OP framför man åsikten att OP efter 1975 var i otakt med tiden och inte förstod att svensken tröstade efter mer frihet som parabolantenner, lägre skatt och fler privata alternativ.
Även i östeuropa var längtan efter demokrati och marknadsekonomi stor.
OP var istället i tron att högre skatter, mer förstatligande var vägen framåt.
Samt att det fanns en rädsla för Sovjetdiktaturen.
Där tror jag motivet för en inhemsk sammansvärjning finns.
Det var några som tyckte att nu var det nock.
Typ de som kallade sig "vi som byggde Sverige".
Enda utländska alternativen som jag tror på är:
RAF som ville hämnas.
Israel som tröttnat på att OP stöttade PLO både ekonomiskt och politiskt.
Jag tror många glömt hur Sverige var 1986.
Det var ett DDR-light.
En av få glimtarna man kunde få som ung var att hyra en moviebox och få annat till livs än tjeckisk dockteater och Professor Balthazar.
Eller gå på bio och slippa någon dokumentär om svälten i Afrika på SVT på bästa sändningstid.
Bara det att man blev tvångsansluten till SAP om man gick med i facket säger allt om 1986.