2020-08-05, 20:59
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Olof Frånstedt hävdar att det var just det OP gjorde.
Kapade banden till NATO och närmade sig Warzawapakten.

Det stämmer ju att mötet 1971 är lite motsägelsefullt. Det var
genom att lista professor P/H (Robert Harkavy) som banden
sas bibehölls. KGB-spåret utgår från att Palme var i grunden
USA-vänlig. Varför skulle han då behöva blockeras genom
att lista Harkavy?
Citera
2020-08-05, 21:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Att gärningsmannen vek av Luntmakargatan är osannolikt men inte omöjligt. Det kräver att Jepsson missat det eller undanhåller något. Båda är möjliga, men det blir kantiga scenarion. Att gärningsmannen var ljusklädd, vilket killen Sigge ser är, bör dock ses som helt uteslutet. Detta är en annan person, kanske en av spanarna som vill öka avståndet till mordplatsen. Att Sigge eventuellt kände igen honom, men inte kan placera han, skulle kunna tala för det. Den vita Volvo som spärrar deras färd genom det som blev gärningsmannens väg är intressant av samma skäl. Hade det varit katastrofalt om just Sigge Cedergren haft uppsikt över flyktvägarna?

Blåaktig 3/4 lång jacka stämmer med vad andra vittnen sett , ljusa byxor stämmer dock inte. Men kanske minns SC fel där. Jag fäster dock större vikt vid beskrivningar om hur GM rört sig och kroppstyp än nyanser på kläder . Lunkande stil , uppdragna axlar , bredaxlad tror jag är lättare att komma ihåg än om jackan var ljusblå eller mörkblå.
Citera
2020-08-05, 21:17
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Blåaktig 3/4 lång jacka stämmer med vad andra vittnen sett , ljusa byxor stämmer dock inte. Men kanske minns SC fel där. Jag fäster dock större vikt vid beskrivningar om hur GM rört sig och kroppstyp än nyanser på kläder . Lunkande stil , uppdragna axlar , bredaxlad tror jag är lättare att komma ihåg än om jackan var ljusblå eller mörkblå.

Jag kommer inte ihåg var jag läst det, men finns inte tvivelsmål om när detta skulle ha hänt så att sannolikheten att det skulle kunna vara Gm är litet? (GW?)
Citera
2020-08-05, 21:28
Bannlyst
Information till alla.

Jag har tidigare rapporterat att den ryske "diplomaten" Vladimir Nezjinskijs namn helt saknas i PU:s handlingar. Då Kegö & Barrling ämnat vittnesmål till PU kan det låta aningen märkligt, då K&B aldrig tidigare glömt nämna VN:s namn i någon av sina tidigare intervjuer och tjatat om VN i snart 30 år.

Tidigare har påståtts / antagits av Expressen / Hesselbom / Gunnar Wall m fl att "Källa Erik" är Ryssrotelns kodnamn på den källa som genomförde Diplomatbuggningen och försök Ryssroteln med utskrifterna och vilken påståtts / antagits vara identisk med Birger Elmer / IB (i något slags halvolagligt samarbete med CIA).

Enligt Bo Theutenberg och Anders Jallai är "Källa Erik" inte Ryssrotelns kodnamn för Elmer / IB utan för den sovjetiske diplomat som ordnade inkvartering i Stockholmstrakten åt den kurdiske, PKK-kopplade, fd irakiske medborgaren men vid mordtidpunkten ryske medborgaren Mohammed Abtil Latiff, vilken BT utpekar som misstänkt GM.

Om "Källa Erik" istället är identisk med Vladimir Nezjinskij, vilket nästan låter som en ofrånkomlig slutsats då hans Ryssrotelakt bär rubriken "Källa Erik", har vi ett påstående som, om det är riktigt, kopplar OP:s misstänkte mördare direkt till den som Tore Forsberg m fl misstänkte som KGB:s Sverigechef, VN.

Det möjliga villospåret "Källa Erik = Birger Elmer" syftar möjligen till att leda läsare av Palmehandlingarna till tron att K&B talar om Birger Elmer när de egentligen talar om VN.

Det är därför möjligen intressant att begära ut samtliga handlingar ur Palmeutredningen som innehåller namnet "Källa Erik".

Bara ett spaningsuppslag...

Good hunting!
Citera
2020-08-05, 21:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag kommer inte ihåg var jag läst det, men finns inte tvivelsmål om när detta skulle ha hänt så att sannolikheten att det skulle kunna vara Gm är litet? (GW?)

Jo jag tror polisen säger att de hade telefonavlyssning på SC vid den tidpunkten och att det därför inte skulle stämma , men jag litar inte på det heller.

SC:s beskrivning av den person han såg stämmer på så många punkter med vad vittnen vid mordplatsen såg så det kan inte bara vara tillfälligheter.

SC säger också att han hörde sirener från utryckningsfordon i närheten som tystnade ungefär när den här mannen dök upp några 100meter från mordplatsen. Det skulle också kunna stämma med när den första polisbilen kom fram till mordplatsen några minuter efter mordet.
Citera
2020-08-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ironisk är jag inte!
Tycker om din nya ton ,mer resonerande, i detta inlägg.
Jag läser den här tråden med nöje och största intresse. Jag är djupt imponerad av vissa inlägg som vänder och vrider på vittnesmål och avslöjar vissa höga kufar i den här soppan.

Jag känner ett missmod att detta mord blir löst och blir det löst, eller att någon kan finna en logisk händelsekedja så är det på det här forumet.
Dessa jurister och poliser som höll i detta från dag ett var tyvärr inte de mest kompetenta.
Där tror jag att vi är överens!

Medborgare som bryr sig känner att rättsstaten Sverige är i gungning och det visade sig innan MOP .Glöm inte Catrine da Costa .Visst var väl A Helin inblandad där med känt resultat.
Men tyvärr så bryr sig inte medel Svensson......och det tror jag inte är en rest från Palmes tid.
Tack alla för att orkar gräva!

Nej, inte började rättsrötan med MOP.

När man läser om tex Gustaf den III och den tiden så upplever jag att det självklart var ett ståndssamhälle och Mutor men ändå att det fanns ett rättspatos.

Polischefen vad han nu hade för titel gjorde allt för att finna alla inom sammansvärjningen mot Gustaf den III.
Tyvärr fick han backa pga att så många högadliga skyddade de i sammansvärjningen. Det var var Anckarström som fick ta stöten nästan helt ensam. Om jag minns rätt skänkte släkten sedan stora egendomar till staten som någon slags frivillig bot.

Kanske MOP påminner om mordet på Gustaf den III?

En grupp som tyckte att OP drev sina röda reformer för långt och att han var för fientlig mot småföretagare.

Ovanpå det uppfattade många OP som för vek mot Sovjetdiktaturen och att han börjat inlemma Sverige i östblocket och klippt banden till NATO och Västeuropa i för stor grad.

OP var en reformistisk marxist i grund och botten.

Jag vet att det finns många såssar i den här tråden och de vägrar att inse hur djupröd OP var.

Beskattningarna på aktievinster, löntagarfonder och omfördelningspolitiken med bostadsbidrag, socialbidrag mm låste in en stor del av befolkningen att rösta rött för att utan bidrag hade de inte klarat sig.
Sverige blev mer av ett bidragssamhällen och incitamenten för att bli sin egen lyckas smed reformerades bort.

OP spådde också strax innan mordet att svensken skulle få vänja sig med en lägre levnadsstandard och att de goda åren led mot sitt slut.

Även i en (hyllnings-) biografi över OP framför man åsikten att OP efter 1975 var i otakt med tiden och inte förstod att svensken tröstade efter mer frihet som parabolantenner, lägre skatt och fler privata alternativ.

Även i östeuropa var längtan efter demokrati och marknadsekonomi stor.

OP var istället i tron att högre skatter, mer förstatligande var vägen framåt.

Samt att det fanns en rädsla för Sovjetdiktaturen.

Där tror jag motivet för en inhemsk sammansvärjning finns.

Det var några som tyckte att nu var det nock.

Typ de som kallade sig "vi som byggde Sverige".

Enda utländska alternativen som jag tror på är:

RAF som ville hämnas.

Israel som tröttnat på att OP stöttade PLO både ekonomiskt och politiskt.

Jag tror många glömt hur Sverige var 1986.

Det var ett DDR-light.

En av få glimtarna man kunde få som ung var att hyra en moviebox och få annat till livs än tjeckisk dockteater och Professor Balthazar.

Eller gå på bio och slippa någon dokumentär om svälten i Afrika på SVT på bästa sändningstid.

Bara det att man blev tvångsansluten till SAP om man gick med i facket säger allt om 1986.
Senast redigerad av GhostofStig 2020-08-05 kl. 22:30.
Citera
2020-08-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är frustrerande att trots all tankemöda som lagts ner har ingen av de tidpunkter eller inget av de möten som Rolf Dahlgren skriver om kunnat verifieras. Jag kan tycka att kolkegorna som var hemma hos RD och drack whiskey på fredagseftermiddagen borde kunnat ge sig till känna . Den polis som jobbade nära Hans Holmer och kommer med personligt bud till RD borde inte heller vara omöjlig att identifiera liksom Carl Lidbom kopian som hämtas upp på centralen kl 1500 morddagen.

Det är svårt att se en anledning till att RD skulle ljuga ihop en så avancerad story om mordnatten. Den hade uppenbart bara gett honom problem. Det som skulle kunna tänkas är att han på personliga planet brakat ihop med HH om något spörsmål . Uppgifter har flutit omkring om att han ersatts som länspolismästarens chaufför av göran Callervik. Rykten som sagt men någon klarhet om hela ”Dallas” berättelse har aldrig kunnat fastställas.
Det finns en tänkbar förklaring till Dallas berättelse. Det började kanske brännas kring honom, han behövde göra ett fantastiskt uttalande för att skicka en signal att han existerade och att så lätt kunde han inte försvinna. Synas tydligt i media ger viss säkerhet.
Citera
2020-08-05, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Snyggt! Du pressade in den i den liiiiilla öppningen för Nato/USA! :-)

Jag läser att modellen på bilden är från 1987 och databladet är från 1989, så frågan är var vi var 1986. Men ditt förslag är helt klart i rätt tidsera, så vi kan inte helt utesluta att MI5/6 hade sådana 1986. Jag står dock fast vid att svensk polis/militär och WP inte hade dessa 1986.

Edit: Krypto-modulen MA-4437 med 120 bitar torde ha varit state-of-the-art 1987! GSM fick A5/1 med 64 bitar. Att det var ett avancerat krypto för sin tid framgår av att man bara kunde köra simplex (sända eller ta emot) och att kryptot orsakade 128ms delay!

Du svarar inte på den grundläggande frågan / anklagelsen hur det egentligen var med den här teknologin 1985-86. Huruvida den erkänt underutvecklade svenska militären hade tillgång till utrustningen eller inte är därvid fullkomligt ovidkommande. Krypterad, handburen, enkelt döljbar komutrustning fanns i mitten av 80-talet och var tillgänglig för specialförband i väst (som exempelvis Stay Behind) liksom högst sannolikt i öst. Erkänn istället att din gloria som FB:s "kommunikationsexpert" helt enkelt halkat lite på sniskan.
Citera
2020-08-05, 21:49
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det stämmer ju att mötet 1971 är lite motsägelsefullt. Det var
genom att lista professor P/H (Robert Harkavy) som banden
sas bibehölls. KGB-spåret utgår från att Palme var i grunden
USA-vänlig. Varför skulle han då behöva blockeras genom
att lista Harkavy?

Beträffande kapad livlina är ju påståendet att OP skulle ha stoppat uppdateringen av SOSUS i Östersjön näst intill en "smoking Gun" om det är sant. (sök på Sosus i denna tråden ). Se också https://www.jallai.se/2012/04/amerikansk-sosus-anlaggning-vid-understen-avslojas-i-landsforradaren/. Det här var innan AJ bytte fot!
Citera
2020-08-05, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, ditt scenario som faller inom FGM/P baserar sig på din uppfattning om politiska förhållanden, alltså en politisk bedömning av mordet på Olof Palme. Ja, det får du väl ha. Jag är politiskt ointresserad så det är ingen mening i att du försöker sälja in en politisk lösning av MOP hos mig.

Kegö och Barrling är två som sammanställt något slags utredning och jag tänker inte kommentera den förrän den offentliggörs för det förutsätter jag att den kommer att göras.

Är ditt spår det sk. KGB-spåret eller någon variant av det?

Om du läser mina tidigare inlägg så kan du knappast få något annat intryck än att jag anser att Rysspåret är det spår som har mest substans och egentligen det enda spår som kan kallas ett spår i polisiär bemärkelse. Jag säger inte att det är korrekt, bara att det har mest substans av alla så-kallade spår som Palmeutredningen och FB-medlemmar förespråkat och som hittils bara förefaller vara teorigrundade spaningsuppslag, arbetshypoteser och som alltför ofta utgår från den naiva schablonföreställningen att brottsoffret var "sovjetvänlig" och "USA-fientlig" (vilket bevisligen är en felaktig och starkt vilseledande mytbild av OP men som han själv odlade med viss framgång).
Citera
2020-08-05, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Beträffande kapad livlina är ju påståendet att OP skulle ha stoppat uppdateringen av SOSUS i Östersjön näst intill en "smoking Gun" om det är sant. (sök på Sosus i denna tråden ). Se också https://www.jallai.se/2012/04/amerikansk-sosus-anlaggning-vid-understen-avslojas-i-landsforradaren/. Det här var innan AJ bytte fot!

Därför att mytbilden om OP, dvs att han var "sovjetvänlig", odlades av honom själv och hans samarbetspartners på CIA:s avdelning för kontraspionage (Angleton m fl) för att skapa större rörelseutrymme för OP bakom Järnridån (vilken desinformationskampanj också lyckades över förväntan).
Citera
2020-08-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Om du läser mina tidigare inlägg så kan du knappast få något annat intryck än att jag anser att Rysspåret är det spår som har mest substans och egentligen det enda spår som kan kallas ett spår i polisiär bemärkelse. Jag säger inte att det är korrekt, bara att det har mest substans av alla så-kallade spår som Palmeutredningen och FB-medlemmar förespråkat och som hittils bara förefaller vara teorigrundade spaningsuppslag, arbetshypoteser och som alltför ofta utgår från den naiva schablonföreställningen att brottsoffret var "sovjetvänlig" och "USA-fientlig" (vilket bevisligen är en felaktig och starkt vilseledande mytbild av OP men som han själv odlade med viss framgång).

Ditt spår är alltså lite bredare än KGB-uppslaget, ok.

Då skall det bli intressant att matcha det mot Säpos PM och andra observationer i den verkliga världen när jag väl kommer dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in