Det här är verkligen ett sorgligt människoöde. Annie blev kontrollerad och kränkt under hela sin livstid, och sedan mördad. Än sorgligare är det att hon verkade ha fått något positivt att se fram emot de sista dagarna i sitt liv, men antagligen aldrig fick uppleva det hon hoppades på.
Allt tyder på att hon väntade besök av någon, som betydde mycket för henne. Hon gjorde sig fin, städade och köpte semlor. Men vem var besökaren? Var det en man eller en kvinna?
Annie var enligt tråden livrädd för män. Hur visade sig denna rädsla? Blev hon hysterisk om någon främling tilltalade henne; gick hon omvägar om hon mötte en man på vägen? Skulle någon med (mycket) tålamod, ha kunnat nästla sig in i hennes liv?
De män jag kan tänka mig fanns naturligt i hennes liv är mannen i familjen hon arbetade åt, den familjens manliga vänner samt faderns förmyndare – om nu denne var en man. Kan mannen i familjen, eller någon av vännerna, ha kört Annie hem vid olika tillfällen? Är det den/de bilarna grannarna har sett utanför Annies hus?
Jag vet inte alls hur en förmyndares arbetsuppgifter såg ut under Annies pappas livstid, men man borde väl ha gjort ett och annat hembesök? Kan förmyndaren (eller någon annan ur hennes förflutna) ha duperat och utnyttjat henne sexuellt när hon var yngre? Kan denne förmyndare/person ha dykt upp igen, av en eller annan anledning?
Annie behövde en ny rullgardin, med hänvisning till att en man stod utanför och tittade in. Men det behöver väl inte vara sant? Det kan väl lika gärna bero på att det som skulle ske – det positiva som Annie förväntade sig - skulle hållas dolt för snokande grannar?
Kan besökaren ha varit en kvinna? Jag kan tänka mig att den besökare som skulle bjudas på semla, kan ha varit en kvinna. Med tanke på den isolering Annie levt i under hela sitt liv, kan en vänlig gest ha antagit enorma proportioner för henne. Hon kan ha misstagit enkel artighet - att bi hemskjutsad till exempel - för vänskap, och blivit besatt av denna oskyldiga kvinna. I så fall tror jag att det är kvinnans man som till slut satte ner foten, på ett alltför brutalt sätt.
De utströdda eternellerna förbryllar mig verkligen. Det är kanske inte den vanligaste blomman man väljer om man vill uppvakta någon? Å andra sidan står de för evighet, så om man ville visa att man verkligen menade allvar med sin uppvaktning, så var det kanske ett utmärkt val. Annie kan ju ha varit oerhört romantisk, utan att någon kände till det.
Eterneller står väl i regel i en vas, och om de redan fanns i huset, så kanske vasen var av betydelse? Det har ju hänt mer än en gång, att människor har värdefulla föremål hemma, utan att ha en aning om det? Eller kan vasen vara en gåva, som skulle ha varit alltför avslöjande om den fått stå kvar? Kan Annie av någon anledning ha stulit vasen?
Skaraborg2: du skriver att du gärna svarar på frågor om fallet, men det här är bara mina egna funderingar som jag har satt på pränt. Jag förväntar mig inga svar på alla dessa frågor; jag antar att du har fullt upp ändå.