2020-08-04, 21:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Som flera redan har varit inne på så varierar det betydande mellan olika adoptivbarn huruvida de är intresserade av att söka sina rötter eller ej. De jag känner som velat det har haft väldigt stöttande föräldrar som har bekostat både sökandet efter de biologiska föräldrarna och resandet till själva födelselandet.

Ingen av dem har någonsin spelat ut "rasistkortet" såvitt jag vet i detta sammanhang.
Citera
2020-08-04, 21:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transnationaladopt
Nu menar jag transnationell-adoption, alltså där den adopterade har en helt annan hudfärg/kultur som ursprung. Det påverkar en i massor av situationer i vardagen på ett sätt som en som ser ut som en svensk som adopteras in i en svensk familj inte kommer att uppleva.

Vad menar du med riktiga föräldrar?
Adopterade har två uppsättningar av föräldrar, de biologiska och adoptivföräldrarna,
är de biologiska föräldrarna inte på riktigt menar du?

Många kvinnor i sårbara situationer blev utnyttjade och bestulna på sina barn.
Har kvinnor inte rätt till sina egna barn pga av att de är i en sårbar situation och fattiga just
när barnet föds? Varför ska rikare kvinnor i helt olika kulturer (tusentalt mil bort) som längtar efter barn för att dom inte kan få barn själva ha rätten att ta deras barn? Är det någon som ens bryr sig om eller tänker på vad dessa utnyttjade kvinnor känner och hur de mår och hur det påverkar dessa splittrade förstörda familjer?

Transnationellt hade inte spelat någon roll. Och ja, jag menade såklart biologiska kontra adoptivföräldrar.
Citera
2020-08-04, 22:20
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Aldrig hört talas om att den adopterade som vill söka sitt ursprung inte får något stöd för det.
Generaliserar du inte hela saken nu?
Typ som trådar "varför hatar svenskar (sätt in valfritt ord här)."

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad pratar TS om? Det är väl tvärtom närmast hyllat, framhållet som något fint och dessutom har det gjorts en massa tårdrypsfyllda tv-program om adoptivungar som sökar sina föräldrar..

Kan det vara så att TS egna adoptivföräldrar sätter käppar i hjulet så är det väl något han/hon får ta upp hemma vid köksbordet...

Instämmer helt. Har aldrig under mina 29 år stött på åsikten som ts verkar mena är allmänt utbredd.
Citera
2020-08-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Så alla resurser som finns tillgängliga ska läggas ner på detta?
Nja...
Mänsklig rättighet blabla..
Det är nog INGEN i sverige som försöker hindra adoptivbarn att hitts sina rötter.
Men sedan är det ju upp till dom att försöka om dom vill.
Själv har jag inte träffat min riktiga far och han bor bara 3 mil bort men jag känner inte att jag har något behov av det som vuxen.
Den så kallade biologiska familjen dvs släktingar var det en klok man som en gång sa "släktingar är bekanta man inte fått välja själv"
Minns inte vem som sa det men det var kloka ord.
Jag menar att de som varit involverade i adoptionen bör vara skyldiga att spara information och göra allt för att hjälpa den som är adopterad att hitta sina rötter om han/hon vill det.
Citera
2020-08-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Själv förstår jag mig inte på fenomenet. Nu är jag inte adopterad, men hade någon slängt fram papper på att jag är det imorgon så hade jag fortfarande betraktat mina föräldrar som mina riktiga föräldrar. Men det kanske hänger på vad man hade för uppväxt.

Men om man får veta det i vuxen ålder så börjar man tänka på det. Och det kan ju leda till att man inte vill söka eller att man leta efter föräldrar och eventuella syskon. Men att man inte alls skulle tänka på det tror jag blir svårt. Naturligtvis är ens föräldrar man haft hela livet ens föräldrar. Och det beror ju lite på hur de ställer sig till att söka också. Man vill ju inte såra sina föräldrar, men blir nyfikenheten för stor så blir det svår situation.
Citera
2020-08-05, 20:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalli
Men om man får veta det i vuxen ålder så börjar man tänka på det. Och det kan ju leda till att man inte vill söka eller att man leta efter föräldrar och eventuella syskon. Men att man inte alls skulle tänka på det tror jag blir svårt. Naturligtvis är ens föräldrar man haft hela livet ens föräldrar. Och det beror ju lite på hur de ställer sig till att söka också. Man vill ju inte såra sina föräldrar, men blir nyfikenheten för stor så blir det svår situation.

Jag kan bara tala för mig men för min del hade det inte gjort någon skillnad.
Citera
2020-08-05, 20:39
Medlem
Citat:
Jag kan bara tala för mig men för min del hade det inte gjort någon skillnad.

Ok. Så klart det är olika för olika människor. Undra om det är skillnad om man vet om det sen man är barn eller blir presenterad inför faktum när man är vuxen. Vad tror du?
Citera
2020-08-09, 17:16
Medlem
Umgicks förut med en kvinna som är adopterad från Indien. Hon sa att hon aldrig kontaktat sin biologiska mamma för kvinnosynen i Indien är hemsk. Om det kommer fram där att en kvinna har ett barn innan äktenskapet så kan det hända att mannen tar de andra barnen och sticker ifrån henne.

Vad ska hon göra då?

Tycker man bör ha sådant i åtanke om man ska söka sitt ursprung. De länder varifrån många adoptivbarn kommer är länder som ofta har en helt annan syn på utomäktenskapligt födda barn, sexualitet, könsroller och äktenskap än vi har här.
Citera
2020-08-09, 18:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Själv förstår jag mig inte på fenomenet. Nu är jag inte adopterad, men hade någon slängt fram papper på att jag är det imorgon så hade jag fortfarande betraktat mina föräldrar som mina riktiga föräldrar. Men det kanske hänger på vad man hade för uppväxt.

Det är ju lite av en myt, att man är precis som vilken unge som helst tills dess att man får reda på att man är adopterad. Folk pratar som om problemet vore själva vetskapen.
I själva verkat är det riktigt jävla jobbigt att inte vara lik sina föräldrar varken fysiskt eller till personlighet. Som liten är man ju ganska undergiven, men i tonåren - då man utvecklar sin individualitet - upplever många föräldrar sina adopterade barns om fullständiga främlingar. Det är sjukt jobbigt för alla. Att träffa sina biologiska föräldrar och syskon är att få reda på vem man är, och på många sätt som att komma hem.
Citera
2020-08-09, 18:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju lite av en myt, att man är precis som vilken unge som helst tills dess att man får reda på att man är adopterad. Folk pratar som om problemet vore själva vetskapen.
I själva verkat är det riktigt jävla jobbigt att inte vara lik sina föräldrar varken fysiskt eller till personlighet. Som liten är man ju ganska undergiven, men i tonåren - då man utvecklar sin individualitet - upplever många föräldrar sina adopterade barns om fullständiga främlingar. Det är sjukt jobbigt för alla. Att träffa sina biologiska föräldrar och syskon är att få reda på vem man är, och på många sätt som att komma hem.

Det är upp till var och en hur stor vikt man lägger vid det. Jag tror det är av större betydelse vilken uppväxt föräldrarna ger en.
Citera
2020-08-09, 18:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Det är upp till var och en hur stor vikt man lägger vid det. Jag tror det är av större betydelse vilken uppväxt föräldrarna ger en.

Du har uppenbarligen ingen respekt för vad det innebär att vara adopterad. Problematiken försvinner inte för att man är en bra förälder (vilket förstås adoptivföräldrar helst vill tro).
Citera
2020-08-09, 18:38
Medlem
Vad är det för stöd du tycker att man borde få?
All form av stöd kostar pengar så jag tycker att man borde betala stödet själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in