Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Själv förstår jag mig inte på fenomenet. Nu är jag inte adopterad, men hade någon slängt fram papper på att jag är det imorgon så hade jag fortfarande betraktat mina föräldrar som mina riktiga föräldrar. Men det kanske hänger på vad man hade för uppväxt.
Nu menar jag transnationell-adoption, alltså där den adopterade har en helt annan hudfärg/kultur som ursprung. Det påverkar en i massor av situationer i vardagen på ett sätt som en som ser ut som en svensk som adopteras in i en svensk familj inte kommer att uppleva.
Vad menar du med riktiga föräldrar?
Adopterade har två uppsättningar av föräldrar, de biologiska och adoptivföräldrarna,
är de biologiska föräldrarna inte på riktigt menar du?
Många kvinnor i sårbara situationer blev utnyttjade och bestulna på sina barn.
Har kvinnor inte rätt till sina egna barn pga av att de är i en sårbar situation och fattiga just
när barnet föds? Varför ska rikare kvinnor i helt olika kulturer (tusentalt mil bort) som längtar efter barn för att dom inte kan få barn själva ha rätten att ta deras barn? Är det någon som ens bryr sig om eller tänker på vad dessa utnyttjade kvinnor känner och hur de mår och hur det påverkar dessa splittrade förstörda familjer?