2020-08-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Därför att det beror helt på vilka de smittar? 99,9% av gångerna kommer inte Olle 20 dö av den här medan Arne 70+ kan få det värre.

Fantastiskt. Borde vi då inte dimensionera åtgärderna så att Arne skyddas och Olle får leva fritt utan restriktioner på sina friheter?

Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Finns i allmänhet ingen hög smittspridning i Europa just nu. Det handlar bara om att man testar fler och därmed hittar fler fall.

Finns det ingen hög smittspridning i Europa? Mig veterligen reser folk mycket mer idag än när dödsfallen var som värst i april.
Citera
2020-08-05, 14:29
Medlem
Citat:
Finns i allmänhet ingen hög smittspridning i Europa just nu. Det handlar bara om att man testar fler och därmed hittar fler fall.

Framförallt visar det hur otroligt utbredd smittan var i Sverige under april..
Citera
2020-08-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +13. Jag hade räknat kallt med +8. Motivering till detta är att man vid registerrensning skulle nå +5 och övriga avlidna +3 = +8. Men min känsla slog åter fel.

Det finns positiva tecken ändå att vi har en starkt minskad dödlighet. Jag koncentrerar mig nu dom närmsta dagarna att studera huruvida gapet ökar eller minskar.

Mycket osäkert läge, men jag återkommer.
När du gör dina beräkningar, vilken andel av befolkningen anser du är mottagliga för viruset?
Citera
2020-08-05, 14:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Vänligen utveckla ditt påstående.
Citera
2020-08-05, 14:31
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det förefaller som att det redan vänt uppåt en del. Vi får hoppas det är tillfälligt. Illa om det börjar öka redan nu två veckor innan skolorna ens börjat. Tror inte det är läge att slappna av. Tvärtom borde rutinerna skärpas så snart det bara går. Jag är livrädd för skolöppningen. Tänk på alla föräldrar i riskgrupp. Inte kul alls. Bara total ångest.

Vi bör inte glömma att folk reser i sommar som om inget hade hänt. Mängder med stollar som är ute i Europa för att festa på semestern. Det kommer att flöda in varianter av viruset som svenskar tar med sig hem. Någon koll har vi inte och inga krav på två veckors karantän för svenskar som varit utomlands. Vi lärde oss inte någonting av skidresorna i alperna i vintras.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-08-05 kl. 14:33.
Citera
2020-08-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Fantastiskt. Borde vi då inte dimensionera åtgärderna så att Arne skyddas och Olle får leva fritt utan restriktioner på sina friheter?

Finns det ingen hög smittspridning i Europa? Mig veterligen reser folk mycket mer idag än när dödsfallen var som värst i april.
Medierna har de senaste tio dagarna försökt skapa rädsla genom att prata om fall av smitta, vilka för det mesta är resultatet av ökat testande av asymtomatiska personer.
Citera
2020-08-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
5 av dödsfallen hör till Östergötlands berömda eftersläpning. 3 i Skåne och 3 i VG, det senare är en väldigt låg siffra med tanke på att VG har onsdag (och fredag) som sin rapportdag.

Det tycks dock mer tydligt att vi inte längre har en minskande smittspridning utan tvärtom en tendens till ökning.

Edit: ser att du uppgett att Skåne står får 8 dödsfall. Var ser du det? Jag räknade bakåt med hjälp av c19.se. Räknade säkert helt fel...

Det har jag fruktat - att vi ska få en andra omgång. Man kan se det väldigt tydligt i vissa länder. T.ex. Iran Serbien USA - också hela världens sammanlagda kurvor visar en tydlig ny uppgång. Början på "puckel" nr. 2
Och nu kommer även vi få detta. (verkar det som).
Frankrike gick ju ut häromveckan och styrde upp med starkare restriktioner - för dom kunde se denna uppgång igen.
Det är förnuftigt att reagera nu - annars har vi en ny situation med kaos och käbbel och död osv.
Det gäller vara förutseende - "att stämma i bäcken" - "mota Olle i grind" - Göra som Frankrike - försöka ligga ett steg före smittan.

Mitt förslag är att inte öppna skolorna.
Citera
2020-08-05, 14:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Medierna har de senaste tio dagarna försökt skapa rädsla genom att prata om fall av smitta, vilka för det mesta är resultatet av ökat testande av asymtomatiska personer.
Personer utan symptom får inte testa sig.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 14:36.
Citera
2020-08-05, 14:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+13 döda och fallen ökar igen från förra onsdag då det var +288 fall!

Sverige
+13 döda
+1 iva
+359 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+29 fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+112 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+? fall
112 fall i Danmark. Oroande utveckling där.
Citera
2020-08-05, 14:35
Medlem
Karmans avatar
Norge verkar ta allvarligt på smitta från utlandet, med inreseförbud och karantän etc för "röda länder". Man delar till och med in Sverige på länsnivå för hur man får och inte får resa.

Men i Sverige finns inga sådana restriktioner överhuvud taget, förutom EU:s inreseförbud (om det fortfarande gäller?).

Är alltså norrmän mer värda än svenskar? Eller överdramatiserar Norge det hela?
Senast redigerad av Karman 2020-08-05 kl. 14:58.
Citera
2020-08-05, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +13. Jag hade räknat kallt med +8. Motivering till detta är att man vid registerrensning skulle nå +5 och övriga avlidna +3 = +8. Men min känsla slog åter fel.

Det finns positiva tecken ändå att vi har en starkt minskad dödlighet. Jag koncentrerar mig nu dom närmsta dagarna att studera huruvida gapet ökar eller minskar.

Mycket osäkert läge, men jag återkommer.

Jag känner att det är ganska ointressant vilka dödssiffrorna är nu, eftersom det är sommar (som jag har tjatat om så många gånger nu). De låga siffrorna säger egentligen ingenting. Det är när skolorna öppnar igen - eller rättare sagt 5-10 dagar efter det - som det kommer att braka loss igen, med ett stort antal smittade. Och ytterligare 14 dagar senare, kommer dom att börja dö bort...
Citera
2020-08-05, 14:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det har jag fruktat - att vi ska få en andra omgång. Man kan se det väldigt tydligt i vissa länder. T.ex. Iran Serbien USA - också hela världens sammanlagda kurvor visar en tydlig ny uppgång. Början på "puckel" nr. 2
Och nu kommer även vi få detta. (verkar det som).
Frankrike gick ju ut häromveckan och styrde upp med starkare restriktioner - för dom kunde se denna uppgång igen.
Det är förnuftigt att reagera nu - annars har vi en ny situation med kaos och käbbel och död osv.
Det gäller vara förutseende - "att stämma i bäcken" - "mota Olle i grind" - Göra som Frankrike - försöka ligga ett steg före smittan.

Mitt förslag är att inte öppna skolorna.

Jag håller med, helt och fullt.

De borde iaf inte öppna gymnasier och universitet utan fortsätta med distansutbildning. Det finns ju mer eller mindre på plats sedan i våras och det är upp till varje skola att bestämma. Men nej, öppna dem ska de göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in