2020-08-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Känns allt mer som att det faktiska viruset spelat ut sin roll. Knappt folk alls på IVA längre med Covid19 och äldreomsorgen har rutiner på plats. Vårdskulden är den stora frågan framöver.

Om det inte bryter ut igen när folk träffas igen efter sommaren.
Och då är det ju synd att inte vården tagit vara på sommaren som varit lugn för att beta av vårdskuld, för att det var så viktigt med semester under just sommaren. Så blir det ökad spridning igen, så kommer det slå hårt på de stackare som behöver någon annan vård än för covid. Bådar inte gott som det ser ut nu iaf
Citera
2020-08-05, 14:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
5 av dödsfallen hör till Östergötlands berömda eftersläpning. 3 i Skåne och 3 i VG, det senare är en väldigt låg siffra med tanke på att VG har onsdag (och fredag) som sin rapportdag.

Det tycks dock mer tydligt att vi inte längre har en minskande smittspridning utan tvärtom en tendens till ökning.

Ja, det förefaller som att det redan vänt uppåt en del. Vi får hoppas det är tillfälligt. Illa om det börjar öka redan nu två veckor innan skolorna ens börjat. Tror inte det är läge att slappna av. Tvärtom borde rutinerna skärpas så snart det bara går. Jag är livrädd för skolöppningen. Tänk på alla föräldrar i riskgrupp. Inte kul alls. Bara total ångest.
Citera
2020-08-05, 14:19
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Edit: ser att du uppgett att Skåne står får 8 dödsfall. Var ser du det? Jag räknade bakåt med hjälp av c19.se. Räknade säkert helt fel...
Jämförde dagens excel-fil med gårdagens från FHM. Adam Altmejd har sparat undan gamla filer på sin statistiksida.
Citera
2020-08-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +13. Jag hade räknat kallt med +8. Motivering till detta är att man vid registerrensning skulle nå +5 och övriga avlidna +3 = +8. Men min känsla slog åter fel.

Det finns positiva tecken ändå att vi har en starkt minskad dödlighet. Jag koncentrerar mig nu dom närmsta dagarna att studera huruvida gapet ökar eller minskar.

Mycket osäkert läge, men jag återkommer.

Det är svårt att sia om dödsfallen när eftersläpningen är så stor och ojämn.

Idag var det 13 stycken avlidna fördelade på 12 dagar och så långt tillbaka som i slutet av Juni (mer än en månad).

13 avlidna rapporterade idag säger ju inte så mycket om nuläget när det är så stor eftersläpning. Känns som att regioner sitter och håller på antalet avlidna och släpper de i klungor.

Enklast är nog att gå typ 14 dagar tillbaka och se hur många som avlidit just det datumet och sedan försöka se åt vilket håll det går.

Gör man det så är det runt 5-6 stycken avlidna om dagen med en sjunkande trend.
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-08-05 kl. 14:22.
Citera
2020-08-05, 14:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
En sak jag är less på är den ständiga överdriften att den här pandemin är den värsta i modern tid. Den ser ut att eventuellt kunna komma upp i samma nivå som asiaten och hong kong-influensan, men har långt upp till spanska sjukan. För att komma upp på spanska sjukans nivå krävs en farlig mutering som ökar dödligheten drastiskt. Men det är ju högst hypotetiskt.

Det är väl beroende på var man drar gränsen för modern tid. Om den dras efter medeltidens slut (1500-talet) eller "olympiskt", dvs i slutet av 1800-talet så har du rätt. Men min känsla är att man numera använder "modern tid" som tiden efter WWII eller t.o.m. så sent som millenieskiftet…

Ett ämne för en egen tråd, kanske redan finns.
Citera
2020-08-05, 14:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jämförde dagens excel-fil med gårdagens från FHM. Adam Altmejd har sparat undan gamla filer på sin statistiksida.

Då skrotar jag min amatöruträkning, då din med säkerhet är riktig.
Citera
2020-08-05, 14:23
Medlem
Hur kommer det sig att det dör färre och färre trots hög smittspridning?
Citera
2020-08-05, 14:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
En sak jag är less på är den ständiga överdriften att den här pandemin är den värsta i modern tid. Den ser ut att eventuellt kunna komma upp i samma nivå som asiaten och hong kong-influensan, men har långt upp till spanska sjukan. För att komma upp på spanska sjukans nivå krävs en farlig mutering som ökar dödligheten drastiskt. Men det är ju högst hypotetiskt.
Överdrift? Ser du inte hur allting påverkas? Du kan ju inte säga så och isolera enbart viruset?
Citera
2020-08-05, 14:26
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Därför att det beror helt på vilka de smittar? 99,9% av gångerna kommer inte Olle 20 dö av den här medan Arne 70+ kan få det värre.
Citera
2020-08-05, 14:27
Medlem
Citat:
Finns i allmänhet ingen hög smittspridning i Europa just nu. Det handlar bara om att man testar fler och därmed hittar fler fall.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Om det inte bryter ut igen när folk träffas igen efter sommaren.
Och då är det ju synd att inte vården tagit vara på sommaren som varit lugn för att beta av vårdskuld, för att det var så viktigt med semester under just sommaren. Så blir det ökad spridning igen, så kommer det slå hårt på de stackare som behöver någon annan vård än för covid. Bådar inte gott som det ser ut nu iaf
Det är ju även troligt att många människors allmäntillstånd påverkats mycket negativt av att vara isolerade vilket medför svårare sjukdom om de blir smittade.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
För att smittspridningen var ännu högre fast dold på grund av lägre testning tidigare. Numera tycks de nya fallen bestå till större delen av yngre och milda fall som upptäcks i primärvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in