2020-08-05, 01:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Fortsätt håll ut. Det är hemskt men alternativet är värre. Det kommer bli bra.

Och som du säkert vet är vi på väg in i en andra våg nu, hösten kommer bli värre än sommaren var... så du får inte släppa garden även om det är psykiskt påfrestande.

Försök använda tiden till att lära känna dig själv, testa nya saker, gå till nya platser, utforska din kreativa sida så kanske du hittar något du vill lägga energi på under tiden det här pågår.

Hund kan också vara ett alternativ, men den får inte träffa andra hundar då viruset även sprider sig mellan djur.

Det kanske var dåliga tips, du vet nog själv vad som är bäst att göra för att stå ut med lidandet... det jag menar är bara att du får inte ge upp nu!

Nä, det var bra tips!
Citera
2020-08-05, 01:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns ett antal. Bland annat en tysk-brittisk och en sydkoreansk. Israel har också kunnat konstatera att smittspridningen exploderade när de öppnade upp sina grundskolor. Prova att googla och du kommer finna.
Det finns också ett antal som visar på motsatsen. Bland annat en fransk studie, tysk(preprint) och en svensk-finsk studie. Förutom studien från FHM som tydligen inte dög.

Jag gissar att du menar den här sydkoreanska studien, stämmer det?
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article
Studien visar att barn mellan 0-9 år sprider smitta i mycket liten utsträckning medan äldre barn är betydligt mer smittsamma.
Citera
2020-08-05, 04:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast FHM har undersökt smittspridningen på Sveriges skolor och deras resultat visar att lärare har lägre risk att smittade än andra yrkesgrupper. Den som tillbringar sina dagar med barn lägre risk att smittas än om man tillbringar sina dagar med vuxna.
Med andra ord är det förmodligen inte så att smittan avtar i Sverige på grund av att skolorna är stängda.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-larare-loper-mindre-covid-19-risk-an-andra-0/
De kan ju inte räkna som de gör, däri ligger problemet. Dessutom finns det ju mängder av vuxna på skolorna som kan sprida smittan till andra vuxna. Många lärare i grundskolan tillbringar ju 7-8 timmar på skolorna varje dag med mycket korta avbrott för lunch och rast. De sitter 10 lärare i varje arbetsrum vilka ofta är små och dåligt ventilerade. Lärarnas arbetsrum är ju inte direkt något som prioriteras.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Nu har vi ju dessutom nya studier från tex Tysklad-GB och Israel som visar att smittan sprids effektivt i skolmiljöer.
Dessutom har man endast tagit emot anmälningar under våren till arbetsmiljöverket
om den som smittats varit i nära contakt med någon covid-smittad inom vården. Andra anmälningar har man inte låtit passera.

Här kan du höra de senaste studierna diskuteras:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1545250
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 04:22.
Citera
2020-08-05, 05:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
2,5% är anmärkningsvärt lågt. Vi snittar på 16% i Sverige, 13% utanför Stockholm (vecka 30).
Det där tror jag du har hittat på!

Vad är din källa till att 13% av svenskarna har antikroppar?
Citera
2020-08-05, 06:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant! Det är ju minst sagt betydelsefull information. Är väl ungefär samma anledning till att smittan just nu avtar även i Sverige. Sommarlov. Jag tror ju att smittan kommer öka kraftigt under hösten. Jag tror vi får en andra våg. Jag tror skolorna driver på smittan. Jag tror det blir mer än enstaka klusterutbrott. Jag tror denna andra våg mycket väl kan bli värre än den första. Jag tror det här är långt ifrån över. Jag befarar att vi kommer få långt många fler döda. Jag kommer till skillnad från Tegnell erkänna om jag får fel.

Här skrev jag om WHOS rapport från Kina och hur man tolkat avsnittet om barns spridning:
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Är det de här avsnitten från WHO:s senaste rapport från Kina som ligger till grund för att Folkhälsomyndigheten anser att barn inte kan sprida smitta?
I så fall så gamblar Folkhälsomyndigheten väldigt högt med riskerna för snabb spridning när de kategoriskt säger att barn inte kan smitta.
Enligt denna artikel, (ej peer rewieved som så många andra som postas under ett snabbt händelseförlopp) så kan barn och unga dra på sig infektionen och vara smittbärare, de får ofta ett asymtomatiskt sjukdomsförlopp (något som Folkhälsomyndigheten också tidigare förnekat).
Citat:
The remaining seven (29.2%) cases showed normal CT image and had no symptoms during hospitalization. These seven cases were younger (median age: 14.0 years; P = 0.012) than the rest. None of the 24 cases developed severe COVID-19 pneumonia or died. The median communicable period, defined as the interval from the first day of positive nucleic acid tests to the first day of continuous negative tests, was 9.5 days (up to 21 days among the 24 asymptomatic cases).
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.20.20025619v2
Ursprungligen länkad av Hanif Bali på Twitter. https://twitter.com/hanifbali/status/1234046052996730881

WHO skriver:
Mina fetningar.
Sid 11:
Citat:
Children
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack
rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI
samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two
weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic
studies, it is not possible to determinethe extent of infection among children, what role
children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present
differently clinically (i.e. generally milder presentations).
The Joint Mission learned that
infected children have largely been identified through contact tracing in households of
adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in
which transmission occurred from a child to an adult.

och sid 18:
Citat:
COVID-19 is not SARS and it is not influenza. It is a new virus with its own
characteristics. For example, COVID-19 transmission in children appears to be limited
compared with influenza,
while the clinical picture differs from SARS. Such differences,
while based on limited data, may be playing a role in the apparent efficacy of rigorously
applied non-pharmaceutical, public health measures to interrupt chains of human-to-
human transmission in a range of settings in China.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
Citera
2020-08-05, 06:50
Medlem
Har det börjat lugna ned sig nu?

Nästan tomt på IVA och sjukhus med coronasmittade.
Citera
2020-08-05, 08:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De kan ju inte räkna som de gör, däri ligger problemet. Dessutom finns det ju mängder av vuxna på skolorna som kan sprida smittan till andra vuxna. Många lärare i grundskolan tillbringar ju 7-8 timmar på skolorna varje dag med mycket korta avbrott för lunch och rast. De sitter 10 lärare i varje arbetsrum vilka ofta är små och dåligt ventilerade. Lärarnas arbetsrum är ju inte direkt något som prioriteras.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Nu har vi ju dessutom nya studier från tex Tysklad-GB och Israel som visar att smittan sprids effektivt i skolmiljöer.
Dessutom har man endast tagit emot anmälningar under våren till arbetsmiljöverket
om den som smittats varit i nära contakt med någon covid-smittad inom vården. Andra anmälningar har man inte låtit passera.

Här kan du höra de senaste studierna diskuteras:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1545250
Ni kan inte både ha kakan och äta upp den. Är smittspridningen på skolorna hög bör även immuniteten/motståndskraften vara det. Om barn sprider nåt så fantastiskt då bör de snabbt bli icke-spridare, för folk (inklusive barn!) sprider på sin höjd nån vecka, förmodligen rätt kort tid om de inte blir sjuka, vilket de sällan blir.

Så hur ska ni skolalarmister ha det? Är skolan en smitthärd där alla snabbt gjort bort att smittas av eländet och sen går vidare stärkta utan benägenhet att smittas och smitta igen? Likt en barnsjukdomar som "går" ett tag och sen helt naturligt dör ut. Skolan lär inte kunna vara en påstådd smitthärd i det oändliga! Att vi hade skolorna öppna under våren bör innebära att risken är ännu mindre nu till hösten än vad den var i under mars-maj.

Men barn ska alltså vara såna underligt annorlunda små varelser att de går omkring som eviga små smitthärdar enligt skolalarmisternas skräckscenarion! Jag hoppas verkligen att de fröknar och magistrar som undervisar våra skolbarn äger kapacitet för lite mer logiskt tänkande än så.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-05 kl. 08:52.
Citera
2020-08-05, 08:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Här skrev jag om WHOS rapport från Kina och hur man tolkat avsnittet om barns spridning:
Utdrag ur den kinesiska studien du refererar till, Mitt fetade:

”Children
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack
rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI
samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two
weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic
studies, it is not possible to determinethe extent of infection among children, what role
children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present
differently clinically (i.e. generally milder presentations). The Joint Mission learned that
infected children have largely been identified through contact tracing in households of
adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in
which transmission occurred from a child to an adult.

Det bör väl kunna förklaras rent logiskt med att barn sällan får symptom? Om personer i ett hushåll som är äldre uppvisar symptom är der ju naturligt att man inom familjen antar att den eller de personerna spridit smittan? Om barnen inte uppvisar symptom men ändå är smittar är det ju ingen som kan säga att de varit orsaken till övriga familjemedlemmars insjuknande. Det är ju vetenskapligt bevisat att de flesta barn får inga, eller lindriga symptom.

Jag förstår inte hur man därmed kan dra slutsatsen att barn inte sprider smittan? Det vet man ju inget om?
Citera
2020-08-05, 08:22
Medlem
Citat:
Fast nu drar du FHM:s poäng för långt.

En influensasäsong så blir 30% av alla barn sjuka, men bara 15% av alla vuxna.

Den stora merparten av sjuka vuxna är rimligtvis barnens föräldrar och mor-/farföräldrar. Eftersom det bara går en halv sjuk vuxen på varje sjukt barn, och nästan alla barn har minst en vårdnadshavare de kan smitta.

Med influensa så är barnen motorn för spridningen. Vuxna smittar inte varandra speciellt mycket med influensa, utan oftast tjänar barnet som mellanvärd. Om det inte var för barnen så hade man kanske inte ens fått årliga influensautbrott.

Det här sambandet ser man inte med covid. Barn kan bli smittade av covid, och kan rimligtvis smitta varandra, men barn tjänar inte som mellanvärd för viruset i någon stor utsträckning. Det hoppar oftast direkt från vuxen till vuxen.

Därför skulle det vara tandlöst att inrikta stora samhällsinsatser för att hålla barn från att träffas i skolan, parallellt med att andra delar av samhället håller öppet.
Citera
2020-08-05, 08:24
Medlem
2 veckor efter uteserveringarna öppnade. 2 veckor in i värmeböljan i juni. 2 veckor in i semestern. 2 veckor efter midsommar. 2 veckor efter att reserestriktionerna hävdes. Är skolstarten alarmisternas sista chans nu?
Citera
2020-08-05, 08:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Intressant. Och FHM fortsätter att upprepa mantrat att om man är sjuk så ska man stanna hemma. Läste om en kille häromdagen. 17 år gammal. Han hade förlorat bägge sina föräldrar . Han var sjuk men assymtomatisk.
Citera
2020-08-05, 08:44
Medlem
Danska smittan.

I Aarhus Kommune ser der ud til at være en smittekæde i somaliske kredse.

I hvert fald er 61 af sidste uges i alt 78 nye tilfælde med coronasmitte blevet konstateret blandt personer med somalisk herkomst.

https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE12321768/tre-af-fire-nye-smittede-i-aarhus-er-fra-somalia/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in