2020-08-05, 00:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det var inte nödvändigtvis en dålig idé bara för att den kom från SD.

Men nu har nya studier visat att marginell spridning sker inom den kollektiva trafiken.

Vet faktiskt ingenstans munskydd skulle kunna vara till någon nytta i Sverige.. 🤔

Möjligen studentboenden.

Det där stämmer inte. Det hela handlar bara om dålig översättning av en fransk studie. Sammanfattningsvis gav smittspårningen i kollektivtrafiken ett lägre resultat än smittspårningen i hemmiljö (suprise suprise).
Det översatte Aftonbladet till att smittspridningen i kollektivtrafiken är låg....
Frågan är då var familjerna blir smittade....
Citera
2020-08-05, 00:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Är du efterbliven? Referenslistan finns längst ner, precis som alla andra vetenskapliga rapporter. Kan du inte läsa är det inte mitt problem.

Visar väl vart nivån på alarmisterna ligger när de inte ens vet hur man hittar en referenslista.

Återigen - ge mig en studie! Är du efterbliven?
Citera
2020-08-05, 00:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Danmark har testat totalt mer än tre gånger så mycket som Sverige, 277 186 testade/miljoner invånare, Sverige 80 193.

Senaste dygnet: Danmark 18 588 prover tagna.

Sverige redovisar inte antal tester per dag utan vecka, 52989 förra vecka, ca 7569 per dag om man slår ut det jämnt på veckans alla dagar.
Danmark testar alltså ca 2,5 gånger så många som Sverige just nu, och tre gånger så många totalt.

Trodde du något annat?

Källa:
https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning#2
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
https://covidstatistik.se/provtagningar#antal-veckovis

Nej, sannerligen inte. Bekräftade bara mina misstankar. Justerar man för folkmängden blir alltså skillnaden ännu större. Testar man inte så vet man inte. Dödstalen talar för sig. Danmark har skött det hela offantligt mycket bättre än Sverige. Faktum är att det är svårt att hitta länder som skött det värre. Man får leta bland favelorna i sydamerika för att hitta något jämförbart...
Citera
2020-08-05, 00:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag har hela tiden uppfattat det tvärtom. Att representanter för regeringen, har försökt signalera att de egentligen velat ha samma åtgärder som i andra länder, men att det inte går för att "FHM har inte rekommenderat det". De har svarat så - "vi har inte gjort det för att FHM inte har rekommenderat det" - upprepade gånger, när de fått frågan varför regeringen inte gör det-eller-det.

Tegnell fick ensam lov att experimentera med en hel befolkning... Det är inte klokt!
Kanske därför som Löfvén håller sig borta: ”Det här ställer inte jag upp på, så då får du ta hand om det.”

Finner det märkligt. Vad ska vi med politiker till om de blir helt bakbundna av en myndighets rekommendation? Löfvéns regeringar har väl inte haft några problem med att köra över Lagråden m fl när det gällt Samtyckeslagen, Gymnasieamnestin och införandet av Barnkonventionen.

Har trojkan kring Tegnell en så stark argumentationsförmåga så att regeringen (o övriga politiker) lägger sig platt? Men visst, AT har ju lyckats dupera såväl media som befolkning (men det kan å andra sidan inte ha varit så svårt ...).

Vaffan hände bakom de stängda dörrarna i maktens boningar i början av pandemin?

BTW, du nämner representanter för regeringen. Vilka är det? Är det tunga namn eller lättviktare?
Och har de tydligt sagt att de velat göra som andra länder? För annars så passar det ju in i det politiska lustspelet ”Vi i Sverige lyssnar minsann på experter! (Och går det åt skogen kan vi skylla på dem och folket.)”.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-08-05 kl. 00:34.
Citera
2020-08-05, 00:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Den ursprungliga källan är en reserapport från Kina som några utsända från WHO gjorde, där fick de berättat för sig att barnen inte stod för något större smittspridning.
Vad man glömde säga var att skolorna stängde för ordinarie skollov inför det kinesiska nyåret, när epidemin fortfarande befann sig i sin linda, och öppnade inte förrän flera månader senare i Wuhan. Så anledningen till att barnen inte spred smitta var just att skolorna var stängda hela tiden under pandemin.

Intressant! Det är ju minst sagt betydelsefull information. Är väl ungefär samma anledning till att smittan just nu avtar även i Sverige. Sommarlov. Jag tror ju att smittan kommer öka kraftigt under hösten. Jag tror vi får en andra våg. Jag tror skolorna driver på smittan. Jag tror det blir mer än enstaka klusterutbrott. Jag tror denna andra våg mycket väl kan bli värre än den första. Jag tror det här är långt ifrån över. Jag befarar att vi kommer få långt många fler döda. Jag kommer till skillnad från Tegnell erkänna om jag får fel.
Citera
2020-08-05, 00:33
Medlem
Att inte vilja ha munskyddstvång handlar inte om själviskhet. Jag skiter väl i vilket då jag inte utsätter mig för trängsel i vanliga fall och än mindre nu. Det handlar (för mig iaf) om att inte ett helt folk ska kuvas av staten för jag anser att det i förlängningen är något dåligt. Kina och många länder därikring har sedan länge tagit detta flera steg längre och jag anser att den kulturen är vidrig och inget jag vill ha i Sverige.
Citera
2020-08-05, 00:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, sannerligen inte. Bekräftade bara mina misstankar. Justerar man för folkmängden blir alltså skillnaden ännu större. Testar man inte så vet man inte. Dödstalen talar för sig. Danmark har skött det hela offantligt mycket bättre än Sverige. Faktum är att det är svårt att hitta länder som skött det värre. Man får leta bland favelorna i sydamerika för att hitta något jämförbart...
Vi kan hoppas och drömma om att det är så.
Men allting tyder på att vi kommer ha med oss detta virus från Wuhan många år framöver. Alltså är det presens och futurum som är aktuellt och perfekt får vi se som en parentes att lära oss av.
Citera
2020-08-05, 00:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Aarhus Kommune vil igangsætte en særlig kommunikationsindsats om forholdsregler og anbefalinger for at undgå covid-19 rettet mod det somaliske mindretal i det vestlige Aarhus.

Ifølge borgmester Jacob Bundsgaard har Styrelsen for Patientsikkerhed konstateret, at omkring halvdelen af de 77 nye smittetilfælde i Aarhus siden fredag kommer fra det somaliske mindretal i byen.
https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE12321149/aarhus-ivaerksaetter-saerlig-coronaindsats-hos-det-somaliske-mindretal/

Samma överrepresentation av somalier som i Sverige i Danmark bland de smittade.
Citera
2020-08-05, 00:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att inte vilja ha munskyddstvång handlar inte om själviskhet. Jag skiter väl i vilket då jag inte utsätter mig för trängsel i vanliga fall och än mindre nu. Det handlar (för mig iaf) om att inte ett helt folk ska kuvas av staten för jag anser att det i förlängningen är något dåligt. Kina och många länder därikring har sedan länge tagit detta flera steg längre och jag anser att den kulturen är vidrig och inget jag vill ha i Sverige.
Vore Covid-19 en blandning av mässling och Ebola kanske munskydd kunde varit uppe för diskussion men jag tror nog man även då hellre hade hållet rejält avstånd, precis som vi gör nu.
Och då blir munskyddet en onödig accessoar.

Men till trängda situationer där smittade är inblandade kunde det naturligtvis ha sin plats, precis som byggarna har det då damm och rök far omkring, men personligen ser jag inte att någon sådan situation skulle bli aktuell för mig.
Citera
2020-08-05, 00:43
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Intressant! Det är ju minst sagt betydelsefull information. Är väl ungefär samma anledning till att smittan just nu avtar även i Sverige. Sommarlov. Jag tror ju att smittan kommer öka kraftigt under hösten. Jag tror vi får en andra våg. Jag tror skolorna driver på smittan. Jag tror det blir mer än enstaka klusterutbrott. Jag tror denna andra våg mycket väl kan bli värre än den första. Jag tror det här är långt ifrån över. Jag befarar att vi kommer få långt många fler döda. Jag kommer till skillnad från Tegnell erkänna om jag får fel.
Samma här, och som du skriver ges facit till höstterminen. Men mätningar av antikroppar säger att det inte sprids i någon hög grad i skolan, då borde Stockholm legat runt 40-50% med uppmätbara sådana.
Citera
2020-08-05, 00:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Samma här, och som du skriver ges facit till höstterminen. Men mätningar av antikroppar säger att det inte sprids i någon hög grad i skolan, då borde Stockholm legat runt 40-50% med uppmätbara sådana.

Vi får se. Om några månader har vi facit. Tegnell kommer förstås förneka att det skulle ha något som helst samband med öppna skolor eller frånvaro av munskydd att göra när smitto- och dödstalen börjar öka igen. Han lär väl i vanlig ordning skylla på otur eller något annat kreativt när verkligheten inte stämmer med dikten och teorierna.
Citera
2020-08-05, 00:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Fast FHM har undersökt smittspridningen på Sveriges skolor och deras resultat visar att lärare har lägre risk att smittade än andra yrkesgrupper. Den som tillbringar sina dagar med barn lägre risk att smittas än om man tillbringar sina dagar med vuxna.
Med andra ord är det förmodligen inte så att smittan avtar i Sverige på grund av att skolorna är stängda.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-larare-loper-mindre-covid-19-risk-an-andra-0/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in