Citat:
Ursprungligen postat av
Enelalm
Jag hoppar in här. Hoppas det är ok.
Jag kan identifiera mig med 70+arna.
Jag är långt yngre än dem men har en del rätt svåra sjukdomar och måste hålla mig efter samma restriktioner som denna grupp.
Inledningsvis var det inte så tufft. Jag trodde väl att det inte skulle vara så länge. Netflix och Playstation fyllde dagarna.
Destå mer dagarna gått, läkarbesöket skjutits upp, vännerna tröttnat på att tjöta över ZOOM och ensamheten blir allt mer påtaglig så blev det riktigt jobbigt.
Sedan kom värmen och jag vågade mig ut annat än på prommenad I den natur som finns inom gångavstånd. Några vänner kom på besök ute på gården, jag plockade med kaffe i termos, familjen kom förbi.
Många tröttnar tyvärr på detta också. Besöken blir glesare. Mina närmaste vänner kommer fortfarande. De gör av sig men folk tröttnar. De arbetar, har barn, åker på semester.
Dessutom är de allra flesta rädda att oavsiktligt smitta mig och trots att vi håller avstånd så känner de sig obekväma.
Sommaren har trots detta gett mig energi och det är jag tacksam för.
Hösten står runt hörnet och sedan en lång vinter. Jag vet att ensamheten kommer att göra sig ständigt påmind. Inte nog med att man redan har svåra sjukdomar att hantera så är man ensam i det.
Jag har visserligen tur I att jag är sjukskriven men det finns många osäkerheter även där.
70+ och vi yngre I riskgrupp är tyvärr en grupp som är bortglömd. Vi ska skyddas men jag börjar undra om ensamheten kommer äta upp oss innan viruset.
Det sociala livet är enormt viktigt. Det har jag verkligen fått lära mig.
Jag hoppas att alla tar detta seriöst och verkligen gör sitt bästa för att minska spridningen av covid.
Fortsätt håll ut. Det är hemskt men alternativet är värre. Det kommer bli bra.
Och som du säkert vet är vi på väg in i en andra våg nu, hösten kommer bli värre än sommaren var... så du får inte släppa garden även om det är psykiskt påfrestande.
Försök använda tiden till att lära känna dig själv, testa nya saker, gå till nya platser, utforska din kreativa sida så kanske du hittar något du vill lägga energi på under tiden det här pågår.
Hund kan också vara ett alternativ, men den får inte träffa andra hundar då viruset även sprider sig mellan djur.
Det kanske var dåliga tips, du vet nog själv vad som är bäst att göra för att stå ut med lidandet... det jag menar är bara att du får inte ge upp nu!