2020-08-01, 22:26
Medlem
sonicyouthzs avatar
Går på a-kassa för första gången. Jag söker arbete flitigt men har inte hittat något ännu.
Har inte varit tvungen att ha kontakt med arbetsförmedlingen, för dem tyckte jag verkade kunna sköta mig själv, men nu har dem kallat mig till möte. Kommer dom vara jobbiga och tvinga in mig på massa nonsensmöten? eller låter dem en vara
Citera
2020-08-01, 22:39
Medlem
DjPuttes avatar
Stora problemet med A Kassan är att staten ska inte ha hand om ngt som fackföreningarna själva ska ha ansvaret för, Detta påfund kom under Alliansens tid i tron det kommer hjälpa problemet är att det inte gör det om alla regler och annat som man måste igenom gör att många står utanför a-kassan idag!

Skulle A-kassan vara det den var för e Alliansens slakt då hade det inte sett ut som det gör idag och mindre folk hade gått med dålig A-kassa och än mindre folk utan den, Sedan då man stämplat ut KAN man ansöka om en ny period av a-kassa sedan om den är lägre vet jag itnte men skulle INTE bli förvånad om så var fallet iom Alliansens slakt och svammel!

Sossarna sitter bakbunda mot Centern & Liberalerna skulle dem fått stå ensamma hade a.kassan varit där den ska men nu får man dras med att statens ska bestämma vem som ska ha och inte han!
Citera
2020-08-02, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheesecat
När var det du ansökte då? När fick du din första utbetalning då?
Just ja, ska svara. Jag anmälde mig till arbetsförmedlingen i början på mars. Men sedan tog det över två veckor innan jag fick ett arbetsgivarintyg. 22 maj fick jag första utbetalningen från alfa.
Citera
2020-08-03, 15:21
Medlem
Så jäkla efterblivet
Varför kan jag inte bara bifogar alla mina lönespecar på alfakassan?
Istället ska jag rapportera in varje vecka individuellt, men där är ingenstans där jag kan fylla i timlön eller något

Vad i helvete? Det här kommer ta timmar
Citera
2020-08-04, 18:34
Medlem
Horrorgrams avatar
Hur funkar dessa 45 avstängningsdagar?
Vi säger att man har 3 månader uppsägningstid - gäller dessa dagar då from den dagen man säger upp sig eller börjar de gälla från den sista dagen man är anställd?

Unionen A kassa.
Citera
2020-08-04, 19:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Hur funkar dessa 45 avstängningsdagar?
Vi säger att man har 3 månader uppsägningstid - gäller dessa dagar då from den dagen man säger upp sig eller börjar de gälla från den sista dagen man är anställd?

Unionen A kassa.
Från sista dagen du är anställd och har anmält dig till din a-kassa

45 dagar = 9 veckor så se till att ha 3-4 månadslöner sparade så du har något att leva på tills du får ut din första a-kassa...
Senast redigerad av kimdah2002 2020-08-04 kl. 19:11.
Citera
2020-08-04, 20:11
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Från sista dagen du är anställd och har anmält dig till din a-kassa

45 dagar = 9 veckor så se till att ha 3-4 månadslöner sparade så du har något att leva på tills du får ut din första a-kassa...

Så man ska bli straffad i tre månader bara för man säger upp sig?
Det är ju fan inte klokt..
Citera
2020-08-04, 20:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Normalt sett ser man väl till att man har ett nytt jobb på gång när man säger upp sig men annars är det lite kämpigt som du säger...
Citera
2020-08-07, 21:19
Medlem
Finns det någon här som fått beslut/pengar från Alfakassan senaste 2 veckorna typ? När blev du arbetslös isåfall? Jag gick hem sista mars och har inte hört ett ljud, ringt en gång och fick bara ett svävande svar att de fortfarande jobbar med mars månads ansökningar. Har klarat mig hittills men efter 4 månader börjar man tröttna....
Citera
2020-08-07, 21:24
Medlem
Hayworthians avatar
Hur många kompletteringar har du fått göra som mest innan du fått beslut?
Tror jag är inne på tionde kompletteringen sedan jag blev uppsagd sista maj, och ännu inte något beslut.
Citera
2020-08-07, 23:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jo det är synnerligen klokt att de sociala skyddsnäten inte innehåller incitament som gör att folk som egentligen inte behöver dem, tar dem i anspråk.
Citera
2020-08-08, 09:28
Medlem
Ingen komplettering. När jag ringde så sa dom bara att allt såg ut att vara i sin ordning men att det inte hunnit handläggas. 18 veckor har jag tidsrapporterat, man börjar ju tappa hoppet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in