2020-08-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Just det, balans och uthållighet!! Till skillnad från många andra länder som kör nån korkad jojostrategi där smittan "kommer ta fart" om och om och om igen, tillskillnad från i Sverige. Men vi tror och killgissar väldigt olika... Att hålla grundskolorna öppna tycker jag är ett mkt bra exempel på åtgärd där vi till skillnad från andra hittat balans. Fullständigt hjärndött och suboptimalt att hålla grundskolor (inkl föräldrar) hemma då det är uppenbart att förskola/grundskolorna inte driver smittan. Använda munskydd skadar väl ingen att använda och det är fritt fram för alla som är sugna. Men annars räcker det uppenbarligen gott och väl att stanna hemma om man är sjuk samt hålla avstånd för att undvika asymptomatisk smitta. Sveriges inhemska ekonomi har klarat sig bättre än andra europeiska länder. Men framförallt har vi mkt mindre blod på våra händer då vi inte bidragit till att sätta den globala ekonomi i gugning med förödande konsekvenser, framför allt barn och fattigdom i mindre utvecklade länder. Världen hade mått mycket bättre och framförallt haft bättre möjligheter till återhämtning om fler följt Sverige, det är jag övertygad om.

I Finland har vi 331 döda, Sverige 5747 döda. Låter inte speciellt balanserat vad Sverige håller på med.
Citera
2020-08-04, 17:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
BBC avslöjar det som journalister på plats redan vet: Dödssiffran är tre gånger högre än vad Teheran påstår.

Iran, Syrien, Kina...

Kanske kommer alarmisterna så småningom förstå att man inte kan lita på statistiken från vissa länder..

https://www.expressen.se/kronikorer/kassem-hamade/de-ljog-for-varlden-nu-blir-katastrofen-storre-/
Vad om Syrien?
Citera
2020-08-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
HIV.

2018 dog det ca. 770,000 i aids, den rapporterade dödssiffran i covid-19 är snart uppe i detta och det är många månader kvar av året.
Citera
2020-08-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
2018 dog det ca. 770,000 i aids, den rapporterade dödssiffran i covid-19 är snart uppe i detta och det är många månader kvar av året.
Det är svårt att jämföra med HIV eftersom smittvägen är helt olik den vid SARS-CoV-2.

Mot HIV finns dessutom effektiva mediciner.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag tänkte nog mer på totalen, de siffrorna kommer covid inte upp till inom den närmaste framtiden. Uppåt 20-30 miljoner lär Aids ha dödat vid det här laget, orkar inte kolla exakt siffra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vad om Syrien?

Du läste inte artikeln jag länkade till?

"Syrien är ett annat exempel. Mina kontakter där berättar om makabra scener där hundratals drabbas varje dag, medan myndigheterna i sedvanlig regimtradition påstår att bara 809 fall av coronasmitta bekräftats. Varför lägger man locket på?"
Citera
2020-08-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att färre blir smittade när vi har semester och sommarlov är ju inte vare sig konstigt eller intressant.

Det intressanta är att jämföra siffrorna med andra länder som vidtagit andra former av åtgärder.

Skall vi jämföra dagens siffror med Danmark då kanske?
Hur många var det i Sverige? Drygt 100 och Danmark drygt 70 med halva befolkningen ungefär..
Citera
2020-08-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Okej, du menar att äldreomsorgen gjort detta medvetet.

Min reflektion är snarare att äldreomsorgen inte haft något alternativ eftersom de saknat kapacitet att ta hand om vårdbehovet. Detta är något som successivt har skapats under snart trettio år där alla politiska partier varit inblandade. Det är även så att det som skett nu och uppmärksammats skett tidigare utan att uppmärksammas.

Vissa äldre är i för dåligt skick för att flyttas och det finns inte heller någonstans att flytta dem eftersom vården inte har kapacitet att ta emot.

Jag håller med Jon Tallinger och Yngve Gustafson om att äldreomsorgen inte förmått hantera den uppkomna situationen. Det beror dock inte på någon medveten avsikt. Det beror på att kommunala politiker sparat ner så in i heövete på omsorgen att den knappt är värd namnet. Givetvis följer de privata aktörerna bakom de kommunala som lägger ribban. Det är 80 % kommunal äldreomsorg i landet och bara 20 % privat.

Så det saknas motiv att mörda? Nja, det finns motiv. Pengar. Och de som slutligen ger den sista sprutan är rädda för att förlora sin inkomst om de inte genomför åtgärden. Alltså ledningen på äldreboendet och de som vidtagit åtgärden bör åtalas. Inga ursäkter. Vi ska inte bli fjärde riket och ha ihjäl folk för att de är dyra i drift. Ger man en spruta så vet man vad det leder till. Eller om man underlåter att ge syre så vet man vad det leder till.
Citera
2020-08-04, 18:12
Medlem
När jag tittar på siffrorna från Texas så undrar jag. Ser att det skett en expansion av corona där. På en månad har det gått från något tiotal till nästan 300 dödsfall per dag.
Också Florida har samma kurva, Men Florida är mindre än Texas.
USA får betala dyrt!
Citera
2020-08-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skall vi jämföra dagens siffror med Danmark då kanske?
Hur många var det i Sverige? Drygt 100 och Danmark drygt 70 med halva befolkningen ungefär..
Det var 169 fall i Sverige och 69 fall i Danmark

Senaste veckan Danmark fall per dag
363 fall

Senaste veckan Sverige fall per dag
1432 fall
Citera
2020-08-04, 18:16
Medlem
Underbart! Ledarredaktionen intervjuar Manne Grenell om mordet på 12-åringen men i slutet så tar de upp coronan. Manne trodde ursprungligen att svennen spöar frun då han nu får mer tid hemma. Om media hade ringt mig så hade jag sagt att svennen sätter på frugan. Nu säger Manne att statistiken inte visar att det har blivit mer hustrumisshandel. Vad var det jag sa?

Det som stödjer min tes är statistik som visar att efterfrågan på sexleksaker ökat och att fler blivit gravida under våren. Dvs svennen har äntligen haft mer tid åt kvalitetssex då han sluppit sitta i bilköer etc och kunnat ägna sig åt frugan. Kan tänka mig att streamandet av soft porr för inspiration har också ökat.

De som har spöandet av frugan som den främsta fritidssysselsättningen har naturligtvis fortsatt med det. De har inte gått över till golfen nu heller. Så det finns nog ingen förändring i de kretsarna.

Man kan lyssna om hustrumisshandel i coronatider vid ca 29.16

https://www.svd.se/mordet-pa-12-aringen--en-kriminolog-reflekterar
Citera
2020-08-04, 18:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När jag tittar på siffrorna från Texas så undrar jag. Ser att det skett en expansion av corona där. På en månad har det gått från något tiotal till nästan 300 dödsfall per dag.
Också Florida har samma kurva, Men Florida är mindre än Texas.
USA får betala dyrt!

Ja snart är det lika illa som i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in