Citat:
Vi har har haft och har fortfarande stor smittspridning men antalet dödsfall sjunker hela tiden, varför är det så omöjligt att skydda de äldre enligt er?Vi är inne på det resonemanget alltså. Det är Tegnellska och stämmer inte. Den stora smittspridningen bland våra äldre har med smittspridningen i övrigt att göra vilket jämförelse med Norge visar. Man har lika dålig situation på äldreboendena i Norge som i Sverige med timanställda vikarier som pratar dålig norska. Där har man relativt sett samma dödstal bland gamla i jämförelse med övrig befolkning. Så därför är det antagligen mer eller mindre lika i övriga världen. I Lombardiet handlar det sålunda inte om att man bara hade stor spridning bland äldre att många av dem dog. Det finns också missförståndet när man bara titta på de döda för att förstå läget. Åtskilliga blev sjuka och tillfrisknade på sjukhus och i hem både i Italien och i Sverige.
Däremot kan man se i de länder som har haft stor smittspridning och högt antal döda att kurvorna snabbare vänt och drastiskt gått ner som i jämförelsen mellan Belgien och Sverige:
https://ourworldindata.org/grapher/new-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BEL~SWE
Hur går det då med smittspridningen i Sverige och antikroppar? Jag vill mena att det vet vi inte. Först och främst för att PCR-testning inte riktigt har kommit igång sedan Tegnell tog beslut om att skippa den i våras. Jag tror att framförallt unga inte bryr sig om att testa sig för smittan om de inte blir tvungna av någon anledning. Antikroppar då? Ja, än så länge är det bara Stockholm som har allmän testning. I andra regioner tar man betalt minst 200 kr. Det gör att det nog bara är de som verkligen vill veta och misstänker av flera anledningar att de har varit sjuka eller rent av vet det. Eller de där arbetsgivaren betalar som vårdpersonal där man kan anta att många har exponerats för viruset.
Så jag är ganska säker på att vi har låga siffror i Sverige med. Men framförallt att vi egentligen inte har en susning om hur läget är.
Däremot kan man se i de länder som har haft stor smittspridning och högt antal döda att kurvorna snabbare vänt och drastiskt gått ner som i jämförelsen mellan Belgien och Sverige:
https://ourworldindata.org/grapher/new-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BEL~SWE
Hur går det då med smittspridningen i Sverige och antikroppar? Jag vill mena att det vet vi inte. Först och främst för att PCR-testning inte riktigt har kommit igång sedan Tegnell tog beslut om att skippa den i våras. Jag tror att framförallt unga inte bryr sig om att testa sig för smittan om de inte blir tvungna av någon anledning. Antikroppar då? Ja, än så länge är det bara Stockholm som har allmän testning. I andra regioner tar man betalt minst 200 kr. Det gör att det nog bara är de som verkligen vill veta och misstänker av flera anledningar att de har varit sjuka eller rent av vet det. Eller de där arbetsgivaren betalar som vårdpersonal där man kan anta att många har exponerats för viruset.
Så jag är ganska säker på att vi har låga siffror i Sverige med. Men framförallt att vi egentligen inte har en susning om hur läget är.
Om all personal på äldreboenden hade haft hazmatdräkter och varenda boende hade varit helt isolerade från alla kontakter, och äldreboendens ventilationssystem hade byggts om så de var i stil med en högriskanläggning för virusforskning, menar du fortfarande att fördelningen av dödsfall oundvikligt hade varit exakt densamma?