Citat:
Ursprungligen postat av
Cytosine
Hej,
Detta är mitt första inlägg så känns lite nervöst, men det får bära eller brista för jag mår verkligen dåligt.
För drygt ett år sedan kom jag ut ur ett fruktansvärt förhållande som jag varit i sedan mitten på tonåren. Det tog mig 13 år att komma ur och det krävdes många besök hos kriscenter för kvinnor, KBT, etc, och fick verkligen stöd från alla håll när jag väl bestämt mig för att lämna.
I början efter uppbrottet hörde mina kompisar av sig (de som började tjata för drygt tio år sedan att jag borde lämna), med grattis sms etc, men mycket mer än så blev det inte. Jag har träffat dem två gånger under mitt första år som singel. Jag förstår att de har nya vänner, nya "gäng", som de hänger med, men jag, som i stort sett varit isolerad i 13 år, har inga nya vänner utan samma gäng som jag hängde med på högstadiet. Det funkade bra i 13 år för då sågs vi max 1 gång per år, men ingen, förutom jag, har intresse av att träffas oftare än så nu.
Känner mig så otroligt ensam att jag nästan längtar tillbaka till min sjuka relation. Några tips hur man kan vända mitt sjunkande skepp?
Tacksam för svar!
Välkommen. Det är nog förnuftigt att ha i åtanke att det är en påfrestande omställning att vara singel efter 13 år i en relation, det är således inte märkligt eller fel att du känner dig ensam, detta är med andra ord helt okej och någonting du bör acceptera.
Som jag ser det har du två val, det ena är att lära dig att vara singel och finna ro i detta... många är singlar, finner ro i det och mår bra utav det, givetvis kan det ta ett tag eftersom du inte varit singel på länge, men du är inget undantag från andra människor i detta anseende och kan andra så kan du.
Det andra är att söka efter en ny partner, men då anser jag det är viktigt att du inte rusar in i en ny relation för att du har en stark längtan efter ett förhållande och har svårt med ensamheten, om du gör det kan det orsaka att du tar impulsiva och irrationella beslut vilket kan leda till att du sedan finner dig i ett annat destruktivt förhållande.
Min personliga rekommendation är att du jobbar på att finna ro med singellivet, sedan när du funnit denna ro så kan du börja söka efter en ny partner, om du gör på detta vis så kommer du nämligen inte styras när du väl börjar söka efter en partner av desperationen att fly ifrån singellivet, vilket kommer orsaka att du kommer ta mer förnuftiga och genomtänkta istället för impulsiva och irrationella beslut i ditt val av partner.