Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Har faktiskt svårt att förhålla mig till det du skriver här. Först och främst verkr du inte ha förstått innebörden av "överdödlighet". Överdödlighet har ingenting med dödsorsak att göra och är inte heller ett mått på vårdbehov kontra vård.
Klart att det har med dödsorsaker att göra i den meningen att dödsorsaker är grunden till att människor dör. Det skulle ju bli bra platt om man bara tittar på hur många som dött under ett år, men inte vad de dött i.
Citat:
Överdödlighet är en jämförelse med de senaste fem årens genomsnittliga antal avlidna personer.
Har aldrig påstått något annat, men utifrån det görs olika analyser med avseende på utfall och förändringar inom ramen för dödstalen.
Citat:
För att återigen återkomma - jag erkänner att det börjar bli tröttsamt att läsa för en utomstående - till diskussionen gällande eventuellt juridisk ansvar i händelse av att den pågående undersökningen visar att man givit palliativ vård i avsikt att patienten skall avlida. Om så är fallet ligger en sådan handling farligt nära gränsen för vad som i juridisk mening klassas som mord.
Det här är väldigt allvarliga antydningar och det är angående detta jag önskar att du skulle kunna vara mer precis i det du sveper över. Vem/vilka är det du menar skulle kunna ha en sådan avsikt?
Citat:
Om samma undersökning visar att man INTE givit palliativ vård i syfte att avsluta liv förutsätter jag naturligtvis andra ansvarskrävande åtgärder sätts in - i synnerhet i syfte att undvika samma sak.
Vad det handlar om är som jag skrivit i följande tidigare inlägg:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
[PHP]Vissa äldre är i för dåligt skick för att flyttas och det finns inte heller någonstans att flytta dem eftersom vården inte har kapacitet att ta emot.
Jag håller med Jon Tallinger och Yngve Gustafson om att äldreomsorgen inte förmått hantera den uppkomna situationen. Det beror dock inte på någon medveten avsikt. Det beror på att kommunala politiker sparat ner så in i heövete på omsorgen att den knappt är värd namnet.[/PHP]
Citat:
Att du trots upprepningar av dessa förklaringar fortsätter att diskutera med utgångspunkt från något som aldrig yttrats är skrämmande och obehagligt. Ingen har anklagat vårdpersonal för mord. Ingen har sagt att man DE FACTO mördat någon. Det framgår med all önskvärd tydlighet i samtliga inlägg som jag gjort i detta utbyte.
Det jag frågat efter, och som upprepas ovan, är vem/vilka i din värld som skulle kunna vara föremål för mordmisstanke. Du sveper bara över detta utan att på något sätt precisera vad du menar. Är det jourläkarna inom omsorgen du menar? Det är ju bara de som kan ordinera en viss behandling med medicin.
Citat:
Att du sedan kallar folk som behandlar pandemin med den respekt den förtjänar för "grottmänniskor" och sedan klassar dem som "marginaliserade" är så obegripligt dumt att man baxnar.
Att du reagerar på det gör tydligt att du känner dig träffad och ser fenomenet.