2020-08-04, 16:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Svarade du på fel inlägg? Ditt svar har nämligen inget med mitt inlägg att göra.

Där skiljer sig din uppfattning från min.
Citera
2020-08-04, 16:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Har faktiskt svårt att förhålla mig till det du skriver här. Först och främst verkr du inte ha förstått innebörden av "överdödlighet". Överdödlighet har ingenting med dödsorsak att göra och är inte heller ett mått på vårdbehov kontra vård.

Klart att det har med dödsorsaker att göra i den meningen att dödsorsaker är grunden till att människor dör. Det skulle ju bli bra platt om man bara tittar på hur många som dött under ett år, men inte vad de dött i.

Citat:
Överdödlighet är en jämförelse med de senaste fem årens genomsnittliga antal avlidna personer.

Har aldrig påstått något annat, men utifrån det görs olika analyser med avseende på utfall och förändringar inom ramen för dödstalen.

Citat:
För att återigen återkomma - jag erkänner att det börjar bli tröttsamt att läsa för en utomstående - till diskussionen gällande eventuellt juridisk ansvar i händelse av att den pågående undersökningen visar att man givit palliativ vård i avsikt att patienten skall avlida. Om så är fallet ligger en sådan handling farligt nära gränsen för vad som i juridisk mening klassas som mord.

Det här är väldigt allvarliga antydningar och det är angående detta jag önskar att du skulle kunna vara mer precis i det du sveper över. Vem/vilka är det du menar skulle kunna ha en sådan avsikt?

Citat:
Om samma undersökning visar att man INTE givit palliativ vård i syfte att avsluta liv förutsätter jag naturligtvis andra ansvarskrävande åtgärder sätts in - i synnerhet i syfte att undvika samma sak.

Vad det handlar om är som jag skrivit i följande tidigare inlägg:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

[PHP]Vissa äldre är i för dåligt skick för att flyttas och det finns inte heller någonstans att flytta dem eftersom vården inte har kapacitet att ta emot.

Jag håller med Jon Tallinger och Yngve Gustafson om att äldreomsorgen inte förmått hantera den uppkomna situationen. Det beror dock inte på någon medveten avsikt. Det beror på att kommunala politiker sparat ner så in i heövete på omsorgen att den knappt är värd namnet.[/PHP]

Citat:
Att du trots upprepningar av dessa förklaringar fortsätter att diskutera med utgångspunkt från något som aldrig yttrats är skrämmande och obehagligt. Ingen har anklagat vårdpersonal för mord. Ingen har sagt att man DE FACTO mördat någon. Det framgår med all önskvärd tydlighet i samtliga inlägg som jag gjort i detta utbyte.

Det jag frågat efter, och som upprepas ovan, är vem/vilka i din värld som skulle kunna vara föremål för mordmisstanke. Du sveper bara över detta utan att på något sätt precisera vad du menar. Är det jourläkarna inom omsorgen du menar? Det är ju bara de som kan ordinera en viss behandling med medicin.

Citat:
Att du sedan kallar folk som behandlar pandemin med den respekt den förtjänar för "grottmänniskor" och sedan klassar dem som "marginaliserade" är så obegripligt dumt att man baxnar.

Att du reagerar på det gör tydligt att du känner dig träffad och ser fenomenet.
Citera
2020-08-04, 16:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jämför dödstalen som rapporterades igår med de som rapporterades idag. Upp 200%.

Citat:
Jag påtalar bara att det inte är någon minskning. Det är allt.
Du inser väl att den senaste statistiken är osäker?
Om ungefär två veckor har vi mer tillförlitlig statistik över utvecklingen just nu.
Citera
2020-08-04, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att jämföra samma med samma är inte mycket till jämförelse.

Jo om det dör 90000 i Sverige varje år och det kommer att hamna där även 2020 så skenar det inte, om du inte menar att det alltid skenat.
Citera
2020-08-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det skenar inga dödstal. Det dör fler i annat än C-19.

Dör det fler i något annat smittsamt virus, som det saknas vaccin mot, än i detta coronavirus?
Citera
2020-08-04, 17:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du inser väl att den senaste statistiken är osäker?
Om ungefär två veckor har vi mer tillförlitlig statistik över utvecklingen just nu.

Jasså. Då får vi väl avvakta helt enkelt.
Citera
2020-08-04, 17:05
Medlem
Citat:
Det har jag heller aldrig påstått. Däremot är de betydligt värre än våra grannländer.

Om man följer utveckling i Sverige bör man väl jämföra med Sverige också. Ja våra grannländer har inte varit lika hårt drabbade det vet vi det är utveckling i Sverige som är intressant.
Citera
2020-08-04, 17:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tegnell sa på PK att det är i åldersgruppen 20-29 som man ser en liten ökning av nya fall. Liknande scenario som man ser i t.e.x Spanien och Frankrike alltså. Ungdomen har tröttnat på restriktioner.
20-29 gruppen är väl mycket ute i svängen. Singlar. Släpar hem någon för natten. Risk för smitta.
Citera
2020-08-04, 17:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo om det dör 90000 i Sverige varje år och det kommer att hamna där även 2020 så skenar det inte, om du inte menar att det alltid skenat.

Men hur rensar du bort och håller sådan statistik ren från de som dött av andra sjukdomar än Covid19? Dödstalen i många andra sjukdomar går ju också ned när vi tvättar händerna och jobbar hemifrån. Har inte ens varit förkyld i år vilket jag alltid brukar bli.
Citera
2020-08-04, 17:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Dör det fler i något annat smittsamt virus, som det saknas vaccin mot, än i detta coronavirus?

Det dör många fler i hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. En hel del som får C-19 som dödsorsak skulle dött i något annat. På årsbasis kommer dödssiffrorna för 2020 inte att vara särskilt annorlunda jämfört med de senaste fem åren.

Citat:
Men hur rensar du bort och håller sådan statistik ren från de som dött av andra sjukdomar än Covid19? Dödstalen i många andra sjukdomar går ju också ned när vi tvättar händerna och jobbar hemifrån. Har inte ens varit förkyld i år vilket jag alltid brukar bli.

Hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer kommer inte att påverkas och de står ungefär för 60 % i dödsstatistiken.

Varför nämner du förkylning. det brukar alarmisterna bannlysa som ord i denna tråd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-04 kl. 17:10.
Citera
2020-08-04, 17:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Om man följer utveckling i Sverige bör man väl jämföra med Sverige också. Ja våra grannländer har inte varit lika hårt drabbade det vet vi det är utveckling i Sverige som är intressant.

Att färre blir smittade när vi har semester och sommarlov är ju inte vare sig konstigt eller intressant.

Det intressanta är att jämföra siffrorna med andra länder som vidtagit andra former av åtgärder.
Citera
2020-08-04, 17:10
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är helt enig med dig.
Tyvärr är den usla tillgången till läkare inte något nytt fenomen på landets boenden.

I mina ögon behandlas de sköraste av oss ovärdigt sedan många år.
Men vi ska inte glömma att det finns hjältar under pandemin också:
På ett boende i Gnosjö flyttade delar av personalen in på boendet när läget var som värst för att stoppa smittspridningen och skydda de boende.
https://www.svd.se/smittan-lamslog-boende-i-gnosjo--da-flyttade-de-in

Så borde det ha fungerat överallt. Ingen varken lämnar eller kommer in till boendet och alla förnödenheter lämnas desinfekterade i en sluss där de desinfekteras igen. Bara då går det att skydda ett boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in