2020-08-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi är inne på det resonemanget alltså. Det är Tegnellska och stämmer inte. Den stora smittspridningen bland våra äldre har med smittspridningen i övrigt att göra vilket jämförelse med Norge visar. Man har lika dålig situation på äldreboendena i Norge som i Sverige med timanställda vikarier som pratar dålig norska. Där har man relativt sett samma dödstal bland gamla i jämförelse med övrig befolkning. Så därför är det antagligen mer eller mindre lika i övriga världen. I Lombardiet handlar det sålunda inte om att man bara hade stor spridning bland äldre att många av dem dog. Det finns också missförståndet när man bara titta på de döda för att förstå läget. Åtskilliga blev sjuka och tillfrisknade på sjukhus och i hem både i Italien och i Sverige.

Däremot kan man se i de länder som har haft stor smittspridning och högt antal döda att kurvorna snabbare vänt och drastiskt gått ner som i jämförelsen mellan Belgien och Sverige:

https://ourworldindata.org/grapher/new-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BEL~SWE

Hur går det då med smittspridningen i Sverige och antikroppar? Jag vill mena att det vet vi inte. Först och främst för att PCR-testning inte riktigt har kommit igång sedan Tegnell tog beslut om att skippa den i våras. Jag tror att framförallt unga inte bryr sig om att testa sig för smittan om de inte blir tvungna av någon anledning. Antikroppar då? Ja, än så länge är det bara Stockholm som har allmän testning. I andra regioner tar man betalt minst 200 kr. Det gör att det nog bara är de som verkligen vill veta och misstänker av flera anledningar att de har varit sjuka eller rent av vet det. Eller de där arbetsgivaren betalar som vårdpersonal där man kan anta att många har exponerats för viruset.

Så jag är ganska säker på att vi har låga siffror i Sverige med. Men framförallt att vi egentligen inte har en susning om hur läget är.
Vi har har haft och har fortfarande stor smittspridning men antalet dödsfall sjunker hela tiden, varför är det så omöjligt att skydda de äldre enligt er?

Om all personal på äldreboenden hade haft hazmatdräkter och varenda boende hade varit helt isolerade från alla kontakter, och äldreboendens ventilationssystem hade byggts om så de var i stil med en högriskanläggning för virusforskning, menar du fortfarande att fördelningen av dödsfall oundvikligt hade varit exakt densamma?
Citera
2020-08-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men vad är positivt menar du? Att antalet döda ökat med 200% på en dag? Att vi snart går in i andra vågen? Att vi har 20 gånger fler döda än Norge?

Med tanke på hur svårt drabbat Sverige blev i början(väldigt mycket mer smitta som introducerades från europa) så ser det bra ut NU. det går inte jämföra med norge eftersom dóm aldrig var lika hårt drabbade.
Citera
2020-08-04, 16:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Överdödlighet ska mätas på årsbasis. Om Olga dör i april stämplat C-19, trots en underliggande cancer som hon skulle dött i senare under året, så är det ingen överdödlighet. Det kommer att visa sig när 2020 summeras att det är stor skillnad mellan antalet döda med dödsorsak C-19 och överdödlighet.

Sedan är det så att det varje år dör cirka 4000 personer för att de inte får rätt behandling i tid. Det är ingen som antytt att det skulle vara »farligt nära mord«. Det beror i första hand på att det inte finns något som heter »farligt nära mord« och i andra hand på att det folk överlag är förbannat oinsatta vad gäller hur vård och omsorg fungerar [eller snarare inte fungerar].

Med C-19 har dock yrvakna grottmänniskor krupit fram ur sina hålor och tror att nu har något unikt inträffat. Kombinerarat med ett enormt förakt mot att samhället inte styrs enligt deras marginaliserade åsikter, åser vi nu pöbelreaktioner inte minst i denna tråd.

Har faktiskt svårt att förhålla mig till det du skriver här. Först och främst verkr du inte ha förstått innebörden av "överdödlighet". Överdödlighet har ingenting med dödsorsak att göra och är inte heller ett mått på vårdbehov kontra vård.

Överdödlighet är en jämförelse med de senaste fem årens genomsnittliga antal avlidna personer.

För att återigen återkomma - jag erkänner att det börjar bli tröttsamt att läsa för en utomstående - till diskussionen gällande eventuellt juridisk ansvar i händelse av att den pågående undersökningen visar att man givit palliativ vård i avsikt att patienten skall avlida. Om så är fallet ligger en sådan handling farligt nära gränsen för vad som i juridisk mening klassas som mord. Om samma undersökning visar att man INTE givit palliativ vård i syfte att avsluta liv förutsätter jag naturligtvis andra ansvarskrävande åtgärder sätts in - i synnerhet i syfte att undvika samma sak.

Att du trots upprepningar av dessa förklaringar fortsätter att diskutera med utgångspunkt från något som aldrig yttrats är skrämmande och obehagligt. Ingen har anklagat vårdpersonal för mord. Ingen har sagt att man DE FACTO mördat någon. Det framgår med all önskvärd tydlighet i samtliga inlägg som jag gjort i detta utbyte.

Att du sedan kallar folk som behandlar pandemin med den respekt den förtjänar för "grottmänniskor" och sedan klassar dem som "marginaliserade" är så obegripligt dumt att man baxnar.
Citera
2020-08-04, 16:40
Medlem
Citat:
Det är en "positiv utveckling". Vad är positivt? Att skolorna öppnar om två veckor och smittan tar förnyad fart?

Att antalet rapporterat avlidna per dag fortsätter sjunka. Förstår du inte det?
Citera
2020-08-04, 16:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Relativisering. Inget bra sätt att argumentera.

Nej jag ser i absoluta termer och det skenar inte. Däremot verkar väldigt många här inte om att relativisera genom att jämföra Sverige med andra när det passar sig. Det är ju bättre att jämföra Sverige med Sverige.
Citera
2020-08-04, 16:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Han sa både och...

När han presenterade statistiken så visade han grafen som tyder på viss ökning och sa att ökningen är liten och syns i gruppen 20-29 år.

När han sen fick en fråga på ämnet sa han det du skrev. Lite emotsägelsefullt alltså.
Tänker du på frågan från FT? Eller någon fråga annanom smittspridning?
Hursomhelst.
Jag såg inte presskonferensen själv, men jag tycker att Tegnells svar på den här frågan är mycket diplomatisk 😊.

Citat:
Tillfrågad av Financial Times om huruvida immunitet kan ha att göra med det faktum att Sverige till skillnad från större delen av Europa ser ett minskat antal nya fall svarar Tegnell:
Vi tror att det finns ett samband mellan immunitet och en minskad spridning i samhället.”
https://www.di.se/live/tre-nya-coronadodsfall-tegnell-utvecklingen-positiv/
Senast redigerad av DoraF 2020-08-04 kl. 16:48.
Citera
2020-08-04, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Att antalet rapporterat avlidna per dag fortsätter sjunka. Förstår du inte det?

Vi får väl hoppas att den okontrollerade smittspridningen gett oss flockimmunitet, men fan tro't...

Jag tror minst 10 gånger mer på en andra våg under hösten.
Citera
2020-08-04, 16:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej jag ser i absoluta termer och det skenar inte. Däremot verkar väldigt många här inte om att relativisera genom att jämföra Sverige med andra när det passar sig. Det är ju bättre att jämföra Sverige med Sverige.

Att jämföra samma med samma är inte mycket till jämförelse.
Citera
2020-08-04, 16:47
Medlem
BBC avslöjar det som journalister på plats redan vet: Dödssiffran är tre gånger högre än vad Teheran påstår.

Iran, Syrien, Kina...

Kanske kommer alarmisterna så småningom förstå att man inte kan lita på statistiken från vissa länder..

https://www.expressen.se/kronikorer/kassem-hamade/de-ljog-for-varlden-nu-blir-katastrofen-storre-/
Citera
2020-08-04, 16:48
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Relativisering. Inget bra sätt att argumentera.
Det är inte relativisering att påstå att dödsfallen i covid-19 inte skenar. Det stämmer nämligen enligt nulägesbilden. Exempelvis är det rullande medelvärdet nere på ~3 per dag (10 dagar tillbaka) och avlidenrapporterna är i regel små nu.
Citera
2020-08-04, 16:48
Medlem
Citat:
Långdistansloppet går ut på att få så få dödsfall/capita som möjligt i väntan på vaccin. Troligen har vi nått halvtid. Sverige har inte haft någon bra start med 10-20 gånger så många dödsfall jämfört med länder i vår närhet. Ingen har trott att smittan kommer upphöra. Däremot går det att minska smittspridningen genom att sätta in åtgärder.

Svarade du på fel inlägg? Ditt svar har nämligen inget med mitt inlägg att göra.
Citera
2020-08-04, 16:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det är inte relativisering att påstå att dödsfallen i covid-19 inte skenar. Det stämmer nämligen enligt nulägesbilden. Exempelvis är det rullande medelvärdet nere på ~3 per dag (10 dagar tillbaka) och avlidenrapporterna är i regel små nu.

Det har jag heller aldrig påstått. Däremot är de betydligt värre än våra grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in