Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Kände mig kallad.
1. Vad är det som ligger »farligt nära mord«?
Det har funnits många rapporter om underlåtenhet med vården och även aktiva handlingar att ge spruta till gamlingar. Aktiv dödshjälp är inte tillåtet och att inte förse patienterna den hjälp de behöver, exvis syre, tycker jag kvalar in för granskning för mord eller i alla fall underlåtenhetsbrott. Konstigt att berörda myndigheter och poliser och åklagare inte startat undersökningar. Uppenbarligen är inte alla liv lika värda och vi lever inte i en rättsstat längre. Så enligt min mening ser det ut som att en del mord har begåtts under pandemin.
2. Vilka utfört handlingen?
De som medverkat aktivt och den som beordrat och de som medverkat genom underlåtenhet. Det går inte att köra det gamla försvaret från nazityskland, jag gjorde bara vad jag bads om att göra.
3. Vad skulle vara vinsten/syftet med handlingen som ligger »farligt nära mord«?
Spelar ingen roll i en mordutredning, men jag misstänker att äldrevården vill ha rulle på "kunderna". Misstänker att äldrevården får in startpengar för varje ny rekryt och då är det bra att ha omsättning på "kunderna" så de inte blir långliggare.
Okej, du menar att äldreomsorgen gjort detta medvetet.
Min reflektion är snarare att äldreomsorgen inte haft något alternativ eftersom de saknat kapacitet att ta hand om vårdbehovet. Detta är något som successivt har skapats under snart trettio år där alla politiska partier varit inblandade. Det är även så att det som skett nu och uppmärksammats skett tidigare utan att uppmärksammas.
Vissa äldre är i för dåligt skick för att flyttas och det finns inte heller någonstans att flytta dem eftersom vården inte har kapacitet att ta emot.
Jag håller med Jon Tallinger och Yngve Gustafson om att äldreomsorgen inte förmått hantera den uppkomna situationen. Det beror dock inte på någon medveten avsikt. Det beror på att kommunala politiker sparat ner så in i heövete på omsorgen att den knappt är värd namnet. Givetvis följer de privata aktörerna bakom de kommunala som lägger ribban. Det är 80 % kommunal äldreomsorg i landet och bara 20 % privat.