Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Noll bevis. Som vanligt. Ja, jag har sett programmet och läst slaskpressens artiklar. Men den här diskussionen hör hemma i tråden om fotbollsligister känns det som.
Fair enough. Jag kände på mig att du inte ville erkänna någon artikel, trots att tidspannet alltså rör sig om flera år mellan artiklarna och granskningarna. Att avkräva mig andra "bevis" känns orimligt. Jag ser å andra sidan ingenting som talar för att det inte skulle förhålla sig så som jag hävdar. Det är lätt att avfärda argument, men att ge några vettiga svar är det däremot svårare med.
Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Är väl bara för AIK att kontakta polisen och säga att de och de hotar våra spelare och även motståndare. Här har ni vilka de är. AIK bör införa något liknande jag har, att alla telefonsamtal spelas in och sedan sparas vid behov för att lämna till polisen vid hot
Det är nog långt mer komplicerat än så, är jag rädd. Jag tror tyvärr det är en stor del av AIKs upplevda identitet att ständigt ha huliganer som en del av bakgrunden i sin egna självbild.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
När AIK numer träffar supporterklubbarna är nog inte Firman med. AIK har också supporterträffar då alla är välkomna organiserade och oorganiserade.
Det har jag svårt att tro. Norling har bekräftat tidigare att man träffar ALLA, där ingår också Firman (vilket han har fått kritik för). Att man skulle ändrat på detta, utan att det skulle basuneras ut offentligt (det är ändå en hel del goodwill-poäng att hämta i ett sånt uttalande), har jag svårt att se. Men om detta undkommit mig så är det en fantastisk nyhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Haken med alla "huliganfirmor" är att de är mer av en gängbildning än en förening. Individer nära och kanske i samröre med Firman dyker upp i andra sammanhang. Det blir väldigt svårt att som klubb hantera. Har du ngt förslag till hur?
Ja, man kan aldrig till 100% få bort allt sånt patrask. Däremot kan man ju åtminstone börja nånstans, förslagsvis börjar man med att offentligt ta avstånd från Firman, slutar träffa deras representanter och så vidare. Jag tror tyvärr inte viljan finns just nu bland de som är ansvariga.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Att vid varje tillfälle som ges stöta bort och förkasta en gruppering, kan göra den starkare. Däremot ska man inte (tycker jag) tillåta dåliga beteenden.
Nej, det köper jag inte. Firman har funnits så pass länge, att den kan bli starkare eller större har jag svårt att se inom ramen för huliganverksamheten. Den attraherar ett begränsat antal personer och är en liten minoritet. Att dom skulle vinna sympatier helt plötsligt har jag svårt att tro.
Att klubben legitimiserar dom är långt mer skadligt. Hur ska anställda förhålla sig till Firman, och deras påtryckningar som emellanåt sker mot spelare, om ens arbetsgivare tycker det är okej att dom under mer eller mindre formella förhållanden rör sig kring klubben?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Ett arbete har gjorts via dialog, som minskat stöket på arenorna under matcherna. Det uppstår ändå konflikter ibland.
Man gör upp med en kriminell gruppering att dom inte ska stöka vilket är sjukt i sig. Jag är helt övertygad om att det är en inbillad maktbalans mellan föreningen och en sån gruppering. Vill man stöka, så gör man det. Det ligger liksom i en sån grupperings natur att inte blidka sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Om jag fortfarande håller mig inom AIK, så har personer hotats eller störts så att de slutat. Det är riktigt allvarligt, men är det "Firman" (eller vilka individer avser man med det begreppet) som gjort det. Är det en klubbfråga eller en polisiärfråga när personer hotas? Jag lutar åt det sistnämnda.
Jag vet inget om någon blivit hotad, utöver vissa spelare. Men rent hypotetiskt är det en fråga för både AIK och polisen. Det är alltid en polisiär fråga men det finns ett arbetsgivaransvar också. Och återigen, jag vet inte hur jag skulle förhålla mig som arbetstagare till en arbetsgivare som skänker legitimitet åt samma huliganer som (eventuellt) hotat mig. Vart är mitt stöd?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Angående Firmans banderoll. Min bild är att den inte tillåts av klubben. Klubben tillåter inte heller bengalbränning inne i folkmassor. Liknelsen kanske haltar eftersom bengalbränning i folkmassor i en arena är farlig och olaglig och en banderoll är laglig.
Min bild är att det aldrig uppstått en diskussion om banderollen, men det kanske det har. Man kan säkert diskutera det juridiska i vilka banderoller som får förekomma eller inte, det är möjligt att det är knivigare. Det är egentligen inte det jag begär, utan jag önskar mer ett ställningstagande.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Att hantera huliganfirmor är svårt som klubb. Jag skulle mer likna arbetssättet med hur polisen tillsammans med myndigheter jobbar med/mot kriminella gäng. En klubb har varken de befogenheterna eller resurserna. Klubben med dess supportrar blir snarare ett offer i ett dåligt förhållande.
Nej som klubb är det ganska enkelt faktiskt. Man tar tydligt avstånd från alla grupperingar som brukar våld.