2020-08-04, 09:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Han bor på Hisingen.

Ekberg är överst på listan på personer som behöver kölhalas under en stenafärja. Han var faktiskt rätt bra senast dock, någon gång måste väl det hända också, men annars, en av landets sämsta.

Jag känner inte till Göteborg men ligger Linnégatan på Hisingen?
Citera
2020-08-04, 09:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Det har jag svårt att se. Kan nog tänka mig att han är BoISare dock. Och oavsett om han hade varit det så är han fortfarande en fubbick, säger man riktigt korkade grejor där man insinuerar på någon sorts konspiration så vet jag inte vad man ska säga om det.

Han gjorde mål mot MFF när BoIS slog ut oss ur cupen 2016. Så nog är han en fubbick.
Citera
2020-08-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På mrkoll finns det en Bojan Pandzic. Den Bojan har samma ålder som domarbojan, och bor på Linnégatan i Göteborg. Hjärtat av Gbg.

Illa att dela gata med den saten. Men som jag brukar säga, att han fortfarande bor kvar här visar vilka toleranta människor vi är.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag känner inte till Göteborg men ligger Linnégatan på Hisingen?

Han bodde på Hisingen, verkar som att han har blivit fastlandsbo nu då.
Citera
2020-08-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Noll bevis. Som vanligt. Ja, jag har sett programmet och läst slaskpressens artiklar. Men den här diskussionen hör hemma i tråden om fotbollsligister känns det som.
Fair enough. Jag kände på mig att du inte ville erkänna någon artikel, trots att tidspannet alltså rör sig om flera år mellan artiklarna och granskningarna. Att avkräva mig andra "bevis" känns orimligt. Jag ser å andra sidan ingenting som talar för att det inte skulle förhålla sig så som jag hävdar. Det är lätt att avfärda argument, men att ge några vettiga svar är det däremot svårare med.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Är väl bara för AIK att kontakta polisen och säga att de och de hotar våra spelare och även motståndare. Här har ni vilka de är. AIK bör införa något liknande jag har, att alla telefonsamtal spelas in och sedan sparas vid behov för att lämna till polisen vid hot
Det är nog långt mer komplicerat än så, är jag rädd. Jag tror tyvärr det är en stor del av AIKs upplevda identitet att ständigt ha huliganer som en del av bakgrunden i sin egna självbild.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
När AIK numer träffar supporterklubbarna är nog inte Firman med. AIK har också supporterträffar då alla är välkomna organiserade och oorganiserade.
Det har jag svårt att tro. Norling har bekräftat tidigare att man träffar ALLA, där ingår också Firman (vilket han har fått kritik för). Att man skulle ändrat på detta, utan att det skulle basuneras ut offentligt (det är ändå en hel del goodwill-poäng att hämta i ett sånt uttalande), har jag svårt att se. Men om detta undkommit mig så är det en fantastisk nyhet.

Citat:
Haken med alla "huliganfirmor" är att de är mer av en gängbildning än en förening. Individer nära och kanske i samröre med Firman dyker upp i andra sammanhang. Det blir väldigt svårt att som klubb hantera. Har du ngt förslag till hur?
Ja, man kan aldrig till 100% få bort allt sånt patrask. Däremot kan man ju åtminstone börja nånstans, förslagsvis börjar man med att offentligt ta avstånd från Firman, slutar träffa deras representanter och så vidare. Jag tror tyvärr inte viljan finns just nu bland de som är ansvariga.

Citat:
Att vid varje tillfälle som ges stöta bort och förkasta en gruppering, kan göra den starkare. Däremot ska man inte (tycker jag) tillåta dåliga beteenden.
Nej, det köper jag inte. Firman har funnits så pass länge, att den kan bli starkare eller större har jag svårt att se inom ramen för huliganverksamheten. Den attraherar ett begränsat antal personer och är en liten minoritet. Att dom skulle vinna sympatier helt plötsligt har jag svårt att tro.

Att klubben legitimiserar dom är långt mer skadligt. Hur ska anställda förhålla sig till Firman, och deras påtryckningar som emellanåt sker mot spelare, om ens arbetsgivare tycker det är okej att dom under mer eller mindre formella förhållanden rör sig kring klubben?

Citat:
Ett arbete har gjorts via dialog, som minskat stöket på arenorna under matcherna. Det uppstår ändå konflikter ibland.
Man gör upp med en kriminell gruppering att dom inte ska stöka vilket är sjukt i sig. Jag är helt övertygad om att det är en inbillad maktbalans mellan föreningen och en sån gruppering. Vill man stöka, så gör man det. Det ligger liksom i en sån grupperings natur att inte blidka sig.

Citat:
Om jag fortfarande håller mig inom AIK, så har personer hotats eller störts så att de slutat. Det är riktigt allvarligt, men är det "Firman" (eller vilka individer avser man med det begreppet) som gjort det. Är det en klubbfråga eller en polisiärfråga när personer hotas? Jag lutar åt det sistnämnda.
Jag vet inget om någon blivit hotad, utöver vissa spelare. Men rent hypotetiskt är det en fråga för både AIK och polisen. Det är alltid en polisiär fråga men det finns ett arbetsgivaransvar också. Och återigen, jag vet inte hur jag skulle förhålla mig som arbetstagare till en arbetsgivare som skänker legitimitet åt samma huliganer som (eventuellt) hotat mig. Vart är mitt stöd?

Citat:
Angående Firmans banderoll. Min bild är att den inte tillåts av klubben. Klubben tillåter inte heller bengalbränning inne i folkmassor. Liknelsen kanske haltar eftersom bengalbränning i folkmassor i en arena är farlig och olaglig och en banderoll är laglig.
Min bild är att det aldrig uppstått en diskussion om banderollen, men det kanske det har. Man kan säkert diskutera det juridiska i vilka banderoller som får förekomma eller inte, det är möjligt att det är knivigare. Det är egentligen inte det jag begär, utan jag önskar mer ett ställningstagande.

Citat:
Att hantera huliganfirmor är svårt som klubb. Jag skulle mer likna arbetssättet med hur polisen tillsammans med myndigheter jobbar med/mot kriminella gäng. En klubb har varken de befogenheterna eller resurserna. Klubben med dess supportrar blir snarare ett offer i ett dåligt förhållande.
Nej som klubb är det ganska enkelt faktiskt. Man tar tydligt avstånd från alla grupperingar som brukar våld.
Citera
2020-08-04, 11:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Nu såg sopan Ekberg till att Norrköping tappade poäng igen. Den sopan gav Sirius 2 felaktiga straffar och nu dömde han bort ett 100% korrekt mål för Norrköping. Sen läste jag just att han är från Skåne inte nog med det han är från Malmö. Luktar ju korruption lång väg. Han är ju minst sagt partisk. MFF borde vara starkt nog att vinna allsvenskan utan denne Malmö domare. Förbundet vet nog vad dom gör när denna domare får döma Norrköping.
Även fast jag håller med om att det borde ha godkänts så var det väl den nivån han höll. Norrköping fick ju en farlig frispark med nånstans 10-15 minuter kvar för precis samma sak.

Och att han dessutom gick på årtusendets filmning strax före/efter det läget, när någon Norrköpingsspelare kastade sig handlöst utan att någon Mjällbyspelare var i närheten pekar ju en del på att han inte var allt för sugen på Mjällbypoäng..
Citera
2020-08-04, 11:56
Medlem
Allsvenskan lag måste bli bättre på att anfalla mot samlade lag, jag vet inte om det finns något lag som visat att dom är bra på det än så länge, man ser det i varje omgång, Peking och Bajen nu senast(såg inte matcherna skall väl sägas, så kan ha fel).

Det är 10 gånger lättare att spela fotboll när det finns mer fria ytor att jobba med, men att kunna bryta ner välorganiserade och samlade lag är viktigt i fotboll då det inte är så ovanligt att motståndaren väljer att "göra det svårt" för det andra laget genom att spela kompakt och krympa ytorna, eller om man så vill, "parkera bussen".
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-08-04 kl. 12:03.
Citera
2020-08-04, 12:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Allsvenskan lag måste bli bättre på att anfalla mot samlade lag, jag vet inte om det finns något lag som visat att dom är bra på det än så länge, man ser det i varje omgång, Peking och Bajen nu senast(såg inte matcherna skall väl sägas, så kan ha fel).

Det är 10 gånger lättare att spela fotboll när det finns mer fria ytor att jobba med, men att kunna bryta ner välorganiserade och samlade lag är viktigt i fotboll då det inte är så ovanligt att motståndaren väljer att "göra det svårt" för det andra laget genom att spela kompakt och krympa ytorna, eller om man så vill, "parkera bussen".

Det skjuts för lite och för dåligt. Hur ofta ser man ett 20 meters skott gå i mål direkt?
Citera
2020-08-04, 12:14
Medlem
Varför är de svenska lagen så dåliga på att lägga ut presskonferenserna? Känns nästan som att DIF är ensamma om att alltid lägga ut de på sin hemsida.

Några fler lag som är bra på det? Samt var hittar man presskonferenserna annars?
Citera
2020-08-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det skjuts för lite och för dåligt. Hur ofta ser man ett 20 meters skott gå i mål direkt?

Ja det är ett sätt att få upp försvarande lag, då måste dom sätta press, mot ett lag som spelar kompakt med lagdelarna kan dock ytorna mellan mittfält och försvar(alltså där distansskott tas) vara svårt att komma åt. Inläggsspel och cutbacks är ett annat sätt. Men framförallt handlar det väl som alltid om att springa och ta öppnande löpningar i och runt straffområdet.
Citera
2020-08-04, 12:41
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Varför är de svenska lagen så dåliga på att lägga ut presskonferenserna? Känns nästan som att DIF är ensamma om att alltid lägga ut de på sin hemsida.

Några fler lag som är bra på det? Samt var hittar man presskonferenserna annars?
Häcken lägger ut på sin hemsida och i appen Häcken Live.
Citera
2020-08-04, 13:20
Medlem
Pancevs avatar
Citat:

förutom bristande kvalitet på spelarna (jämfört med andra ligor) så är min åsikt att det beror på 3 saker främst.

att svensk fotboll i grunden sedan länge handlat om att döda bollen, komma till avslut och inte ge motståndaren omställningslägen. det återspeglar sig även i supporterleden där man vill ha in bolljäveln i boxen.. stå inte o dräll, dribbla inte för mycket, passa för i helvete, elr klassikern skjut för fan. det är bristande tålamod o synsätt hela vägen från klubbledning till fans.

det innebär ju också att man tränar för lite på en mot en, hålla bollen, positionsbyten .. vilket ger sämre spelare individuellt sett i en mot en lägen elr samspel på trånga ytor. istället prioriteras position, överbelastning på ytor, passningsspel, ytöppnande löpningar... inget fel i det, det behövs också men lagtaktiken ger en övervikt på just positionsspel o lagtaktik övergripande.

svenska tränare har i generationer haft mkt fokus laget, defensiv, positionsspel, komma till snabba avslut pga en korrekt självbild av att svensk fotboll inte är tekniskt o offensivt driven. det har förändrats nu när lagen vill ha mer bollinnehav, flytta boll snabbare på kortare avstånd än förut (dunka crossbollar är inte prio 1 idag), spela efter marken osv... men vi har för dålig tradition/erfarenhet/kunskap kring tekniskt orienterad offensiv fotboll.

har svårt att tro att en svensk tränare idag på ett naturligt o kreativt vis på egen hand kan hitta nycklar, rörelsemönster, drilla de bästa en mot en spelarna att få ut mer o hur laget runt dessa instinktivt ska agera för att dra nytta av detta etc etc... inte pga bristande vilja, utbildning elr vision utan helt enkelt beroende på alla 3 ovanstående argumenten. den tränargeneration som finns idag från akademiålder o uppåt är drillade med annat fokus för att vara tillräckligt bra att tillsammans med spelarkvaliteten i allsvenskan kunna leverera det du efterfrågar.

vi är på väg men i europaspel o landslagsspel så är vi långt efter vad gäller individuell kvalitet på att skydda boll, utmana, skapa ngt från trånga ytor. det syns fortfarande o därför ligger fokus kvar på att förbättra det som är halvvägs ungefär.
Citera
2020-08-04, 14:17
Medlem
Jo det finns nog absolut en bra poäng i det.

Om man bortser från den individuella skickligheten så tror ett riktigt bra press-spel hade kunnat fungera som en bra nyckel, kan man erövra bollen i rätt lägen hinner inte motståndaren ställa om och organisera sig på samma sätt.

Glodde på Genks senaste träningsmatch(för att Benji spelar, 1+1 för han) och det var riktigt tufft press-spel när kommandot om att gå för det kom, man behöver inte vara speciellt tekniskt begåvad för det, men det kan vara effektivt, det går ju inte att jobba så över en hel match för då går laget på knäna i minut 60 men man kan ju pulsera det och köra ibland när laget har "vilat" en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in