2020-08-04, 01:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Men tjejerna på Mon Cherie på Kungsgatan då?
Där han satt och pratade på sin hemmasnickrade amerikanska.
Nej, de gick därifrån redan 22:45.

Citat:
Biovaktmästaren såg VG efter 23:21?
Vilken biograf tänker du på här?

Citat:
Tydligen var VGs jacka tvättad men hade ändå krutresterna kvar.
Och det var av samma typ som de på OPs kläder.
Vad jag förstår så var det spår från en tändsats, men alldeles för lite för att kunna dra några definitiva slutsatser.

Citat:
Eller har någon andra uppgifter?
Han försökte även att göra gällande att han efter det att flickorna lämnade Mon Cheri så slog han sig i slang med två yngre grabbar som han bland annat ska ha visat sin nya kamera för.

1. De båda kunde inte säkert säga att det var den kvällen de hade träffat VG.

2. VG själv säger i andra sammanhang att han INTE hade kameran med sig ut på stan den kvällen.

Han hade således inget alibi. Däremot så finns det en mängd vittnesmål och sammanträffanden som i kombination med hans palmehat, närhet till mordplatsen och mycket misstänkta beteende, sammantaget ger att han på mycket starka grunder måste misstänkas som inblandad på något sätt.

Har du läst Anders Leopolds och Börje Wingrens böcker om VG och MOP?

Rekommenderas.
Citera
2020-08-04, 01:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har tittat lite på KSN olika turer i tjänst mordkvällen. Överlag erfarna spanare, återkommer till detta senare.

Impulsen kom från Basfakta och min diskussion igår och idag om Tunnelgategruppen, där vi troligen lyckats binda ihop observationer av en man från kl 22.48 till 23.20, eventuellt även 22.45 också.

De tre/fyra oberoende observationerna sätter en ålder på 30-35 år genomgående. Hur ser det ut med åldersläget i grupperna, undantaget Bjurärendet?

I Kokainärendet är det erfaren, ordinarie besättning, endast Hollstein har rätt ålder där. Av inlånade Monica T förhör är det ganska klart att de inte är i området under kvällen. Jag har också mätt bokstävernas längd och kommit fram till att Monica går i par med Hans Brolin. Den de åker med är sannolikt Bengt Segerman, det namnet passar aningen bättre in än Anders Nylander.

Solnaärendet är intressant av flera skäl, bedömt fyra av de sex är 33-35 år. Stefan Holmén kommer från Huddingegruppen ursprungligen liksom många spanare på roteln. Leif Söderman har jag inte hittat mycket om, annat än att han passar in. Ali Lindholm, en senare omstridd polis, är närmare 40. Inlånade Olofsson har jag inte kommit någon vart med, även om jag har en kandidat. Göran Janrell har rätt ålder inne, går sedermera till Säpo och blir bl a länschef i Blekinge. Återstår Sahlin som jag är ganska säker på är Bertil Sahlin, så småningom mordutredare i Solna och känd från TV. Han berättar själv i artikel om GW att han gjorde tillslag med Gustavs pojk redan 1976, så de banden går långt tillbaka. Om det är rätt, så är det intressant givet GW triologi och allmänna MOP-intresse.

Återstår Stödpatrullen, som ju hade i uppgift bl a akuta ärenden. Där är Föllinge rutinerad. Robert Andersson är jag inte säker på, men den det troligen är, är också över 40 vid tillfället. Inlånade Stefan Ahlgren är däremot i spannet med sina 30 år. Jag återkommer till denna patrull i ett annat avseende snart.

Sen finns ju möjligheterna förstås att lediga poliser ”är i tjänst på privat initiativ” a la Dahlstens förklaring. Vi får väl se vad som framkommer så småningom.

Mycket intressant, bra jobbat. Har du några bilder på några av poliserna så att vi kan jämföra med den anatoliske Tunnelbanemannen? Jag har det inte utom den som du ordnade fram på Föllinge.
Citera
2020-08-04, 01:57
Medlem
Basfaktas avatar
OPK123 har haft vänligheten att förse mig med listor över de FN-svenskar som tjänstgjorde på Cypern 1969. Vi går igenom listorna för att försöka klura ut om det går att identifiera den så kallade FN-mannen i Aftonbladets artiklar om AGAG 1993. Personen ska då ha koppling till Säpomannen Utriainen.

Som alla förstår vimlar det av Andersson och Pettersson och Lundström. Jag är dessutom inte alls lika bevandrad som många andra i tråden när det gäller personer som möjligen kan vara aktuella i detta sammanhang.

Noterade ett namn:

LS Pettersson (hette inte Norlins chef det?) Född 1939. K-pistskytt på Cypern.

Annars kanske PA Jämting född 1946 kan passa med tanke på Östersund.
Citera
2020-08-04, 02:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vittnesmålet från Pia Engström motsäger att någon gick efter Olof Palme på Sveavägens östra trottoar. Jag bedömer henne som bra mycket mer trovärdig än Ljubisa Najic.
Tillägg Säpo-PM.

Av 150 förhörda Grandvittnen är det enbart Mårten som ser att någon följer efter makarna Palme.
Citera
2020-08-04, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
OPK123 har haft vänligheten att förse mig med listor över de FN-svenskar som tjänstgjorde på Cypern 1969. Vi går igenom listorna för att försöka klura ut om det går att identifiera den så kallade FN-mannen i Aftonbladets artiklar om AGAG 1993. Personen ska då ha koppling till Säpomannen Utriainen.

Som alla förstår vimlar det av Andersson och Pettersson och Lundström. Jag är dessutom inte alls lika bevandrad som många andra i tråden när det gäller personer som möjligen kan vara aktuella i detta sammanhang.

Noterade ett namn:

LS Pettersson (hette inte Norlins chef det?) Född 1939. K-pistskytt på Cypern.

Annars kanske PA Jämting född 1946 kan passa med tanke på Östersund.
Norlins chef var intendent SL Pettersson.

https://drive.google.com/file/d/1xg0sxFCCrys26FB7JfEJ8GftHJeY21Co/view
Citera
2020-08-04, 03:06
Medlem
Sammanställning av observationer som jag hittat.

https://drive.google.com/file/d/1f9vV15l6LI8vOtO5_sXdNknE1nzCRwKd/view

Närmare tidsbestämning av Schaeffer. Hon stod vid busshållplatsen på Sveavägens östra sida, mitt för kyrkan, klockan 23,17 vid koll av tidtabell. Sekunder anges ej. Väntade runt 30 sekunder innan hon fortsatte. Då är vi framme vid omkring 23,18 vid vidare promenad söderut. Passerar sedan Dekorimahörnan och möter därefter eventuellt Fauzzi. Har inte lagt märke till något därutöver runt mordplatsen.

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-04 kl. 03:19.
Citera
2020-08-04, 03:17
Medlem
Annan lista jag hittat.

1. LJ på Tunnelgatan.
2. Övriga kända och förhörda mordplatsvittnen (AB, AD, LL, JÅS, IM, HJ, AH etc).
3. Den långe ljusklädde mannen 20 meter norr om mordplatsen.
4. Paret Anna Hage såg gå mot mordplatsen norrifrån direkt efter mordet.
5. AB:s gäng i Bankomaten.
6. AB:s arbetskamrater som kommit på efterkälken i bil från Apelbergsgatan/Sveavägen.
7. De 4 "poliserna" på Malmskillnadsgatan/Apelbergsgatan.
8. SE.
9. "Tensonmannen" Sveavägen 44.
10. ACR och GS på Malmskillnads- eller Regeringsgatan.
11. De båda poliserna med WT på Regeringsgatan (vittnet Christian).
12. Ami Rolder med sällskap.
13. De båda skådespelarkvinnorna som varit på Grand. Landgré och Åhlenius.
14. IM:s vänner vid Bankomaten på västra sidan.
15. Glenn M vid Bankomaten på västra sidan.
16. Poliserna Göran S och Per H, civilklädda.
17. Söderström och hans chaufför.
18. Södermalmspiketen.
19. Norrmalmspiketen.
20. "Andersson" på Kungsgatan.
21. De fem (?) ungdomarna i bilen som passerade mordplatsen då Palme föll.
22. WT-mannen vid Hötorgets t-bana.
23. Männen i bilen på Tunnelgatans västra sida.
24. Sven o Berith (GW:s bok) som skulle se på Jerry Williams show.
25. Narkotikaspanarna.
26. Höllinge/Föllinge som försvann.
27. Vittnena som varit på Grand och passerade mordplatsen före mordet (se Grandförhören).
28. YN/AZ på David Bagares gata.
29. Vittnet Hellgren.
30. Vittnet Schaeffer.
31. De båda männen som gick framför paret Palme förbi gatuköket ca 23.18-23.19.
32. De båda WT-männen på Johannesgatan.
33. Sigge C o Reine J på Luntmakargatan.
34. Skandiavakten Anette K.
35. Mannen i skyltfönstret La Carterie.
36. CD med chaufför på David Bagares gata.
Citera
2020-08-04, 03:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Ja du ser, det är mycket nu. Hur var det, är alla förhör med VG utlagda?.

I övrigt kan jag meddela att min lilla vykortsutredning är avslutad. Jag angrep från fem.olika håll.och tyckte en stund att det fanns ett vettigt mönster i ett av försöken.

Men jag insåg sen att det blev för krystat. Så nej, jag hittar inga dolda meddelanden..Texten får väl anses vara märklig som den är.
Citera
2020-08-04, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du ser, det är mycket nu. Hur var det, är alla förhör med VG utlagda?.

I övrigt kan jag meddela att min lilla vykortsutredning är avslutad. Jag angrep från fem.olika håll.och tyckte en stund att det fanns ett vettigt mönster i ett av försöken.

Men jag insåg sen att det blev för krystat. Så nej, jag hittar inga dolda meddelanden..Texten får väl anses vara märklig som den är.
Vykortet tror jag är ett internt skämt.

Allt material angående VG ska nu vara utlämnat. Men det finns inte upplagt. Vi får avvakta. Det hänger på den personen som begärt ut dokumenten.
Citera
2020-08-04, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Är som sagt kanske helt ute och cyklar nu. Eller så har jag hittat något.

Roger Östlund säger att två civila knarkspanare körde bort honom i närheten av Sigge Cedergrens bostad. Han hävdar sig ha känt igen en och namnger han för Mikael Hylin som kontaktar honom. Han vill inte medverka och svarar inte. Ingemar Krussel tycker att Östlunds uppgifterna låter märkliga - dessa spanare hade ju inte sådan tjänst då.

Hylin namnger aldrig spanaren, men berättar att samma namn som Roger nämner dyker upp på TK-protokollet i telefonavlyssningen mellan Roger och Sigge. En del av sidan syns i dokumentären, så det gick att identifiera vilket dokument som avses mer specifikt. Här hittar jag Björn Rosendahl.

Kort sammanfattat: Roger Östlund upplever sig ha blivit bortkörd av Björn Rosendahl i kvarteren runt mordplatsen vid en tidpunkt denna inte var i tjänst och som förbryllar kollegor.

Kan det vara signifikant? Ger Roger här ett namn på en spanare som rensar området? Eller är det bara en del i Rogers knarkdimma och inte värt att fästa någon vikt vid?

Superintressant just att det är BR som är den förste (?) namngivne eventuellt "privatspanande" polisen som inte alls har med MOP att göra enligt Dahlsten. Ett stort jävla tyvärr bara att uppgiftslämnaren är så enkel att avfärda.
Samtidigt så kanske det är en av de få saker som kommer spontant från RÖ och som faktiskt har hänt, till skillnad från sånt som Hylin suggestivt manar fram.
Vill man vara lite extra konspiratorisk så gör väl Hylin ett bra jobb med sin avskyvärda "dokumentär" att få RÖ att gå från "vanlig" pundare till nån så pass väck så han inte vet vilket årtionde han befinner sig i, som nån skrev. Därmed så är ett potentiellt viktigt vittne förklarat absolut otillförlitligt.
Citera
2020-08-04, 09:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

SL Pettersson är född 1929 och var en av mycket få som hade civilkurage att hävda en egen åsikt i det första årets PU. Det föll inte i god jord hos Hans Holmer. Trots att han var chef över spaningsroteln varskos han om MOP först 0215 och då av en bekant som hört på nattens ekonyheter. Finns inget som talar för att han skulle vart inblandad på något sätt.
Citera
2020-08-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
SL Pettersson är född 1929 och var en av mycket få som hade civilkurage att hävda en egen åsikt i det första årets PU. Det föll inte i god jord hos Hans Holmer. Trots att han var chef över spaningsroteln varskos han om MOP först 0215 och då av en bekant som hört på nattens ekonyheter. Finns inget som talar för att han skulle vart inblandad på något sätt.
Tror inte jag heller. Han råkade bara vara Norlins chef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in