2020-08-03, 21:49
Avstängd
Om man köper fabriksny bil borde man inom 10,000 mil behöva göra följande

1. Byta oljor o -filter

2. Byta brombelägg

3. Byta tändstift

4. o ev kamrem

5. Framvagn/bakvagn styrleder o bussningar skall inte heller ta slut under denna tid

Cadillac Northstar skall ha sin första service o tändstiftsbyte efter 16,000 mil - dock
torqstagsbussningarna slut innan o byter man inte dom i tid ryker nedre främre motofästet

I övrigt borde man som första o vettig ägare som sköter bilen inte ha några problem.

Vilka bilar har haft jätteproblem med massor av driftstopp o dyra reparationer inom denna tid

Så vad säger ni - vilka nya bilar är o har varit bara skit - o hur är de då begagnade
Citera
2020-08-03, 22:03
Medlem
Du måste ha läst fel.... Inte fan kör man 16000 mil. Sexton tusen mil..... Innan första service.
Oljan är väl slut efter ca 2000 mil.
Citera
2020-08-03, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Du måste ha läst fel.... Inte fan kör man 16000 mil. Sexton tusen mil..... Innan första service.
Jag tror det är du som läste fel. Han skriver att tändstiftsbyte skall göras efter 16.000 mil.
Citera
2020-08-03, 22:08
Medlem
Nej.... Han skriver : Cadillac Northstar skall ha sin första service o tändstiftsbyte efter 16,000 mil -
Citera
2020-08-03, 22:17
Medlem
Baalzamons avatar
Tror ganska många Northstar fick både ny topplockspackning och topplocksbultar inklusive helicoils före 16.000 mil. Den är då ingen problemfri amerikansk V8.
Citera
2020-08-03, 22:18
Avstängd
Citat:

JO man byter bara olja innan o bromsbelägg innan de tar slut (o torqstagsbussningarna som är lätt o billigt att byta själv)

"The related Northstar System was Cadillac's trademarked name for a package of performance features introduced in mid-1992 that coupled the 4T80E transmission, a 100,000 mile service interval, road sensing suspension, variable power steering, and 4-wheel disc brakes to the Division's high-output and high-torque Northstar engines."

här ser man de två torque strutsen till vänster o höger om motorn

http://gtcarlot.com/engines/Cadillac/Seville/1994/18623032/

https://www.amazon.com/DEA-A2781-Front-Engine-Torque/dp/B006NYIKDG

Tyvärr så hände det att topplocken började läcka vatten innan o ibland även oljeläckaga ovanför oljetråget.

Men topplocksläckaget var nog inget problem om man körde 3,000 mil per år eller mer.

Jag vill påstå att denna drivlina o bil var väldigt problemfri till drygt 10,000 mil i alla fall-
hört de som gått problemfritt i sverige till +25,000 mil - men också bilar som skrotats mellan'
17-20,000 mil - men dom är gamla o har inte gått mycket per år

Men nu var huvudsakliga problemet skitbilarna o särskilt de med höga nypriser
Senast redigerad av SC430 2020-08-03 kl. 22:27.
Citera
2020-08-03, 22:27
Medlem
Knucklehugss avatar
Fiat punto är en riktig skräpbil. Annars sägs det att Alfa Romeo 159 är ett märke och modell förföljt av diverse skitfel, allt ifrån elfel till kamkedjeras.
Citera
2020-08-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
JO man byter bara olja innan o bromsbelägg innan de tar slut (o torqstagsbussningarna som är lätt o billigt att byta själv)

"The related Northstar System was Cadillac's trademarked name for a package of performance features introduced in mid-1992 that coupled the 4T80E transmission, a 100,000 mile service interval, road sensing suspension, variable power steering, and 4-wheel disc brakes to the Division's high-output and high-torque Northstar engines."

här ser man de två torque strutsen till vänster o höger om motorn

http://gtcarlot.com/engines/Cadillac/Seville/1994/18623032/

https://www.amazon.com/DEA-A2781-Front-Engine-Torque/dp/B006NYIKDG

Tyvärr så hände det att topplocken började läcka vatten innan o ibland även oljeläckaga ovanför oljetråget.

Men topplocksläckaget var nog inget problem om man körde 3,000 mil per år eller mer.

Jag vill påstå att denna drivlina o bil var väldigt problemfri till drygt 10,000 mil i alla fall-
hört de som gått problemfritt i sverige till +25,000 mil - men också bilar som skrotats mellan'
17-20,000 mil - men dom är gamla o har inte gått mycket per år

Men nu var huvudsakliga problemet skitbilarna o särskilt de med höga nypriser

Fast byter man olja, så gör man väl ändå en service, eller hur?
Citera
2020-08-03, 23:01
Avstängd
Citat:
Fast byter man olja, så gör man väl ändå en service, eller hur?

Nej - det är väldigt vanligt att även rika i usa byter olja o oljefilter (eller deras barn)

Om USA bilar skulle kräva apparat för nollställning vid oljebyte skulle bilarna inte gå att sälja

Jag har vetat detta med 16,000 mil sedan de i stort sett kom o jag ville först inte tro på det
(jag heller)
Citera
2020-08-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nej - det är väldigt vanligt att även rika i usa byter olja o oljefilter (eller deras barn)

Om USA bilar skulle kräva apparat för nollställning vid oljebyte skulle bilarna inte gå att sälja

Jag har vetat detta med 16,000 mil sedan de i stort sett kom o jag ville först inte tro på det
(jag heller)

Så dom har satt den intervallen för att folk ska köpa den modellen?
Den säger till om service i display efter 16000 mil?
Men folk fattar ändå att olja får man byta oftare....
I mina ögon är ju ett oljebyte en service, en oljeservice.
Citera
2020-08-03, 23:15
Avstängd
Citat:
Så dom har satt den intervallen för att folk ska köpa den modellen?
Den säger till om service i display efter 16000 mil?
Men folk fattar ändå att olja får man byta oftare....
I mina ögon är ju ett oljebyte en service, en oljeservice.

SC430 förklarar - man lämnar inte in bile på verkstad i USA för oljebyte - den gör man själv
eller åker till något snabbställe. Här är en drive-in som fixare på 15 minuter

https://www.fuelsandlubes.com/valvoline-instant-oil-change-continues-expand-u-s/?cn-reloaded=1

sen är naturligtvis 16,000 milaservicen rätt omfattande.
Citera
2020-08-03, 23:23
Medlem
IceEyess avatar
Volvo 480 och Saab 900 gladde väl knappast sina ägare efter att de hade rullat ut från nybilshallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in