Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-03, 17:33
Medlem
Christopher.s avatar
Är likadant för mig, slutar om ett par timmar, målsättning betala räkningar, bajsa, runka och jobba 5 minuter samt naturligtvis flashback.
Citera
2020-08-03, 18:14
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Typ vad jag gjorde på mitt förra jobb tills någon kom på att tjänsten inte behövdes längre. Byt arbetsplats.
Citera
2020-08-03, 18:37
Medlem
datalogs avatar
Samma hos oss. Iofs kommer det nog bli en del att göra när folk/kunder kommer tillbaka efter semestern, men just nu är det stendött. Jag sa det till min chef, och hon sa att jag kan sätta mig och läsa på om valfritt ämne som jag tror är relevant för framtida arbete.

Upptäckte att min jobblaptop klarar av att lira WoW helt utan problem Kommer nog jobba hemifrån resten av veckan också.
Citera
2020-08-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej!

I den här tråden vill jag höra från er tjänstemän/tjänstekvinnor hur mycket ni egentligen jobbar på er arbetsplats på en dag uttryckt i timmar eller liknande. Och om ni jobbar lite/mycket om ni är nöjda över det eller trycker som jag att det är sjukt tråkigt att det är för lite.

———————————————
Lite om mig om ni orkar läsa:
Började min karriär på riktigt för 5 år sedan efter uni. Jobbat på flera myndigheter.

2018-2020 Kommunal tillsynsmyndighet- jobbade då cirka 3 timmar varje dag resterande av tiden surfade jag eller kollade på youtube. Fick goda vitsord av min chef eftersom han tyckte att jag jobbade så himla bra. Det är sjukt jag vet! Stannade kvar där pga arbetskollegorna.

2020- jobbar idag på ett privat företag med kvalitet och arbetsmiljöfrågor. Jobbar i snitt 3-4 timmar aktivt resterande tid sitter jag på telefonen. Jobbat hemma en hel del nu i Corona-tider och då har jag suttit och spelat.

Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.

Tacksam för svar hur ert arbete ser ut, det kanske ser ut såhär på den generella svenska arbetsplatsen inom tjänstemannasektorn.

Till mitt försvar har jag påtalat detta, min chef: ”arbetet är såhär i vissa perioder”

Jag har liknande bakgrund och arbetade som tjänsteman efter examen.
Minns att första tiden var en chock: ”ska det vara såhär?”
Men nåde den som har synpunkter..
Det lustiga är att - trots bristen på arbete kan du ändå bli bestraffad för att vara ”lat” (?!)

Jag drivs av att ha mycket att göra så det här var verkligen en totalkrock.
Har inte heller utnyttjat så mycket som ett minimum av mina tillskansade läror från högskolan/uni...

Underskatta aldrig risken för utbrändhet pga bristen på stimulans.....

En polare t mig jobbade vid en annan myndighet jämte denna.
Närmaste kollegan till polaren gick under epitetet ”Peter Patiens”.. gissa vad hans arbetsdagar bestod av..
Senast redigerad av TheWhi 2020-08-03 kl. 19:03.
Citera
2020-08-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Jävlar jag har magisterexamen och tjänar 32000... Som chef. Jävla skit

Jag har utbildning som tar 6 månader o har typ din lön men skillnaden är ju att du kmr troligtvis ha en stor löneökning varje år
Sen ska du nog inte stirra dig blind på lönen heller finns annat som värderas högt också med arbete kan tänka mig att du brinner för det du håller på med om du orkat gå den utbildningen
Citera
2020-08-03, 19:20
Medlem
Jiiimboohs avatar
På mitt nuvarande jobb var det väldigt lugnt till en början, till den graden att jag började bli orolig att de skulle komma på att de anställt för många. Sedan tog lågsäsongen slut och då fanns det att göra. Då fick man istället anstränga sig för att hinna med allt. Så ja, det kan gå upp och ner på en del arbetsplatser.
Citera
2020-08-03, 19:22
Medlem
Blir avundsjuk. Själv hinner jag sällan ta lunch trots att jag jobbar nonstop från att jag sätter på mobilen tidig morgon och jobbar som ett as hela dagarna. Jag behöver ofta jobba över och är helt dränerad när jag kommer hem till alla måsten som fortsätter vänta hemma. Tjänsteman, offentlig sektor.
Citera
2020-08-03, 19:34
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Förstår faktiskt inte varför inte fler jobbar i offentlig sektor. Varför vill någon jobba som en åsna hos någon privat?

Därför att folk allmänt sett är lata, har jobbat på flera myndigheter och du skulle veta, det handlar mest om att sitta av 8 timmar om dagen, rena döden jobba där om man är driftig och har ambitioner.
Citera
2020-08-03, 19:35
Medlem
Är det detta vi wt ska ha mindervärdighetskomplex över, att inte kunna spela wow på dagarna

Inte konstigt att mer än hälften av sjukskrivningarna hos akademikerna beror på psykisk sjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av Superduper72
Blir avundsjuk. Själv hinner jag sällan ta lunch trots att jag jobbar nonstop från att jag sätter på mobilen tidig morgon och jobbar som ett as hela dagarna. Jag behöver ofta jobba över och är helt dränerad när jag kommer hem till alla måsten som fortsätter vänta hemma. Tjänsteman, offentlig sektor.

Sluta trolla.
Citera
2020-08-03, 19:35
Medlem
Bättre du använder åtminstone en del av dödtiden till relevant kompetensutveckling. Inte roligt om du plötsligt får massor att göra och dessutom inte har koll på hur du ska lösa dina nya arbetsuppgifter. Kanske finns något du kan läsa på som ger dig mer stimulerande arbetsuppgifter?
Sen kanske det finns jobb som ingår som du struntar i t ex dokumentation? Inget konstigt heller att fika 20 minuter två gånger per dag och snacka med kolleger. Sådant brukar uppskattas och anses ofta ingå i en vanlig arbetsdag.
På mitt jobb är det högt tempo och nya tekniker att läsa in hela tiden, men har varit med om lugnare tider också Det effektiviseras högt och lågt så slappa jobb blir det nog färre av för varje omorganisation.
Citera
2020-08-03, 19:50
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Om jag får fråga skulle du vilja jobba med det du är utbildad inom även om det innebär met stress eller trivs du som det är nu?

Frågar nämligen för att jag själv har börjat värdera pengar mindre och en lugnare vardag allt mer ju äldre jag blir
Aldrig i livet! Håller just nu på att plugga något helt annat och måste finansiera studierna på annat sätt än CSN. Trivs väldigt bra med mitt liv för tillfället

Jag jobbar ”bara” 75% och det är oerhört skönt. Jag har annat att göra än att vara på jobbet och enbart leva för lediga helger och semester. Det bästa med att jobba natt är avsaknaden av alla chefer och andra personer som lägger sig i hur jag arbetar.
Citera
2020-08-03, 19:53
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej!

I den här tråden vill jag höra från er tjänstemän/tjänstekvinnor hur mycket ni egentligen jobbar på er arbetsplats på en dag uttryckt i timmar eller liknande. Och om ni jobbar lite/mycket om ni är nöjda över det eller trycker som jag att det är sjukt tråkigt att det är för lite.

———————————————
Lite om mig om ni orkar läsa:
Började min karriär på riktigt för 5 år sedan efter uni. Jobbat på flera myndigheter.

2018-2020 Kommunal tillsynsmyndighet- jobbade då cirka 3 timmar varje dag resterande av tiden surfade jag eller kollade på youtube. Fick goda vitsord av min chef eftersom han tyckte att jag jobbade så himla bra. Det är sjukt jag vet! Stannade kvar där pga arbetskollegorna.

2020- jobbar idag på ett privat företag med kvalitet och arbetsmiljöfrågor. Jobbar i snitt 3-4 timmar aktivt resterande tid sitter jag på telefonen. Jobbat hemma en hel del nu i Corona-tider och då har jag suttit och spelat.

Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.

Tacksam för svar hur ert arbete ser ut, det kanske ser ut såhär på den generella svenska arbetsplatsen inom tjänstemannasektorn.

Till mitt försvar har jag påtalat detta, min chef: ”arbetet är såhär i vissa perioder”

Du säger att du är driftig, samtidigt att du kollar Netflix på arbetstid. I min värld låter det som att du ständigt behöver någon som talar om för dig vad du ska göra. För om ingen gör det så går du på tomgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in