Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-03, 02:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tja, jag tycker ju att fasta inte är normalt.

Frågan är ju om definitionen av normalt är vad dina känslor säger eller om innebörden styrs av andra faktorer.
Citera
2020-08-03, 02:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Frågan är ju om definitionen av normalt är vad dina känslor säger eller om innebörden styrs av andra faktorer.
Men det normala är väl att äta regelbundet?
Citera
2020-08-03, 02:19
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej. Och det sistnämnda tänker jag inte ens lägga ned tid på att kommentera. Fullständigt nonsens och ett missvisande inlägg från din sida. Det blir inte slagg och klägg av livsmedlen du nämner, du kan hävda det, och så får du gärna presentera forskning på detta. Och helst utan utsvängande inlägg om en påhittad förklaring som för dig är logisk. Jag vill se etablerat fakta och vetenskaplig grund på att det samlas så kallat klägg och slagg.

Tillägg, om du inte bemöter det jag efterfrågar och svävar ut om annat, så kommer jag ej bemöta detta. Tack på förhand.

[/quote]

Du blev ägd, du har fel, spela inte dum.

Sen är det som vanligt när du börjar bli osäker då ska fakta, forskning, studier och allt annat fram, allt för att göra det så jobbigt för motparten i hopp om att det släpps och när det ändå presenteras så försöker du förminska det.

Du, pelle, du borde googla fakta och komma med motbevis, eller så kanske du bara själv (du alltså) googlar och lär dig om varför det är dåligt för hälsan men du vill ju inte äta dina pågen och gifflar med ångest.

Du vet basic shit om kost och hälsa, du ska inte vara moderator i den här delen.
Citera
2020-08-03, 02:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Är det? När blev det så och i vilken kultur?
Citera
2020-08-03, 02:27
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Från när exakt menar du att det gällde och hur länge sträckte sig den epoken? Vilken del av världen är det du beskriver?

Det gällde fram till att människan slutade äta det vilda.

Citat:

Nej, det är att fasta.
Citera
2020-08-03, 02:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Det gällde fram till att människan slutade äta det vilda.

Nej, det är att fasta.

Har vi slutat äta det vilda?
Citera
2020-08-03, 05:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Du blev ägd, du har fel, spela inte dum.

Sen är det som vanligt när du börjar bli osäker då ska fakta, forskning, studier och allt annat fram, allt för att göra det så jobbigt för motparten i hopp om att det släpps och när det ändå presenteras så försöker du förminska det.

Du, pelle, du borde googla fakta och komma med motbevis, eller så kanske du bara själv (du alltså) googlar och lär dig om varför det är dåligt för hälsan men du vill ju inte äta dina pågen och gifflar med ångest.

Du vet basic shit om kost och hälsa, du ska inte vara moderator i den här delen.
Nej, det är inte för jag är osäker. Jag efterfrågar källor eftersom det är den som kommer med påståendet som har bevisbördan, inte jag i denna situation, och för att det inte ska bli missvisande för andra som läser tråden. Jag förminskar absolut ingenting, källkritik är viktigt om man uttrycker sig om forskning, och då duger det inte att länka till en blogg/artikel/text utan referenser. Framförallt om man uttrycker sig såpass säkert och utan kontext, får det att låta som att det är erkänd fakta och att forskning finns, så bör man enkelt kunna länka till den. Det är inte motpartens uppgift att varken motbevisa eller bevisa, det är den med påståendet. Och tyvärr så verkar det här inte finnas några sådana belägg. Oavsett vad du eller andra tycker så är det så det är.
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-08-03 kl. 05:52.
Citera
2020-08-03, 15:20
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Nej, det är att fasta.
Men hur kan det vara det? Var får man näring från om man fastar?
Senast redigerad av Furienna 2020-08-03 kl. 15:38.
Citera
2020-08-03, 17:42
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Men hur kan det vara det? Var får man näring från om man fastar?

Det naturliga för människan har varit att gå hungrig.
Det lärs ut för lite om hur det var förr i tiden och vi behöver enbart titta tillbaka på 1900-talets första hälft för att komma fram till att dom allra flesta gick hungriga.

Det fanns inte ett överflöd och att frossa det ansågs som lättja och en synd.
Idag så frossas det.

Min mormor åt gröt eller välling på morgonen, fick gå upp kl 05.00 och hjälpa till på gården, hämta in vatten och ägg osv.
Sedan till skolan gå till fots 2mil, mat det hade eleverna med sig hemifrån, i regel en smörgås, gick/sprang hem två mil hungrig och mat blev det runt kl17.00 och då var hon redigt hungrig.
Inga snacks/godis/glass där heller, hon åt bär på vägen hem ifrån skolan, det var det bästa som hon visste och att hon fick mumsa i fred, på den tiden så åt man inte bär utan att man plockade bär och gjorde något av dem.
Allt hölls kort då det fanns inget överflöd, det som fanns det skulle räcka länge, att vara hungrig det var något normalt och som dem arbetade så att nog fick dem tillräckligt med näring, kvalitativ näring, och så var livet fram tills 1960-talet
Citera
2020-08-03, 18:12
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det naturliga för människan har varit att gå hungrig.
Det lärs ut för lite om hur det var förr i tiden och vi behöver enbart titta tillbaka på 1900-talets första hälft för att komma fram till att dom allra flesta gick hungriga.

Det fanns inte ett överflöd och att frossa det ansågs som lättja och en synd.
Idag så frossas det.

Min mormor åt gröt eller välling på morgonen, fick gå upp kl 05.00 och hjälpa till på gården, hämta in vatten och ägg osv.
Sedan till skolan gå till fots 2mil, mat det hade eleverna med sig hemifrån, i regel en smörgås, gick/sprang hem två mil hungrig och mat blev det runt kl17.00 och då var hon redigt hungrig.
Inga snacks/godis/glass där heller, hon åt bär på vägen hem ifrån skolan, det var det bästa som hon visste och att hon fick mumsa i fred, på den tiden så åt man inte bär utan att man plockade bär och gjorde något av dem.
Allt hölls kort då det fanns inget överflöd, det som fanns det skulle räcka länge, att vara hungrig det var något normalt och som dem arbetade så att nog fick dem tillräckligt med näring, kvalitativ näring, och så var livet fram tills 1960-talet
Märkte du inte själv att du nämnde gröt, välling, smörgåsar och bär? Hur är det fasta?
Citera
2020-08-03, 18:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Märkte du inte själv att du nämnde gröt, välling, smörgåsar och bär? Hur är det fasta?

Specifika och längre perioder mellan målen jämfört med samtidens rutiner.
Citera
2020-08-03, 20:38
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:

Fasta och fasta, det var långt i mellan målen och ändå så hade dem gott om energi.
Fasta strikt menat det är inte skadligt, svält däremot är skadligt.
Idag så blir människan slö och orkeslös för att den tar för mycket av allt! Övergödning!

Man måste äta si o så ofta, dricka mycket vätska, ja att man vänjer kroppen till att den måste ha något hela tiden för att man ska må bra, exakt den samma mekanism som med droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in