2020-08-03, 16:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Visst, Lena hade behövt hjälp. MEN, det primära måste varit att ha fått Stefan att inte begå det extrema och vidriga brottet, dvs mordet. Lena sa till Stefan (ej ordagrant) innan planerade resan till Norge att Stefan inte har henne i sitt grepp längre. Vad hjälpte det?

Så det hjälper inte att bara koncentrera sig på vad Lena borde gjort utan hur man skulle förmå Stefan att inte begå kanske det vidrigaste brottet som finns. Att ta en människas liv av daga.

Visst, Lena hade behövt hjälp,,,,,MEN, det skiter vi i eftersom vi sitter benhårt fast i kraftig förnekelse om hennes sjukdom.

Eller ska vi spara in på psykvården och låta församlingarna utbilda hypomaniker med förhöjd sexdrift till pastorer med vigselrätt istället?

– Hypomani är ett upphöjt tillstånd där man känner sig glad, uppåt och självsäker. Och har man varit deprimerad under en tid innan är det förstås en stor lättnad. Alla vill ju känna att de mår bra. Man har mycket energi, är social och utåtriktad, har lätt att få kontakt med folk och hinner med hur mycket som helst.

Undan för undan blir man alltmer inne i sin egen förhöjda självbild, man sover allt mindre, negligerar risker och omgivningen upplever ofta att man blir självisk och empatilös.

– Det är inte ovanligt till exempel att man får en förhöjd sexdrift, och inleder relationer. Har man ett förhållande är det inte ovanligt att man lever ett dubbelliv under den här perioden. Man blir gränslös, men ser inte själv att det är något konstigt med hur man beter sig. Så det kan vara svårt för omgivningen att förstå vad det är som händer.

https://www.mabra.com/psykologi/misstanker-du-att-du-ar-bipolar-har-ar-de-vanligaste-symtomen/

Lena som trots att hon sov ca 4 tim/natt hade en anmärkningsvärd energi, var extremt social och hade så lätt att få kontakt med folk att hon blev vän efter att träffat en man en enda gång. Följden blev långtidsjukskriving för utbrändhet.

Hon hade den förhöljda självbilden , sexdriften, själviskheten och empatilösheten vilket dubbelivet som mångårig älskarinna till mannen hon vigt förutsatte.

Lena skrek på hjälp för döva öron hos dom som av personlig omognad inte klarade av att se henne.

Det hjälper att förstå det är vanhelgande att inte dra lärdom av hennes tragiska öde för att slippa bredda sin syn på vad som förevarit mordet..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-08-03 kl. 16:27.
Citera
2020-08-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det måste ha varit en väldig traumatisk upplevelse för Lena att behöva uppleva detta, man kan förstå att hon behövde gå i terapi.

AK Facebook Messenger del D 2673-3411 (pdf sida 208);
Vi hade sex i samband med FTF alldeles nyligen, I er bil, I skuffen, fällda säten. Och ja, vi har haft det även uppe i T*heas rum, i hennes säng. Uppe i vattentornet. Vid Svartån, på båda jobben, i naturen, vid cachar, vartsomhelst. Jag var med honom och kollade på stort badkar på Bauhaus. "Du får komma och bada i det med mig". Skriver till mig att han saknar mig. Min kropp, mitt prat, mitt allt. Att han svullnar nu. Att han vill in i mig nu, i sängen.

Ett litet axplock från ett larmsamtal mellan Lena och operatör på PKC då Lena kände sig *hotad*, av SD som hon var* tvungen* att ha sex med 2-4 gånger i veckan i sex år, + ett x antal andra män.

Lite gråt och skratt emellanåt förstärker verkligen trovärdigheten, och lite terapi-prat på det, och sedan lite annat som Lena inte kunde motstå trots att hon var *hotad*.

Aktb 158 s 38-44, DENNA AKTB BORDE LÄSAS AV MÅNGA HÄR INNE I TRÅDEN HUR DENNA ÖVERDRIVNA HYCKLERSKA VAR

L: Jag är liksom ... i upplösningstillstånd redan, både för att jag är rädd men också av liksom
egen skam
och sådär (låter ledsen och börjar gråta lite) och jag behöver inte att en polis
skrattar åt mig också

P: Nej, nej, nej, nej men alltså, nej! Snälla Lena, det är ju verkligen inte ... var det så igår
menar du?
L: Inte skrattade åt mig men ... EN LÖGN

L: Nej men jag har trott att det skulle bli vi och jag har hoppats det och han har sagt att det
ska bli det och vi ska åka till Kilimanjaro och ... och vi ska bo i hans hus, han ska bara skicka
ut henne,
och du vet, men det blir ju aldrig så.
alltså jag behöver ju inte sitta och terapiprata med polisen.

Presenterna tackade hon inte nej till, de mottog hon utan att känna sig hotad.

L: Han kommer med presenter och blommor och kärlek och då liksom, då är det vi igen

L: dyra presenter han kommer med ibland
P:Mm
L: Gaskök för tusen spänn, liggunderlag för 1300, sonos-högtalare för två och ett halvt tusen,
klätterutrustning för tre och ett halvt. .. du vet det, det. .. vansinniga älskarinnapresenter.
Smycken ... halsband från San Fransisco, örhängen från Estland.

P: Mm. Fast då skulle han väl inte vara såhär snäll egentligen?

Lenas egna ord om sig själv i samhället, till operatör på PKC

L: Men, då ska jag behöva undra om han säger nånting till dom då, att han, deras mamma
knullar runt i samhälle ... ja men du vet

Hur dolde S alla presentköp till L för H? Tyder på att det finns ett dolt konto?
Citera
2020-08-03, 16:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Mao, Stefan var (är) opåverkbar. Då får han ta konsekvenserna av att han löste det på sitt sätt. Det kan inte Lena lastas för. Hon trodde aldrig att hon skulle bli mördad. Varningssignalerna på Stefan dök upp redan när han funderade på att ta livet av sin familj och hotade att göra detsamma med Lena och ett av hennes barn. Ingen utomstående brydde sig. Men är man en virrhjärna och inte ser Stefans ansvar, så är det ingen idé att försöka övertyga om ansvaret. Opåverkbar.
Det finns flera som tycker att LW borde ha uppfattat varningssignalerna.
Borde inte HD ha uppfattat dem också, mycket tidigare än vad LW gjorde?

Ändå verkar hon inte vara rädd.
Eller också är hon verkligen rädd för att lämna SD och spelar bara med tills hon är säker på att han är inlåst.
Hon har ju fått se hur det kan gå för den som inte lyder.

HD verkar inte heller vara en normal mamma med behov av att skydda sina barn.
Citera
2020-08-03, 16:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det måste ha varit en väldig traumatisk upplevelse för Lena att behöva uppleva detta, man kan förstå att hon behövde gå i terapi.

AK Facebook Messenger del D 2673-3411 (pdf sida 208);
Vi hade sex i samband med FTF alldeles nyligen, I er bil, I skuffen, fällda säten. Och ja, vi har haft det även uppe i T*heas rum, i hennes säng. Uppe i vattentornet. Vid Svartån, på båda jobben, i naturen, vid cachar, vartsomhelst. Jag var med honom och kollade på stort badkar på Bauhaus. "Du får komma och bada i det med mig". Skriver till mig att han saknar mig. Min kropp, mitt prat, mitt allt. Att han svullnar nu. Att han vill in i mig nu, i sängen.

Ett litet axplock från ett larmsamtal mellan Lena och operatör på PKC då Lena kände sig *hotad*, av SD som hon var* tvungen* att ha sex med 2-4 gånger i veckan i sex år, + ett x antal andra män.

Lite gråt och skratt emellanåt förstärker verkligen trovärdigheten, och lite terapi-prat på det, och sedan lite annat som Lena inte kunde motstå trots att hon var *hotad*.

Aktb 158 s 38-44, DENNA AKTB BORDE LÄSAS AV MÅNGA HÄR INNE I TRÅDEN HUR DENNA ÖVERDRIVNA HYCKLERSKA VAR

L: Jag är liksom ... i upplösningstillstånd redan, både för att jag är rädd men också av liksom
egen skam
och sådär (låter ledsen och börjar gråta lite) och jag behöver inte att en polis
skrattar åt mig också

P: Nej, nej, nej, nej men alltså, nej! Snälla Lena, det är ju verkligen inte ... var det så igår
menar du?
L: Inte skrattade åt mig men ... EN LÖGN

L: Nej men jag har trott att det skulle bli vi och jag har hoppats det och han har sagt att det
ska bli det och vi ska åka till Kilimanjaro och ... och vi ska bo i hans hus, han ska bara skicka
ut henne,
och du vet, men det blir ju aldrig så.
alltså jag behöver ju inte sitta och terapiprata med polisen.

Presenterna tackade hon inte nej till, de mottog hon utan att känna sig hotad.

L: Han kommer med presenter och blommor och kärlek och då liksom, då är det vi igen

L: dyra presenter han kommer med ibland
P:Mm
L: Gaskök för tusen spänn, liggunderlag för 1300, sonos-högtalare för två och ett halvt tusen,
klätterutrustning för tre och ett halvt. .. du vet det, det. .. vansinniga älskarinnapresenter.
Smycken ... halsband från San Fransisco, örhängen från Estland.

P: Mm. Fast då skulle han väl inte vara såhär snäll egentligen?

Lenas egna ord om sig själv i samhället, till operatör på PKC

L: Men, då ska jag behöva undra om han säger nånting till dom då, att han, deras mamma
knullar runt i samhälle ... ja men du vet
Bra du tar upp det.
Som ensamstående långtidssjukskriven trebarnsmamma levde LW långt över sina tillgångar.
Låsbytet 2017 gick bara det på 5 000:- Utrustningen , cyklar, klätterutrustning, etc, var inte av några billiga märken. Till det flera stycken mobiler.

Hur försörjde LW sig eller snarare vilka var det försörjde henne? Är det sekretessat?

Det går inte bortse att det urartade mötet bakom planket straxt innan en kostsam norgeresa kan ha med pengar att göra. Kan hon som vanligt prioriterat sig själv först snott med sig pengar som var avsedda till annat?

Kan det varit pengar som var så oerhört viktigt att UW fick specialtillstånd från polisen så att NW kunde trava i på misstänkt BP och hämta dom dagen då Lena försvann 2018-05-15?
Vad var så viktigt att det överskuggande oron att mamma försvunnit?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-08-03 kl. 17:35.
Citera
2020-08-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns flera som tycker att LW borde ha uppfattat varningssignalerna.
Borde inte HD ha uppfattat dem också, mycket tidigare än vad LW gjorde?

Ändå verkar hon inte vara rädd.
Eller också är hon verkligen rädd för att lämna SD och spelar bara med tills hon är säker på att han är inlåst.
Hon har ju fått se hur det kan gå för den som inte lyder.

HD verkar inte heller vara en normal mamma med behov av att skydda sina barn.

S är en narcisstisk sadist som manipulerat den egna familjen i alla år och L under minst 6 år. H blev djupt depressiv och L trasade sönder sitt psyke. H började bryta sig loss och vaknade till liv av sillen? L började också må bättre. S tappade kontrollen och hans kontrollerande sadism tog inte längre? H har han fortsatt grepp om för att de har två ungar tillsammans och för att hon många ggr önskat att L inte fanns? L är borta och H njuter av det, men det kostar på psyket att vara bojad vid S?

Barnen, vem tar hand om dem? De har farliga föräldrar.
Citera
2020-08-03, 17:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
S är en narcisstisk sadist som manipulerat den egna familjen i alla år och L under minst 6 år. H blev djupt depressiv och L trasade sönder sitt psyke. H började bryta sig loss och vaknade till liv av sillen? L började också må bättre. S tappade kontrollen och hans kontrollerande sadism tog inte längre? H har han fortsatt grepp om för att de har två ungar tillsammans och för att hon många ggr önskat att L inte fanns? L är borta och H njuter av det, men det kostar på psyket att vara bojad vid S?

Barnen, vem tar hand om dem? De har farliga föräldrar.
Herregud sån rappakalja.
Är han narcissisk sadist nu också?
Är det bilden på den mosande bromsen du tolkar som sadism?
Lena var en farlig förälder som voltade med bilen med barnen i för att hon inte kunde slita blicken från en av hennes älskade mobiler. Det är välan så att du önskar att Hanna och SD är farliga men i den sanna verkligheten är dom det absolut inte ?
Citera
2020-08-03, 17:53
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Visst, Lena hade behövt hjälp,,,,,MEN, det skiter vi i eftersom vi sitter benhårt fast i kraftig förnekelse om hennes sjukdom.

Eller ska vi spara in på psykvården och låta församlingarna utbilda hypomaniker med förhöjd sexdrift till pastorer med vigselrätt istället?

– Hypomani är ett upphöjt tillstånd där man känner sig glad, uppåt och självsäker. Och har man varit deprimerad under en tid innan är det förstås en stor lättnad. Alla vill ju känna att de mår bra. Man har mycket energi, är social och utåtriktad, har lätt att få kontakt med folk och hinner med hur mycket som helst.

Undan för undan blir man alltmer inne i sin egen förhöjda självbild, man sover allt mindre, negligerar risker och omgivningen upplever ofta att man blir självisk och empatilös.

– Det är inte ovanligt till exempel att man får en förhöjd sexdrift, och inleder relationer. Har man ett förhållande är det inte ovanligt att man lever ett dubbelliv under den här perioden. Man blir gränslös, men ser inte själv att det är något konstigt med hur man beter sig. Så det kan vara svårt för omgivningen att förstå vad det är som händer.

https://www.mabra.com/psykologi/misstanker-du-att-du-ar-bipolar-har-ar-de-vanligaste-symtomen/

Lena som trots att hon sov ca 4 tim/natt hade en anmärkningsvärd energi, var extremt social och hade så lätt att få kontakt med folk att hon blev vän efter att träffat en man en enda gång. Följden blev långtidsjukskriving för utbrändhet.

Hon hade den förhöljda självbilden , sexdriften, själviskheten och empatilösheten vilket dubbelivet som mångårig älskarinna till mannen hon vigt förutsatte.

Lena skrek på hjälp för döva öron hos dom som av personlig omognad inte klarade av att se henne.

Det hjälper att förstå det är vanhelgande att inte dra lärdom av hennes tragiska öde för att slippa bredda sin syn på vad som förevarit mordet..

Bra inlägg som beskriver en stor del av vigselförrättaren.

Lena ansökte om hjälp både inom frikyrkan och vården där hon förmodligen beskrev sin situation, med SD, vilket tydligen inte resulterade i en fortsatt utredning.

En del har påstått att Lena var som *öppen bok*. när jag läser
den beskrivning som du delar om Hypomani så är det verkligen en *öppen bok* om Lena.

Beskrivningen kunde inte bli mera sann, förnekarna
fortsätter att blunda för sanningen, att även ett offer kan ha negativa sidor, som även framkommer i FUP, om sanningsförnekarna läser den på rätt sätt.

De *vänner*Lena anförtrodde sig åt verkar inte ta Lenas rop på hjälp på ett allvarligt sätt, de kanske inte förstod, många av hennes *vänner* både män och kvinnor, de kanske inte insåg allvaret när de chattade med Lena, ena stunden var det ris i nästa stund var det ros om SD, ett verkligen förvillat tillstånd hos pastor Lena.
Senast redigerad av Smhf 2020-08-03 kl. 17:58.
Citera
2020-08-03, 18:00
Medlem
Citat:
Herregud sån rappakalja.
Är han narcissisk sadist nu också?
Är det bilden på den mosande bromsen du tolkar som sadism?
Lena var en farlig förälder som voltade med bilen med barnen i för att hon inte kunde slita blicken från en av hennes älskade mobiler. Det är välan så att du önskar att Hanna och SD är farliga men i den sanna verkligheten är dom det absolut inte ?

Sadister njuter av kontroll och maktkänslor. Tycker du att S var en snäll kompis när han höll Jelly på halster när han drev gäck m honom "Bara jag vet", "ni andra får leva i ovisshet". Alla ska "lyda blint", barnen, älskarinnan och kompisen. Dolda budskap i loggar som "döden i närheten" och närbild på en mosad mus med inälvorna utanför kanske du tycker är väldigt trevligt och mysigt? Det tycker inte jag. Det är även sadistiskt att skicka in en pinne i hjulet på kompisens cykel. Nej, S har inte blivit sadist. Han är nog född sån. Elak, avundsjuk och utan samvete för mordet på sin bästaste av vänner?
Citera
2020-08-03, 18:10
Medlem
Citat:
Bra du tar upp det.
Som ensamstående långtidssjukskriven trebarnsmamma levde LW långt över sina tillgångar.
Låsbytet 2017 gick bara det på 5 000:- Utrustningen , cyklar, klätterutrustning, etc, var inte av några billiga märken. Till det flera stycken mobiler.

Hur försörjde LW sig eller snarare vilka var det försörjde henne? Är det sekretessat?

Det går inte bortse att det urartade mötet bakom planket straxt innan en kostsam norgeresa kan ha med pengar att göra. Kan hon som vanligt prioriterat sig själv först snott med sig pengar som var avsedda till annat?

Kan det varit pengar som var så oerhört viktigt att UW fick specialtillstånd från polisen så att NW kunde trava i på misstänkt BP och hämta dom dagen då Lena försvann 2018-05-15?
Vad var så viktigt att det överskuggande oron att mamma försvunnit?

Det verkar onekligen som att hon har levt över sina tillgångar ni som orkat läsa igenom hela FUPen finns det nått där om hur LW finansierat sitt leverne. Kanske är nått som polisen borde undersöka kan det vara så att LW varit skyldig någon stora summor pengar som har tröttnat på att inte få tillbaka?
Citera
2020-08-03, 18:22
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det visade sig vara tryckfelsnisse. Backman sa att SD visste att SD inte begått mordet. Ändrades sedan i tidningen som fick det fel första omgången men har verkligen satt myror i huvudet på tråden.

Jaha det var så det var .
Tack för info.Elsa
Citera
2020-08-03, 18:25
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det verkar onekligen som att hon har levt över sina tillgångar ni som orkat läsa igenom hela FUPen finns det nått där om hur LW finansierat sitt leverne. Kanske är nått som polisen borde undersöka kan det vara så att LW varit skyldig någon stora summor pengar som har tröttnat på att inte få tillbaka?

Lena fick hjälp av sina adoptivföräldrar under sjukskrivningen.

Aktb 146, s 107, förhör med hennes adoptivmamma G*n J*ohansson.

Ekonomi
Under sjukskrivningen fick Lena mindre i lön. G*un och L*asse hjälpte henne ekonomiskt med
ca 50.000 kronor
Citera
2020-08-03, 18:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Skrivet ca, 6 mån efter mordet 2018-11-30, 21:41
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nää, det är inte dom populäraste frågorna i tråden precis

Kan dra en teori som jag har angående UWs sista skilsmässa.

Jag tror LW ligger bakom den, antagligen med löfte om att dom
skulle försöka bli en familj igen.
Men när skilsmässan va klar så va dom på ruta ett igen å UW ointressant.

Om det stämmer så finns det sannolikt fler i den familjen som
minst sagt är ganska sura på LW.
Som sagt en teori.

Att anledingen till UW,s fega skilsmässa via mail till sin stackars fru MH var att den svartsjuka sovrumssmygade fd frun LW lovat honom guld och gröna skogar igen är ingen högddsare med tankte på vad som avslöjats i FUP.

Tror CarlJanne75 var alldeles rätt ute i att LW endast gjorde det för kampen och segern sötmas skull och fimpade UW igen efter väl förättat värv. Stackars stackars troende MH som kastades rakt i gapet på den falska pastorn som sålt sin själ till djävulen.

Knappa 2 mån efter mordet. 2018-07-05, 07:06
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
UW och SD umgicks inte överhuvudtaget. Båda tyckte den andre var en tönt.
SD tränade med LW redan under hennes äktenskap med UW. Barnen umgicks en del men verkligen inte dagligdags.

Har tidigare gett LW epitetet äktenskapskrascherskan vilket det finns fog för. Har också envisats med att LWs och SDs fulknull var anledingen till skiljsmässan med UW. "Hypomani innebär förhöjd sexdrift med att personen ger sig in på lustbetonade aktiviteter som sexuella felsteg vilket kan ge obehagliga konsekvenser."

Vilket innebär att pastorn var den sammanhållande länken i tre st kraschade äktenskap i det starkt troende lilla Hjärsta där ett icke ringa antal församlingmedlemmar bor.
Dom som hade anledning att önska livet ur LW var många.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-08-03 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in