2020-08-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vill du på allvar ha din frihet inskränkt för en sjukdom som knappt märks hos de absolut flesta?
Bättre då istället att isolera de som är i riskgrupper.

Sverige skulle gjort som Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Finland
de har sammanlagt haft runt +21 döda senaste månaden
Sverige har sammanlagt haft runt +317 döda senaste månaden!

De har kontroll och liten spridning och kan behålla det så fram till vaccinet.
Citera
2020-08-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Svenskarna varit där och slickat på dem för mycket

De som kommit hit plus alla tyskar och norrmän. Inte förvånande att våra fall ökar när vi tar in en massa turister från dessa länder.....
Citera
2020-08-03, 15:24
Avslutad
Angående dagens höga siffror över nya fall så var alltså 245 av dom från Västra Götaland. VG regionen rapporterade förra måndagen 10 nya fall. Känns solklart att det inte är ökad smittspridning det handlar om. Det är säkerligen någon engångshändelse.
Citera
2020-08-03, 15:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ja hoppas hoppas vi blir påtvingade munskydd! Hoppas hoppas det blir utegångsförbud! Hoppas hoppas att regering och FHM behandlar oss som viljelösa fjollor. Hoppas.
Det gör de redan eftersom de räknar med att vi ska ta åt oss av deras ”rekommendationer, råd och riktlinjer”. Vi anses ha hög tilltro till politiker och myndigheter.
Maskerat i nåt de kallar ”Folkvett”.
Citera
2020-08-03, 15:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Rent officiellt och statistiskt åstadkom Sverige inte den vändningen förrän månadsskiftet Juni/Juli. Jag menar att den vändningen kom långt tidigare. Jag är relativt säker på att Sverige haft betydligt fler smittade än vad statistiken visar.

Notera också att t.ex. här i UK har vi ett minskande antal döda, ett minskande antal patienter i intensivvård, ett minskande antal intagna patienter per dag och ett minskande antal totalt intagna patienter. Det har gått ned precis hela tiden. Ungefär som i Sverige. Smittan har förändrats, skulle jag säga.

Notera också att vi testar ofattbart mycket mer capita och i verkliga tal än t.ex. Sverige. Vi snittar 155,000 tester per dag. Jag säger inte att det är orsaken till att vi identifierar fler positiva (de öppna pubarna är anledningen till det, menar jag). Testningen ökar successivt och har gjort så sedan Juni. Skillnaden är att Sverige minskar sin testning och då ser det ut som att smittspridningen minskar hela tiden. Smoke and mirrors...
Ja, Sverige har haft mycket större smittspridning under pandemin än vad statistiken över antalet smittade ger sken av. Som jag förstått det är det väldigt svårt att få en rättvisande bild av samhällsspridningen och immuniteten genom testning eftersom smittan rör sig i kluster.
Ett mer intressant mått är antalet döda och antalet personer som vårdas på sjukhus.

En vändpunkt där smittspridningen avtar i samhället syns i statistiken först efter flera veckor, med tanke på inkubationstid och tiden mellan insjuknande och inläggning och/eller död. Så du har säkert rätt i att vändningen kom tidigare.
Det glädjer mig att UK också har en sjunkande trend 😊
Citera
2020-08-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är oroande. Danskarna har levt precis som svenskarna denna sommar, det var obetänksamt av dem.
Samtidigt testar Danmark mycket mer än Sverige så dom har nog det under kontroll jämfört med oss.

Test/befolkning
Danmark 273,971
Sverige 80,194
Citera
2020-08-03, 15:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
FHM satt flera gånger i möten med representanter för både kommunala skolor och privatskolor. Många av skolorna ville stänga, men FHM gick inte med på det.
Tegnell har dessutom en arrogant och föraktfull ton och inställning till dem som inte är som han själv. Bara det faktum att han vid förra veckans PK stod och sa - lite hånfullt - att han hade minsann bett om att få tillsänt sig alla studier om att munskydd är effektiva, men ännu bara fått den från Jena. Han har ofta en överlägsen och kritiserande ton då han svarar på vissa kritiska frågor. Så har jag iaf uppfattat honom.

Så här säger han om rektorernas oro i början av pandemin, han vill ”skriva dem på näsan”.

”Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.

– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.

Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-08-03, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, man har väldigt bra data på vilka varianter som dominerat under vilka perioder i respektive land (i västvärlden där man analyserar).

Nu spekulerar jag en hel del (dock baserat på en del information), men jag tror att Sverige hade betydligt högre smittspridning än vad den officiella statistiken visar. Det finns flera orsaker till varför jag tror det, men framför allt korrelerar inte antalet döda och ökningen/minskningen av döda med antalet smittade och ökningen/minskningen av smittade. Sverige testade helt enkelt för lite.

Jag tror att Sverige egentliga smittkurva hade sett ut så här om man hade haft någorlunda testning på plats (den VERKLIGA smittspridningen är antingen ÄNNU högre).

Jag har bara höftat för att illustrera vad jag misstänker är den korrekta kurvan.
https://ibb.co/smHmP0z

Tack!

Men är det omöjligt att smittspridningen t o m var betydligt högre än din höftning? Jag menar om en stor del av den yngre befolkningen smittades av en mildare variant som på sin höjd gav dom snuva så kan ju mörkertalet vara hur stort som helst? Och att det då kan vara så att Sveriges minskning beror på en betydande immunitet?
Citera
2020-08-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige skulle gjort som Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Finland
de har sammanlagt haft runt +21 döda senaste månaden
Sverige har sammanlagt haft runt +317 döda senaste månaden!

De har kontroll och liten spridning och kan behålla det så fram till vaccinet.

Tycker du att det verkar som om att Danmark har liten spridning?
Citera
2020-08-03, 15:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
FHM satt flera gånger i möten med representanter för både kommunala skolor och privatskolor. Många av skolorna ville stänga, men FHM gick inte med på det.
OK.
Var det FHMs egna slutsatser som låg bakom det, eller hade nån ovan pekat med den ”osynliga handen”..?
(Den osynliga handen brukar annars vara benämningen på typ kapitalismens självreglerande krafter, men här finns det utrymme för att tolka det som nåt ”ickeexisterande” ministerstyre).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osynliga_handen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Puh, skönt att höra. Bra att inte ens en av världens mest fruktansvärda regimer så som Sverige har så pass långtgående lagar.

Så det skall vara fritt fram att smitta andra? Typ med HIV, reistent tuberkulos? Eller annat gott och smått som förstör livet för den som blir smittat.
Låt säga att HIV muterar och börjar smitta som förkylning? Ff tacksam över att Sverige inte har lagstiftning som tex den som trädde i kraft i Finland? Och att svenska politiker kan bara slappna av och låta någon av sina handplockade regimtrogna sjärnor få styra och ställa oavsett konsekvenserna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det gör de redan eftersom de räknar med att vi ska ta åt oss av deras ”rekommendationer, råd och riktlinjer”. Vi anses ha hög tilltro till politiker och myndigheter.
Maskerat i nåt de kallar ”Folkvett”.

Öh va? Så Sveriges väg med "frihet under ansvar" är alltså egentligen ett sätt att behandla oss som viljelösa nickedockor. Älskar logiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in