2020-08-03, 15:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Galet att stänga ned USA igen speciellt under en väldigt viktig ekonomisk period. Coronavansinnet har varit vansinnigt nog redan.

Det vansinniga var att släppa lös viruset. Där har USA misslyckats nästan lika mycket som Sverige.
Citera
2020-08-03, 15:10
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det finns naturligtvis lagstiftning som under vissa omständigheter gör inskränkningar i vår grundlagsskyddade fri -och rättigheter. Smittskyddslagen är exempel på sådan lagstiftning.

SARS-CoV-2 klassas som allmänfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen.
Det är samma regler som gäller för klamydia.
Så vitt jag vet har ingen person vägrat medverka till smittspårning eller provtagning och därför hämtats av polis, men möjligheten finns.

Personer som har bekräftas smittade med covid-19 ska följa de förhållningsråd som hen har fått av behandlande läkare. Om personen i fråga inte följer dessa förhållningsregler ska behandlande läkare anmäla detta till smittskyddsläkaren som i sin tur under särskilda förutsättningar får ansöka om isolering till förvaltningsrätten, som därefter kan besluta.
Beslut om isolering får meddelas endast om det finns en påtaglig risk för att andra människor kan smittas.
Såvitt jag vet har ingen person med bekräftad covid-19 -isolerats.

Enligt smittskyddslagen går det att avgränsa ett geografiskt område, men lagen är inte tydlig om hur stora dessa områden kan tillåtas vara. Det krävs att det finns rimliga skäl till avgränsningen. Avgränsningen ska också vara proportionerligt i förhållande till de negativa effekterna.
När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
Med mindre områden kan menas ett hus, en skola eller liknande.
Som jag förstått det finns det alltså öht inget stöd i smittskyddslagen för t ex allmänt utegångsförbud, förbud mot inrikes resor eller sätta hela städer i karantän (avgränsning).
FHM har i stället för förbud utfärdat rekommendationer om t ex vistelse utanför hemmet och resor inom landet.

Puh, skönt att höra. Bra att inte ens en av världens mest fruktansvärda regimer så som Sverige har så pass långtgående lagar.
Citera
2020-08-03, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är som jag sagt mycket beroende på vilken mutation som dominerade smittspridningen i landet. Vissa länder hade tur (Sverige 20C) och andra länder hade mindre tur (Spanien, Italien, Belgien och UK 20A).

Det finns inte någon secret sauce recipé - det som gäller i ETT land funkar inte i alla andra. Vissa länder är beredda att betala för att slippa offra sina gamla och sjuka, andra är det inte.

Är man säker på vilken mutation som dominerat i olika länder? Om nu Sverige hade den mildare varianten men ändå har såpass många dödsfall, kan man anta att smittspridningen varit ännu kraftigare i Sverige då? Och att det därmed finns en chans att vi har en hög immunitet i landet?
Citera
2020-08-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vansinniga var att släppa lös viruset. Där har USA misslyckats nästan lika mycket som Sverige.

I usa gör man sitt bästa för att få bort Trump. Såfort valet är över så kommer även ”covid” vara över. Var så säkra på det.
Citera
2020-08-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här är ett intressant avsnitt från vetenskapspodden i SR som avhandlar just hur pass mycket barn smittar. Nu kunde jag inte riktigt lyssna på det med full uppmärksamhet (hörde det på bilradion) men det är inte en entydig bild som visas upp.
Avsnittet är bara c:a 20 minuter långt.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1545250?programid=412
Ingenting är entydigt och det verkar inte finnas någon logik i olika länders agerande heller. T.ex. Frankrike stängde skolorna men kravet på ansiktsmask i vissa sammanhang gäller från 11 år.
Citera
2020-08-03, 15:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold248
Marcus Oscarsson Facebook..

” JUST NU: FINLAND VÄNTAS INFÖRA MUNSKYDD 🔸 ÄVEN DANMARK OCH ISLAND HAR ÄNDRAT SIG 🔸 ANALYS: INTE SANNOLIKT ATT HELA VÄRLDEN HAR FEL OCH SVERIGE HAR RÄTT

Finland väntas införa munskydd i kollektivtrafiken och på offentliga platser. Detta då finska Folkhälsomyndigheten inom kort väntas skärpa sin tidigare rekommendation av användande av munskydd, s.k. ansiktsskydd då även näsan täcks, rapporterar Finlands statstelevision YLE idag.

Även Danmark och Island har ändrat sig och rekommenderar nu munskydd i kollektivtrafiken och andra särskilda situationer. WHO uppdaterade sina riktlinjer utifrån ny forskning redan för två månader sen och vill att alla länder världen över inför munskydd/ansiktsskydd i affärer, på jobbet, skolor, kyrkor, moskéer, sociala tillställningar, bussar, tåg etc.

ANALYS
En mycket stor majoritet av världens länder rekommenderar nu munskydd varav de allra flesta har diverse skarpa krav.

Sverige hör till en udda minoritet som inkluderar Sudan, Somalia, Jemen, Syrien, Bhutan, Vitryssland och några mininationer i Mikronesien.

I västvärlden har Sverige haft sällskap av övr Norden och Nya Zeeland (som är ett specialfall där smittan mycket tidigt nästan helt upphörde) men Danmark och Island har som sagt ändrat sig och om nu även Finland ändrar sig hör Sverige till en ännu mindre minoritet.

Det är inte sannolikt att hela världen har fel och Sverige har rätt.

T.o.m. Trump har ändrat sig. Tidigare sa han att ”De tar på munskydden, och de tar av sig dem, och sen börjar de röra vid ögon, näsa och mun”. Folkhälsomyndigheten skriver mycket liknande på sin hemsida rapporterar SvD idag.

Om det är så enkelt så är frågan varför inte övriga världens myndigheter samt WHO kommit fram till samma slutsats, vilket torde vara en av de saker Sveriges coronakommission ska granska.

Massmördaren Tegnell är likgiltig för åtgärder som räddar liv. Vad har han för agenda egentligen?
Citera
2020-08-03, 15:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
I usa gör man sitt bästa för att få bort Trump. Såfort valet är över så kommer även ”covid” vara över. Var så säkra på det.

Jag är inte så säker på det. Jag tror Trump blir återvald. I Sverige vill man gärna förmedla bilden av att han är gravt impopulär. Det stämmer inte. Han har väldigt många anhängare.
Citera
2020-08-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Feltänk.Det finns miljarder av virus lösa hur hade du tänkt stoppa alla?
Citera
2020-08-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ingenting är entydigt och det verkar inte finnas någon logik i olika länders agerande heller. T.ex. Frankrike stängde skolorna men kravet på ansiktsmask i vissa sammanhang gäller från 11 år.
Ja visst är mycket oklart.
Citera
2020-08-03, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Dyster utveckling i Danmark. De har rapporterat samma höga dödstal i dag som i Sverige. Dessutom har smitta och sjukhusinläggning ökat. När stänger vi gränsen mot Danmark?

De har ju dessutom bara hälften av folkmängden jämför med Sverige så talen är i realiteten dubbelt så stora när man jämför med Sveriges tal.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/207-nye-smittetilfaelde-i-danmark-henover-weekenden/8224862

#Avgå Mette
Ja, det är oroande. Danskarna har levt precis som svenskarna denna sommar, det var obetänksamt av dem.
Citera
2020-08-03, 15:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är man säker på vilken mutation som dominerat i olika länder? Om nu Sverige hade den mildare varianten men ändå har såpass många dödsfall, kan man anta att smittspridningen varit ännu kraftigare i Sverige då? Och att det därmed finns en chans att vi har en hög immunitet i landet?
Ja, man har väldigt bra data på vilka varianter som dominerat under vilka perioder i respektive land (i västvärlden där man analyserar).

Nu spekulerar jag en hel del (dock baserat på en del information), men jag tror att Sverige hade betydligt högre smittspridning än vad den officiella statistiken visar. Det finns flera orsaker till varför jag tror det, men framför allt korrelerar inte antalet döda och ökningen/minskningen av döda med antalet smittade och ökningen/minskningen av smittade. Sverige testade helt enkelt för lite.

Jag tror att Sverige egentliga smittkurva hade sett ut så här om man hade haft någorlunda testning på plats (den VERKLIGA smittspridningen är antingen ÄNNU högre).

Jag har bara höftat för att illustrera vad jag misstänker är den korrekta kurvan.
https://ibb.co/smHmP0z
Citera
2020-08-03, 15:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Hela världen ville veta, eftersom Sverige var det enda landet som lämnade skolorna öppna, och alltså kunde göra den studien. Och sedan görs inte studien! Med tanke på hur mycket meningslös forskning som annars bedrivs här i landet...
Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in