Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Är man säker på vilken mutation som dominerat i olika länder? Om nu Sverige hade den mildare varianten men ändå har såpass många dödsfall, kan man anta att smittspridningen varit ännu kraftigare i Sverige då? Och att det därmed finns en chans att vi har en hög immunitet i landet?
Ja, man har väldigt bra data på vilka varianter som dominerat under vilka perioder i respektive land (i västvärlden där man analyserar).
Nu spekulerar jag en hel del (dock baserat på en del information), men jag tror att Sverige hade betydligt högre smittspridning än vad den officiella statistiken visar. Det finns flera orsaker till varför jag tror det, men framför allt korrelerar inte antalet döda och ökningen/minskningen av döda med antalet smittade och ökningen/minskningen av smittade. Sverige testade helt enkelt för lite.
Jag tror att Sverige egentliga smittkurva hade sett ut så här om man hade haft någorlunda testning på plats (den VERKLIGA smittspridningen är antingen ÄNNU högre).
Jag har bara höftat för att illustrera vad jag misstänker är den korrekta kurvan.
https://ibb.co/smHmP0z