2020-08-03, 12:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Hörde precis på transistorn att tyska och engelska studier kommit fram till att skolstängningar var den enskilt mest effektiva åtgärden för att minska smittspridningen.

Man har också upptäckt att de yngsta barnen till och med verkar kunna ha större antal viruspartiklar än vuxna och är därför sannolikt lika smittsamma som vuxna.

Anders Tegnell kommenterar detta med att man "helt enkelt har fel". "Det finns inget samband mellan hur mycket virus man kan mäta upp hos en person och hur smittsam den är. Vi hade till exempel en person med väldigt mycket virus som inte smittat någon alls", säger Tegnell.
Citera
Medlem
Platz.se redovisade +3 nya döda i lördags och sedan har inga nya siffror kommit. Man är då uppe i 5762 avlidna totalt och det så kallade gapet är bara 19 avlidna.

Allt tyder på låg dödlighet. Det är också semester och jag tror inte det görs någon större ansträngning för att täppa till gapet.

Min känsla är att man lägger sig på +4 vilket i så fall skulle innebära en ökning jämfört med förra måndagen. Platz.se anger att endast 35 personer ligger på IVA.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De påbud och krav på ansiktsmask som införts runt om i världen har införts för att hindra asymtomatiska från att sprida smittan mer än nödvändigt. Att du inte förstår det är inte speciellt förvånande då du ju inte förstår någonting överhuvudtaget.
Tror du asymptomatiska som tillämpar normal försiktighet, som att hålla avstånd och där det inte går (som på tunnelbanor) åtminstone låter bli att tjattra och tjoa, verkligen sprider smitta så mycket att det drar upp R över 1?

Bara för att det finns en teoretisk möjlighet att asymptomatiska sprider lite så betyder det inte att de gör det i någon större utsträckning, och det enda som krävs för att allt ska dö ut är att man håller R tillräckligt lågt. Så visst kan man få ifrågasätta nödvändigheter att alla ska gå omkring med munkavle. Om det sänker R från 0,51 till 0,49, är det värt det?

Det är otroligt vilken moraliserande ton som ibland utvecklas kring detta munskyddsbärande. Men munskydd växer det i princip ut änglavingar på ryggen, utan munskydd horn i pannan. Allt verkar så överdrivet.
Citera
2020-08-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast nu är det väldigt många pensionärer och folk i riskgrupper som använder skydd som inte skyddar speciellt mycket och som sagt det bästa är om de som vet att de är sjuka stannar hemma.

Nej

Det aller bedste er at alle stanner hemma, da man smitter inden man har symptomer, nu når man har besluttet i Sverige at munskydd ikke er sikkert nok at bruge.
Citera
2020-08-03, 12:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja precis som bilbälte och cykelhjälm. Folk klarar helt enkelt inte av det. Bilbälte ger en falsk trygghet som gör att folk kör i 180 knyck. Cyklar som galningar så fort de har hjälm på sig gör svenskarna också.

Det är därför man inte rekommenderar vare sig bilbälte eller cykelhjälm i Sverige.

Och eftersom man inte kunnat göra några dubbelblinda randomiserade studier på om det är farligt att köra bil när man är onykter så kan vi inte avråda från det heller. Finns ju inga vetenskapliga bevis för det. Bara anekdotiska bevis och det räcker ju inte långt i det här fallet.

Eller så använder man hjärnan, förnuftet och den samlade erfarenhet och vetenskap som finns:

https://www.youtube.com/watch?v=M1XAJpr1-wQ
Fakta kvarstår om munskydd. Var bilbälten och cykelhjälm kom in i bilden vet jag inte.

Jag skrev alltså inte att munskydd inte hjälper. Jag skrev att många inte tror att de hjälper.
Citera
2020-08-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej

Det aller bedste er at alle stanner hemma, da man smitter inden man har symptomer, nu når man har besluttet i Sverige at munskydd ikke er sikkert nok at bruge.
Nej för om ALLA skulle stanna hemma så skulle samhället braka ihop totalt. Nu är det ju dessutom så att C19 inte alls har visat sig vara så farligt som det påstods från början så livet kan gott fortgå som förr.
Citera
2020-08-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hörde precis på transistorn att tyska och engelska studier kommit fram till att skolstängningar var den enskilt mest effektiva åtgärden för att minska smittspridningen.

Man har också upptäckt att de yngsta barnen till och med verkar kunna ha större antal viruspartiklar än vuxna och är därför sannolikt lika smittsamma som vuxna.

Anders Tegnell kommenterar detta med att man "helt enkelt har fel". "Det finns inget samband mellan hur mycket virus man kan mäta upp hos en person och hur smittsam den är. Vi hade till exempel en person med väldigt mycket virus som inte smittat någon alls", säger Tegnell.

Att barn är smittbärare är klarlagt. Men i Sverige har barn provtagits i begränsad omfattning. Den svensk-finska rapporten sågas här.

Citera
2020-08-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Effekterna av vår strategi ändras konstant för att passa agendan.
Nu säger du att flockimmunitet faktiskt var en strategi, detta förnekas väl?
Det sägs däremot att social distansering är lika bra som andra medel, det är ju då helt fel om vi har flest smittade.
Så att vi som bieffekter av misslyckad strategi lyckats få flest smittade tycker jag inte vi ska lyfta som en bedrift.
Strategi eller inte, nu är vi där.

Lockdown är givetvis mer effektivt än social distansering. Men lockdown är ju mest effektivt för de som minst behöver det. Särskilda boenden påverkas inte av en lockdown, annat än lite spill-over effekter av att det är mindre spridning bland yngre.
Citera
2020-08-03, 12:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att barn är smittbärare är klarlagt. Men i Sverige har barn provtagits i begränsad omfattning. Den svensk-finska rapporten sågas här.

...och DET hör också till agendan. Barn ska inte provtas, för att FHM ska kunna fortsätta påstå att barn inte kan smittas och inte smitta vidare.
Citera
2020-08-03, 12:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror du asymptomatiska som tillämpar normal försiktighet, som att hålla avstånd och där det inte går (som på tunnelbanor) åtminstone låter bli att tjattra och tjoa, verkligen sprider smitta så mycket att det drar upp R över 1?

Bara för att det finns en teoretisk möjlighet att asymptomatiska sprider lite så betyder det inte att de gör det i någon större utsträckning, och det enda som krävs för att allt ska dö ut är att man håller R tillräckligt lågt. Så visst kan man få ifrågasätta nödvändigheter att alla ska gå omkring med munkavle. Om det sänker R från 0,51 till 0,49, är det värt det?

Det är otroligt vilken moraliserande ton som ibland utvecklas kring detta munskyddsbärande. Men munskydd växer det i princip ut änglavingar på ryggen, utan munskydd horn i pannan. Allt verkar så överdrivet.
Forskningen visar att asymtomatisk smitta svarar för upp till 40% av smittspridningen. Att du inte begriper vad det har för effekt på smittspridningen - och istället fått för dig att det handlar om någon enstaka procent - är inte förvånande.

Notera att de 40% endast gäller de som ALDRIG utvecklar symptom. Majoriteten av de som ÄR smittade smittar under en period då de inte har några symptom. Men det begrep du som sagt inte heller.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2488-1
Citera
2020-08-03, 12:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Var länge sen jag gick in och kollade hur många som dött i världen av C19. Blev positivt överraskad! ”Bara” 689.114 döda enligt AB. Jag var säker på att det skulle va uppe i miljonen nu. Även om det ser risigt ut i delar av USA och Sydamerika så känns det som att det värsta verkligen är över.
Citera
2020-08-03, 12:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
haha du bevisar åter igen hur slö i skallen du är

poängen är att både du och media försöker vinkla det till att det är något slags skämt när det finns en mycket logisk och naturlig förklaring bakom det.. bolsonaro känner antagligen inte ens till problemet med mögelsvamp utan har bara fått diagnosen av en läkare i samband med sin covid-infektion.

att han fått det hemma i sin isolation är dessutom mycket möjligt, men han kan även ha fått det på sjukhuset.. det är inget varken du, jag eller han vet.

jag tror att du förstår att du gått på en vinklad historia här, du kände inte ens till problematiken bakom detta utan köpte det rakt av "HAHA HAN SKYLLER PÅ MÖGEL VILKEN IDIOT HAHAHA" ungefär så

ingen idé att fortsätta denna diskussion med dig då du uppenbarligen inte kan förstå vad det handlar om utan köper vänstermedias vinklade tolkningar rakt av.

Absolut inte, jag hade lyssnat på vad Bolsonaro sa i den videon som jag länkade till.

Där säger han det jag påstår. Något annat har jag inte sagt?

Han säger att när man varit isolerad i 20 dagar kan man få alla möjliga åkommor, jag har fått mögel i lungorna.

Detta är fakta.

Att det sedan är svamp han fått i combination med covid-19 hör inte hit eftersom det inte var det som jag refererade till. Jag översatte endast det som han själv sa. Begriper du inte det så är det du som är en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in