Jag träffade min nuvarande flickvän för snart ett år sen och vi matchade så bra från start. Vi har alltid väldigt roligt med varandra och jag älskar henne så mycket. Vi försökte ha sex redan på andra dejten och upprepade gånger under sommaren men varje gång vi försökte så sa hon, efter lite förspel och försök till penetration, att det inte kommer gå. Till slut förklarade hon att det gör ont i slidöppningen när vi försöker ha sex och hon misstänkte att hon drabbats av "
vestibulit" vilket kort sagt innebär att det gör hemskt ont vid penetrerande sex i slidan.
Efter besök till gyno och läkare blev hon diagnostiserad med vestibulit för några veckor sen och har bland annat varit på ett möte med andra kvinnor som har drabbats av samma sak. Behandlingen i sig, eller vad man vill kalla det för, leds av några kvinnor som hanterat dessa i flera år. Däremot kommer hon behöva vänta i flera månader på att få åka tillbaka och sätta igång behandlingen på allvar, jag tolkade det som att vestibulit inte prioriteras särskilt högt även om 1/10 av alla kvinnor drabbas av det. Under tiden har hon fått med sig en del övningar att göra på fritiden. Krämer har redan testats och hon har även tagit en paus från p-piller men dessa två har givit noll resultat.
Jag har sagt till min tjej upprepade gånger att vi ska ta oss igenom detta tillsammans och att jag inte kommer lämna henne över detta då jag älskar henne grovt mycket. I somras / höstas var det heller inget större problem då min sexlust var väldigt låg. Jag tränade inte speciellt ofta och jag snusade dessutom, men detta har jag under senhösten ändrat på och jag har både börjat träna ganska mycket och slängt snuset vilket har bidragit till en hög sexlust och därför har detta blivit ett stort problem på sistone. Som ni säkert förstår är vårt sexliv obefintligt. Det är ingen idé att försöka då det inte kommer fungera. Det gör ont för min tjej varje gång. Ibland suger hon av mig vilket är skönt, men det räcker inte på långa vägar. Jag har aldrig varit ett större fan av att få oralsex och det tillfredsställer inte mig till hundra procent. Jag behöver penetrerande sex för att komma. Däremot slickar jag mer än gärna henne, vilket jag också gör då & då. Jag märker då att hon snabbt blir våt, men ett längre förspel löser tyvärr inte smärtan hon får vid penetrerande sex.
En av anledningarna till vestibulit är att man är väldigt stressad som person. Min tjej pluggar en väldigt bra kurs med mycket tentor, krav och andra saker. Dessvärre verkar min tjej inte trivas i klassen. Hon har några vänner och kommer överens med alla, men det verkar vara en hel del drama trots att det är vuxna människor som går denna kurs. Många olika personligheter, mycket skitsnack och annat. Som om det vore paradise hotel utan slagsmål och alkohol. Eftersom hon pluggar bor hon även hemma och där är hon i konstant bråk med sin familj som verkar väldigt krävande. Jag vill inte gå in på det närmare men jag tror båda dessa två saker har en del i problemet att göra. Min tjej verkar aldrig slappna av, förutom när hon är med mig.
Som sagt, jag älskar henne av hela mitt hjärta men jag vet inte vad jag ska göra. Jag har läst på om sjukdomen (eller vad man vill kalla det) och det verkar vara ett problem som kan ta flera år att lösa. De flesta förhållandena där kvinnan har vestibulit verkar även ta slut pga detta. Eftersom vi inte har sex känns det mer och mer som att vi går mot ett "friendzone" förhållande, inte med mening såklart men vi gör ju allt förutom att ha sex. Som jag skrev tidigare så räcker inte endast oralsex för mig, det blir långtifrån fullständigt. Jag matchar så bra med henne och vi har fina minnen tillsammans, men detta håller på att göra mig tokig. Jag är 23 år gammal och vill ändå ha sex samtidigt som jag vill hjälpa min tjej att bli kvitt sina problem. Men jag är även osäker på om det ens kommer lösa sig? Min tjej är väldigt stressad i sin personlighet och hon har väldigt svårt att slappna av. Det kan ta flera år innan detta är löst. Dessutom är hennes sexlust väldigt låg har hon sagt, just på grund av problemet.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, eller hur jag ska tänka. Finns det någon i liknande situation som kan hjälpa mig?