2020-08-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag hörde att lärarfacket starkt motsätter sig differentierade skolstarter och olika scheman. Främsta argumentet är att det skulle motverka likvärdighet i undervisningen och drabba svaga elever. Eftersom jag har lite erfarenhet på området tror jag istället att det handlar om en ovilja till förändringar och rädsla för merarbete. Eller rättare sagt, jag är ganska säker på att det handlar om det. Troligtvis får de gehör för sina synpunkter.

Hehe. Såg det också. Så fort jag ser argument som poängterar likvärdighet, drabba svaga elever, jämställdhet, jämlikhet, hållbart, grönt etc så luktar jag skunk. Debattören vill främja något annat, ofta lathet, trams och särintressen.
Citera
2020-08-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nordea har gjort en bra sammanfattning om det ekonomiska läget och var vi är nu. Saxar en bit. Men vad fan har hänt med vår fina myndighet SCB? Vi har ju haft toppen statistik sedan Pehr Wargentins tid och nu verkar de inte klara av att räkna rätt på någonting.

Svag konsumtion men hushållen hoppfulla om den egna ekonomin
•Hushållens konsumtion ökade i maj jämfört med månaden innan men var ändå 9,7% lägre än ett år tidigare (-10,7% i april).
•Detaljhandeln steg i juni med starka 1,0% på månadsbasis och 3,5% i årstakt, en uppväxling från 2,5% i årstakt i maj. SCB har dock meddelat att det är fel i statistiken. Rättade siffror presenteras måndag den 3 augusti kl09.30.
•Konsumentförtroendetsjönk något i juli och är fortfarande mer pessimistiskt än normalt (84,3). •Hushållen är oroliga för den svenska ekonomin men har däremot tilltro till den egna ekonomin.

https://e-markets.nordea.com/api/research/attachment/116713

Och vi är tillbaka i tillväxt enligt Swedbanks sentimentindikator PMI

PMI steg till 51,0 i juli – tillbaka i tillväxtzonen

• PMI-total ökade med 3,4 indexenheter i juli till 51,0 från uppreviderade 47,6 i juni. Tillverkningsindustrin är därmed tillbaka i tillväxtzonen för första gången sedan februari i år. Juliutfallet visar att konjunkturen i svensk tillverkningsindustri fortsätter att återhämta sig i snabb takt efter den djupa nedgången i våras, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
Citera
2020-08-03, 08:53
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ingen som är förvånad av att irans mörkande avslöjas. Nu väntar vi på att svenska visselblåsare avslöjar massmördaren Tegnells mörkande av döda i mars, april och maj
Vad för mörkande? Påstår du att Sverige har en utbredd underräkning? Om du menar det finns det inga tecken på det i datan - kurvan för avlidna i covid-19 täcker SCBs kurva för alla dödsfall mycket väl jämfört med normal baslinje.
Citera
2020-08-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vad för mörkande? Påstår du att Sverige har en utbredd underräkning? Om du menar det finns det inga tecken på det i datan - kurvan för avlidna i covid-19 täcker SCBs kurva för alla dödsfall mycket väl jämfört med normal baslinje.

De som dör utan konstaterad covid 19 kontrolleras inte i efterhand.
Citera
2020-08-03, 09:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/

"Missuppfattningen om att dödligheten i covid-19 överdrivs har underminerat vårdens arbete med att informera om risker, och håller inte för granskning. Svenska myndigheter har flera oberoende mått för att skatta antalet döda, som alla stämmer överens med varandra. Den officiella räkningen är därför tillförlitlig."
Och:

”För den som mot förmodan fortfarande inte låter sig övertygas finns ytterligare ett mått: total överdödlighet, som visar hur många fler som dör under pandemin än motsvarande period före pandemin. Enligt Folkhälsomyndighetens rapport har knappt 6000 fler avlidit under pandemin än motsvarande period förra året, vilket rentav är något högre än antalet döda i laboratoriebekräftad covid-19, som i skrivande stund är cirka 5600 personer. Om de avlidit av naturliga orsaker skulle inte överdödligheten ha blivit så stor just under pandemin.
Sammantaget finns tre separata mått för dödlighet, och om det hade funnits en felkälla i ett mått hade det avslöjats i de andra. Tvärtom observerar vi en övertygande samstämmighet, vilket dödförklarar påståendet att offren dör ”med, inte av” covid-19”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-03 kl. 09:31.
Citera
2020-08-03, 09:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har du något referens till dessa påståenden? Eller gissar du? Min magkänsla är att det är precis tvärtom, dvs att medelålder sakta men säkert sjunker (och att medelåldern var som högst då trycket var som högst). Enligt SIR är den generiska medelåldern nu 59.2 år, låg den inte på 60-61 när det var som värst?(mitt guldfiskminne kan säker ha fel) https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Jag räknade fram den igår natt på åldersspannen. Det blir inte så exakt, om jag kommer ihåg rätt så blev det:
Mars: 61
April: 58,7
Maj: 60
Citera
2020-08-03, 09:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag hörde att lärarfacket starkt motsätter sig differentierade skolstarter och olika scheman. Främsta argumentet är att det skulle motverka likvärdighet i undervisningen och drabba svaga elever. Eftersom jag har lite erfarenhet på området tror jag istället att det handlar om en ovilja till förändringar och rädsla för merarbete. Eller rättare sagt, jag är ganska säker på att det handlar om det. Troligtvis får de gehör för sina synpunkter.

Delar din uppfattning. Detsamma gäller distansundervisning. De skulle då tvingas arbeta "dubbelt" heter det. Det har funnits en ovilja hela tiden. Hur svårt är det egentligen? Hela grundskolan följer en standardiserad läroplan. Skolverket skulle kunna spela in egna utbildningsfilmer på sin hemsida. Studiematerial skulle kunna skickas via post eller mail. Frågor kan hanteras via videolänk. Är övertygad om att engagerade föräldrar skulle kunna hjälpa till. Jag tror många elever faktiskt skulle klara sådan undervisning bättre än katederundervisning i klassrummen. Speciellt elever i behov av extra stöd. Vi lever inte på 1800-talet längre, men undervisningen i skolan sker på ett sådant sätt som den alltid har gjort. Det finns en ovilja att ändra.
Citera
2020-08-03, 09:10
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
De som dör utan konstaterad covid 19 kontrolleras inte i efterhand.
Fast nu visar statistiken att vi inte har någon stor underräkning att tala om utan att vi fångar upp de flesta fall. Att vi skulle hitta och registrera precis alla fall är det ingen som påstår.
Citera
2020-08-03, 09:12
Medlem
F Lars Backs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I vart fall medelåldern på smittade har sjunkit senaste månaderna.

Region Halland som publicerar det löpande hade i början av juni 53,8 år i snitt, som sedan sjunkit till 47,4 år siste juli.

Skulle vara intressant att se om då även snittåldern på inlagda på IVA har sjunkit motsvarande 6,4 år.

Medelåldern på döda i Halland var i början av juni 83,8 år och siste juli 84 år.

Och region Halland har en enda person liggande på IVA med Covid.
Citera
2020-08-03, 09:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det är inte omöjligt att den officiella siffran är för låg.

Att den officiella siffran inte är överdriven tydliggörs även av andra mått, som dödsorsaksintygen. Dessa, till skillnad från dödsbevisen som bara konstaterar dödsfall, är samlade kliniska bedömningar av orsaken till döden och utfärdas av ansvariga läkare. Enligt dödsorsaksintygen, som skickas in till Socialstyrelsen, uppgår antalet döda fram till den 20 juli 2020 till 5500 stycken. Detta är nästan lika många som antalet döda inom 30 dagar efter positivt test (5678 stycken den 20 juli 2020 enligt Folkhälsomyndigheten), men eftersom läkarna har upp till tre veckor på sig att skicka in intygen lär siffran få justeras upp betydligt. Att antalet döda enligt dödsorsaksintygen lär bli större än den officiella räkningen, antyder att det officiella dödstalet snarare är för lågt.
”

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
Citera
2020-08-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag räknade fram den igår natt på åldersspannen. Det blir inte så exakt, om jag kommer ihåg rätt så blev det:
Mars: 61
April: 58,7
Maj: 60
Ok, tack! Och nu i juni/juli ca 59 år...
Det känns inte helt orimligt att medelåldern typ är konstant. Man kan nog iaf slå fast att medelåldern på IVA inte stödjer tesen, som någon presenterade här i tråden, om att personer nekats vård pga av ålder när det var "som värst".
Citera
2020-08-03, 09:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Snart är vi helt ensamma om att inte uppmana till munskydd vid trängsel:

”Uppgifter: Munskydd kommer att rekommenderas i Finland i veckan, uppger Yle.
- Ja, det är möjligt att det kommer. Det här kommer vi prata om direkt under början av veckan, säger Mika Salminen, direktör för avdelningen för hälsosäkerhet vid THL till Yle.

Huruvida han kommer att be regeringen att ställa sig bakom rekommendationen eller inte framgår inte just nu.

Att använda munskydd rekommenderas redan av THL, men den nya rekommendationen innebär att uppmaningen skärps.”

Källa

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-03 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in