Citat:
Är det rimligt att tillämpa ovanstående paragraf på pandemin, menar du?
Jag kan inte se hur det utifrån de prejudikat som finns.
När du skriver att riksdagen skulle kunna förklara krig, vilken lagstiftning grundar du dig på?
Min inställning är att vi ska vara rädda om våra grundläggande fri -och rättigheter precis som vi ska värna förtroendet i samhället. Det är lätt att i skydd av en akut kris tillfälligt ta ifrån en befolkning dess frihet, men det är mycket svårare att för befolkningen att få tillbaka dem.
Jag kan inte se hur det utifrån de prejudikat som finns.
När du skriver att riksdagen skulle kunna förklara krig, vilken lagstiftning grundar du dig på?
Min inställning är att vi ska vara rädda om våra grundläggande fri -och rättigheter precis som vi ska värna förtroendet i samhället. Det är lätt att i skydd av en akut kris tillfälligt ta ifrån en befolkning dess frihet, men det är mycket svårare att för befolkningen att få tillbaka dem.
Huruvida det är rimligt eller inte att tillämpa PL13 på grundlagsbefästa fri- och rättigheter vet jag inte. Det får väl andra bedöma. Kan bara konstatera att det görs redan idag och har så skett i ett antal år innan denna pandemi. Kan man avlägsna ett halvt dussin demonstranter som delar ut flygblad med hänsyn till PL13 och allmän ordning, liv och hälsa osv. Ja, då går det nog alldeles utmärkt att göra en nedstängning med samma argument och hänvisa till folkhälsa, liv och lem. Trots allt är det ju den värsta pandemin sedan spanska sjukan. Så det där med att det "inte går" med hänsyn till grundlagen skulle jag ta med en väldigt stor nypa salt. Det hela handlar om vilken inställning och vilken tolkning man gör. Nu är jag inte särskilt mycket för en total nedstängning, men jag tycker gott att man kan införa distansundervisning som ett komplement även i grundskolan. Man kan också komma med direktiv/lag att munskydd SKA användas i butiker, kollektivtrafik och andra platser inomhus dit allmänheten har tillträde. Jag skulle tycka det vore alldeles utmärkt och jag skulle inte känna mig det minsta kränkt över att mina rättigheter och friheter har åsidosatts. Regeringen skulle kunna göra det mycket enkelt och helt enkelt bara hänvisa till WHO. Regeringen har ingen skyldighet att följa det som Folkhälsomyndighetens tjänstemän hittar på. Man kan hänvisa till djupare kunskap än så.