2020-08-03, 01:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Är det rimligt att tillämpa ovanstående paragraf på pandemin, menar du?
Jag kan inte se hur det utifrån de prejudikat som finns.

När du skriver att riksdagen skulle kunna förklara krig, vilken lagstiftning grundar du dig på?

Min inställning är att vi ska vara rädda om våra grundläggande fri -och rättigheter precis som vi ska värna förtroendet i samhället. Det är lätt att i skydd av en akut kris tillfälligt ta ifrån en befolkning dess frihet, men det är mycket svårare att för befolkningen att få tillbaka dem.

Huruvida det är rimligt eller inte att tillämpa PL13 på grundlagsbefästa fri- och rättigheter vet jag inte. Det får väl andra bedöma. Kan bara konstatera att det görs redan idag och har så skett i ett antal år innan denna pandemi. Kan man avlägsna ett halvt dussin demonstranter som delar ut flygblad med hänsyn till PL13 och allmän ordning, liv och hälsa osv. Ja, då går det nog alldeles utmärkt att göra en nedstängning med samma argument och hänvisa till folkhälsa, liv och lem. Trots allt är det ju den värsta pandemin sedan spanska sjukan. Så det där med att det "inte går" med hänsyn till grundlagen skulle jag ta med en väldigt stor nypa salt. Det hela handlar om vilken inställning och vilken tolkning man gör. Nu är jag inte särskilt mycket för en total nedstängning, men jag tycker gott att man kan införa distansundervisning som ett komplement även i grundskolan. Man kan också komma med direktiv/lag att munskydd SKA användas i butiker, kollektivtrafik och andra platser inomhus dit allmänheten har tillträde. Jag skulle tycka det vore alldeles utmärkt och jag skulle inte känna mig det minsta kränkt över att mina rättigheter och friheter har åsidosatts. Regeringen skulle kunna göra det mycket enkelt och helt enkelt bara hänvisa till WHO. Regeringen har ingen skyldighet att följa det som Folkhälsomyndighetens tjänstemän hittar på. Man kan hänvisa till djupare kunskap än så.
Citera
2020-08-03, 01:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mars
10-19: 0 st
20-29: 18 st
30-39: 18 st
40-49: 56 st
50-59: 127 st
60-69: 162 st
70-79: 120 st
80-89: 21 st

April
10-19: 6 st
20-29: 58 st
30-39: 73 st
40-49: 196 st
50-59: 409 st
60-69: 482 st
70-79: 252 st
80-89: 37 st

Det är svårt att räkna ut en snittålder eftersom spannet är stort. Men om man antar åldern är mitt i spannet så får man följande:
Mars: 61 år
April: 58,7 år.

Ingen jätteskillnad. Jag återkommer med maj.

Maj:
0-9: 7 st
20-29: 25 st
30-39: 35 st
40-49: 81 st
50-59: 239 st
60-69: 263st
70-79: 155 st
80-89: 47 st

Snittålder: 60

Så det blev alltså:
Mars: 61
April: 58,7
Maj: 60

Svårt att dra några slutsatser av det. Man behöver exakt åldersstatistik och även veta åldersfördelningen på de som blev sjuka (inte bara de som åkte in på IVA).
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-08-03 kl. 01:27.
Citera
2020-08-03, 01:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter återfinns i regeringsformen.
När det gäller den svenska strategin är bl a paragraf 8 i kapitel 2 central:

I så fall går grundlagen i direkt strid med smittskyddslagen, om det är så som du beskriver det. Har du klamydia och vägrar infinna dig för test eller vägrar uppge dina kontakter så blir polisen inkopplad och hämtar dig. Här ligger en hund begraven.
Citera
2020-08-03, 01:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Mycket bra intervju med Björn Olsen. Läs gärna hela.

Han tar bl.a. upp betydelsen av att använda munskydd, hur msm går i regimens ledband och aldrig kritiserar eller granskar, avfärdandet av Sveriges enorma dödstal med att "det är bara äldre som dör" (som om deras liv är värdelösa) och mycket annat viktigt.

https://nyheteridag.se/bjorn-olsen-att-ha-munskydd-blir-en-altruistisk-handling/

Om jag hade fått 500+700 miljoner så hade jag också gått i regimens ledband. Man kan ha mycket kul för de pengarna. De räcker mitt liv ut i alla fall.
Citera
2020-08-03, 02:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Visar bara att lock-down är som att samla alla ägg i en korg, när sen lock-down är över och alla springer ut typ som kosläppen här hemma, är risken överhängande att någon fortfarande bär på skiten och så brakar det loss igen och man hamnar på ruta 1 igen i en ond cirkel.

En lockdown måste alltså följas upp med masktvång-social distansiering och tekniska åtgärder gällande dålig ventilation och andra smittspridande faror, samt ständiga mätningar i avloppssystem för att få tidig varning om det börjar braka loss igen.

Tror Sverige kan fixa problemet med Covid-19 om vi gör följande utan att göra lockdown först.

Masktvång på offentliga platser där social distansiering inte går samt kontor/bussar/hissar/affärer m.m
Samtliga ventilationssystem ses över/åtgärdas inom arbetsplatser/transporter/skolor etc
Dagliga mätningar av avlopp för tidig varning av geografisk klustersmitta.
Införa flextider för arbeten så att bussar/tåg/etc inte är smockfulla, här behövs då koordinering via app.

Finns säker mer att göra, och skulle det då fortfarande öka i smitta igen trots ovanstående, då gäller lockdown samtidigt som ovanstående är i drift
.

Bra förslag!
Citera
2020-08-03, 02:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ok, du påstår att medelåldern var som lägst under april?
Är det korrekt (det är då platån är på antalet inlagda på IVA).

Jag ska kolla, återkommer.
Citat:
Maj:
0-9: 7 st
20-29: 25 st
30-39: 35 st
40-49: 81 st
50-59: 239 st
60-69: 263st
70-79: 155 st
80-89: 47 st

Snittålder: 60

Så det blev alltså:
Mars: 61
April: 58,7
Maj: 60

Svårt att dra några slutsatser av det. Man behöver exakt åldersstatistik och även veta åldersfördelningen på de som blev sjuka (inte bara de som åkte in på IVA).

I vart fall medelåldern på smittade har sjunkit senaste månaderna.

Region Halland som publicerar det löpande hade i början av juni 53,8 år i snitt, som sedan sjunkit till 47,4 år siste juli.

Skulle vara intressant att se om då även snittåldern på inlagda på IVA har sjunkit motsvarande 6,4 år.

Medelåldern på döda i Halland var i början av juni 83,8 år och siste juli 84 år.
Senast redigerad av Chantre 2020-08-03 kl. 02:22.
Citera
2020-08-03, 02:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I vart fall medelåldern på smittade har sjunkit senaste månaderna.

Region Halland som publicerar det löpande hade i början av juni 53,8 år i snitt, som sedan sjunkit till 47,4 år siste juli.

Skulle vara intressant att se om då även snittåldern på inlagda på IVA har sjunkit motsvarande 6,4 år.

Medelåldern på döda i Halland var i början av juni 83,8 år och siste juli 84 år.

Medelåldern infaller väl mitt mellan ungdom och ålderdom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Medel%C3%A5ldern

Skämt åsido är det ju ett riktigt konstigt begrepp som SCB använder. Varför använder de inte genomsnittsålder i stället?
Citera
2020-08-03, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det farliga är att FHM tar bara sig själva på allvar.

Högmod går före fall...

Jag tar fhm mer på allvar än fb.
Vilket en stor majoritet svenskar också gör.
Citera
2020-08-03, 03:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
men alltså är du dum i huvudet? snacka om att du blivit blåst av vänstermedia

bolsonares läkare har sagt att ha fått FUNGUS vilket hittas hos 30-50% hos dom avlidna med covid-19, jag tror talet är mycket högre men i sverige har vi inte ens börjat testa coronapatienter för nya fungusmutationer.

https://www.archyde.com/the-brazilian-president-said-there-was-fungus-in-his-lungs-after-the-recovery-due-to-covid-19/

kolla även klippet på youtube där bolsonare berättar om svampinfektionen.. ingenstans säger han att han fått "MOLD IN HIS LUNGS" det är en översättning som CNN osv gjort på eget bevåg för att dumförklara honom.. bolsonares läkare säger att han drabbats av FUNGUS

(FB) Candida auris — värre än digerdöden?

jag har skrivit om det här också för folk måste verkligen få upp ögonen för detta: (FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

det är ett stort problem vi står inför!

nedsatt immunförsvar pga covid-19 tillsammans med fungus/aspergillos är livsfarligt

det är liksom bara att göra en snabb googling på candida, fungus, aspergillos osv så ser man att det ploppar upp extremt många fall på sjukhusen runtom i världen och att det börjar bli ett stort problem, speciellt i kombination med covid-19.

https://phys.org/news/2020-07-hybrid-fungus-involved-lung-infections.html

https://www.nytimes.com/2019/04/06/health/drug-resistant-candida-auris.html

jag misstänker att det är något med klimatet som gör att mögelsvamp har fått extremt gynsamma förhållanden, den förstör inte bara människor utan även mat: https://www.outlookindia.com/website/story/india-news-after-coronavirus-induced-labour-shortage-himachals-apple-growers-now-face-fungus-attack/357810

även djuren drabbas: https://www.cbsnews.com/news/zombie-cicadas-infected-mind-controlling-fungus-west-virginia/

California health officials warning public of deadly fungus outbreak in health care facilities

https://sputniknews.com/society/202007211079947554-deadly-fungus-outbreak-spreads-across-health-care-facilities-in-california-amid-p andemic/

ååh nej det är ju rysspropaganda!! sputnik news, jag dööööör

https://www.latimes.com/california/story/2020-07-20/potentially-deadly-fungus-outbreak-los-angeles-county-healthcare-facility

Ursäkta? Det är du som är dum i huvudet som inte går direkt till ursprungskällan. Kallar mig lurad av vänster-media?!? Vad fan är det för sätt?

Det jag påstod var att han sagt att han har mögel i lungorna pga att ha vistats isolerad i 20 dagar i sitt hus. Vad det sedan verkligen är han har i lungorna är en helt annan sak! Det är ju pinsamt att du påstår att det är en medveten felöversättning när det är tydligt att du själv inte begriper portugisiska? Du litar fullt på de nyhetskanalerna som du menar är trovärdiga utan att bry dig om vad Bolsonaro verkligen sa. Mögel är ju dessutom en svamp? Höj nivån lite, tack.

Bolsonaro säger mycket riktigt att han har fått mögel i lungorna. Han fortsätter med att säga att efter att vara hemma isolerad i sitt hus i 20 dagar kan man få en massa andra saker ( ej kopplade till covid) etc.

”“Também, depois de 20 dias em casa, a gente pega outros problemas. Peguei mofo no pulmão”, brincou Bolsonaro em uma de suas lives na internet, na quinta-feira.

Live video där han säger detta:

https://youtu.be/mu2icjNDySU
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-03 kl. 04:15.
Citera
2020-08-03, 04:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
På tal om Brasilien:

”Brasilien har nu haft mer än 2,7 miljoner fall av covid-19, varav 25 800 fall registrerats det senaste dygnet. 514 nya dödsfall är även bekräftade - totalt har 94 104 personer med covid-19 dött i landet. Det skriver Reuters.

Källa
Svt.se
Citera
2020-08-03, 05:10
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Irans mörkande av covid-döda har avslöjats
Antalet döda var 42000 vid tillfället då hälsoministeriet rapporterade 14405 döda

Ingen som är förvånad av att irans mörkande avslöjas. Nu väntar vi på att svenska visselblåsare avslöjar massmördaren Tegnells mörkande av döda i mars, april och maj.

Coronavirus: Iran cover-up of deaths revealed by data leak
Citat:
The number of deaths from coronavirus in Iran is nearly triple what Iran's government claims, a BBC Persian service investigation has found.
The government's own records appear to show almost 42,000 people died with Covid-19 symptoms up to 20 July, versus 14,405 reported by its health ministry.
The number of people known to be infected is also almost double official figures: 451,024 as opposed to 278,827.
Iran has been one of the worst-hit countries outside China.
In recent weeks, it has suffered a second steep rise in the number of cases.
The first death in Iran from Covid-19 was recorded on 22 January, according to lists and medical records that have been passed to the BBC. This was almost a month before the first official case of coronavirus was reported there. Since the outbreak of the virus in Iran, many observers have doubted the official numbers.

källa bbc
Citera
2020-08-03, 05:34
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Var finner man dessa siffror?

Worldometers.info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera