2020-08-02, 19:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Sen spanska sjukan 1918 är december 1993 den enda månaden med fler döda än april 2020. Skulle det vara ett bevis på att den här våren inte varit exceptionell? Och det är ändå på nationell nivå – du kan ta en titt på den mest drabbade regionen (Stockholm) i länken nedan. Du tycker inte heller att den puckeln är exceptionell?

https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Min poäng är att det är rätt meningslöst att enbart titta på en enstaka månad här och där om man vill försöka bilda sig en uppfattning om ett skeende, i det här fallet den pågående pandemin.

I mars 2020 avled 9210 personer i Sverige. I mars 2018 avled 8013 personer.
Det avled alltså drygt 1000 fler i mars för två år sedan än vad det gjorde i mars i år.
Såvitt jag vet är mars en vårmånad.
Så med mars månad som måttstock präglades våren 2020 av en rejäl underdödlighet.
Men om vi i stället använder april månad som måttstock för våren 2020 kommer vi fram till att våren 2020 präglades av en rejäl underdödlighet.
Ovanstående visar det orimliga i att koncentrera sig på enstaka månader. Antalet dödsfall varierar alltid över tiden och det gör att man behöver betrakta en längre peŕiod , såsom ett halvår eller än hellre ett år för få en någotsånär riktig uppfattning om vad som hänt i termer av t ex överdödlighet.

Den senaste statistiken från SCB visar att vi hittills i år totalt sett haft en någorlunda normal dödlighet hos befolkningen som helhet. Statidtiken visar också att vi sedan en tid tillbaka har en underdödlighet, vilket tyder på att pandemin förkortat livet med någon eller några månader för många av dem som avlidit i sjukdomen.
Jag har själv förlorat närstående i pandemin, så jag varken förnekar dess existens eller inte tar den på allvar.
Däremot tycker jag att det är viktigt att sätta dödsfallen i perspektiv för att kunna bedöma rimligheten i de åtgärder som vidtagits.
Citera
2020-08-02, 19:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag ser fram mot att Australiens domstolar prövar rimligheten i åtgärderna. Är de proportionella?
I Katalonien fick ju myndigheterna härom sistens smäll på fingrarna av en domstol när man ville återinföra hårda restriktioner för befolkningen.
Ju längre tiden går desto svårare kommer det att vara att få befolkningar världen över att acceptera lockdowns.
Hela strategin bygger ju på att ett vaccin är inom räckhåll. Om vaccin dröjer säg ett år är det väldigt illa för dessa länder.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Just precis exakt. You catch my drift!

Men sedan om det är ADE eller inte vet vi inte. Men det är ditt eget immunförsvar som dödar dig.
Är det därför som en viss typ av cortison visat sig verksamt? Cortison har väl en dämpande effekt på immunsystemet.
Citera
2020-08-02, 19:38
Medlem
Rainmans avatar
Sverige har trillat ner från plats 7 till 8 på döda/miljon invånare. Ett par dagar så tar chile 8e platsen och sverige hamnar på plats 9. Ett par veckor så är vi säkert 20e plats
Citera
2020-08-02, 19:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Min poäng är att det är rätt meningslöst att enbart titta på en enstaka månad här och där om man vill försöka bilda sig en uppfattning om ett skeende, i det här fallet den pågående pandemin.

I mars 2020 avled 9210 personer i Sverige. I mars 2018 avled 8013 personer.
Det avled alltså drygt 1000 fler i mars för två år sedan än vad det gjorde i mars i år.
Såvitt jag vet är mars en vårmånad.
Så med mars månad som måttstock präglades våren 2020 av en rejäl underdödlighet.
Men om vi i stället använder april månad som måttstock för våren 2020 kommer vi fram till att våren 2020 präglades av en rejäl underdödlighet.
Ovanstående visar det orimliga i att koncentrera sig på enstaka månader. Antalet dödsfall varierar alltid över tiden och det gör att man behöver betrakta en längre peŕiod , såsom ett halvår eller än hellre ett år för få en någotsånär riktig uppfattning om vad som hänt i termer av t ex överdödlighet.

Den senaste statistiken från SCB visar att vi hittills i år totalt sett haft en någorlunda normal dödlighet hos befolkningen som helhet. Statidtiken visar också att vi sedan en tid tillbaka har en underdödlighet, vilket tyder på att pandemin förkortat livet med någon eller några månader för många av dem som avlidit i sjukdomen.
Jag har själv förlorat närstående i pandemin, så jag varken förnekar dess existens eller inte tar den på allvar.
Däremot tycker jag att det är viktigt att sätta dödsfallen i perspektiv för att kunna bedöma rimligheten i de åtgärder som vidtagits.
Du är medveten om att de sista tre veckorna inte ännu är klara va?
Den senaste veckan som är klar är vecka 27 och den veckan är vi nere på normal dödlighet och fram till den hade vi en överdödlighet. Så någon underdödlighet kan vi inte ännu se, eller hur.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-08-02, 19:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Allvarligt...så där får det inte gå till.
Och så skall de ge sig på tjejen som försökte hjälpa till? Det är så man kräks.
Nej, det är så omänskligt att man inte förstår hur det är möjligt. Fy fan rent ut sagt.
Citera
2020-08-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Sverige har trillat ner från plats 7 till 8 på döda/miljon invånare. Ett par dagar så tar chile 8e platsen och sverige hamnar på plats 9. Ett par veckor så är vi säkert 20e plats

I think it all depends on how the rest of this year goes for Europe. We haven't had a full winter with this virus yet, unlike the South. But the South's ascent up the ladder is worrying, and likely a fair warning of what awaits us.
Citera
2020-08-02, 19:56
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inte osannolikt att det blir 5 miljoner till slut kommande år.

Vi får se, inte omöjligt att det blir så. Ännu så länge är dödligheten i partiet med en svår influensa, dessutom verkar viruset vara stabilt vilket talar emot en försvårande utveckling. Dagliga dödstal har märkligt nog inte skjutit iväg trots en snabb global spridning, det kanske beror på bättre vård relativt hur det såg ut i början?
Citera
2020-08-02, 20:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vi får se, inte omöjligt att det blir så. Ännu så länge är dödligheten i partiet med en svår influensa, dessutom verkar viruset vara stabilt vilket talar emot en försvårande utveckling. Dagliga dödstal har märkligt nog inte skjutit iväg trots en snabb global spridning, det kanske beror på bättre vård relativt hur det såg ut i början?
Du får nog ta och uppdatera dig på lite data i just det avseendet...

Det är ett tips. Ett vänligt sådant.
Citera
2020-08-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masen123
Apropå covid-19:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mnbdW/coronasmittade-conny-74-lag-i-sin-egen-avforing
Verkligen vedervärdig historia. Det är kanske en av de få positiva saker som kan komma ur den här pandemin i slutändan, att folk får upp ögonen för hur vissa äldreboenden skötts och fungerat, oavsett privat eller kommunalt. Att misären funnits där i 30år är ingen nyhet men nu kommer den i fokus. Kanske finns det en framtid att bli gammal i Sverige trots allt? Fast jag tror inte det. Oavsett färg så kommer ledande politiker glömma även det här ganska fort. Sorgligt.
Citera
2020-08-02, 20:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är så sorgligt, det skär i hjärtat.
Den moraliska stormakten går från klarhet till klarhet.
Helt sjukt att man ger sig på sköterskan som enbart gjorde sin medmänskliga plikt, ett märkligt agerande.
Citera
2020-08-02, 20:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Verkligen vedervärdig historia. Det är kanske en av de få positiva saker som kan komma ur den här pandemin i slutändan, att folk får upp ögonen för hur vissa äldreboenden skötts och fungerat, oavsett privat eller kommunalt. Att misären funnits där i 30år är ingen nyhet men nu kommer den i fokus. Kanske finns det en framtid att bli gammal i Sverige trots allt? Fast jag tror inte det. Oavsett färg så kommer ledande politiker glömma även det här ganska fort. Sorgligt.
Även väljarna! Man kommer att se till att den bekymmerslösa medelklasstillvaron gör dem nöjda och livspusslet håller dem sysselsatta.
Citera
2020-08-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Var finner man dessa siffror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in