2020-08-02, 18:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Australien utlyser man katastrofläge:
Den australiska delstaten Victoria utfärdar katastrofläge till följd av spridningen av coronaviruset, meddelar delstatens premiärminister Daniel Andrews.

Boende i femmiljonersstaden Melbourne kommer också att omfattas av ett utegångsförbud, som träder i kraft på söndagskvällen. Invånarna kommer då inte att få vistas utomhus från klockan 20 på kvällen till klockan 05 på morgonen, sex veckor framåt.

Australien har varit ett av de länder som bäst lyckats stävja smittan. Under södra halvklotets höst – alltså våren ur svensk synvinkel – rapporterades ytterst få fall av avlidna och smittade, men sedan drygt en månad tillbaka har tusentals nya fall blossat upp i Melbourne.

Totalt har Australien, med 25 miljoner invånare, noterat drygt 17 000 smittade i covid-19 och 201 dödsfall. (TT)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det har nämligen ökat sedan igår. Så här såg det ut:

Igår:

17,282 smittade
+377

201 döda
+4

Idag:

17,923 smittade
+641

208 döda
+7

Och:

8 döda per 1M

Ni får dra era egna slutsatser.
Jag ser fram mot att Australiens domstolar prövar rimligheten i åtgärderna. Är de proportionella?
I Katalonien fick ju myndigheterna härom sistens smäll på fingrarna av en domstol när man ville återinföra hårda restriktioner för befolkningen.
Ju längre tiden går desto svårare kommer det att vara att få befolkningar världen över att acceptera lockdowns.
Hela strategin bygger ju på att ett vaccin är inom räckhåll. Om vaccin dröjer säg ett år är det väldigt illa för dessa länder.
Citera
2020-08-02, 18:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag ser fram mot att Australiens domstolar prövar rimligheten i åtgärderna. Är de proportionella?
I Katalonien fick ju myndigheterna härom sistens smäll på fingrarna av en domstol när man ville återinföra hårda restriktioner för befolkningen.
Ju längre tiden går desto svårare kommer det att vara att få befolkningar världen över att acceptera lockdowns.
Hela strategin bygger ju på att ett vaccin är inom räckhåll. Om vaccin dröjer säg ett år är det väldigt illa för dessa länder.
Jag tänkte mest i jämförelse med Sverige. Jag tror dock att det kommer att löna sig i längden för länder som tar detta på allvar. Men även i Australien har man politiker som väger ekonomin och annat högre. Och det är precis vad som har hänt där. Man släppte på restriktionerna för tidigt. Kom ihåg att det just nu är vinter där och att man går mot våren.

Jag tror tyvärr att vi kommer att se samma utveckling i Sverige till hösten p.g.a. spridd smitta som vi inte har koll på, när aktiviteterna så sakta förflyttar sig inomhus efter semestern och när skolorna öppnar och det blir sämre väder ute. Vi skulle använt tiden över sommaren att fastställa smittläget i landet och etablerat smittspårningsmekanismer. Nu verkar man ha struntat i det.

Edit:

Här kan du följa med utvecklingen i Australien:

Dr Gaetan Burgio, MD, PhD.
@GaetanBurgio
Update on #COVID19 in Australia. Stage 4 lockdown in Victoria expected given #COVID19 is a challenge to control and nb of cases still high. 17706 detected cases (+613). Active cases 6592 (+416), death 208(+7). Victoria exponential state -> 11557 cases (+671)
https://twitter.com/GaetanBurgio/status/1289870744252366849?s=20
Senast redigerad av arbetet 2020-08-02 kl. 18:47.
Citera
2020-08-02, 18:47
Medlem
Apropå covid-19:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mnbdW/coronasmittade-conny-74-lag-i-sin-egen-avforing
Citera
2020-08-02, 18:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan inte det vara så att de utlandsfödda i sverige gör att antalet avlidna i medelåldern ökar dramatiskt och får det se ut som att vi har samma procentuella fördelning i Sverige som övriga länder? Då överdödligheten bland svenskfödda i medelåldern typ var obefintlig men bland utlandsfödda var markant högre borde detta ge spår i statistiken. Utlandsfödd medelålders person är ju typ i samma riskgrupp som svenskfödd pensionär (okej kanske inte helt men nästan)...

Iom antalet utlandsfödda i Sverige med stor sannolikhet är större än i övriga nordiska grannländer bör detta göra det vanskligare att jämföra rakt av.

Sen om det är just ursprungslandet och genetik som är problemet eller andra sociala faktorer är ju en annan femma, men det finns troligtvis fler människor i Sverige som bor under eländiga förhållanden med halva släkten än i våra grannländer..

Det rör sig om de äldre, över 70. SKR kom med en rapport som säger så här:

”Rapporten visar att dödstalen bland äldre i Sverige ökade kraftigt under våren jämfört med samma period 2019. Sverige har också ett väsentligt högre antal äldre som dött jämfört med Norge, Finland och Danmark.

Enligt SKR beror detta dock på att Sverige har fler smittade och avlidna totalt sett. Om man i stället tittar på antalet döda i relation till antalet smittade och döda i hela befolkningen är Sverige inte värre drabbat än övriga Norden.

– En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.

– Oavsett insatser och skillnader i utformningen av äldreomsorgen så ter sig smittspridningen i landet vara det mest avgörande för hur äldre drabbas av covid-19, ”

Källa läkartidningen:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/
Citera
2020-08-02, 18:57
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha 😅 När argumenten sinar övergår man till personangrepp.
Det smickrar mig att du kollar upp min historik. Kul!

På vilket sätt är jag inte trovärdig, menar du?
Vad har jag skrivit som är felaktigt?
Detta är ett diskussionsforum där ordet är fritt och olika åsikter bryts mot varandra.

Är du medveten om att Sverige enskilda månader under svåra influensaår haft en högre dödlighet i befolkningen jämfört med april 2020? Apropå viljan att lära sig något nytt 😉
Här är några exempel:
I december 1993 dog det 11 057 svenskar. I april 2020 dog det 10 458 personer
Befolkningsmängden var betydligt lägre än vad den är i dag.
I januari 2000 dog det 110,8 personer per 100 000 invånare. I april 2020 blev snittet blev 101,1 personer per 100 000 innevånare.

När man ägnar sig åt cherrypicking, som du gör, går det att bevisa det mesta.
Jag har just bevisat att april 2020 inte är en exceptionell månad sett i ett historiskt perspektiv.
De flesta av oss som skriver här har troligtvis upplevt flera månader där riket och befolkningen som helhet haft mycket högre dödlighet än under kulmen av pandemin.
Men såvitt jag vet talades det inte om massmord och liknande då.
Sen spanska sjukan 1918 är december 1993 den enda månaden med fler döda än april 2020. Skulle det vara ett bevis på att den här våren inte varit exceptionell? Och det är ändå på nationell nivå – du kan ta en titt på den mest drabbade regionen (Stockholm) i länken nedan. Du tycker inte heller att den puckeln är exceptionell?

https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Citera
2020-08-02, 19:04
Medlem
vinlands avatar
Citat:
I Australien utlyser man katastrofläge:
Den australiska delstaten Victoria utfärdar katastrofläge till följd av spridningen av coronaviruset, meddelar delstatens premiärminister Daniel Andrews.

Boende i femmiljonersstaden Melbourne kommer också att omfattas av ett utegångsförbud, som träder i kraft på söndagskvällen. Invånarna kommer då inte att få vistas utomhus från klockan 20 på kvällen till klockan 05 på morgonen, sex veckor framåt.

Australien har varit ett av de länder som bäst lyckats stävja smittan. Under södra halvklotets höst – alltså våren ur svensk synvinkel – rapporterades ytterst få fall av avlidna och smittade, men sedan drygt en månad tillbaka har tusentals nya fall blossat upp i Melbourne.

Totalt har Australien, med 25 miljoner invånare, noterat drygt 17 000 smittade i covid-19 och 201 dödsfall. (TT)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det har nämligen ökat sedan igår. Så här såg det ut:

Igår:

17,282 smittade
+377

201 döda
+4

Idag:

17,923 smittade
+641

208 döda
+7

Och:

8 döda per 1M

Ni får dra era egna slutsatser.

Visar bara att lock-down är som att samla alla ägg i en korg, när sen lock-down är över och alla springer ut typ som kosläppen här hemma, är risken överhängande att någon fortfarande bär på skiten och så brakar det loss igen och man hamnar på ruta 1 igen i en ond cirkel.

En lockdown måste alltså följas upp med masktvång-social distansiering och tekniska åtgärder gällande dålig ventilation och andra smittspridande faror, samt ständiga mätningar i avloppssystem för att få tidig varning om det börjar braka loss igen.

Tror Sverige kan fixa problemet med Covid-19 om vi gör följande utan att göra lockdown först.

Masktvång på offentliga platser där social distansiering inte går samt kontor/bussar/hissar/affärer m.m
Samtliga ventilationssystem ses över/åtgärdas inom arbetsplatser/transporter/skolor etc
Dagliga mätningar av avlopp för tidig varning av geografisk klustersmitta.
Införa flextider för arbeten så att bussar/tåg/etc inte är smockfulla, här behövs då koordinering via app.

Finns säker mer att göra, och skulle det då fortfarande öka i smitta igen trots ovanstående, då gäller lockdown samtidigt som ovanstående är i drift.
Citera
2020-08-02, 19:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag tänkte mest i jämförelse med Sverige. Jag tror dock att det kommer att löna sig i längden för länder som tar detta på allvar. Men även i Australien har man politiker som väger ekonomin och annat högre. Och det är precis vad som har hänt där. Man släppte på restriktionerna för tidigt. Kom ihåg att det just nu är vinter där och att man går mot våren.

Jag tror tyvärr att vi kommer att se samma utveckling i Sverige till hösten p.g.a. spridd smitta som vi inte har koll på, när aktiviteterna så sakta förflyttar sig inomhus efter semestern och när skolorna öppnar och det blir sämre väder ute. Vi skulle använt tiden över sommaren att fastställa smittläget i landet och etablerat smittspårningsmekanismer. Nu verkar man ha struntat i det.

Edit:

Här kan du följa med utvecklingen i Australien:

Dr Gaetan Burgio, MD, PhD.
@GaetanBurgio
Update on #COVID19 in Australia. Stage 4 lockdown in Victoria expected given #COVID19 is a challenge to control and nb of cases still high. 17706 detected cases (+613). Active cases 6592 (+416), death 208(+7). Victoria exponential state -> 11557 cases (+671)
https://twitter.com/GaetanBurgio/status/1289870744252366849?s=20

Ja, hösten känns mycket oroande. Det dröjer nog länge innan FHM rekommenderar att fler än 50 får samlas. Vi har en stor spridning i samhället.

Tegnell om att öppna upp i höst:

När det gäller konferenser ser Tegnell att det är uteslutet med den omfattande smittspridning vi har just nu i Sverige. Men framåt hösten kanske man ska titta om det finns möjlighet att öppna för lokala rekommendationer i delar av landet med låg smittspridning, förutsatt att människor inte kommer resande till konferensanläggningen från andra regioner.

Och körsångare får vänta innan det blir grönt ljus från Folkhälsomyndigheten.

– Det är en svår fråga. Vi har flera incidenter där körer är tydligt involverade. Kanske är det sjungandet och spridande av saliv som gör att det blir en slags riskmiljö. Där är det ännu mer noggrant att man står extremt utspritt utomhus för att det ska vara tänkbart. Så det vill nog hålla en låg nivå på ett bra tag till, säger Anders Tegnell.”

Källa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-forsiktiga-med-att-oppna-upp-i-host

Edit: han säger att det inte är ok med deltagare som reser till en konferens från andra regioner. Detta gäller visst inte semesterfirare?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-02 kl. 19:21.
Citera
2020-08-02, 19:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nu avsåg jag dem som varit med oss ett tag och som inte normalt ställer till några problem. Och det jag menar är att vi får hoppas att även SARS-CoV-2 muterar och blir en del av den gruppen, då det är sannolikt att viruset blir kvar hos oss.
Jag skulle nog säga att det är troligt att SARS-CoV-2 blir del av den grupp bestående av fyra virus - som du avser - om det INTE muterar.
Citera
2020-08-02, 19:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
4?
Låt mig kontrollräkna...

1. HCoV-OC43
2. HCoV-HKU1
3. HCoV-229E
4. HCoV-NL63
5. MERS-CoV
6. SARS-CoV

Nej, det blir sex hur jag än vrider och vänder på det.
Citera
2020-08-02, 19:15
Medlem
Universitetsrektorer varnar för hårt tonläge i coronadebatten
En tid senare förklarar Ole Petter Ottersen sitt blogginlägg med att coronakrisen har bidragit till att samhället med större medvetenhet måste reflektera över vad akademisk frihet innebär för universiteten och forskare – både i Sverige och internationellt.

– Titta vad som händer i USA. Anthony Fauci, den ledande experten på folkhälsa, blir helt åsidosatt av president Trump. Där pågår det en kamp mellan politik och vetenskap som blivit ännu mer synlig under kriser, säger Ole Petter Ottersen.

I Sverige handlar frågan, enligt Ole Petter Ottersen, inte om tonaliteten mellan forskare och politiker, utan snarare om tonaliteten forskare sinsemellan och mellan forskare och andra samhällsaktörer.
https://www.dn.se/kultur-noje/universitetsrektorer-varnar-for-hart-tonlage-i-coronadebatten/#article-2649892:~:text=En%20tid%20senare%20f%C3%B6rklarar% 20Ole%20Petter,och%20mellan%20forskare%20 och%20andra%20samh%C3%A4llsakt%C3%B6rer.
Citera
2020-08-02, 19:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masen123
Apropå covid-19:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mnbdW/coronasmittade-conny-74-lag-i-sin-egen-avforing
Det är så sorgligt, det skär i hjärtat.
Citera
2020-08-02, 19:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är så sorgligt, det skär i hjärtat.
Allvarligt...så där får det inte gå till.
Och så skall de ge sig på tjejen som försökte hjälpa till? Det är så man kräks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in