2020-08-02, 17:50
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hur får du fram 5200 som överdödlighet?

De senaste fem åren justerat för population ger 3800 hittills i år (SCBs officiella dödlighetssiffror, i.e. nästan 2000 av våra COVID-kladdade dödsfall hade hänt ändå).
Nu vet jag inte vad det är för justering du hänvisar till -- möjligtvis är den korrekt genomförd i detta fall -- men jag har sett flera sådana övningar som varit helt fel och skapat missvisande resultat. Som bekant har Sveriges befolkning växt. Det översätts dock inte omedelbart till fler antal döda. Om vi tittar på trenden under 2000-talet har antalet döda minskat trots att befolkningen växt med drygt 15 %. Om Sverige i år tar in 10 miljoner 30-åringar så kommer vi så klart inte ha dubbelt så många döda 2021. Men det är ungefär så många har "justerat för population".
Citera
2020-08-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej. Vi har sex.

1. HCoV-OC43
2. HCoV-HKU1
3. HCoV-229E
4. HCoV-NL63

5. MERS-CoV
6. SARS-CoV

Och nu således det sjunde:
7. SARS-CoV-2
4?
Citera
2020-08-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag svarade bara att Sveriges höga dödstal inte kan skyllas på äldreboendena eftersom våra grannländer har liknande procentandel äldre döda. Det är på grund av att FHM och de styrande i landet lät smittan spridas i stort sett ohämmat vilket ledde till stor samhällssmitta och därför många döda.

Det är väl bättre att du då bemöter det med argument istället? Det är väl det tråden är till för, inte att säga åt användare att hålla käften! Det skulle jag aldrig få för mig att skriva, att uttrycka sig på det sättet visar ju tydligt vilken låg begåvningsnivå personen besitter. Att jag efter det kollade lite i din posthistorik bekräftar mitt påstående i meningen tidigare.

Jag är inte ett dugg intresserad av dig, varför tror du det? Det var ju du som citerade mig först och sa håll käften? Hur håller det inlägget sig till ämnet?
Kan inte det vara så att de utlandsfödda i sverige gör att antalet avlidna i medelåldern ökar dramatiskt och får det se ut som att vi har samma procentuella fördelning i Sverige som övriga länder? Då överdödligheten bland svenskfödda i medelåldern typ var obefintlig men bland utlandsfödda var markant högre borde detta ge spår i statistiken. Utlandsfödd medelålders person är ju typ i samma riskgrupp som svenskfödd pensionär (okej kanske inte helt men nästan)...

Iom antalet utlandsfödda i Sverige med stor sannolikhet är större än i övriga nordiska grannländer bör detta göra det vanskligare att jämföra rakt av.

Sen om det är just ursprungslandet och genetik som är problemet eller andra sociala faktorer är ju en annan femma, men det finns troligtvis fler människor i Sverige som bor under eländiga förhållanden med halva släkten än i våra grannländer..
Citera
2020-08-02, 18:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tack för länken - det är precis den datan vi får överdödlighet av 5 200 ifrån. Uppenbarligen är du inte smart nog att klura ut hur man gör det (det är ju trots allt en Excelbok med flera flikar, så kanske inte jättelätt).

Varför bryr du dig ens om att diskutera coronavirus om du inte har någon vilja att lära dig och ta in nya idėer? Du är inte trovärdig - jag har skrivit i den här tråden sedan slutet av januari, och har fått rätt om många saker. Du verkar mest vara intresserad av Blondinbellaskvaller.
Haha 😅 När argumenten sinar övergår man till personangrepp.
Det smickrar mig att du kollar upp min historik. Kul!

På vilket sätt är jag inte trovärdig, menar du?
Vad har jag skrivit som är felaktigt?
Detta är ett diskussionsforum där ordet är fritt och olika åsikter bryts mot varandra.

Är du medveten om att Sverige enskilda månader under svåra influensaår haft en högre dödlighet i befolkningen jämfört med april 2020? Apropå viljan att lära sig något nytt 😉
Här är några exempel:
I december 1993 dog det 11 057 svenskar. I april 2020 dog det 10 458 personer
Befolkningsmängden var betydligt lägre än vad den är i dag.
I januari 2000 dog det 110,8 personer per 100 000 invånare. I april 2020 blev snittet blev 101,1 personer per 100 000 innevånare.

När man ägnar sig åt cherrypicking, som du gör, går det att bevisa det mesta.
Jag har just bevisat att april 2020 inte är en exceptionell månad sett i ett historiskt perspektiv.
De flesta av oss som skriver här har troligtvis upplevt flera månader där riket och befolkningen som helhet haft mycket högre dödlighet än under kulmen av pandemin.
Men såvitt jag vet talades det inte om massmord och liknande då.
Citera
2020-08-02, 18:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hur får du fram 5200 som överdödlighet?

De senaste fem åren justerat för population ger 3800 hittills i år (SCBs officiella dödlighetssiffror, i.e. nästan 2000 av våra COVID-kladdade dödsfall hade hänt ändå).
Hur har du justerat för populationen och gjort övriga beräkningar när du kommit fram till att Sverige hittills i år har en överdödlighet på 3800 dödsfall (oavsett dödsorsak)

Jag antar att du bl a använt den här preliminära statistiken från SCB:
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/
Vilka andra källor har du använt?
Citera
2020-08-02, 18:17
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej nej nej. Alla som dött av ”covid” hade naturligtvis levt ett evigt liv. Ingen dör någonsin. Det är lustigt hur dödligheten för precis alla andra vanliga sjukdomar sjunker samtidigt som dödligheten i ”covid” ökar dramatiskt. Skulle bli väldigt intressant och se dödligheten summerat 2020. Gissar på 1000 mer än ett ”snittår” vilket mltsvarar standardavvikelsen.
Du kan redan nu se hur läget är i jämförelse med de fem senaste åren.
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Du är inte helt fel ute i din gissning 😊
Citera
2020-08-02, 18:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter återfinns i regeringsformen.
När det gäller den svenska strategin är bl a paragraf 8 i kapitel 2 central:

Å andra sidan går det ju bra att i alla andra sammanhang såsom rörande demonstrations och mötesfrihet att åberopa polislagens paragraf 13 och upplösa grundlagsskyddade rättigheter. Riksdagen skulle även kunna förklara krig och åberopa Force Majure. Om det var rätt eller inte kan ju utredas av Coronakommisionen om några år. Förhoppningsvis har det räddat x antal tusen liv under tiden. Skulle inte oroa mig särskilt mycket. Det handlar bara om inställning. Allt är en tolkningsfråga.
Citera
2020-08-02, 18:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej. Vi har sex.

1. HCoV-OC43
2. HCoV-HKU1
3. HCoV-229E
4. HCoV-NL63
5. MERS-CoV
6. SARS-CoV

Och nu således det sjunde:
7. SARS-CoV-2
Nu avsåg jag dem som varit med oss ett tag och som inte normalt ställer till några problem. Och det jag menar är att vi får hoppas att även SARS-CoV-2 muterar och blir en del av den gruppen, då det är sannolikt att viruset blir kvar hos oss.
Citera
2020-08-02, 18:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
4?
Nej. Hela listan är mänskliga coronavirus.
Citat:
Human Coronavirus Types
Coronaviruses are named for the crown-like spikes on their surface. There are four main sub-groupings of coronaviruses, known as alpha, beta, gamma, and delta.

Human coronaviruses were first identified in the mid-1960s. The seven coronaviruses that can infect people are:

Common human coronaviruses
229E (alpha coronavirus)
NL63 (alpha coronavirus)
OC43 (beta coronavirus)
HKU1 (beta coronavirus)

Other human coronaviruses
MERS-CoV (the beta coronavirus that causes Middle East Respiratory Syndrome, or MERS)
SARS-CoV (the beta coronavirus that causes severe acute respiratory syndrome, or SARS)
SARS-CoV-2 (the novel coronavirus that causes coronavirus disease 2019, or COVID-19)
People around the world commonly get infected with human coronaviruses 229E, NL63, OC43, and HKU1.

Sometimes coronaviruses that infect animals can evolve and make people sick and become a new human coronavirus. Three recent examples of this are 2019-nCoV, SARS-CoV, and MERS-CoV.
https://www.cdc.gov/coronavirus/types.html
Citera
2020-08-02, 18:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Å andra sidan går det ju bra att i alla andra sammanhang såsom rörande demonstrations och mötesfrihet att åberopa polislagens paragraf 13 och upplösa grundlagsskyddade rättigheter. Riksdagen skulle även kunna förklara krig och åberopa Force Majure. Om det var rätt eller inte kan ju utredas av Coronakommisionen om några år. Förhoppningsvis har det räddat x antal tusen liv under tiden. Skulle inte oroa mig särskilt mycket. Det handlar bara om inställning. Allt är en tolkningsfråga.

Citat:
13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.
Är det rimligt att tillämpa ovanstående paragraf på pandemin, menar du?
Jag kan inte se hur det utifrån de prejudikat som finns.

När du skriver att riksdagen skulle kunna förklara krig, vilken lagstiftning grundar du dig på?

Min inställning är att vi ska vara rädda om våra grundläggande fri -och rättigheter precis som vi ska värna förtroendet i samhället. Det är lätt att i skydd av en akut kris tillfälligt ta ifrån en befolkning dess frihet, men det är mycket svårare att för befolkningen att få tillbaka dem.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-02 kl. 18:32.
Citera
2020-08-02, 18:32
Medlem
arbetets avatar
I Australien utlyser man katastrofläge:
Den australiska delstaten Victoria utfärdar katastrofläge till följd av spridningen av coronaviruset, meddelar delstatens premiärminister Daniel Andrews.

Boende i femmiljonersstaden Melbourne kommer också att omfattas av ett utegångsförbud, som träder i kraft på söndagskvällen. Invånarna kommer då inte att få vistas utomhus från klockan 20 på kvällen till klockan 05 på morgonen, sex veckor framåt.

Australien har varit ett av de länder som bäst lyckats stävja smittan. Under södra halvklotets höst – alltså våren ur svensk synvinkel – rapporterades ytterst få fall av avlidna och smittade, men sedan drygt en månad tillbaka har tusentals nya fall blossat upp i Melbourne.

Totalt har Australien, med 25 miljoner invånare, noterat drygt 17 000 smittade i covid-19 och 201 dödsfall. (TT)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det har nämligen ökat sedan igår. Så här såg det ut:

Igår:

17,282 smittade
+377

201 döda
+4

Idag:

17,923 smittade
+641

208 döda
+7

Och:

8 döda per 1M

Ni får dra era egna slutsatser.
Citera
2020-08-02, 18:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Mycket bra intervju med Björn Olsen. Läs gärna hela.

Han tar bl.a. upp betydelsen av att använda munskydd, hur msm går i regimens ledband och aldrig kritiserar eller granskar, avfärdandet av Sveriges enorma dödstal med att "det är bara äldre som dör" (som om deras liv är värdelösa) och mycket annat viktigt.

https://nyheteridag.se/bjorn-olsen-att-ha-munskydd-blir-en-altruistisk-handling/
Måtte han bara inte göra nån tavla så att drevet kan gå bananas och slita honom i stycken ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in